کارپردازان انگلیس در ایران - قسمت چهارم


Share/Save/Bookmark

All-Iranians
by All-Iranians
15-Feb-2012
 

 

در قسمت های اول ، دوم ، و سوم مطالبی در مورد سید ضیا الدین طباطبایی ، رشیدیان ها ، اردشیر جی ، شاپور جی و حسین فردوست عرضه شد. در این قسمت به معرفی دو تن دیگر از کارپردازان انگلیس در ایران می پردازیم:

٦ - بهرام شاهرخ

بهرام شاهرخ مأمور سرشناس اینتلیجنس سرویس بریتانیا بود و همانطورکه پدرش، ارباب کیخسرو شاهرخ، با اردشیر ریپورتر رابطه نزدیک داشت، بهرام شاهرخ نیز با شاپور ریپورتر، پسر اردشیر، رابطه و همکاری تنگاتنگ داشت .... در سال های جنگ دوّم جهانی بهرام شاهرخ به عنوان مأمور نفوذی بریتانیا در آلمان خدمت می کرد. این رویه در دوران جنگ اوّل جهانی نیز وجود داشت و گروهی از ایرانیان و هندیان در کسوت آلمانوفیلی در برلین به سود سرویس اطلاعاتی بریتانیا فعالیت می کردند.... بیشتر :

//www.melli.eu/1389/05/26

بهرام شاهرخ در سال ۱۳۱۸ به اتفاق داود منشی زاده (موسس بعدی حزب سومکا) در رادیوی برلن آلمان شروع به کار کرد..... بیشتر :

//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%AF_%D9%85%D9%86%D8%B4%DB%8C%E2%80%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87

البته بنا به شرحی که سجادی گوینده ی سابق رادیو آورده است ابتدا قرار بود وی کار گویندگی را در رادیوی برلن عهده دار شود اما به وی اجازه داده نشد و بهرام شاهرخ این شغل را تصاحب کرد:

بعد از قبولي‌ من‌ در امتحان‌ گويندگي‌ راديو ، ممتحن‌ آلماني‌ از متين‌دفتري‌ درخواست‌ كرد اجازه‌ دهد مرا با خود به‌ آلمان‌ ببرد؛ چون‌ صدايم‌ را فوق‌العاده‌ مناسب تشخيص‌ داده‌ بود. متين‌دفتري‌ گزارش‌ اين‌ مطلب‌ را به‌رضاشاه‌ داد و شاه‌ در پاسخ‌ به‌ او گفته‌ بود: «اگر در كار گويندگي‌ خوب‌ است‌ چرا براي‌خودمان‌ نباشد و بنابراين‌، اجازه‌ نداده‌ بود». چندي‌ بعد، در روزهاي‌ پاياني‌ سال‌ ١٣١٩ قرار شد رضاشاه‌ به‌ مناسبت‌ تحويل‌ سال‌ نو از راديو براي‌ مردم‌ پيام‌ بفرستد. من‌ هم‌ با وسايل‌ ابتدايي‌ آن‌ روز، كه‌ يك‌ ميكروفون‌ و يك‌ دستگاه‌ ضبط‌ صوت‌ بود، به‌ كاخ‌ گلستان‌ رفتم‌ و بعد از شرفيابي‌ در اتاق‌ دفتر، درحالي‌ كه‌ در كنار رضاشاه‌ ايستاده‌ بودم‌، ميكروفون‌ را به‌ دست‌ گرفتم‌ و گفتم‌: «سال ‌تحويل‌ شد؛ اكنون‌ اعليحضرت‌ شاهنشاه‌ سخنراني‌ مي‌كنند». در اين‌ موقع‌، شاه‌ از روي‌ كاغذي‌ كه‌ در دست‌ داشت‌ كه‌ در سه‌ جملة‌ كوتاه‌ مطالبي‌ در تبريك‌ سال‌ نو، شادي‌ و سرافرازي‌ ملت‌ و اميد به‌ امنيت‌ و آسايش‌ قرائت‌ كرد. بعد از پايان‌ مطلب‌، در حالي‌ كه‌ من‌ مشغول‌ جمع‌ آوري‌ سيم‌ برق‌ بودم‌ خطاب‌ به‌ من‌ گفت‌: «صداي‌ خوبي‌ داري‌. مي‌خواستند تو را به‌ آلمان‌ ببرند ولي‌ من‌ اجازه‌ ندادم‌. هر روز صداي‌ تو را از راديو گوش‌ مي‌دهم‌؛ بسيار خوب‌ است‌ ادامه‌ بده‌ تا پيشرفت‌ هم‌ بكني‌». چندي‌ بعد، بهرام‌ شاهرخ‌، پسر ارباب‌ كيخسرو براي‌ گويندگي‌ بخش‌ فارسي‌ راديوي‌ آلمان‌ انتخاب‌ شد و ما هر روز صداي‌ او را مي‌شنيديم‌ كه‌ مي‌گفت‌: «اينجا برلن‌، اينجا برلن‌ است‌». و او تا پايان‌ جنگ‌، گويندة‌ راديوي‌ آلمان‌ هيتلري‌ بود...بیشتر :

