تولد گلشیفته

انسانیت و وجدان و ایرانیت واقعی‌ این به ظاهر ایرانی‌ کجا رفته؟


Share/Save/Bookmark

تولد گلشیفته
by Zorumbaa
11-Jul-2012
 

سی‌ و چند سال است که ایرانیان همه جای دنیا، مخصوصا خارج نشینان سعی میکنند تصویری متمدن و امروزی به دنیا از خودو ایران نشان دهند، شاید بیشتر برای خوش حال کردن خودشان وکم کردن درد و رنج عقده حقارتشان و کمبود و نابرابری که احساس میکنند. چندی قبل برنده شدن فرهادی در اسکار یک رواید ملی‌ شد و غرور ایرانیان غرور پایمال شده را کمی‌ حال داد و زنده کرد . نماینده این غرور ملی‌ یک سینماگر ماهر و هوشمند مثل فرهادی بود ، چرا که نه؟ باقر خان و ستار خانی در کار نیست.

دهم جولای روز تولد گلشیفته فرهانی بود. هنرمند با هنر، برنده جایزه های گوناگون، شهرت بین المللی، زیبا و مایه افتخار جامعه هنر. وب لاگ ها، سایت های مختلف، اخبار روز پراست شرح حال، تبریک و تعریف در حد پرستش. در حد چهره واقعی‌ ایران، چهره ایران حقیقی‌ که بایستی به تمام دنیا نشان داده شود.

پیش از آنکه من را به منفی‌ گوئی متهم کنید و ایرانیت بنده را زیر سوال بکشید و هزار اتهام بی‌ جا و بی‌ معنی با نیش و کنایه نسیب بنده بکنید، توجه کنید که چرا ما ایرانی‌ ها، نه همه، بلکه بیشترمان این طوری هستیم . البته اگر فرضیه این طوری بودن را انکار نکنیم.

ایرانی‌ های این طوری همه ساکت نششته و هیچ کس صداش در نمیاد، بی‌ تفاوت هستند و وارونه میفهمند، یا اصلا چیزی سرشون نمیشود. اصلا نمیفهمند که چی‌ هست، کجا هست، و چرا؟ حرف من با ایرانی‌ های بیرون از ایران هست، مخصوصا آنهای که در یک مدت بسیار طولانی از دور و نزدیک میشناسم و با هاشون سر و کار داشته یا دارم. انسانیت و وجدان و ایرانیت واقعی‌ این به ظاهر ایرانی‌ کجا رفته؟ تا کی بی‌ تفاوت و بی‌ خیال گاه و بی‌ گاه اشگ تمساحی میریزند و بی‌ تفاوت و خاموش از دور شاهد بزرگترین جنایات ضد انسانی‌ در زاد گاه خود هستند ولی صدایشان در نمیاید. چه ویروس کشنده این ها را به این روز انداخته است؟ بچه هایشان را به کلاس فارسی میفرستند ولی‌ جرات ندارند یک باز گوی از واقعیت وحشتناک و اشاره ای به خفقان بزرگ در سر زمینی‌ که با زبان پارسی‌ پیر شده است بکنند.

ژست و ادای ایران پرستی مثل دیگر ادا های تو خالی‌ آنان زیاد است، شب شعر مگیرند، شب فیلم درست میکنند ولی‌ صدایشان در نمیاید. صدای اعتراض، صدای من که در این جنایت شریک نیستم. صدای دفاع از آزادی و حرمت انسانی‌ . مثل اینکه حس انسانیت و وجدان بشری را از این افراد گرفته ا‌ند، بزرگترین جنایت در جلوی چشمانشان انجام می‌گیرد، اگر زوری بزنند و اظهار وجودی بکنند عبارت کذأی - وای این که خیلی‌ بد است – را با یک ویدئو یا عکس درسایت ها و گروه های دوستانه که درست کرده‌اند به رخ یک دیگر میکشند و برای یک دیگر ایمیل به به و چه چه میفرستند. چرا این افراد حاضر نیستند حتا یک کلام از حقیقت و حق و حقوق مردمی که بر آنها ظلم شده و جان و مال آنها به گروگان گرفته شده در وب سایت ها و گروه های اینترنتی که درست کرده‌اند بنویسند و رک و راست و روشن از آنها حمایت کنند؟

