خطر فاجعه

جامعه ی بین المللی باید هرچه سریعتربه وضعیت ساکنان اشرف رسیدگی کند


Share/Save/Bookmark

 خطر فاجعه
by Trita Parsi & Dokhi Fassihian
11-Sep-2011
 

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا، قرار است تصمیم این وزارتخانه مبنی بر حذف نام سازمان مجاهدین خلق ازفهرست گروه های تروریستی آمریکا را بزودی اعلام کند. هرچند که به نظر می آید این تصمیم به تاخیر بیفتد. اعضای سازمان مجاهدین، یک کمپین میلیون دلاری برای حذف نام این سازمان از فهرست گروه های تروریستی آغاز کرده اند. طبق گزارش های منتشر شده در آمریکا، سازمان مجاهدین تا مبلغ یک صد هزار دلار پول به سیاستمداران آمریکایی برای حمایت از آنها پرداخت کرده است .

****

آنچه در ذیل می آید، مطلبی است که پیش از انتشار گزارش سالانه وزارت امورخارجه درباره گروه های تروریستی منتشر شده بود. بر اساس این گزارش، سازمان مجاهدین خلق همچنان در فهرست گروه های تروریستی آمریکا است.

چگونه به ساکنان اردوگاه اشرف کمک کنیم؟

دخی فصیحیان و تریتا پارسی- واشنگتن

حذف نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروه های تروریستی دولت آمریکا، به بهبود وضعیت افرادی که در رده های پائین نظامی این سازمان هستند، کمکی نمی کند. کسانی که گفته می شود، دائما مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

آمریکا، در ماه جاری تصمیم خواهد گرفت که سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروه های خارجی تروریستی خود خارج کند یا نه.

اردوگاه اشرف، شاخه ی نظامی سازمان مجاهدین خلق است که از سال ۱۹۸۶ در شمال بغداد، ایجاد شده است. طرفداران این سازمان از جمله برخی مقام های پیشین ایالات متحده، ، ادعا می کنند که تلاش برای حذف نام این سازمان از فهرست تروریستی، به خاطر نجات ۳۴۰۰ نفر از ساکنان اردوگاه اشرف است. اما به طور واضح نگفته اند که چگونه حذف نام سازمان به این مسئله کمک خواهد کرد. با این حال، این افراد به خاطر فعالیت هایشان به تازگی مبلغ کلانی از سازمان مجاهدین دریافت کرده اند.

آنچه در بحث های مربوط به سازمان مجاهدین، مورد غفلت قرار گرفته، به رسمیت شناختن وضعیت نامناسب ساکنان اردوگاه اشرف است.

بنا بر گزارش سازمان تحقیقات رَند، احتمال دارد تا هفتاد درصد از ساکنان اشرف بر خلاف میل خود در این مکان نگهداری شده باشند. سازمان دیده بان حقوق بشر، کارشناسان مستقل ایران و دو لت آمریکا، توانسته اند شیوه های شبه فرقه ای و سوئ رفتارهای این سازمان را مستند کنند.

در حالی که دولت های مخالف جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته، از این گروه به عنوان یک حربه علیه ایران استفاده می کرده اند، جامعه بین المللی چشمهایش را بر وضعیت اسفناک ساکنان اشرف بسته بوده است.

جامعه ی بین المللی باید هرچه سریعتربه وضعیت ساکنان اشرف رسیدگی کند. پنج گام اساسی برای آمریکا، جامعه بین المللی و سازمان مجاهدین خلق برای رفع مشکلات اردوگاه اشرف باید مورد توجه قرار گیرد.

این مراحل باید پیش از گرفتن هرتصمیمی برای حذف نام این سازمان از فهرست گروه های تروریستی، انجام شود.

گام اول: اردوگاه اشرف باید با نظارت سازمان ملل متحد ، کمیته بین المللی صلیب سرخ و ارتش آمریکا تخلیه شود. از بروز درگیری مانند آنچه در اوایل امسال میان نیروهای عراقی و ساکنان اشرف رخ داد، باید جلوگیری شود. همینطور حقوق انسانی اعضای سازمان مجاهدین خلق باید رعایت شود.

گام دوم: باید میان رهبران سازمان و اعضای رده های پائین نظامی آن ، تمایز قائل شد. رهبران سازمان به خاطر نقش احتمالی آنها در حملات تروریستی و نقض قوانین حقوق بشر نباید از مصونیت حقوقی برخوردار شوند. نگرانی های زیادی از سوء استفاده ی رهبران این سازمان از مذاکرات جاری با دولت اوباما وجود دارد. به گزارش سازمان رَند، مجاهدین بارها از تهدید به خودکشی دسته جمعی به عنوان تاکتیک مذاکره استفاده کرده اند. این سازمان اعلام کرده که این حرکت، بخشی از "ویژیگی های فرقه ای" آنان است.