//www.iichs.org/index.asp?id=273&doc_cat=8

در جریان جنگ جهانی دوم بهرام شاهرخ گوینده و رییس اولین رادیوی فارسی زبان خارج از ایران ، رادیو حزب نازی برلین بود. بهرام شاهرخ تمام سخنرانی های خود را به سبک هیتلر با شور و حرارت و با کوبیدن مشت خود بر روی میز اجرا می کرد .... بهرام شاهرخ به شدت به رضا شاه فحاشی می کرد و او را مورد انتقاد قرار می داد . پدر بهرام شاهرخ کیخسرو شاهرخ معروف به ارباب کیخسرو نماینده مجلس بود. رضا شاه کیخسرو را یک جاسوس انگلستان قلمداد می کرد و بعد از توهین های مکرر بهرام شاهرخ ، ارباب کیخسرو توسط ماموران شهربانی دستگیر و به قتل رسید ....بیشتر :

//www.melli.eu/1389/05/26

بهرام شاهرخ گوینده رادیو برلین که در دشنام‌گویی به رضاشاه گوی سبقت را از گویندگان رادیو لندن ، رادیو دهلی و چند رادیوهای دیگر ربوده بود، پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۲۹ مدتی مدیر رادیو ایران شد....بیشتر :

//iranshahr.org/?p=12105

بهرام شاهرخ زمان دکتر مصدق گروهی تشکيل داد به نام گروه "جانسپاران ميهن". اين گروه يک عمل ترور هم انجام داد و "محمد مهرداد" را ترور کرد که منجر به فلج شدن ايشان شد و بيش از ٥٠ سال محمد مهرداد روی تخت بود... بهرام شاهرخ به عنوان يک مهره انگليسی مطرح بوده و گروهش در مقابل دولت دکتر مصدق قرار می گرفت. او با افراد مختلفی ارتباط داشت و (ظاهرا ) با رزم آرا همکاری می کرد و همين طور با گروه های طرفدار انگلستان و هم چنين با رشيديان در ارتباط بود...یکروز حسین علا از شمس قنات آبادی می پرسد که نواب صفوی در اختيار چه کسانی است؟ قنات آبادی می گويد اگر می خواهيد بدانيد که نواب در اختيار چه کسانی هستند از بهرام شاهرخ بپرسيد، شايد او بتواند شما را راهنمايي کند، ٢ روز قبل از ترور رزم آرا، بهرام شاهرخ به ملاقات نواب و واحدی می رود که در آن جلسه ابوالقاسم رفيعی که جزو گارد فداييان بوده نيز حضور داشته و اين جلسه ٢٤ ساعت به طول می انجامد و ٢ روز بعد از آن جلسه (۱۶ اسفند ۱۳۲۹) ، رزم آرا ترور می شود.......بیشتر :

//www.kouroshmagazine.com/index.php?option=com_content&view=article&id=100&Itemid=111

شمس قنات آبادی در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۳۰ اعلامیه ای به امضای مجمع مجاهدین اسلام صادر کرد که در آن پرده از رابطه بین دو جاسوس انگلیسی بر داشت... قنات آبادی در خاطراتش نیز این مسئله را بار دیگر عنوان کرده است : بهرام شاهرخ، که زرتشتی بود، نزد نواب صفوی توبه کرد و مسلمان شد، زن آلمانی خود را طلاق داد، به وسیله نواب زن مسلمان گرفت و از این طریق در تحریک نواب به قتل رزم آرا نقش مؤثر داشت .....بیشتر :

//www.melli.eu/1389/05/26

بهرام‌ شاهرخ بعد از ماجرای ۲۸ مرداد ١٣٣٢ و در اوایل حکومت فضل الله زاهدی به ریاست اداره ی انتشارات و رادیو منصوب شد.....بیشتر :

//en.wikipedia.org/wiki/1953_Iranian_coup_d%27%C3%A9tat

//www.melli.eu/wp-content/uploads/2010/08/32-300x196.jpg

تصویر : بهرام‌ شاهرخ نفر اول نشسته در سمت راست و شاپور جی ریپورتر نفر اول نشسته در سمت چپ است