شعار میدهند قلب ما به خاطر ایران میتپد، همیشه در فکر ایرانیم، و دیگر شعار های تو خالی‌ برای دل خوش کردن هم دیگر در مجالس مهمانی.درایران نویسندگان، روزنامه نگاران، وکلا، استادان دانشگاه، دانش جویان، و دیگر زنان و مردان ایرانی‌ به زندان میروند و یا کشته و اعدام میشوند، در اینجا ایرانیان از جنس تافته از جدا بافته، از نوع دکتر، مهندس، استاد دانشگاه، بازرگان و حرفه ای، و همه کاره و هیچ کاره، زیاد هستند. از چپ و راست فریاد منم منم آنها در هر محله ای به گوش میرسد، همه چیز را میدانند و از همه جا و هر مساله ای خبر دارند و صاحب نظر هستند. این تافته های جدا بافته جار چی‌ های خوبئ هستند ولی‌ جرات و شهامت آن را ندارند که پیش قدم شده، سینه سپر کنند و با توان خود از حقوق و حرمت انسانی با بیان حقیقت و افشا گری دفاع کنند.

دفاع از حق و حقوق و حرمت انسان ایرانی‌ بایستی به گوش دنیا برسد، اعلام دنیأی تولد گلشیفته بسیار خوب و بجا، ولی‌ بی‌ تفاوتی، خاموشی، خود گول زدن چه دلیلی‌ دارد؟ آیا مصالح و منافع مالی، سیاسی، و غیره در کار است؟ اگر این ایرانیان دراینجا، مخصوصا آنهای که در این جامعه از نظر مالی‌ و حرفه ای به جائی رسیده اند در دفاع و کمک عملی‌ به مردم و جامعه بی‌ دفاع در ایران حرفی بزنند و کاری بکنند کمک موثری برای بهبود و تغییر سی‌ و چند سال تجربه وحشتناک خواهد بود. اختلاف نظر و عقیده، باور های سیاسی و فلسفی‌ و غیره همیشه بوده و خواهد بود، این محصول دمکراسی است که بایستی یاد گرفت و با آن ساخت و مدارا کرد، آنچه همیشه وجه مشترک است ایران و ایرانیت همه ما است.

این افراد نه تنها سکوت کرده و جرات حرف زدن را ندارند بلکه به خاطر منافع و مصالح سیاسی و مالی‌ شخصی‌ سعی‌ هم خواهند کرد که قلم و کلام دگر گویان و انهای که صمیمانه و بدون حساب و حساب گری و منافع شخصی به دفاع از آزادی قلم زده و صحبت کرده ا‌ند بشکنند، بر خلاف تمام اصول حقوق فردی و آزادی بیان و در زیر عنوان دهان پر کن –به احساسات و باور های مذهبی و یا فرهنگی دیگران توهین میشود – نوشته و کلام را سانسور میکنند. به خاطر مصالح شخصی و گروهی خود اجازه نمیدهند که دیگران بر خلاف آنچه که خود و وابستگانشان میخواهند حرفی بزنند، نوشته بر خلاف – مصلحت – را بد دانسته و سر زنش میکنند. سوال واقعی‌ این است که مصلحت کی‌ در میان است؟ شما؟ گروه شما؟ یا ملت ایران؟

ایرانی‌ غریبه از ایران، آن عدهای که در این سر زمین زندگی‌ میکنند و چنان سر گرم و مانوس زندگی‌ زندگی‌ خودشان شده ا‌ند که تنها کاری که برای ایران میکنند - فکر – کردن است و ریختن اشک تمساح وقتی‌ که لازم باشد. ولی‌ همیشه آماده مسافرت و خوش گذرانی و خرید سوقاتی از سر زمین ابا و اجدادی خود هستند. چرا دنبال درد سر بگردند؟ تجارت و خوش گذرانی‌ و گاه و بیگاه یکی دو تأ زن صیغه ای، برای آقا، مهم تر از مبارزه بر ضد جهالت، خرافات، و خفقان است. این نهایت خود خواهی، بی‌ وجدانی، و خود فروشی این تنها به اسم ایرانیانی است که این چنین نسبت به سرنوشت هموطنان در بند کشیده خود فکر و رفتار میکنند.

