پیام اصلی اوباما

او در شرایطی ممکن است به ایران حمله کند که (همانند لیبی) مطمئن باشد بخش بزرگی از مردم آن را «خیرخواهانه» خواهند دید


Share/Save/Bookmark

پیام اصلی اوباما
by Hossein Bagher Zadeh
25-Mar-2011
 

روزی که کمیته نوبل در اکتبر ۲۰۰۹ جایزه صلح نوبل را به آقای اوباما داد، این عمل از سوی بسیاری مورد انتقاد قرار گرفت. انتقاد کنندگان به خصوص بر روی این نکته انگشت می‌گذاشتند که هنوز چند ماهی بیش از حکمرانی آقای اوباما نگذشته و کارنامه جنگ و صلح او هنوز «خالی است». ولی برای کمیته نوبل «تلاش‌های فوق العاده» اوباما در «تقویت دیپلماسی بین‌المللی و همکاری بین ملت‌ها» برای استحقاق دریافت جایزه صلح کفایت می‌کرد. اوباما گرچه در آن هنگام به درگیری‌های نظامی آمریکا در عراق تا حد زیادی پایان داده بود، ولی در مقابل، نیروهای آمریکایی در افغانستان را تقویت کرده و بر شدت حملات در آنجا افزوده بود. این شرایط، اما، ظاهرا از دید کمیته نوبل با اعطای جایزه «صلح» منافاتی نداشت.

اکنون نیز که آمریکا همراه با متحدان خود در یک درگیری نظامی جدید در لیبی دخیل شده، می‌توان گفت که تصویر اوباما در سطح جهانی تغییر چندانی نکرده است. آمریکا نه پیشگام این حمله نظامی بود (فرانسه و بریتانیا داعیان اصلی آن بودند) و نه در هدایت جنگ نقش اصلی را بازی می‌کند. در واقع، آمریکا برای پیوستن به این عملیات نظامی و تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل تعلل می‌کرد و این امر نه فقط از سوی نومحافظه‌کاران آمریکایی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و بلکه بخش بزرگی از هواداران اوباما در حزب دموکرات آمریکا نیز خواهان قاطعیت بیشتر و فوری‌تر از سوی او بودند. سرانجام نیز وقتی حملات نظامی شروع شد، او در مقر فرماندهی جنگ ننشسته بود و بلکه از زاغه‌نشینان «شهر خدا» در حومه ریو د ژانیرو برزیل دیدن می‌کرد. 

تصویر آمریکا به عنوان یک کشور متجاوز، با دو جنگ بزرگی که رییس جمهور پیشین آن جورج بوش پسر در یک دهه گذشته در افغانستان و عراق به راه انداخت، در ذهن جهانیان بیشتر تثبیت شد. این تصویر البته با تغییر رفتار محسوس باراک اوباما به سادگی پاک نمی‌شود. هنوز هم در ذهن بسیاری از مردم، آمریکا یک قدرت متجاوز امپریالیستی است، و جنگ و حمله نظامی یک ابزار اولیه سیاست و دیپلماسی خارجی آن بشمار می‌رود. تصور این که کشوری مانند آمریکا با قدرت عظیم نظامی خود، در شرایط تشدید رقابت جهانی بر سر منابع زیر زمینی و بازار مصرف، از کاربرد زور علیه کشورهای ضعیف‌تر دست بشوید برای بسیاری ناممکن است. از دید اینان، حضور اوباما بر مسند ریاست آمریکا تغییری در ماهیت امر نمی‌دهد و او نیز چاره‌ای جز ادامه همین سیاست را ندارد. به عبارت دیگر، بر اساس این منطق، جنگ و تجاوز یک ویژگی ماهوی نظام حاکم بر آمریکا است و تفاوت افراد تغییری در آن ایجاد نمی‌کند.

