Advertise here

نکاتی در مورد وعده ی "شیر" و "عسل" در بهشت

سوره ی بقره با ٢٨٦ آیه بلندترین سوره ی قرآن نام دارد و یکی از سوره هایی است که در مدینه ی منوره بر رسول اسلام نازل شد .در این سوره بیشتر به احکام و تعالیمی پرداخته شده است که باعث به تعالی رسیدن جامعه ، حکومت و نظام اسلامی  می شود. این سوره بقره نام گرفته و علت آن وجود آیاتی ست که در شان ماجرای گاو بنی اسرائیل در این سوره وجود دارد... آیه ی ٢٥ سوره ی بقره چنین است:
و بشر الذین ءامنوا و عملوالصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها - من ثمره قالوا هذا الذی رزقنا من قبل و ءاتوا به متشابها و لهم فیها  ازواج مطهره و هم فیها خالدون.
خداوند آیه را با لفظ بشارت آغاز می کند  و به پیامبرش امر می کند که همواره برای مومنان مبشر باشد. کلمه ی بشارت در بسیاری از آیات قرآن نیز دیده می شود و خصوصا در آیاتی که خداوند وعده ی بهشت را به مومنان میدهد.
در ادامه ی  آیه خداوند کسانی را معرفی می کند که از بهشتیان هستند : کسانی که ایمانی راسخ به خداوند دارند و اعمال نیک انجام می دهند . آنان ایمانی دارند که حتی سخت ترین وسوسه های شیطان هم به آن کارگر نیست. پیامبر اکرم در این باره می فرماید: "شما را مژده می دهم و شما به دیگران مژده دهید که هرکس شهادت دهد که خدایی جز خدای یگانه نیست و بدان معتقد باشد وارد بهشت می شود". همان طور که میدانیم بهشت خداوندی چیزی فراتر از تصور ماست چنان که در خیال نمی گنجد اماخداوند با توجه به ذهنیت ما بهشت را برایمان تصویر می کند . آب در ذهن ما انسان ها تداعی گر زیبایی ، طراوت و نشاط است و خداوند هم بهشت را با رود های آن تصویر می کند ؛ رود هایی از شیر و عسل و آب زلال که در آن ها به جای سنگریزه مروارید غلتان است. بهشتی که پاداش اعمال صالح نیکوکاران است.
http://zxcaq14.blogfa.com/post/3

 

می گفت : این وعده هایی که برای پرهیزکاران و نیکوکاران در قرآن کریم آمده را باید بصورت عرفانی به آنها نگاه کرد ... اینکه می گوید در بهشت نهرهایی از آب زلال و شیر و عسل و شراب روان است و میوه های بهشتی در آن وجود دارد را باید با چشمی دیگر دید. هر چه که ما از این دنیا برداریم به آن طرف خواهیم برد و در حقیقت بقول قدیمی ها هر چه بکاریم در آخر درو خواهیم کرد. در عالم عرفانی : آب کنایه از علم ... عسل کنایه از اخلاق نیکو ... شراب کنایه از حکمت ... شیر کنایه از تربیت و پرورش .... و میوه کنایه از عمل صالح است.باید دید چطور در این دنیا عمل کرده ایم  و این عناصر پاک و زلال و خوش طعم را چقدر توانسته ایم به آن دنیا ببریم .... باید ظرف وجودی خود را بزرگ کنیم و با یادگیری علم ... داشتن اخلاق نیکو و حکمت ... تربیت صحیح و عمل نیکو  به زندگی سرشار از خوبی ها بشتابیم ...
http://kyanbakht.blogfa.com/post-199.aspx

 

شاعر متهور ایران محمد جلالی چیمه (م. سحر) می گوید:
 
زان شیر وعسل که وعده فرمودستید
ما را ره دل بر آرزوها بستید
در آتش اوهام رهامان کردید
خود لیک به کام دل خود پیوستید

در دستِ جوان، عصای پیرم چه دهی؟
این وعده به انگبین و شیرم چه دهی؟
تا بر سر ِ قبرِ خویشتن گریه کنم
آوای بم و نوای زیرم چه دهی؟

نهری که در او آب، روان کردستی
از بهر فریبِ کاروان کردستی
سرچشمهات از سراب مینوشد آب
ما را به سراب، میهمان کردستی !

سیمِ دَغل از وعدهء فردات دهند
نقشی خوش از آن باغ ِ مُصفّات دهند
بالی و پری به مُرغِ رؤیات دهند
تا خوش به میانِ جاهلان جات دهند !