در گروه های اینترنتی‌ خود و وب سایت های مشابه به راحتی‌ ساده نگری , ساده پذیری وابکی بودن خودشان را با پست کردن عکس یا ویدیو بزرگترین پل دنیا، رفاقت سگ و گربه، یک شعر ابکی مثل – با ادب باش تا بزرگ شوی – و یا مرغی که در فیلی پین پرواز می‌کند نشان میدهند و واقعا خود را هم در همه موضوع صاحب نظر و تافته جدا بافته هم حساب میکنند. ما چه قدر بد بخت هستیم که این دکتر ها، مهندسین، استاد دانشگاه، و یا سایر تحصیل کرده های خارج نشین ما چیز دیگری برای شریک شدن، یاد گرفتن، و یاد دادن به هموطن خود ندارد. چه بلا و ویروسی گریبان گیر ما شده که در این دوره و زمان سرنوشت ساز برای به اصطلاح این نخبه های ما مهمترین مساله و سوال در زندگی این‌ است که چه ساختمانی بلند ترین ساختمان دنیاست، و یا عکس یک قورباغه‌روی پشت یک لاک پشت در اسپانیا چه قدرجالب است.

جای تعجب نیست که بردن مسابقه فوتبال، یا فلان دکتر ایرانی‌ رئیس بخش در بیمارستان شده، فلان ایرانی‌ در گگول فلان کاره است، و این آخر هم فیلم جدأی و جایزه گلدن گلوب . این چیز ها احساسات ناسیونالیستی را به جوش در میاورد، همه اینها با عث خوشحالی هر ایرانی و قابل تقدیر است، ولی‌ آزادی ایران و ایرانی، رفعه ایران و ایرانی در گرو برنده شدن در مسابقه فوتبال و یا جایزه اسکار نیست. وارونه فهمی‌ را بایستی کنار گذاشت و در آینه نگاه کرد، با حقیقت تلخ رو برو شد و برای بوجود آوردن یک حقیقت شیرین جنگید.


Share/Save/Bookmark

more from Zorumbaa
 
ghalam-doon

Tavalodet Mobaarak?

by ghalam-doon on

This post brings up some important issues about Iranians and Iranian community, but I'm not quite sure that it had anything to do with Ms. Farahani. I've seen one movie starring this lady (Santouri) and I should confess, her acting was mediocre at best. Whether her acting talent has improved ever since, I don't know.

Here are some new pictures of this lady for your visual pleasure. But don't tell me she has smashed another taboo by posing for these photos!

//www.persianicons.org/beauty/golshifteh-farahani-next-liberation-june-2012-2/


Zorumbaa

گلشیفته، رفسنجانی، هر کدام یک گلی برای یک چمنی!

Zorumbaa


چمن بزرگ است و گل زیاد !


Azarbanoo

ATTEN: Rafsanjani Plans to Save IRR/IRI

by Azarbanoo on

Please read the first news in News section instead of talking about Golshifteh.  It is very important for all Iranians to know this news and be alert as a responsible True IRANIANS. 


Zorumbaa

کوشان، آخه گوزن با شقایق چه رابطه ای دارد؟

Zorumbaa


اگر تعریفی از هویت و بحران هویت میکردید  که من بفهمم بسیار با عث تشکر و سپاس کزاری میشد. شاید قلمبه و سلمبه بودن این لغات نه تنها طمع و مزه روشنفکری به یک کلان گوئ بدون ذات و ماهیت میدهد بلکه به خوبئ نشان میدهد که نویسنده عزیز از منظور و هدف نوشته من  چیز زیادی دست گیرش نشده، آخه کوشان گرامی گوزن با شقایق چه رابطه ای دارد؟ صحبت سر این است که آیا گوگوش ها و فرهادی ها، و گلشیفته ها چهره واقعی‌ ایران و ایرانی هستند یا یه چیز دیگه؟ یا اینها نشانه و سیمای ایرانیت هستند یا یه چیز دیگه؟

