Advertise here

Comments 7 Pending 0

Sort comments:
Azadeh..Azad

Dr.Azadeh.Azad http://legacy.iranian.com/main/member/azadeh-azad

BTW, the cartoon does not express an absolute and universal idea, but reflects most societies now, in the first decades of the 21st centuries.

Azadeh..Azad

Dr.Azadeh.Azad http://legacy.iranian.com/main/member/azadeh-azad

Z jan:

There is no doubt that revolutions have been, in the past, a means for "progress" of human relations and types of socio-economic relations. However, today's world is totally different. I tend to go for Social Democracy via popper's ideas (not all of them.)

One thing that none of the two philosophers consider is the fact of Globalization and the idea that we are heading towards a One World Government. The latter could happen or not, but the world is heading towards Fascism while the dominant discourse is Democracy and Human Rights. We live in a much more complicated world than that of Marx or even Marcuse (20th century).

None of the two speak of the Multinationals and what to do about them. Multinationals are running the world. They feed the world and exploit / oppress it . So, no matter how changes come to each society, no society will be immune of their destructive presence. I think we need new ways of looking at things, post-Marcuse and Post Popper ways.

Zendanian

Zendanian An injury to one is an injury to all.

نقلاب یا اصلاح،گفتگو با هربرت مارکوزه و کارل پوپر،ترجمه ی وزیری،انتشارات خوارزمی،چاپ اول سال 1351
کتاب انقلاب یا اصلاح حاصل دو گفتگوی جداگانه با مارکوزه و پوپر است که به صورت کتاب کوچکی منتشر شده است و دیدگاه های این دو متفکر برجسته درباره ی جامعه ی مطلوب و راه های رسیدن به آن را با توجه به واقعیت های موجود روشن می سازد.
مارکوزه و پوپر دو پیشوای دو جریان بزرگ فلسفی عصر ما که هدفشان تغییر جامعه بوده است،حداقل تا زمان انتشار این کتاب با یکدیگر روبه رو نشده بودند و با هم بحث جدی نکرده بودند اما به علت اهمیت بحث های این دو صاحب نظر،رادیوی باواریا کوشید تا مقابله ی آنها را که در واقع روی نداده بود از طریق میانجی گری تلویزیون شکل دهد.ناشر این متون هر دو فیلسوف سیاسی را در محل سکونتشان بطور جداگانه به پرسش گرفت و پاسخ هایشان را برابر هم نهاد.برخلاف مارکوزه که پیشنهاد مصاحبه را به سختی پذیرفت،پوپر از این پیشنهاد استقبال کرد.
در حالیکه شهرت مارکوزه به عنوان نظریه پرداز جنبش بین المللی چپ نو در اوائل سالهاای 60 به اکناف جهان رسید،پوپر بیرون از فضای آکادمیک چندان شناخته شده نبود.
آزادی بیشتر،عدالت بیشتر ،انسانیت بیشتر برای جامعه غربی دموکراتیک و سرانجام البته برای همه ی جوامع روی زمین،موضوع هر دو فیلسوف است.نکته ی دیگر در طرح های دو فیلسوف هدف جامعه ی دلخواه و راه های رسیدن به آن است.
مارکوزه جامعه ی سرمایه داری کنونی را ثروتمندترین و پیشرفته ترین جامعه در تاریخ می داند که برای انسان بزرگترین امکانات را توام با صلح و آزادی را عرضه می کند و یا باید عرضه کند.در عین حال نیز جامعه ای است که امکانات صلح و آزادی را به بهترین وجه سرکوب می کند.به همین جهت او معتقد است که تنها تغییری ریشه دار می تواند ساخت این جامعه را دگرگون کند.اما پوپر تصوری متفاوت از جوامع غربی ارائه می دهد،او معتقد است که در همه ی نظم های اجتماعی که می شناسیم،بی عدالتی،سرکوب،فقر و ... وجود داشته است.دموکراسی های غربی نیز از این قاعده خارج نیستند اما در دموکراسی غربی با این ناهنجاری ها مبارزه می شود،از نظر پوپر جوامع دموکراتیک غربی هنوز ناکاملند و کاستی های بسیاری دارند اما از طرف دیگر از همه ی الگوهای شناخته شده ی دیگر کارآمد تر هستند و از ظرفیت بهبود برخوردارند و هدف باید حرکت در جهت تکامل آن ها باشد.
برای مارکوزه تردیدی در این نیست که که جامعه ی نو سوسیالیستی خواهد بود و راههای رسیدن به آن فقط از طریق برچیدن نظام سرمایه داری می گذرد. "اما جدای مارکسیسم سنتی ،مارکوزه در اینجا نیز نخست خواهان تغییر شکل ریشه دار آگاهی ،یعنی روبناست،تا سپس تغییر انقلابی اقتصادی فرا رسد.می توان گفت که این سوسیالیسمی است زیست شناسی:کارل مارکس غنی شده به وسیله ی زیگموند فروید-ص84". در مقابل ،پوپر اهداف آرمانی دور را مورد نظر ندارد بلکه هدف او،جامعه ی باز است یعنی تکامل و ادامه ی دموکراسی پارلمانی موجود به وسیله ی اصلاحات اجتماعی است.از نظر پوپر که یک نئولیبرال است،هر انقلابی این خطر را در خود دارد که "انقلاب را بکشد و آرمان هایش را تباه کند".پوپر برای اصلاحات اهمیت بسیاری قائل است،زیرا معتقد است که هر عواقب نادلخواه به بار آورد،می توان آن را تصحیح کرد.نکته ی دیگری که پوپر بر آن تاکید بسیاری می ورزد توجه به برگزاری نزاع های اجتماعی به شیوه ی عقلانی است.