//www.melli.eu/wp-content/uploads/2010/08/32-300x196.jpg

٧ - نواب صفوی

سید مجتبی میرلوحی (۱۳۰۳ تا ۲۷ دی ۱۳۳۴) معروف به نواب صفوی طلبه و بنیان‌گذار تشکیلات تروریستی فدائیان اسلام است که در ترور احمد کسروی نقش مستقیم داشت. نواب صفوی در ۱۳۰۳ در محلهٔ خانی‌آباد نو و در خانواده‌ای از روحانیان به دنیا آمد. پس از درگذشت پدرش زیر نظر عمویش بزرگ شد. نواب نام خانوادگی مادرش بود که خودش آن را برگزید. سید مجتبی در ۷ سالگی وارد دبستان حکیم نظامی شد. سپس در مدرسه صنعتی آلمانی‌ها در رشتهٔ مکانیک ادامهٔ تحصیل داد. آنجا را رها کرده و برای کار به آبادان رفت و در شرکت نفت به سوهانکاری مشغول شد. پس از آن به نجف رفته به فراگیری دروس دینی مشغول شد و برای امرار معاش به ساخت و فروش عطر روی آورد. او در آنجا تحصیلات دینی خود را ادامه داد و با عبدالحسین امینی که مشغول نوشتن و جمع آوری الغدیر بود آشنا شد و فقه و اصول و تفسیر را از عبدالحسین امینی و حاج آقا حسین قمی و آقا شیخ محمد تهرانی آموخت....بیشتر :

//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8%AC%D8%AA%D8%A8%DB%8C_%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%A8_%D8%B5%D9%81%D9%88%DB%8C

مهندس عزت الله سحابی خاطراتی از نواب صفوی و فدائیان اسلام دارد که از زبان دیگران کمتر شنیده شده است: "از جمله کسانی که شایع شده بود در میان فدائیان اسلام نفوذ کرده است فردی بود به نام بهرام شاهرخ که زرتشتی و در عین حال عامل انگلستان شناخته شده بود و رییس تبلیغات دولت رزم‌آرا بود. شایع شده بود که شاهرخ با قول به مسلمان شدن با فدائیان اسلام ارتباط پیدا کرده بود و آن‌ها هم به او اعتماد کرده بودند".....بیشتر :

//www.parsine.com/fa/news/56262

رزم‌آرا اگرچه لایحه قرارداد الحاقی نفت را از مجلس پس گرفت ولی مخالفتها با او ادامه یافت تا اینکه در روز شانزدهم اسفند سال ١٣٢٩ کشته شد. آنزمان اینگونه اعلام شد که خلیل طهماسبی، که پس از دستگیری در همان لحظه خود را عبدالله موحد رستگاری معرفی کرد، قاتل بود. فداییان اسلام، گروه اسلامگرای وابسته به نواب صفوی، که آنزمان در اتحاد با آیت الله کاشانی و جبهه ملی بود، همان روز مسئولیت آنرا به عهده گرفت. او در زمان دولت دکتر مصدق آزاد شده و پس از ۲۸ مرداد، که دوباره بازداشت شد، قتل را منکر گشت. بنابر روایت فداییان اسلام، رزم‌آرا، هیچ اختلافی با شاه نداشت و شاه دشمن ملی شدن نفت بود. حال آنکه بنابر روایت جبهه ملی، در آن مقطع، شاه مخالف رزم‌آرا بوده و به جبهه ملی نزدیکتر بود تا به دولت... دکتر مصدق در خاطرات خود میگوید: قاتل رزم‌آرا هرکه بود رفع کدورت از ذهن شاه کرد. دکتر مصدق همچنین توضیح می دهد که در آنزمان ارتباطش با شاه خوب بوده و پیش از این شاه به او دو بار پیشنهاد نخست وزیری داده بود که او نپذیرفته بود. فردای ترور رزم‌آرا، روزنامه نبرد ملت ارگان فدائیان اسلام، تیتر زد "رزم‌آرا به جهنم رفت و سایر خائنین به دنبال او رهسپار می‌شوند." این تیتر را کرباسچیان، مدیر روزنامه زده بود. روزنامه دو قران بود، تا ساعت ده به ۲ تومان رسید؛ ۳ بار هم چاپ شد. شنبه صبح ابراهیم کریم آبادی، مدیر روزنامه اصناف عکسی چاپ کرد که در آن نواب صفوی دستش را روی سر سید حسین امامی و خلیل طهماسبی گذاشته بود و نوشت:« این دو مرد حق ، تربیت شده این مرد حق‌اند» ...بیشتر :

//fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D9%85%D8%B5%D8%AF%D9%82

"شمس قنات آبادی که از نزديکان کاشانی بود و معمم نيز بود، عده ای را دور خودش جمع می کند و مجمع مسلمانان مجاهد را تشکيل می دهد. در خاطرات شمس قنات آبادی اشاره می شود که سر منشاء فداييان اسلام در يک مقطع زمانی، دولت انگلستان بوده است» ...بیشتر :

//www.kouroshmagazine.com/index.php?option=com_content&view=article&id=78&Itemid=111