اگر هویت شما با هویت گوگوش خانم و مشابه در هم شده و یکی‌ هست، خب باشه به من چه؟ این کلمات و کلی‌ گوئ های در هم پیچیده و پر چنبر که به جأی نمیرسد. این بحران هویتی که من دچارش شدم چیست، میتوانی یک کمی‌ بازش کنی‌ و توضیح بدهی؟ شما من را میشناسی و از بحران های که با آن روبرو هستم بهتر از خودم خبر داری ؟ یا از اونأی هستی‌ که با دیدن جلد کتاب، نه تنها از تمام محتویات آن بلکه از تمام تاریخ و جد و اباد نویسنده   بهتر از خودش خبر داری؟  بدون تعریف و بحثی که مشخص و معنی‌ دار باشد ، هویت و قلمبه تر از آن بحران هویت چه معنی‌ دارد ؟


default

گلشیفته , گلشیفته

ahosseini


 گلشیفته , گلشیفته

ای دختر فرهیختهه

دستم به دامان تو باد

//iranian.com/main/blog/ahosseini-139

Believe in a democracy that leaders and representatives are controlled by members at all times.


Kooshan

بحران هویت

Kooshan


این مقاله نمونه بارز افکار چکیده از مغز یک فرد با بحران هویت است! به قول معروف یک سری اومدن راه رفتن کبک رو کپی کنن راه رفتن خودشون هم یادشون رفت!!!! عقیده من اینه که بنده هیچ چیز حتی سیاست نباشیم! آزاد زندگی کنیم وآزادی را ارج بنهیم!  


Zorumbaa

دمو ، فقط اگر مردم میدانستند

Zorumbaa


گرامی‌ دمو، یکی‌ از هدف های اصلی‌ من هم همین بود که شما به یک صورت دیگر گفتید، با تشکر برای توضیح به نوع دیگر. این ملت در چه شرایط اسفناک بایستی باشند که گوگوش ها، گلشیفته ها ،غول ترین مرد دنیا برنده مدال طلا در سنگین وزن در ورزش وزنه برداری، و و و، قهرمانان ملی‌ آنها باشند و این القاب ، قهرمان ملی، چهره ایران، سیمای واقعی‌ ایرانیان ، از چپ و راست رویشان چسبانده شود. پس چه لقبی به آرش ، یا باقر خان و ستار خان ودیگر ملی‌ -قهرمان ایرانی بایستی بدهیم؟ هنر ، یا جنسی‌ را که گوگوش و امثال او به بازار عرضه کرده و به با مهارت به فروش میرسانند مساله نیست، در بازار آزاد اگر با قیمت پیش نهادی موافق باشی‌ خودت را هم میتوانی بفروشی ! ! موضوع اصلی‌ اینست که در حد نهأی آزادی و رهأی ایران در گرو جایزه اسکار آقای فرهادی، هنر نمأی خانم گوگوش و گلشیفته فراهانی و برنده شدن تیم ملی‌ فوتبال در مسابقه با تیم ماداگاسکار  نیست. درمان و از بین بردن غده بزرگ سرطانی احتیاج به یک جراحی اساسی دارد  و خود خوش حال کردن با این چیز ها که شاید با عث خوشحالی و افتخار هم هست ، در شرایط امروز، با عث گم راهی، وارونه رفتن، دل خوش کردن و هزار درد دیگر میشود.


Demo

بیچاره مردم ما.......