در عین حال، این واقعیت نیز وجود دارد که حمله غرب به لیبی کمترین واکنش را در سطح جهانی در مقایسه با حمله به عراق یا افغانستان به دنبال آورده است. این امر نشان می‌دهد که تصویر غرب و به خصوص آمریکا به عنوان قدرت‌های اشغالگری که فقط به خاطر منافع خود در کشورهای دیگر دخالت می‌کنند تا حدی شکسته شده - و این امر تا حد زیادی مرهون رفتار متفاوتی است که آمریکا تحت ریاست باراک اوباما در پیش گرفته است. اوباما البته فقط چند سالی در این مقام نشسته و سیاست خارجی آمریکا را شکل می‌دهد. ولی دست کم در این مدت، جهان با آمریکایی سر و کار دارد که کمتر به جنگ افروزی می‌پردازد و بیشتر ابزارهای دیپلماتیک را به کار می‌گیرد - و یا وقتی دست به خشونت و جنگ می‌زند که بخش عمده‌ای از افکار عمومی جهان را به «ضرورت» آن قانع کرده باشد.

حمله آمریکا و متحدانش به لیبی از این خصوصیت اخیر برخوردار است. جهان قانع شده است که در لیبی جنایت ضد بشری بزرگی در حال وقوع بود و حمله غرب به لیبی در واقع پاسخی به استغاثه (اکثریت بزرگی از) مردم آن بوده است. این که لیبی «اتفاقا» یک کشور نفت‌خیز است و نیروهای مهاجم ممکن است از این خوان یغما نصیبی ببرند این استدلال را زیر سؤال می‌برد. در عین حال، پذیرش این استدلال از سوی بخش عمده‌ای از جامعه جهانی زمینه را برای تکرار آن در نقاط دیگر جهان فراهم کرده است. «دخالت انسان‌دوستانه» قبح جنگ را تضعیف می‌کند و به آن «مشروعیت» می‌بخشد. کم نیستند جوامعی که مردم آن در زیر سرکوب خشن نظام حاکم دست و پا می‌زنند و آرزوی آن را در سر می‌پرورانند که «دستی از غیب برون آید و کاری بکند». و این دست البته باید از جایی بیرون بیاید که مردم صداقت آن را بپذیرند و به خیرخواهی آن ایمان داشته باشند.

ایران در صدر کشورهایی است که تغییر رژیم در آن نه فقط آرزوی بخش بزرگی از جامعه ایرانی و بلکه مطلوب کشورهای غربی نیز هست. این وحدت نظر، حربه تبلیغاتی بزرگی در اختیار رژیم قرار داده است تا مخالفان خود را به وابستگی به غرب متهم کند. متقابلا، بخش عمده‌ای از اپوزیسیون رژیم اسلامی برای زدودن این اتهام، تلاش می‌کند تا از غرب فاصله بگیرد و به خصوص بر احساسات ضد آمریکایی خود تأکید بورزد. در این رابطه، هر گونه دخالت غرب در مسایل ایران و به خصوص حمله نظامی آمریکا از سوی قاطبه اپوزیسیون تقبیح و محکوم می‌شود. سابقه دخالت‌های آمریکا در ایران چنان اثر منفی در ذهنیت جامعه ایرانی گذاشته است که به اعتقاد غالب، هر گونه دخالت و حمله نظامی آمریکا به ایران تنها به سود حاکمیت مستبد و تبهکار آن تمام خواهد شد.

از این رو، اگر آمریکا طرحی برای حمله نظامی به ایران داشته باشد، باید بتواند پیش از آن «خیرخواهانه» بودن حرکت خود را به مردم ایران بقبولاند. باید بتواند نشان دهد که آمریکا تنها با رژیم ایران خصومت دارد و با مردم ایران دوست است. باید تصویر آمریکای متجاوز را از ذهن مردم ایران بزداید و تصویر انسانی‌تری از آن به ایرانیان عرضه کند. باید با زبان و فرهنگ مردم ایران سخن بگوید و خود را با دردهای آنان آشنا نشان دهد. از قربانیان سرکوب رژیم نام ببرد، و از شاعران محبوب ایران نقل قول کند. باید تأکید کند که آمریکا هیچ طمعی به ایران ندارد و فقط می‌خواهد مردم آن آزاد باشند و سرنوشت خود را به دست بگیرند. باید طلسم آمریکاستیزی در فرهنگ سیاسی ایران را در هم بشکند و مردم ایران را قانع کند که آمریکا الزاما و ماهیتا تجاوزگر نیست.