گام سوم: حمایت قانونی و کمک های روان درمانی باید برای ساکنان اشرف که مایل به ترک سازمان هستند، فراهم شود. از آنجا که سازمان مجاهدین- مانند بسیاری از فرقه های دیگر-- اعضای خود را از نظر روحی، عاطفی و مالی به سازمان متکی کرده و از مجازات پس از ترک سازمان ترسانده اند، این مرحله بسیار دشوار خواهد بود.

گام چهارم: چنانچه شرایط سازمان ملل متحد مبنی بر کنار گذاشتن خشونت از طرف ساکنان اردوگاه اشرف مورد قبول قرار گیرد ، آنها باید از امکان سکونت در کشورهای دیگر برخوردار شوند و نیز بتوانند به خانوادهایشان بپیوندند. بنا بر گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، بیشتر ساکنان اشرف هنوز خشونت را کنار نگذاشته اند، که این مسئله آنها را واجد شرایط پناهندگی نمی کند. از همه مهمتر، با توجه به سابقه ایران در نقض حقوق بشر و برخوردش با اعضای سازمان مجاهدین، ساکنان اشرف نباید مجبور به بازگشت به ایران شوند.

گام پنجم: پیش از هر اقدامی برای خارج کردن نام این سازمان از فهرست گروه های تروریستی، مجاهدین خلق-- به عنوان یک سازمان و نه فقط جناح سیاسی آن (شورای ملی مقاومت ایران)، باید در قالب یک بیانیه رسمی، خشونت را نفی کند. این بیانیه باید به هر دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شود. سازمان نیز باید به طور کامل خلع سلاح شود. نیروهای ایالات متحده، هرگز این اردوگاه، و یا خودرو هایی را که به آن وارد و یا از آن خارج می شوند را جستجو نکرده اند. برای تایید خلع سلاح بودن سازمان، دسترسی کامل به اردوگاه لازم است.

بر اساس قوانین بین المللی، حقوق اعضای سازمان مجاهدین خلق برای بیان افکار خود و تجمع مسالمت آمیز تضمین است و باید به رسمیت نیز شناخته شود. اما بهره مندی از چنین حقوقی، باید بدون اعمال خشونت و یا تهدید به خشونت و نیز باید مطابق با مقررات حقوق بشر و اصول دموکراتیک باشد.

بسیاری از کارشناسان، موضوع حذف نام مجاهدین از فهرست گروه های تروریستی را پیش از موعد می دانند. درحالی که طرح این مسئله، فرصتی برای حفظ حقوق صدها نفر از کسانی که در اردوگاه اشرف گرفتار شده اند را فراهم می کند. با این حال، حذف نام سازمان مجاهدین از فهرست گروه های تروریستی ایالات متحده، کمکی به پایان دادن به نقض حقوق بشر در این سازمان نمی کند. تنها با منحل کردن اردوگاه اشرف، خلع سلاح سازمان مجاهدین، تفکیک رهبران از اعضای عادی سازمان و فراهم کردن امکانات توانبخشی برای اعضای سطوح پایین آن، می تواند به بهبود وضعیت حقوق بشر در این سازمان کمک کند. اگر این مراحل، بلافاصله اجرا نشوند، ساکنان اردوگاه اشرف در خطر بروز یک فاجعه بزرگ انسانی خواهند بود.

دخی فصیحیان، مشاور ارشد سازمان غیردولتی "اتحاد برای ایران" است. تریتا پارسی رئيس شورای ملی ایرانیان ساکن امریکا است.

First published in English in Tehran Bureau.


Share/Save/Bookmark

 
behrad91

مجاهدين يك غده سرطاني

behrad91


مجاهدين مثل يك غده سرطاني هستند كه تا آنها از ريشه در نياورد جسم همچنان بيمار مي ماند. رجوي كسي است كه علاوه بر خيانت به كشور و ميهن به نفرات وفادار به خود نيز خيانت كرد و آنها را بدون هيچگونه دستاوردي بيش از سي سال در قفس نگهداشت و هر روز و هر ساعت و هر لحظه برآنها فشار آورد و آنها را به فجيعترين وضع ممكن خرد و داغان كرد.
رجوي و دارودسته او مطلقا قابل جانبداري نيستند مر كساني كه منافعي داشته يا مخ آنها نيز تهي شده باشد.