Demo


 


اگر که تصور میکنند کسانی چون گلشفته‌ها ، گوگوش ها  میتوانند کمکی‌ موثر به پاشیدگی رژیم جمهوری اسلامی باشند. سابقه آستین و دامن بالازدن!  گوگوش که در زمان شاه بر احدی پوشیده نیست و حالا که پیر و شکسته شده راه برگشت بسیار دیر است. گلشیفته هم دقیقأ با بالا زدن نصفه پیراهن خود آرزوی ملایان در بی آبرو ساختن و خنثی کردن بیشتر ایرانیان نشسته در خارج گود را برآورده کرد. ایشان بخوبی ثابت کرد چون ملایان از عقل سالمی برخوردار نیست و در جلب توجه به خود به بیراهه رفت و هنوز هم دارد میرود. و بطور یقین هیچکدام  از کناره نشینان دلسوز از این طریق به میدان نخواهند آمد. و مهمترین دلیلی این که در این ۳۳ سال به جایی نرسیدیم این است که فکر میکنیم ملت اینقدر احمقند که به گوگوشها و سروشها و پهلویها و خودشیفته های دیگر  اعتماد میکنند. ملایان چنان ماهرانه مردم ما را بیکدیگر بدبین کرده اند که حتی به سایه خود هم اعتماد ندارند چه برسد به چهره های شناخته شده. و در حرکت ٢ سال پیش هم رژیم با وارد کردن عناصر ضد انقلابی خود میان مردم به خنثی سازی افراد مثمر ثمر پرداخت و مردم را بیش از بیش بخود نا امید ساخت. و اگر ما تا ١٠٠ دیگر هم جشن تولد برای گلشیفته بگیریم کاری بجایی نخواهیم برد.


babak pirouzian

نظریست .... ...

babak pirouzian


این هم نظریست....

کسانی‌ که مورد لطف مردم هستند، و یا به عبارتی ، میتوانند کمکی‌ موثر به پاشیدگی رژیم جمهوری اسلامی باشند ,  باید از این موقعیت استفاده کنند و با مردم ستم دیده همراه شوند ، و این خود، باعث میشود بعضی‌ از کناره نشینان به میدان آیند. بنظر من این یک وظیفه ملیست است . ولی‌ چنانچه این افراد معروف و پر طرفدار خود را داخل "گود" نکنند ، آن هم خود الگوی منفی‌ و بی‌ طرفی‌ برای دیگران خواهد ساخت. امیدوارم گلشفته‌ها ، گوگوش ها، و دیگران که هنوز آستین‌ها را بالا نزدند به خاطر یک دستگی/ هماهنگی‌ در مبارزه با استبداد وضعیت خود را در این کار‌زار جبهه خود را مشخص کنند ( کافیست که فقط بگویند طرفدار یک حکومت سکولار، دموکرات هستند، بقیه توقعات پیش کش و انتظاری نیست)  . یکی‌ از دلایل این که در این ۳۳ سال به جایی نرسیدیم، همین است که میبینیم ، آنهایی که میتوانند مثمر ثمر باشند ، خنثا میشوند و این نیز تبعیت منفی‌ خود را همراه دارد.   

 

Dear Demo,

You may or may not have a point , but she and alike have many followers , and that's what is essential to confront demagogue and so called Islamic Republic . Our common enemy.    


Zorumbaa

All right DK, I Tell You.

by Zorumbaa on

Yes DK, You never said that, but you didn’t have to either! You want me tell you? I have no problem with that—Yes, Yes, and YES, I DO! I mean it, I  ain’t no game player!! But one condition, let’s occasionally duke it out nicely and intelligently so some of the simpletons in the hood see people may not agree but they can, IF they want, even kiss each other. Your style, I guess French, my style the Yankee way, or even a good Booseh Mosalmaany! If they learn something out of this that is enough for me.


Demo

A Forgotten Selfshifteh!

by Demo on

Let's face the full naked facts! She was never a good actress from the beginning! Her courage/reason to expose her boobs did well play with nobody except the Shahs of the Sunset & their alike diaspora Iranians! And she did it exactly @ the same time that the Iranian masterpiece movie 'Separation' was being screened & was receiving international awards one after another! She is now completely forgotten by all except the mentioned crowd! But the full naked ones like below will be never forgotten worldwide, never:

//upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d4/Tran...

 


Darius Kadivar

Dunno but I guess you are going to tell me ? ..

by Darius Kadivar on

I never claimed I was your 'enemy' ...

