اختیار دارید. حماقت از خودمان است


Share/Save/Bookmark

Shahriar Zahedi
by Shahriar Zahedi
19-Sep-2010
 

مصاحبه شاهرخ مشکین قلم با بی‌ بی‌ سی‌ را نگاه میکردم. میگفت ما ایرانیها ملت عقب مانده‌ای هستیم، اگر نبودیم، احمدی نژاد رئیس جمهورمان نمیشد. حقیقتی است نهفته در این حرف. قبول که در انتخابات سال گذشته تقلب ‌شد. قبول که کودتا چیان از ماه‌ها قبل نقشه این تقلب را کشیده بودند ولی با وصف این هنوز میلیونها نفر به احمدی نژاد رای دادند. از این تعداد،مزدوران و جیره خواران جمهوری اسلامی را که کم بکنیم هنوز عدد قابل ملاحظه‌ای ازهموطنان باقی‌ میمانند که دلشان خواست به آقا محمود رای بدهند و دادند و معضل ماهمانا در همینجاست. تا اینها آدم نشوند، وضع ایران تغییر اساسی‌‌ای نخواهد کرد حتی اگر این دولت برود و دستگاه دیگری به جایش بنشیند.

ما ملت عقب مانده‌ای هستیم. اکثریت مٔردم هنوز متعصب وخرافاتی هستند. هنوز پول و عریضه توی چاه می‌‌اندازند و به امامزاده نذر و نیازمیکنند. هنوز صد تا صد تا دور هم در حسینیه جمع میشوند تا آخوند به گریه‌شان بیندازد. هنوز از مرجع استفسا میکنند که آیا این آب کُر است یا نهٔ؟ آیا شخص یهودی و مسیحی در روز بارانی نجس است یا نه‌؟...... ما هنوز خیلی‌ کار داریم.

پیش از انقلاب لایه نازکی از مٔردم تهران و دو سه شهردیگر تحت تاثیر نوعی غرب گرایی که از بالا به پایین دیکته میشد قرار گرفته بودند ولی از آن فقط قرتی بازی غرب را یاد گرفته بودند. تازه همین‌ها هم زمان انقلاب فوری عکس امام را در ماه دیدند و انقلابی دو آتشه شدند و ریش گذاشتند وچاقچور بسر کردند. تجدد و نوگرایی و نتیجه آن؛ دمکراسی و کثرت گرایی، از بالا به پایین کار نمیکند و لزوما باید از پایین به بالا باشد. میگویید نه‌، به ترکیه نگاه کنید.

در فرانسه، که دکارتش خرد گرایی را پایه گذاشت، به دور افتاده‌ترین دهاتش که بروید تاثیر این خرد گرایی رامیتوانید مشاهده کنید. ملتی به خود می‌‌آید، دلش برای خودش میسوزد و خود را بالامیکشد. کره و چین و ژاپن و سنگاپور را ببینیم و از آنها یاد بگیریم.

نیچه میگفت مردمی که بّر دیگر مردمان برتری میابند مردمی هستند که بّر خود غلبه کرده اند. اوبه عنوان نمونه، ایرانیان را مثال میزد.....ولی ایرانیان ۲۵۰۰ سال پیش را.


Share/Save/Bookmark

Recently by Shahriar ZahediCommentsDate
In Southern Russia
-
Apr 08, 2012
Long live the Shah(s of Sunset)
-
Mar 12, 2012
نادر قلی‌ خان افشار
8
Jul 19, 2011
more from Shahriar Zahedi
 
David ET

Extremism and Intolerance

by David ET on

Our problem is deeper than Islamic Republic or even Islam but the "extremism" and "intolerance" that exist among so many of us regardless of what we believe in.

It is only that while we are not in power we resort to shouting, labeling, accusing without sufficient proof etc and when it power and effecting more people, the result of our self centered extremism result in closure of media, imprisonment, corruption etc.

We have hezbollahi's, shaollahi's, sabzollahi's, rajaviollahi's, marxollahi's and the list continues...


Datis

کون خدا!

Datis


"No Fear" گمان نمی کنم که روشنفکران بیاندیشند که از کون خدا افتاده اند، چرا که اغلب روشنفکران به خدا اعتقادی ندارند چه برسد به ماتحت ایشان! (بی اعتقادی به خدا نیز الزاما نشانه روشنفکری نیست)

شهریار عزیز، بیکاری حرف حساب میزنی داداش؟!


cyclicforward

David

by cyclicforward on

Thanks for the qute from Gandi. Excellent observation.


Red Wine

روشن فکر مشروطه خواه نخ نما

Red Wine


مطلب تِکراری است زاهدی جان،خَلق الله واقِف به دَرد است و سالهاست که به دنبال نوش دارو..به این دَر و آن در میزند ! اِمکان ندارد که مردم ایران فعلاً دست از خُرافه پرستی‌ بر دارد،همان‌هایی‌ که حال دَم از آزادی و روشنفکری میزنند..تا همین چند سال پیش آشِ نذری آقا را به سَق میکشیدند و فِلانِ اِمام را دستمال کِشی‌ میکردند، قطعاً هیچ کسِ دیگر اِعتنائی به اینان نخواهد کرد.

دلمان را خوش حرف چند پاپَتیِ روشن فکر مشروطه خواه نَخ نما ندهیم،خودمان باید روی پای خودمان بایستیم و طرحی نو در اندازیم و مملکت را از ابتدا دوباره سازیم.


David ET

گاندي:

David ET


درد من تنهايي نيست؛ بلكه مرگ ملتي است كه گدايي را قناعت، بيعرضگي را صبر، و با تبسمي بر لب، اين حماقت را حكمت خداوند مينامند.

No Fear

برو خجالت بکش

No Fear


تا وقتی که روشنفکران ایران خود را تافته جدا بافته از عموم مردم بدانند ، یا به عبارتی فکر کنند از کون خدا بیرون افتاده ند و مردم رو " عقب افتاده " خطاب کنند ، همین میشود که هست.   شما باید از خودتان خجالت بکشید که مردم ایران را عقب افتاده خطاب میکنید. روشنفکر کسی است که خود را به مردم نزدیک میکند نه مثله شاهرخ مشکین قلم که میره بی بی سی میگه  ما عقب افتاده یم . اون مرتیکه عقب افتادگی خودش رو نشون داد .


onlyinamrica

I can't agree more!!

by onlyinamrica on

JJ you are also correct.


Jahanshah Javid

Very true

by Jahanshah Javid on

Moshkel az bikh kharabeh. But I believe political Islam is through and done with. What's left is empty shell, surrounded by guns and clubs. The cultural and religious aspects will stay will us for a long time, but not the theocracy.