G. Rahmanian

Desperate !?!

by G. Rahmanian on

Someone should tell the NIAC CULT cadres they need to change their approach if they are so desperate to recruit members. They sound like a broken record. They should either find new ways or get new lives!!! Most those who are against PMOI or hate its leadership despise IR even more. Which should the international community fear more, "a tiny dysfunctional group with little support inside Ian" or a state using oil money to sponsor terrorism around the globe?


Mash Ghasem

متن سخنرانی خواهر مجاهد مریم رجوی

Mash Ghasem


فقط به خاطر تو !

در آستانه یک روز دیگر از روزهای سال هستیم . و با هم رو به سوی خدا میرویم . ربنا….بسمه تعالی ….کجا بودی تا حالا ؟
متن سخنرانی خواهر مجاهد مریم رجوی ، دوبله شده در استودیو تیف .

بنام خدا، به ‌نام مسعود و به ‌نام خودم؛ …

به ‌نام دنیای اسلام، در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا؛

به‌نام کهکشان راه شیری با ۱۲۰ هزار شهید برخاک افتاده در سی‌امین سالگرد ۳۰ خرداد؛

به‌نام سردار خیابانی و اشرف شهیدان به ‌نام صدیقه و ندا آسیه و صبا،
سعید وحنیف و سی‌ششمین شهید فروغ اشرف، مجاهد خلق منصور حاجیان؛

به ‌نام اشرف که خاک خوبی برای زراعت داره . البته زراعت برای سرنگونی و تا سرنگونی….. ؛

الان درود می‌فرستیم به زنان و جوانان و اشرف ‌نشان‌هایی که ماه‌ها و
ماه‌هاست در واشنگتن و ژنو برای اشرف تحصن کرده‌اند و ساندیس مجانی میزنند . هم‌چنانکه مسعود جونم در قرن پیش گفته بود : قرارگاه اشرف قبرستان سرخود است . کسی که وارد آن شود یا مجاهد میشود و یا جنازه... الان ماندن و کشته شدن درعراق هم در همین راستا است . یعنی سرنگونی .
اینقدر هم گیر ندید که این استراتژی چطوری به سرنگونی میرسه ! ؟ برادر
عزیزم قصیم که به آیت الله بی بی سی گفت : گذشته ها گذشته ….! 30 خرداد سال
60 قرار بود 6 ماهه بزنیم و ببریم . بعد این زمان تمدید شد و 6 ساله است و
باز که تمدید شد دیدیم 60 ساله شد . بالاخره روزی از روزها این استراتژی جواب میده ! فکر کردید تحلیل مسعود جونم کم الکیه !؟ فقط نباید فراموش
کرد که خروج از عراق یعنی سرنگونی خودمان که یعنی بسته شدن دکان توحیدی
عاشورا….! پس خارج شدن ممنوع …به جزمسعود و خودم و شورای مسعود و بقیه
بروبچ اطراف!

خلاصه من نمیدونم …..همه برای اشرف و اشرف هم برای شما . هر گلی زدید به سر خودتون زدید ! دعای مسعود همیشه نگهدارتان !

سلام بر خودم روزی که زاده شدم ؛ روزی که رئیس جمهور شدم ؛ روزی که انقلاب کردم ، روزی که سرکار رفتم و روزی که سر کار میذارم …..

اسماعیل هوشیار

ژنو

31 خرداد 1390

21 ژوئن 2011



Rastgoo

Sick and tired of Trita

by Rastgoo on

As a member of NIAC who has always supported you, I am honestly sick and tired of your incessant battle with the MKO!   What is your personal vendetta against these people?  They are down and bleeding and you keep on kicking them.  Shame on you!  Members of NIAC donate so you fight for Iranian-Americans not for your own personal battles!


Bavafa

And what was the subject of this article?????

by Bavafa on

Oh yes... MEK and residence of Hotel Ashraf!!!!

And you guys were saying?

'Hambastegi' is the main key to victory 

Mehrdad


Faramarz

Amir Parviz

by Faramarz on

امیر پرویز،

مگه شما ها کار و زندگی ندارین که از کله سحر تا بوق سگ همش مشغول جر و بحثین!


amirparvizforsecularmonarchy

Faramarz well said on farsi, language of lovers and poets

by amirparvizforsecularmonarchy on

For some fun in the sun join us in the blog below, we are sharing some interesting idea's and celebrating Aryamehr to.