آقای اوباما در این جهت تلاش زیادی کرده است. پیام‌های نوروزی او سعی دارد که این مفاهیم را به مردم ایران القا کند. آخرین پیام نوروزی او صریح‌تر و قاطع‌تر از هر زمان دیگر از همراهی و همدردی او با مردم ایران سخن می‌گوید و رژیم حاکم را نفی می‌کند. او می‌خواهد بگوید که او با مردم است («او» «باما» است) و نه با رژیم. اگر در اولین پیام نوروزی خود در دو سال پیش، او هم مردم و هم رژیم را مخاطب قرار داده بود، در این پیام دیگر چنین نیست. نه فقط او دیگر با رژیم سخن نمی‌گوید و بلکه آن را نفی می‌کند. آن را مظهر ترس می‌داند و تأکید می‌کند که ترس آینده ایران را شکل نخواهد داد. این یکی از صریح‌ترین موضع‌گیری‌های اوباما علیه رژیم ایران است. جرج بوش از این موضع‌گیری‌ها داشت، ولی او هیچگاه نتوانسته بود با این صمیمیت با مردم ایران سخن بگوید. مردم ایران نیز به سختی می‌توانستند در گفتار او صداقتی ببینند.

البته نمی‌توان مدعی شد که آقای اوباما طرحی برای دخالت مستقیم یا حمله نظامی به ایران دارد. ولی اگر چنین طرحی در کار باشد، آقای اوباما در فراهم آودن زمینه‌های سیاسی آن مهارت زیادی دارد. او در شرایطی ممکن است به ایران حمله کند که (همانند لیبی امروز) مطمئن باشد که بخش بزرگی از مردم آن را «خیرخواهانه» خواهند دید و از آن استقبال خواهند کرد. او سعی دارد نشان دهد که آمریکا سیاست حملات تجاوزکارانه را به کناری نهاده است و مردم ایران از این بابت نباید واهمه‌ای داشته باشند. در عین حال، او (سعی دارد نشان دهد) که در کنار مردم و در برابر رژیم ایستاده است، و اگر روزی مردم ایران به پا خیزند و مبارزه آنان برای تغییر رژیم به مرحله حساسی برسد که دخالت جامعه جهانی (و لو به صورت نظامی) بتواند تعادل آن را به نفع مردم تغییر دهد، مردم ایران می‌توانند به کمک آمریکا و متحدان غربی آن دلگرم و امیدوار باشند. این شاید پیام اصلی آقای اوباما به مردم ایران در نوروز امسال بوده باشد.
Iran Emrooz


Share/Save/Bookmark

Recently by Hossein Bagher ZadehCommentsDate
فقر فرهنگی نقد در اپوزیسیون
1
Dec 02, 2012
از ادعا تا عمل
5
Nov 21, 2012
انتخاب مجدد اوباما
3
Nov 15, 2012
more from Hossein Bagher Zadeh
 
Darius Kadivar

FYI/What is today's American Dream? (bbc)

by Darius Kadivar on


Darius Kadivar

VIDEO:President Barack Obama on Libya: Speech in full

by Darius Kadivar on


Darius Kadivar

FYI/China 'to overtake US on science' in two years (bbc)

by Darius Kadivar on

China 'to overtake US on science'


China is on course to overtake the US in scientific output possibly as soon as 2013 - far earlier than expected.

 


Esfand Aashena

اصلا این به آمریکا و Obama ربط نداره که چیکار میخوان بکنن.