Best of Friends, season 6, part 1 (episode 1 - 8)

 

 


Zorumbaa

So....

by Zorumbaa on

DK, Does it MEAN we are FRIENDS now?!!


Zorumbaa

اینترنت خطرناک و ترسناک است ، الله ما را نجات دهد ، انشالله

Zorumbaa


 

خوب گفتی‌ برادر، مرض بدی است . شب و روز دعا می‌کنم و از پنج تن ال عبا درخواست دارم که من ، شما ، و یا هر کسی که به این بیماری دچار شده شفا پیدا کند و به راه راست هدایت شود. انشاالأ .

بنده شخصا هم بستری با ۷۲ حوری باکره و پستان لیموی را با هر چیز دیگری تو این دنیای موقت عوض نمیکنم ، حتا اگر این اینترنت باشد  که ترسناک  و خطرناک هم  هست  و  ممکن است الله نا کرده خبر ها و یا حرف های بد بد را به گوش همه برساند. شاید اگر اینترنت را به کمک الله از بین بریم همه ما شفا پیدا می‌کنیم و از این دنیای مجازی استکباری به دنیای واقعی‌ با اسم و شماره شناسنامه واقعی‌ بر گردیم. انشالله وآمین.


Darius Kadivar

Then I'm glad you consider Republicanism as an Insult ;0)

by Darius Kadivar on


Zorumbaa

How do you know I have a Republic? I ignore the insult.

by Zorumbaa on

Darius Kadivar, your COLOR, green or not, really does not matter. That is not my point or issue here. I am not also talking about Golshifteh, her status in Iranian and international cinema and certainly NOT Golshifteh as a person. As a matter of fact if you read carefully I do genuinely respect and praise her and am 100 percent behind the reason/courage she showed by exposing half of her boobs! Read my posts/comments of the past.

I am also not “labeling” any group of Iranian diaspora, old, new, young, men women etc. Regardless of how you want to classify the “Exiled” there are common and shared traits-denominator, among “Iranians” out of Iran that has been subject to serious studies and scholarship. I certainly don’t know anything about you and therefore I have no idea why you say “but to link her to my generation and my preoccupations is kind of far fetched. “ Why should I link her to you that I don’t know anything about? Why you are so self-conscious here?  Do you know anything about me and MY generation? This is not becoming of you Mr. Kadivar, to say—“Not My Monarchy” and “your Republic” How do you know I have a Republic? I ignore the insult.


Red Wine

...

by Red Wine on

تمامِ این گرفتاری ها،این بد اخلاقی‌های اجتماعی بدین خاطر است که مردمان بدونِ داشتنِ علمِ کافی‌ نظر دهند و هنرمند بدونِ داشتنِ تجربه دست به اعمالی زند که خوش آیند تعبیر نشود.

ولی‌ گلشیفته جوان است،چندان عیبی بر او روا نیست،وقت دارد با دنده سنگین حرکت کند و الگو دیگران باشد.

با سپاس از مطلبتان .


A as Abbas

چه بلاء و ویروسی گریبان گیر ما شده؟

A as Abbas


.

پاسخ: اسمِ این بلاء و ویروس «اینترنت» است.  متأسفانه شما هم به این بلاء مبتلا شده‌اید.  یکی از علائمِ این بلاء نوشتنِ مقالاتی اینچنینی‌ست.  خدای خودتان هرچه زودتر شما را شفا دهد، و شما را به دنیای واقعی، و اسمِ واقعی‌تان، باز‌گرداند.

آمین!


Azarbanoo

IRANIAN Diaspras NEED a National Congress with

by Azarbanoo on

an effective leader who is supported by IRANIANS and voice Iranians ordeal in the world.  Unfortunately, It is almost late that after more than 33 years of  IRR/IRI crimes against IRANIANS we are still not coming together.  Very Sad indeed.


Darius Kadivar

Not representative of my "Exiled" Generation ...

by Darius Kadivar on

Sorry but you seem to confuse the recent "immigrants' who rushed out of the country after their disillusionment with your Republic ( Not My Monarchy) elections only to join our miserable lot in this forced and apparently never ending exile ...