//iranian.com/main/blog/amirparvizforsecu...

 


MM

Faramarz

by MM on

Yes, we are proud to teach our children the Farsi language, but when there is a mixed marriage, it is harder to teach Farsi.  Besides, I went to register in a local Farsi school and they wanted the children to learn to pray first (mandatory prayers) and the girls to have hejabs (NO CHOICE).  We went home, instead. 

That does not mean the kids are any less Iranian-American or can not represent our issues, in English.  If we do that, we probably alienate a whole new generation of Iranian-Americans in the wing to take over from us old-timers.  I know 3rd generation Italian-Americans who can not speak Italian but are certainly proud of their heritage and cherish what their parents handed down to them.  As is my son who can probably present an issue in Iranian politics, in English.


MM

Faramarz - Take a look at TP's interviews on Andisheh/Parazit

by MM on

The interview on the Andisheh TV was more than an hour and you know what Parazit is like.  I can try to find the links for you, but i think they exit on IC.


Faramarz

MM

by Faramarz on

The Iranian-American community takes pride in teaching their kids our language and our culture. I believe that one cannot have a deep connection to the people of Iran if he does not read and write in Farsi, read the poetry and understand the nuisances of our culture.

So you are saying that he does not have that problem. Good for him! But I have never heard him speak Farsi in Iranian settings. He usually sends that mad man Dabbashi who does not come across well unless you are into the whole Palestinian issue.

And as difficult as it may seem to encourage Iranians to speak Farsi when we are around each other, we must do our best to do so.


Parham

Of course...

by Parham on

... the Rajavis will oppose that.
I hope a solution like that is found (and implemented) to the MEK issue.


MM

Parham/Faramarz

by MM on

Parham - Don't know how much he has tried or will do, but the Rajavis have resisted the dismantling of Hotel Ashraf.  We will see.

Faramarz - He speaks/writes better Farsi than me.  I know.  That is not saying much, but his Swedish/English is probably better than his Farsi.  BTW, does that mean that sons/daughters of Iranian, who hardly  speak/write Farsi, do not qualify as Iranian-American representatives?  I think my Son will disagree!


Parham

MM

by Parham on

Very well. Has he taken any concrete steps into achieving what he claims at the end of that article?


Faramarz

Does Parsi Speak Farsi?

by Faramarz on

I have never heard Trita Parsi speak Farsi, or even write in Farsi!

That would not be a bad thing to do as a promoter of things of interest to Iranian - Americans.


MM

Parham

by MM on

In 2008 and probably even before, Trita was talking about the residents of Ashraf hotel.  See the below Washington Times article:

PARSI: Deciding the fate of the Mujahedin


Parham

چه عجب

Parham


بالاخره یک حرف معقول! اما متأسفانه باید مواظب بود که این حرف فقط شعار نباشد. نایاک چه قدمهای قابل دیدی در این راه بر خواهد داشت؟ آیا نقشه ای دارد؟ آن نقشه چیست؟ آیا برای این طرح ”لابی” میکند؟ چطور؟
بیاد داشته باشیم که مهم فعالیت است، حرف را همه برای بهبود مقام صدمه دیده و حفظ آبرو (و یا فقط برای خوش جلوه نمایی) میتوانند بزنند.


Fred

دلسوزی قابل تقدیر

Fred


دلسوزی تریتا پارسی، رئیس غیر منتخب و مادام العمر لابی نایک و یکی از کارمندان پیشین لابی، فصیحیان، برای اعضاء فرقه مجاهدین خلق قابل تقدیر است.

این دو لابیگر به "کمپین میلیون دلاری"  سازمان/کالت مجاهدین خلق اشاره کرده اند؛ برای محک زدن حسن نیت این دو لابیگر و با در نظر گرفتن سوالات بیشمار هنوز پاسخ داده نشده از سوی لابی نایک، این سه پرسش مطرح میگردد:

1- چرا رئیس مادام العمر لابی نایک اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نمیکند تا به اتهام علنی در مورد دریافت پول از سازمانهای اطلاعاتی خارجی پایان دهد؟

2-چرا لابی نایاک کل مبلغ هزینه شده برای لابی علیه دشمنان نظام پربرکت را منتشر نمیکند؟

3-چرا لابی نایاک به پرسشها درمورد اسناد درونی لابی که گویای رابطه کاری تنگاتنگ با مقامات ارشد نظام پربرکت است پاسخ نمیدهد؟

پرسشهای بسیار دیگری هم وجود دارند.