Esfand Aashena


آمریکا و Obama یا میخوان به ایران حمله کنن یا نه. در مقابل این که آمریکا چیکار می‌خواد بکنه، جمهوری اسلامی چیکار کرده؟  اصل قضیه اینجاست.

از احمدی نژاد و لاریجانی گرفته تا خامنه‌ای و خمینی از اون اول گفتند "آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند".  حالا هر روز هم با توجه به این که امرکا خیلی‌ "غلط ها" کرده باز احمدی نژاد و دیگر دولت مردان جمهوری اسلامی دائم نفس کش میطلبند!  غیر از اینه؟

شما تو کوچه خونتون اگه یکی‌ بیاد دائماً قلدری بکنه و نفس کش بطلبه فکر نمیکنید اگه یک نفر از اون گردن کلفت تر باشه حتما جواب نفس کشی‌ رو میده؟

جهمهری اسلامی هم فکر میکنه با قلدری می‌تونه کارشو پیش ببره و مردم رو هم خفه کنه و همهٔ تقصیر هارو هم بندازه گردن آمریکا.  خوب اگر هم جنگ شد این یک تقصیر هم رو بذارید تقصیر آمریکا، فرقش چیه؟!  این همه تقصیر، این یکی‌ هم روش!  این وسط فقط مردم کشورشون دوباره اسیر جنگ می‌شه ولی این تو بمیری از اون تو بمیریها نیست.  جهمری اسلامی از جنگ با آمریکا جون سالم بدر نمیبره.   

Everything is sacred


Afshin Ehx

The Act of Treason

by Afshin Ehx on

Inviting or helping foreign powers to invade or harm your country is an act of treason. This is how treason has been defined throughout the history in each and every country. The Iranians who helped/invited Alexander were traitors. The Iranians who helped and invited Arabs to invade Iran were traitors… Those who now help or invite the U.S. or Israel to attack Iran should be regarded the same.


G. Rahmanian

As I Was Saying!

by G. Rahmanian on

The Ruthless Enemy Within has proven to be more brutal and dangerous than any real or imaginary enemies Iran and Iranians may have.

For more than three decade the murderous Islamic regime has carried out massacre after massacre of Iranians while using vacuous slogans against imaginary enemies. It provoked a war with Iraq which left close to a million Iranians dead and cost Iran more than US $500 billion in material damages.

Since the start of 2011, the regime has been executing one Iranian every 8 hours, as if trying to break the record of annual executions set by the Chinese.

While it has hired foreign mercenaries to crush Iranian people's demonstrations, the Islamic regime shamelessly accuses the opposition forces of being agents of foreign powers.

Such acts of reliance on foreign mercenaries by the regime only legitimizes the desires of those Iranians who seek help from foreign powers or wish for foreign intervention.


Manoucher Avaznia

آقای باقز زاده

Manoucher Avaznia


آقای باقز زاده که مویی را در سیاست سپید کرده اند فراموش فرموده اند که جرج بوش ثانی هم دقیقا همین استدلال را پیش از یورش ویرانگر و غیرقانونی خود به عراق به مردم دنیا ارائه می داد.  ایشان هم فرمود که با مردم عراق دوست و با صدام دشمن است. بسیاری از عراقیها هم آن را پذیرفتند و جزو اولین کسانی بودند که بر علیه صدام برخاستند و از جملۀ نخستینهایی بودند که به زندان اشغالگران افتادند.  همۀ جهانیان دیدند میوه های عراق دوستی امپریالیستها را. یقینا یک اندیشمند سیاسی مجرب و خیراندیش و کنشگر حقوق بشر مانند آقای باقرزاده اذعان دارند که دهه ها کار و تلاش باید هزینه شود تا عراق به زمان صدام برسد؛ بقیه اش پیش کش. 


Afshin Ehx

Vildemose Jaan

by Afshin Ehx on

Here are the answers to your questions: Afshin Ehx is not afraid of anything; Afshin Ehx does not have anything to be afraid of if the regime is toppled by Iranians; Afshin Ehx is not vested in the status quo in any way or form.