Golshifteh or other artists who are now struggling to make a career in exile are after all trying to do their best to keep on living and creating.

Now that what they are actually 'creating' or 'delivering' can be subject to criticism is one thing but to link her to my generation and my preoccupations is kind of far fetched. 

 

I'm Not Green, never was and never will be.

 

Her Iran ...

 

SON IRAN: Golshifteh Farahani on "Sokoot" (BBC Persian)

 

Is Not Mine ...

 

MON IRAN

 

But if she has the opportunity to make the cover of some French Magazine like very recently the left wing Liberation in France (whom only left wing Iranians think it is a fashionable read):  

 

Mon nom est persane | Next - Libération Next

 

 

or pose nude to make a point ...

 

 

HUMP OR DEATH: Golshifteh’s «nudity» as metaphorical as her «acting»

 

Well Why Not ? It's her Choice ... Not Mine.

 

It's just that her so called "openminded" attempts to come across as "cool" or Boldly "revolutionary" are just not my cup of tea no more than her singing attempts with Namjoo or the type of political statements this fairly poorly informed Namjoo tries to make in his lyrics ( Namjoo's Gladiatorha, or his adaptation of Che Guevara to persian lyrics truly illustrate his mediocre understanding of the history of Iran's revolution let alone why Iran is in the current mess in which it is today largely due to the same left wing intelligentsia this clueless artist seems to be inspired by in his songs). 

 

Golshifteh or other exiled Artists today are not doing anything their peers in Pre Revolutionary Iran could not do.

 

The only difference is that they did not at the time have the type of international exposure to express it:

 

pictory: Nude Scene with Marjane prior to becoming an MKO Icon (1970's)

Googoosh & Saeid Kangarani in "Dar Emtedade Shab" 

 

In those days knowing that an Iranian artist would do abroad what she could do back home was no big deal ...

 

Already back in the 1970's Anicée Shahmanesh did that before Golshifteh with far more succes:

 

Anicée (ALVINA) Shahmanesh: France's Sex Icon of the 1970's by Darius KADIVAR 

 

 

So sorry Golshifteh and Co belong to their own generation and cultural background in which they were born into.

 

They definitively do not express the exiled experience of my generation as let's say MArjane Satrapi captured in her movie Persepolis. 

 

THE EYE OF THE TIGER: Marjane Satrapi and the Persepolis Generation by Darius KADIVAR


( Note: Although to her credit Golshifteh's performance in Satrapi's Chicken with Plums was touching and probably far better than I expected. In a way she even was more convincing than some of her far more famous co stars who were at best average in their respective roles ( Isabella Rosselini for instance was totally miscast) )

 

Or Babak Shokrian wonderfully illustrated in his movie America so beautiful:

 

"America So Beautiful": Babak Shokrian's bitter sweet look on the American Dream by Darius KADIVAR 


Or someone like Monika Jalili does with her singing:

 

SULTAN OF MY HEART: Monika Jalili and Noorsaaz's remembrance of things past...by Darius KADIVAR

 

 

Golshifteh certainly does represent something of her generation but definitively not mine.

 

Does that make her more or less dignified or more or less talented than her peers for that matter ? ... 

 

That is up to each and everyone to draw their own conclusions. But I think Farahani can become a better actress and overall a better artist overtime if she understands that having class or having something to say is not merely about being a Fashionable crowd pleaser but that on the contrary artistic integrity is far more valuable and enduring in the public mind ...

 

In which case Maybe she can learn one or two things from her colleague Leila Hatami:  

 

TEARS FROM HEAVEN: Leila Hatami breaks into tears when asked about Iran’s Film Censors

 

A STAR IS BORN: Leila Hatami’s Charm Seduces French Media

 

My Humble Opinion,

 

DK 

 

 

"A Country that Loses it's Poetic Vision is a Country that faces death"-Saul Bellow 

 

 

Recommended Reading:

 

Iranian Pioneers of French New Wave Cinema by Darius KADIVAR