مطالبی که در این کتاب می خوانیم:

نظر مارکوزه و پوپر در مورد جوامع غربی
زندگینامه ی سیاسی هر یک از دو متفکر
انتقاد و برنامه در باره ی جامعه ی نو مد نظر مارکوزه و پوپر
زمینه ی نظری مباحث فوق
نتیجه

Zendanian

Zendanian An injury to one is an injury to all.

Revolution (as in the English, American, French,...versions) is also the reason why humanity as such, currently enjoys Liberal Freedoms and Constitutional Rights and Liberties.
Liberal tradition always seems rather challenged fully appreciating or comprehending its own rather violent, "extra-legal" origins.
As someone here keeps saying: condolences.

ShazdeAsdolaMirza

Shazde Asdola Mirza Iranian.Com is not a place for freedom of expression anymore, therefore, I have stopped commenting here. My archived stories are at: http://iranian.com/main/member/shazde-asdola-mirza.html

Hooshang jan ... Omadi Nasazi, dear comrade!
None of those revolutions actually achieved anything. Some argue that the American revolution did, but I am dead against that too. Just consider the issue of slavery, which would have been solved by the British parliment in 1805, instead of the horrible Civil War.
Evolution, despite revolution, has saved the day and created all those improvements that you have here claimed.
Condalisas ...!

Zendanian

Zendanian An injury to one is an injury to all.

Mirza jan, the historical fact that all current Liberal democracies owe their original existence thanks to violent Revolutions against Feudal lord and monarchs is indisputable.

As far as UK is concerned if it wasn't for Lord Cromwell's "modification" of monarchy in there, today's UK would be a very different story.
As far as UK and slavery, it would be useful to take into consideration also all the hard work of American Abolitionists.
All Evolutions have moments of Revolutions within, and vice versa. All Revolutions need many moments of Evolution.
Below is a very good debate between Herbert Marcuse and Karl Popper on the topic of Reform or Revolution. Cheers

amirparvizforsecularmonarchy

amirparvizforsecularmonarchy I Love Waterfalls and Find One of the most humorous things in the world; is the notion that Americans are a greater force for good & more civilized than Nazi's, Mullahs and Communists.

I agree with Both of you here, which is hilarious come to think of it. That is an accomplishment Azadeh, especially since neither of the gentlemen have the capability to agree with me. Evolution works for me personally. Revolutions when tyranny, absolute power and despotism rule are rebellions for the sake of freedom, sadly it takes time and does not benefit in the lifetimes of anyone involved in it or for several generations.

The 1979 revolution was not a real revolution, but a coup d'etat executed by large institutions within the USA, pentagon and CIA, against the Shah, and lead to disproportionate acts of revenge against innocent people. The coming revolution will be a revolution, even though with many external players, it will have a dictatorial, tyrannical, despot in power, not an angel like the late shah we had in Iran.

Iranians are chained by their minds today by the few who control the minds of many. What is funny is they can't tell you the difference between a cross between my little pony, tinker bell, lassie and winnie the pooh we had pursuing peace for all Iranians, who couldn't harm a flee or take absolute control of anything under any circumstance and a dictator for example like stalin, hitler or khomeini. and yet they want to convince you about the truth!

Today's news shows the hypocrisy and the lies of the past and present http://iranian.com/posts/view/post/7595