Advertise here

زنجیره ای از تخیلات و گاهی تجاوزات جنسی در ترانه های محلی

Balatarin

 

 

بنا به گفته دوست خوبی چون (دیوانه)...رفتم تو بهر ترانه های محلی ایرانی

 

اول سراغ دختر بویر احمدی....اونجایی که میگه..

 

(بیا بریم خونه خومون، خونه خوتون یارگلم)

 

فکر کردم خب طرف داره مخ دختر بویر احمدی رو که حتی اسمش رو هم نمیدونه میزنه

 

 (نومت ندونوم یار گلم)

 

که خرش کنه ببره خونه...

 

رفتم سراغ یک ترانه دیگه...اونجا که گوشه آسمون نوشته

 

 ( هرکی یارش خوشگله، جاش تو بهشته)

 

..خب این یه حرف بی ربطیه چون تو بهشت 72 تا حوری هستند و دیگه نیازی به یه دونه یار خوشگل نیست.

 

 ( گر بخوای بوسوم ندی...بزور میستونم)

 

اینجاست که دیگه کار به زور و قلدری و تجاوز میکشه...تعجبی هم نداره که زنها رو تو لچک میپیچن...که اونم بی فایده ست چون در ترانه دیگری پسرک  تا ابروی طرف رو نبینه رضایت نمیده

 

( ابروت رو بمن بنما تا شوم راضی)

 

لابد بعدش ، اون دختر شیرازی باید خیلی جا دهای دیگش رو نشون بده تا طرف راضی شه

 

گاهی هم جوانان عزیز دو دل هستند...که میگن

 

(دل میگه راشو ببند...مشکشو بردار دا هی بلال)

 

کی میگه مو زنجیره مانند دکتر سعادت نوری نتونوم بسازم؟

 

Balatarin

Comments 6 Pending 0

Sort comments:
Zendanian

Zendanian An injury to one is an injury to all.

شیرین خانم با درود
حالا شما که شروع کردید به تفسیرهای هرمونتیک، زنجیره ی از متون کلاسیک ترانه های محلی ایرانی، خواهشمند است این تکه از ترانه ی "دختر شیرازی" را هم تفسیر نمایید، تا بفهمیم منظورشان چه بوده است.
در این ترانه, دختر شیرازی خطاب به پسر پرو میگوید:
"بی حیا پسر، ابرو تو بازار ندیدی، اینم مثل اونه: ولیکن نرخش گرونه"
و محض اطمینان خاطر میافزاید:
"شب بیا، صبح نیستم خونه".
سپاس.
------------------------------------------------------
از هموطن آذری پرسیدند: " جناب منظور شما چیه؟"
ایشان پاسخ داد:"من زورم چیه؟ تو زورت چیه؟"

ahang1001

ahang1001    

jتا یادم نرفته
نگاهی به ترانه ای دیگر...
جان مریم
بیا که شد وقت درو...مال منی از پیشم نرو....
به معنای دیگر...زن از دیدگاه مرد بعنوان مال...برای خر حمالی شناخته میشود
در ترانه ای دیگر میگوید
آی دختر خاله گل ناز من...چهارده نیم ساله گل ناز من....به عبارت دیگر اظهار عشق به یک دختر نابالغ......

ahang1001

ahang1001    

همه چیز را ول کردید چسبیدید به دختر شیرازی؟
البته حق با شماست...که دختر شیرازی نیز ناچارا ...ناز خرکی میکند
ابرومو میخای چه کنی بی حیا پسر...و بقیه داستان

و چنین است همانی که به با پا پس زدن و با دست پیش زدن معروف است....

در خاتمه
منظور من تنها آقایان نیستند.....خانومها نیز جزئی از این جامعه هستند و چنان میگویند و عمل میکنند که در خور جامعه باشد...زیرا زنان نیز از جان خود سیر نشده اند و باید نان را به نرخ روز بخورند.

divaneh

divaneh

کنکاش خیلی خوبی در این شعرها نمودید. برخی ترانه ها هم نشان می دهد که مردهای ایرانی همیشه چیزهایشان را گم می کردند و از خانمشان سراغش را می گرفتند. مانند:
می خوام برم کوه، شکار آهو، تفنگ من کو لیلی جان تفنگ من کو؟

موقع دعوا هم مادرشان را می فرستادند جلو:
دایه دایه وقت جنگه، قطار بالای سرم پرش فشنگه

کلاَ مردهای بی عرضه ای بودند و وقتی دختری که دوست داشتند یکی دیگر می برد به جای این که بروند و دستی بالا بزنند و لا اقل دعوائی بکنند، می ایستادند و نگاه می کردند و می گفتند:
لیلا لیلا لیلا، لیلا رو بردن
یا
آی شیرین شیرین شیرین، آی شیرینو بردن

گاهی اوقات هم برای دیگران توضیح واضحات می کردند، مانند:
زن علیرضا نه مال مونه، خوشگل بلا نه مال مونه

خلاصه که مردهای ایرانی مالیده اند.

این توجه شما به موسیقی محلی مرا به یاد آهنگهای زیبای شوشا انداخت ولی متاسفانه هیچکدام از آهنگهای محلی که با ارکستر پل باک ماستر خوانده بود روی اینترنت پیدا نکردم. این را که تنها با نی اجرا شده پیدا کردم.

maziar58

maziar 58 Maziar

Merci shirin Khanoom
Che Jaleb
folklore Irani ham Yaani Kashk!

ahang1001

ahang1001    

نه بابا ....شوخی بود
اینجور ترانه ها در فرهنگ های دیگر هم هستند...