Our Responsibility

فرهنگ حقوق بشر فرهنگ مدارا را فراهم می کند

فرهنگ حقوق بشر جهانی است. همه انسانها، اعم از زن و مرد، با شان و مرتبه ای برابر زاده می شوند و از کرامت بایسته ای که در یک زندگی آزادنه و مسوولانه نمود می یابد، برخوردارند. جهانشمولی حقوق بشر بر اساس همبستگی و نیاز متقابل انسانها به یکدیگر است. بنابراین، به لحاظ تاریخی و منطقی باید تاکید کنیم که اصل حقوق بشر، نه فقط به غرب و یا شرق، بلکه متعلق به تمام مردم دنیاست.

کسانیکه طالب بازشناختن اندوخته های خود در این زمینه هستند، باید روایتی منصفانه و درست را از تاریخ حقوق بشر عرضه و تایید کنند. در 532 پیش از میلاد، کوروش کبیر، اولین منشور حقوق بشر و آزادی های شناخته شده برای دنیای متمدن امروز را در ایران باستان منتشر کرد. این منشور از طرف سازمان ملل در سال 1971، به عنوان اولین منشور رسمی حقوق بشر شناخته شد. بدین گونه است که در تاریخ بشر، ایران به عنوان اولین سرزمینی خوانده می شود که حقوق بشر در آن به رسمیت شناخته و رعایت شد. الغای بردگی، آزادی عقاید مذهبی و برقراری صلح میان ملتها، پر اهمیت ترین موضوعات این بیانیه هستند.

در جهان امروز نیر کسانیکه به کرامت انسانها و اعلامیه حقوق بشر متعقدند اینگونه می اندیشند و آنرا محترم می شمرند. همه انسانها، با استعداد عاطفی و عقلانی برای درک و تشخیص درست از نادرست به دنیا می آیند. در صورتکیه بطور صحیح تربیت شوند، حس نوعدوستی در ناخود آگاه و وجدانشان بیدار می شود. ماهیت جهانشمول بشر دوستی، به ما اجازه می دهد که فارغ از جنسیت، سن، نژاد، مذهب، وابستگی های ملی و سیاسی، زبان، سنتهای فرهنگی، عقاید، احساسات و افکار شخصی، مشاغل اقتصادی، ثروت، ویژگیهای ظاهری (مانند قد، وزن، شکل بدن، رنگ پوست و فرم مو) و همچنین بدون توجه به محل تولد، همجنسگرایی و سایر تمایلات جنسی، از زندگی آزاد و امن برخوردار باشیم.

به عنوان یک موجود اجتماعی، برماست که نهادهای قانونی و قضایی را به منظور حفاظت از حقوق خود، ایجاد و از آنها حمایت کنیم، بر این اساس، باید بپذیریم که قوانین ما، چه آنهایی که برای افراد نا بالغ و چه آنهایی که برای بزرگسالان نوشته شده، در مورد همه افراد برابر است و صدق می کند. حق ماست که بطور یکسان تحت پوشش و حمایت قوانینی باشیم که خود وضع می کنیم. هیچ کس نباید بدون دلایل قانونی کافی دستگیر شود. همه حق دارند که از دادرسی عمومی، سریع و منصفانه برخوردار شوند. اساس و منطق این دادرسی باید بر پایه بی گناهی افراد تا پیش از اثبات جرم باشد. بنابراین، هیچ کس نباید بدون دلیل منصافانه و روند قانونی شایسته، زندانی و یا تبعید شود. بردگی و شکنجه مطلقا ممنوع است.

همه ما حق داریم آزادانه به تمام کشور ها سفر کنیم و بدور از آزارهای فردی و گروهی از مرزهای بین المللی عبور کنیم.

همچنین، ما از حریم خصوصی برخورداریم و حکومت باید در برابر هر گونه رفتار ناشایست و غیر قانونی که موجب تعدی به این حریم می شود، از ما محافظت کند. با حمایت دولت از حقوق خصوصی، همه “افراد بالغ” حق ازدواج کردن و یا نکردن دارند. همه می توانند مسوولانه داشتن و یا نداشتن فرزند را انتخاب کنند.

در چارچوب اجتماعی یک همکاری متقابل، نهادهای آموزشی باید، مقصود اصلی خود را که همانا فراهم کردن زمینه لازم برای کار شرافتمندانه دانش آموزان در آینده است، عملی کنند. این نهادها باید فرهنگ مدارا، تساهل و همزیستی مسالمت آمیز را در میان مردم ترویج کنند. آموزش و پرورش باید رشد آگاهی افراد را از حقوق خودشان تضمین کند. امکانات آموزشی باید برای همه ممکن و در دسترس باشد. اندیشه تعلیم و آموزش می بایستی فراتر از محدودیتهای دانشگاهی توسعه و گسترش یابد. کسانیکه مایل هستند باید قادر باشند در گروههای هنری، علمی و سیاسی عضو و سهیم شوند.

همه مردان و زنان، برای گذران معیشت خود حق دارند که از شرایط کار انسانی برخوردار شوند. کارنکردن، بیش از حد ساعات کاری مجاز، دریافت مزد کافی برای زندگی در شان و برخورداری از رفاه مناسب از جمله این شرایط هستند.

همه شهروندان بالغ حق رای دارند و برای دادن رای آگاهانه مسوولند. همه آرا با هم برابرند. رهبران و حاکمان باید به طور دوره ای انتخاب شوند.

هر کس حق دارد تا آرا و عقایدش را آزادنه بیان کند و مسوول است که گرفتار کلام و گفتار متعصبانه و یا تهمت نشود.

هر کس حق دارد، املاک و دارایی های خود را داشته باشد و این داراییها را به طریقی مصروف نماید که موجب حفظ کره خاکی ما شود. همه باید به اصول و نهادهای اجتماعی که رعایت این حقوق را تضمین می کنند، احترام بگذارند. این احترام به معنای سنجش و ارزیابی منطقی از اصول و نهادهای ذکر شده است، بطوریکه موجب رشد و شکوفایی آنها شوند.

اکنون بیش از هر زمان تک تک ما مسوولیم که فرهنگ حقوق بشری را وارد زندگی، خانه ها و ارتباطات روزمره با دوستان و همنوعان خود کنیم. آگاه باشیم که این دوستان و همنوعان ما هستند که کره خاکی را در برگرفته اند. فرهنگ حقوق بشر و این مسولیتها باید به عنوان راه و سبک زندگی گرامی داشته شود.

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!