دار المجانین


Share/Save/Bookmark

Shahriar Zahedi
by Shahriar Zahedi
05-Jun-2011
 

اونوقتها، که ما تین ایجر بودیم، تعداد رهبرهای مجنون در دنیا بیشتر از الان بود. معقول ایدی امین را داشتیم در اوگاندا، پینوشه در شیلی بود. ابوی همین کیمِ خودمون در کره شمالی‌ به هذیان گویی مشغول بود. فرانکو در اسپانیا بود و دیگران هم بودند. خلاصه مطلب اگر مجنون بودی و رهبر بودی، زیاد تو چشم نمیخوردی.

حالا، اما، اوضاع تغییر کرده.تعداد مجانین در پست رهبری از انگشتهای یک دست بیشتر نیست. قذافی هست و بشار اسد، کیم جونگ ایل هست و سردمداران جمهوری اسلامی. موگابه هم هنوز در زیمبابوه زر زر میکنه. الان اینها خیلی‌ بیشتر از قبل به وجود همدیگه احتیاج دارند. تا زمانی‌ که مجنونی مثل کیم با پشتیبانی برادر بزرگش هو جین تاو پایدار بمونه و مردم بد بخت کره شمالی‌ را کرور کرور از گرسنگی و هزار درد دیگه به کشتن بده، امثال بشار اسد و آسید علی‌ با خودشون فکر میکنن "خوب ما که به دیوونگی این بابا نیستیم. اگه قرار باشه مجانین را بگیرن، اول این بابا باهاس بره تا نوبت به ما برسه." راست هم فکر میکنن. تا دیوانه‌های دو آتشه‌ای مثل کیم ول میگردند، بقیه مجانین خیالشون راحته.

چند شب پیش تلویزیون سی‌ سی‌ تی وی را نگاه میکردم که سخن پراکن دولت چین است به زبان انگلیسی‌. مجلس ضیافت بزرگی را نشان میداد که رئیس هو به افتخار کیم جونگ ایل، که برای گرفتن خط، به چین سفر کرده بود، ترتیب داده بود. میزها چیده بودند سر اینجا ته آنجا، پر از ماکولات و مشروبات متنوع. کیم، که پیری و مریضی، قیافه پارانوید و مخبطش را صد برابر ترسناک تر کرده، به سلامتی همتای ختایی خویش جام مینوشید و رئیس هو هم سخنرانی غرایی در تعریف و تمجید از همسایه دیوانه آش ایراد کرد و دوستی و نزدیکی‌ این دو کشور رفیق را ستود.

من فکر می‌کنم که چین، اگر اقتصادش صد برابر آمریکا هم بشه، تا زمانیکه گوگل را سانسور میکنه، تا وقتی‌ که طناب از گرده روشنفکر‌ها و ازادیخواه‌های خودش رد میکنه، تا وقتی‌ پشت رژیم‌هایی‌ مثل جمهوری اسلامی و کره شمالی‌ وای می‌‌ایسته، ادعای بزرگی‌ و عظمت نمیتونه بکنه. از قدیم گفتن برای نشستن در جای بزرگان، اسباب بزرگی‌ را باید آماده کرده باشی‌.

این چند مجنون باقیمانده صدقه سر چین و روسیه روی پای خودشون وایستادن. اگه بقول چرچیل، یکی‌ هم به این روس‌ها این خبر را برسونه که اونها هم اروپایی هستن، شاید بخود بیان و دست از این عقب افتادگی ذهنی‌ بردارن. عوض اینکه بگذارن پوتین خودشو رئیس جمهور مادام العمر بکنه، با اردنگی بیرونش کنن و هم خودشون آزادی را بچشن و هم بگذارن بقیه دنیا نفس بکشن و خودشون را از دست این مجانین راحت کنن.


Share/Save/Bookmark

Recently by Shahriar ZahediCommentsDate
In Southern Russia
-
Apr 08, 2012
Long live the Shah(s of Sunset)
-
Mar 12, 2012
نادر قلی‌ خان افشار
8
Jul 19, 2011
more from Shahriar Zahedi