منتظری ، روحانی که نان دین نخورد

مرگ حق هست و بقول مولانا ، دردی است کین درد را دوا نباشد. هر روز که در تبعید و مهاجرت زندگی می کنی هر زنگ تلفن بی وقت و یا ای میل های نخواسته را بازمی کنی هوری دلت می ریزد که عزیزی از دست رفته است و خاطرات گذشته و غم دنیا روی دلت تلنبار می شود.

صبح یکشنبه قبل از رفتن سرکار خواستم که ایمیل راباز نکنم که باز کردم و خبر درگذشت ایت الله منتظری را از دوستی در یافتم. سال 58 بود که آیت الله طالقانی پشتوانه مردم محروم و حامی شوراهای مردمی ، به خدا پیوست و اجل سد بزرگ جلوی استبداد ولایت فقیه را شکست و برد .

مردم ابران یکی از حامیان استقلال و شخصیت های ضد استبدادی خود را از دست داده بود. بنظر من اقای منتظری از آخرین نسل روحانیون و مراجع تقلید شیعیان بود که در کنار مردم ایران ایستاد و نه سکوت بی معنی ” تقیه ” را بر خود جایز دانست و نه نان از دین خورد. در حالیکه در بالاترین مسند قدرت نشسته بود ، برای حقوق نقض شده زندانیان سیاسی در ایران ، موضع گرفت و بر سر آن ایستاد . وی تنها روحانی بود که در برابر کشتار زندانیان سیاسی در سالهای 67 ایستاد و به همین نه تنها از مقام خود به عنوان ولی فقیه از دست داد که چندین سال در خانه خود زندانی شد و مورد توهین و بی احترامی قرار گرفت ولی تا اخرین لحظه بر سر اصولی که بر ان باور داشت و برای ان در زمان شاه شکنجه و زندانی شده بود ، ایستاد.

منتظری ، تنها کسی بود که سند مکتوب از قتل عام ناجوانمردانه زندانیان سیاسی 67 را در خاطرات خود ارائه داد . منتظری بر گردن بسیاری از زندانیان سیاسی دهه 60 که جان سالم از زندانهای قرون وسطائی و بدون قانون اوین و گوهر دشت و ساری و رشت و شیراز و اصفهان ، بدر بردند حق دارد.

فراموش نکنیم که زمانی منتظری برای آزادی زندانیان سیاسی و بر خورداری از حق انسانی زندانیان سیاسی تلاش کرد که وی در مسند قدرت قرار داشت .و با تمامی زندانیان سیاسی مرز بندی جدی سیاسی و عقیدتی داشت و مخالف آنان بود . نکته ای که در فرهنگ سیاسی ایران هنوز نهادینه نشده است .

حاج خلیل نجفی تعریف می کرد که میثم ( که بعد از لاجوردی رئیس اوین شده بود) در سال 64 به نزد منتظری رفته بود و گزارش بهبود شرایط زندانیان و آزادی برخی از زندانیان را داده بود .

منتظر ی به وی گفته بود که” من به تو گفتم برو همه را ازاد کن تو امدی می گی عده ا ی را ازاد کرده ای بلند شو برو هروقت همه را ازاد کردی بیا . “

منتظری به اخلاق سیاسی پای بند بود . دین فروش نبود . به مردم و کرامت انسانی باور داشت . رنج کشیده بود. درد مردم را می دانست و زبان گویای بسیاری از اقشار مردم ایران بود. به فکر زندانیان سیاسی و زندانیان عادی بود.

می توانیم با عقاید وی مخالف باشیم . حق هر کسی هست با اسلام و دین مخالف باشد . می توان با وی دشمن بود ولی هیچ انسان منصفی نیست که به حسن نیت و صداقت و پاکی آقای منتظری باور نداشته باشد . فراموش نکنیم که اقای منتظری میلیونها نفر مقلد داشت و لی هیچ گاه از احساسات مقلدان سو استفاده نکرد.

منتظری از شخصیت ها ی کمباب در سیاست ایران بود که هیچ گاه در برابر استبداد سکوت نکرد و بهای انرا نیز پرداخت.

خلا حضور منتظری ، یک فقدان بزرگ برا ی جنبش سبز هست زیرا وی اعتبار بالائی در فقدان مشروعیت استبداد ولایت فقیه داشت .

همانگونه که بسیاری از اقشار مرد م ایران در غم از دست دادن آقای منتظری عزادار هستند و تشیع جنازه وی نشان از محبوبیت مردمی وی دارد ولی در اردوگاه استبداد ولایت فقیه جشن برپاهست ولی اگر یزید توانست بر سر امام حسین ( ع) شادی کند و خوشی وی بسرعت از وی زایل شد . این جشن در اردوگاه استبداد، با هشیاری مردم و حضور بی شمار سبزها ی جوان در تشیع جنازه و ایام سوگواری سالار شهیدان ” راه حق و ازادی انتخاب ” امام حسین ( ع) به ضدخود تبدیل خواهد شد .

روحش شاد و راهش پررهر و باد .

عزا عزاست امروز ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!