Anahid Hojjati

thanks Mr. Bagherzadeh for your article, how times have changed

by Anahid Hojjati on

Three decades ago, many in Iran used to say: "marg bar amperialism jahanee be sarkardegi amrika". Now that we have seen the real enemy and this time, real enemy is not Imperialism, but much worse than that, it is as if some of us have a new slogan, may be "amperialism jahani, lotfan beme komak kon :).


vildemose

Afshin EhxWhat are you

by vildemose on

Afshin Ehx

What are you afraid of? Do you anything to be afraid of if the regime is toppled by Iranaians?? How deeply vested are you in the status quo??


G. Rahmanian

Mr. Bagherzadeh, A Question!

by G. Rahmanian on

Iranians have shown their hatred towards the criminal thugs ruling their country for years. Their detestation inside Iran has culminated in large-scale street protests since two summers ago.

The number of Iranians who take to the streets of major cities of Iran opposing the regime is much larger than the whole population of Libya. Also, the number of Iranians living in exile surpasses Libya's population.

How else must Iranians act, so the world will realize that Iranians don't want these thugs in control of their country? Are you, by any chance, suggesting Iranians opposing the regime resort to violence?


Afshin Ehx

Branding, pigeonholing, and attacking people is a form of abuse

by Afshin Ehx on

Branding people, pigeonholing them into categories in order to discredit their views, and attacking them personally is a form of abuse, and should not be mistaken for questioning or criticizing their views.


G. Rahmanian

The Real Enemies Of Iran!

by G. Rahmanian on

IR and its mercenaries are the real enemies of Iran. Iran does not belong to Iranians, anymore! Iranians want their country back.

The mullahs and their goons have turned Iran into hell for tens of millions of Iranians living inside the country. Millions more Iranians are living in exile. And here we are reading about "patriotism" promoted by shameless mercenaries of IR.


Afshin Ehx

Note

by Afshin Ehx on

Those who cheer IRI when it commits crimes should be rebuked as well. However, using them as cover to defend those who support/invite U.S. attack on Iran is inexcusable. 


Afshin Ehx

Shame! Shame! Shame!

by Afshin Ehx on

Sometimes I wonder why I even bother to visit Iranian.com. Some Iranians here, including the author of this piece, talk nonchalantly, and sometimes approvingly, of the idea and possibility that the U.S. would/could invade/bomb Iran. What kind of nationalists or vatandousts are these people?

The idea or possibility that Iran could be attacked, regardless of why, how, and by whom, should send chills down the spines of genuine Iranian vatandousts.


Darius Kadivar

Obama's Re election will depend on Capturing or Not of Ben Laden

by Darius Kadivar on

Ben Laden's Capture: Dead or Alive !

French Press:Le Figaro : La Cia Reprend la traque de Ben Laden (25/03/2011) 

English Press:

CIA: If caught, bin Laden would go to Gitmo - US news  (AP, 16th Feb, 2011)


Anything short of that is a guarantee that Obama will lose in the next Presidential Elections due to his own Shortsightedness on Libya:

WHO'S THE EXPERT? John Simpson Proves Barbara Slavin Wrong on Libya by DK

fussygorilla

A lot of

by fussygorilla on

Hot Air in all the comments here..  Keep on dreaming since obviously there is a deep and  widespread ignorance of Ameican not only foreign but also domestic policy and the forces that control it.


pedro

Post on IC, an avatar and a fictitious name!!

by pedro on

Time is of the essence. mullas are vulnerable and Western countries have too much to deal with due to arab uprising. We have to put our preferences in religion and race aside and get united, unconditionally.

Some of us so called Iranians in diaspora have no country, no identity, live in limbo while our country is in the hands of enemy raping and killing our sisters and brothers from every race and religion and it doesn't bother us yet, we fight nail and tooth here if some one insulted our race or religious beliefs. Come on!!

