وزیر شدن یک نظامی و آینده‌ی تاریک صنعت نفت ایران
Kaleme / Kamaleddin Saba
05-Aug-2011 (2 comments)

چکیده :رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه، دقایقی قبل رئیس کل مجموعه‌ی نفت ایران شد. در شش سال گذشته، به طور متوسط به ازای هر ایرانی در حدود 370.000 تومان در اختیار این قرارگاه قرار گرفته است، آن هم نه در قالب مناقصات مرسوم و قانونی، بلکه به صورت دستوری و ترک تشریفات! کسانی که با زیرمجموعه های این قرارگاه در مقاطعی همکاری کرده اند، می گویند هیچ کدام از پروژه ها به سرانجامی نخواهد رسید و هزاران مشکل در فردای افتتاح نمایشی آن پیش خواهد آمد....

گروه اقتصادی کلمه – کمال الدین صبا: دقایقی قبل، رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه، به ریاست کل مجموعه‌ی نفت ایران رسید و در حالی که اوضاع پولدارترین وزارت خانه کشور به اقرار معاونین و مدیران این وزارت خانه با سوء مدیریت و بی کفایتی باند احمدی نژاد و خانه نشین کردن مدیران با سابقه و گذاردن افرادی ناآگاه از مسائل نفتی چون میرکاظمی و علی آبادی در راس وزارت نفت از هم پاشیده است، امروز یک س... >>>

recommended by Shifteh Ansari

Share/Save/Bookmark

 
vildemose

در هیچ جای

vildemose


در هیچ جای جهان قابل قبول نیست که یک مجموعه غیر شفاف و آن هم نظامی، در عرض شش سال و بدون برآورد از توانمندی و سوابق فعالیت های مشابه، بتواند ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار پروژه اخذ کند! این مبلغ در عرف قراردادهای نفتی جهان آنچنان بزرگ است که کارتل های بزرگ نفتی نیز نمی توانند با چندین دهه سابقه درخشان نفتی و در دست داشتن تکنولوژی های روز دنیا و دسترسی به بهترین منابع و نیروهای انسانی متخصص و ماهر، این مقدار پروژه را در این مدت کوتاه اخذ کنند و آن را به انجام رسانند. برای روشنتر شدن مقیاس این عدد باید گفت اگر جمعیت کشور را ۷۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، با قیمت ارز ۱۱۰۰ تومانی، به ازای هر ایرانی در حدود ۳۷۰٫۰۰۰ تومان در اختیار این مجموعه قرار گرفته است! از آن جالبتر اینجاست که این پروژه ها نه در قالب مناقصات مرسوم و قانونی، بلکه به صورت دستوری و ترک تشریفات به این مجموعه واگذار شده و باز نکته دیگر اینکه از همان ابتدا به جای روند جاری، این مجموعه نظامی با شگفتی هزینه انجام پروژه ها را از صندوق ذخیره ارزی برداشت نموده و اقدام به فاینانس نمودن پروژه ها کرده است.

نویسنده این مطلب از نزدیک شاهد تجربیات دوستانش بوده که با زیرمجموعه های این قرارگاه در مقاطعی همکاری کرده اند. آنها همگی به سرانجام این پروژه ها بدبین و ناامیدند و مدیریت این مجموعه ها را آنچنان به هم ریخته و ضعیف می دانند که می گویند هیچ کدام از پروژه ها به سرانجامی نخواهد رسید و هزاران مشکل در فردای افتتاح نمایشی آن پیش خواهد آمد و علاوه بر به خطر انداختن جان صدها انسان شاغل در این پالایشگاه ها، سرمایه کشور را نیز به نابودی می کشاند.

سردار رستم قاسمی مدعی شده اند که در احداث چندین پالایشگاه حضور داشته اند. خیلی ساده سوال می کنیم که لطفا یکی از این پالایشگاه ها را نام ببرید! مجموعه تحت امر شما به صورت دستوری و خارج از روال قانونی، صدها پروژه بزرگ مملکت را از دست شرکت های صاحب نام و تخصصی مرتبط با این صنعت در آورده و غصب کرده است و تاکنون حتی یک پالایشگاه نیز از این پروژه ها به بهره برداری نرسیده است که ادعای احداث چندین پالایشگاه را کرده اید!

مدیرانی که برای این پروژه های کلان گمارده اید، حتی گاهی نمی دانند استاندارد چیست و کیفیت کدام است و مهندسی چه معنایی دارد. شما و تفکر حامی شما سرمایه مملکت و مردم را در اختیار چنین کسانی قرار داده اید.

به تصاحب قراردادهای بزرگ نفتی بسنده نکردید و سهام اندک شرکت های موجود مانند صدرا و تأسیسات دریایی ایران و غیره را شما و دوستان دیگر نظامی تان غصب کردید تا صاحب انحصاری هرچه قرارداد بزرگ نفتی هست شما نظامی ها باشید و شرکت های خصوصی نتوانند به هیچ شکلی رشد کنند و در نتیجه استعدادها راهی آن سوی مرزها شوند. 

 Wow, this is horrific corruption/privatization of oil industry  of epic proportion. Undoing what Mossadegh gave his life for.

Congrats, be khatamol anbia.

"Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies." - Groucho Marx


vildemose

 Thank you for posting

by vildemose on

 Thank you for posting this shifteh jan. Very interesting comments as well.

"Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies." - Groucho Marx