امروز، همه، وعدهء فردام دهید
جوی عسل و سایهء طوبام دهید
نیک است ولی گرسنگی کشت مرا
فی الحال مرا دو قرص نان وام دهید
آن حور که با من آشنایی دارد
با نوکر من نیز صفایی دارد؟
گر حوری تو به ما نخی داد بگو
ناموس در آن بهشت جایی دارد؟

غلمان که دهد عیش به زیبا چون زشت
گاهی لب جوی شیر و گاهی لب کشت
با این همه بخشش و جوانمردی و داد
از دست که مُزد می ستاند به بهشت؟

غلمان که هنروری ست در عیاشی
چون وی نه قمی دیده ام و نی کاشی
ای کاش به دورهء جوانیت ای شیخ
در داد و دهش تو نیز چون وی باشی!

ای مؤمنِ مُسلم،ای هوسباز بهشت
بنشسته کنار ِجوی شیر و لب ِ کشت
از بهر چه حوریان زیبا طلبی
باسیرتِ بی صفا و با صورت زشت ؟

ای حوری جان، از آن بهشتت بگریز
برخبز و به خیل ِ مُفت گایان بستیز
برکن زبن این بنا که وصف العیشش
از دیدهء جان است و خِرَد، حُزن انگیز !

م. سحر
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱

http://asre-nou.net/php/view.php?objnr=25644
**************
نظر شما چیست؟

 

Balatarin

Comments 11 Pending 0

Sort comments:
AllIranians

All-Iranians Previous Contributions: http://iranian.com/main/member/all-iranians.html ++++++++++ Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall: Confucius

Jenab-e Persa

Thank you for your visit and for your suggestion. It may be done later.

AllIranians

All-Iranians Previous Contributions: http://iranian.com/main/member/all-iranians.html ++++++++++ Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall: Confucius

Jenab-e P_J

Thank you for your visit and for your input. AI agreed. It could be for all you wrote.

Persa

Persa این نیز بگذرد

جناب آل-ایرانین سلام، خواستم به سبک ایرانیان عضو درون فیس بوک یک شوخی کنم وبگویم که "مسلموناش خیلی لایک بزنن" و با درنظر گرفتن تعداد لایک و توپ که ظرف دو سه روز آینده با این بلاگ شما زده خواهد شد، شما آمار تقرییا صحیح علمی را از نظر تعداد مسلمانان این وبسایت بدست خواهید آورد. و چقدر خوب است که همین کار را در "ایرون-کام" هم انجام دهید تا تعداد بسیار بسیار معدود مسلمانان آنجا را نیز تخمین بزنید. تصور نمیکنم در جمع و مادر زاد بیش از ده بیست نفر باشند. شاد باشید

P.Galenous

P_J. An Iranian!

Dear All-Iranians,

Then where does it say being rewarded by having seven virgins in heaven, I wonder?! Could it be for "Shaheeds" war heroes only or the whole thing is a Shia made up “soureh” turning women into sex objects rather than intelligent accomplished being responsible for future generations.

Great post as usual!

AllIranians

All-Iranians Previous Contributions: http://iranian.com/main/member/all-iranians.html ++++++++++ Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall: Confucius

نازنین خانم
مگه این جمهوری آخوندی واسه آدم حواس می ذاره؟ بهر حال از خواندن رباعیات خیام نباید غافل شد.

AllIranians

All-Iranians Previous Contributions: http://iranian.com/main/member/all-iranians.html ++++++++++ Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall: Confucius

Jenab-e Nazaniz Karvar

Thank you for your visit and for your input. AI agreed. You may also like to view this


گویند کسان بهشت با حور خوش است
من میگویم که آب انگور خوش است

این نقد بگیر و دست از آن نسیه بدار
کاواز دهل شنیدن از دور خوش است

خیام

Nazaninkarvar

Nazanin karvar

آخ ببخشید فکر میکنم که جابه‌جا کپی پیست کردم چون دقیقا منظور من هم همان ۲ بیتی شما بوده است
درضمن پایین نوشتم ۲ تا ۴ بیتی باز اشتباه از بنده است و منظور ۲ تا ۲ بیتی بوده است
امان از حواس پرت
متاسفم
و ممنون از بلاگ‌های شما

Nazaninkarvar

Nazanin karvar

Nazanin karvar
Delete
بنده که از نادانان هسم در این مسال ولی حضرت خیام در ۲ چهار بیتی که من الان فقط در ذهن دارم فکر میکنم که جواب شما را تا قسمتی داده اند


گویند بهشت و حور و کوثر باشد ... جوی می و شیر و شهد و شکر باشد
پر کن قدح باده و بر دستم نه ... نقدی ز هزار نسیه خوشتر باشد
***
گویند هر آن کسان که با پرهیزند ... زانسان که بمیرند چنان برخیزند
ما با می و معشوقه از آنیم مدام ... باشد که به حشرمان چنان انگیزند