These are crucial times, some of us visit site's such as IC everyday in the hope to learn that maybe today some one with leadership qualities has stood up and is willing to lead Iranians to freedom and democracy against the will of the western countries. Is that ever going to happen? are we able to put aside our personal preferences for the good of a nation? do we deserve more? Are we Iranians nothing more than just a post or two on IC, an avatar and a fictitious name? 

 

Stop Execution and torture of Iranians in Islamic regime Prisons


maziar 58

..

by maziar 58 on

mr. afshin  koo gooshe shenava?

It was interesting to know how within 24 hrs of secret talks in Istanbul & Brussel the Nato got the green light to start bombing Lybia"s military instalations.              Maziar


ZOODTAR

Iran is not Libya

by ZOODTAR on

We are not a tribed country


afshinazad

مشکل ما

afshinazad


مشکل ما ایرانیان امریکا و اوباما نیست و طرفداری ایشان با ملت تقریبأ با دو سال تخیر ارزشی ندارد. او بایستی ۱۳۸۸ این حرفها را میزدند نه ۱۳۹۰ . مشکل ما اول گرفتار اختلافات مسخره سیاسی بین طرفداران گروهای سیاسی و کی و چه کسی بایستی رهبری جنبش را بکند. انگار ما با گذشته درگیر هستیم و حال حاضر فراموش شده و ان از زیرکی اخوندها است که حساسیت ملت را خیلی راحت در کار میگیرند و الان ایرانیان درگیر فیس بوکها و وبسایتها هستند و هر طرفی ادعای برتریت را میکند و بدون هیچ برنامه ریزی دقیق و اتحاد انتظار سرنگونگی رژیم را داریم. برای مثال در مدت هفته گذشته شاهزاده پهلوی دوبار در صدای امریکا حاضر شدند و هر کسی که با هر دلیلی که داشتند شروع به حمله و ساپورت ایشان پرداختند و این اندازه تنفر از حزبالله ای دولت و بقیه ندیده بودم و یک عده هم فقط با گذشته زندگی میکنند به نظرم وحشتانک بود . یک عده حالا چه طرفدار باشند و یا مخالف درهای اختلاف را بیشتر واز کردند و ان هم قبل از اینکه داماد و عروسی باشد ملت شروع به چیدن بنای خانه در هوا شدند.
مشکل دوم . با تظاحرات ساعتی نمیشود  این رژیم را از پا انداخت و بایستی امروز تجربه کشورهای عربی الگوی خوبی برای ما ایرانیان باشد و نیمه وقت و یا هفته ای تظاحرات از حیله های اخوندی و طرفداران رژیم اصلاح طلبهاست که به امتیازات از دست رفته شان برسند.
در حال حاضر رژیم ضعیف تر از همیشه و فرصت برانداختنش امروز است و بایستی از این فرصت استفاده کرد و درگیری در بحرین و سوریه و لیبی امتیاز بیشتری برای ملت ما میدهد و اگر امروز بپا نخیزیم شانس فروریختن رژیم از دست خواهیم داد.
حرفهای اوباما را نباید جدی گرفت چونکه ایشان هیچ قولی که داده عملی نکرده و ایشان هنوز باور نداره که رئیس جمهور امریکا هستند و تمام این دوسال از هر نوع گرفتاری سیاسی دو قدم عقب کشیده و هنوز قدرت و عرضه رئیس جمهوری را پیداه نکرده و ما ایرانبها باید بپرسیم کو ان کمک اینترنتی که داده میشود . ما ایرانیان اگر با هم نباشیم و به اینده خود فکر نکنیم هیچکسی کمکی نخواهد کرد.


pedro

Libya's oil is, of the highest quality.

by pedro on

 Oh yeh.

 

 

Stop Execution and torture of Iranians in Islamic regime Prisons


Maryam Hojjat

Dr. Bagher Zadeh, I trust your analysis & forcast

by Maryam Hojjat on

Hope soon, Green movement creates such a situation which calls for Obama administration to help IRAN & Iranians the same manner as Libyi.