مهندس عزت‌الله سحابی گفت: در غیاب نواب صفوی که در زندان بود، فعالیت فدائیان اسلام متوقف نشد و سیدعبدالحسین واحدی رهبری فدائیان را بر عهده داشت. به گفته ی مهدی عراقی که خود عضو فدائیان اسلام بود واحدی آدم بسیار ساده‌ای بود و راحت هم گول می‌خورد. به همین خاطر سیدضیاءالدین طباطبایی که در سال ۳۰ بار دیگر حزب اراده ملی خود را فعال کرده بود در غیاب نواب در تشکیلات فدائیان نفوذ کرده بود و به وسیله فردی به آنان اسلحه رساند که دکتر فاطمی را ترور کنند و این کار از سوی عبدالحسین واحدی به عبدخدایی که در آن زمان جوان ۱۵ ساله‌ای بود محول شد. دکتر فاطمی در آن زمان معاون نخست‌وزیر بود. روز ۲۵ بهمن ۱۳۳۰ در مراسمی که به مناسبت سالگرد قتل محمد مسعود در قبرستان ظهیرالدوله برگزار شده بود، دکتر فاطمی توسط محمدمهدی عبدخدایی هدف گلوله قرار گرفت و مجروح شد...بیشتر :

//www.parsine.com/fa/news/56262

نيره اعظم نواب احتشام رضوي همسر نواب صفوي تصريح كرد: نفت را نواب ملي كرد، نه مصدق؛ وقتي رزم‌آرا گفت ”ايراني‌ها لوله هنگ هم نمي‌توانند درست كنند “ نواب در پاسخ به اين سخن او گفت “تو لايق زمامداري نيستي و كناره‌گيري كن و اگر پس از سه روز نرفتي خودمان تو را مي‌فرستيم!“ لذا خليل طهماسبي شاهرگ استعمار را قطع مي‌كند نه مصدق. اما آنها ملي كردن را به اسم خودشان گذاشتند در حالي مصدق را عده‌اي بت كردند...بیشتر :

//www.iranianuk.com/article.php5?id=45671

البته بعضی از پژوهشگران ، بسیاری از نظریات نيره اعظم نواب احتشام رضوي همسر نواب صفوي را مردود می دانند ...بیشتر :

//donbaleh.com/link/211796

طرح ملی شدن نفت برای اولین بار توسط رحیمیان نماینده قوچان در مجلس چهاردهم در آذر ۱۳۲۳ مطرح شد...بیشتر :

Various sources & articles

مادر زهرا رهنورد (همسر میرحسین موسوی پنجمین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران) ، احترام السادات نواب صفوی، از بستگان سید مجتبی نواب صفوی است....بیشتر :

//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7_%D8%B1%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF

خاطرات خواندنی سید علی خامنه‌ای از نواب صفوی : ”نواب یك سفر آمد مشهد. برای اولین بار نواب را آنجا شناختیم و فكر می كنم كه سال ۳۱ یا ۳۲ بود. ما شنیدیم كه نواب صفوی و فداییان اسلام آمده اند مشهد و در مهدیه 'عابدزاده' از آنان دعوت كرده بودند. یك جاذبه پنهانی مرا به طرف نواب می كشاند و بسیار علاقه مند شدم كه نواب را ببینم. خواستم بروم مهدیه ولی نتوانستم بروم چون مهدیه را بلد نبودم. یك روز خبر دادند كه نواب می خواهد بیاید بازدید طلاب مدرسه 'سلیمان خان' كه ما هم جزو طلاب آن مدرسه بودیم. ما آن روز مدرسه را آب و جارو و مرتب كردیم . یادم نمی رود كه آن روز جزو روزهای فرا موش نشدنی زندگی من بود. مرحوم نواب آمد . یك عده هم از فداییان اسلام با او بودند كه با كلاهشان مشخص می شدند. كلاه های پوستی بلندی سرشان می گذاشتند و با آن مشخص می شدند. اینها هم دور و برش را گرفته بودند و همراه با جمعیتی وارد مدرسه سلیمان خان شدند. راهنمایی شان كردیم و آمدند در مدرس مدرسه كه جای كوچكی بود نشستند. طلاب مدرسه هم جمع شدند، هوا هم گرم بود، تابستان بود یا پاییز، درست یادم نیست. آفتاب گرمی بود. ایشان هم شروع به سخنرانی كردند . سخنرانی نواب یك سخنرانی عادی نبود. بلند می شد و می ایستاد و با شعار كوبنده و با شعاری شروع به صحبت می كرد. من محو نواب شده بودم. خودم را از لابلای جمعیت به نزدیكش رسانده و جلوی نواب نشسته بودم. تمام وجودم مجذوب این مرد بود و به سخنانش گوش می دادم و او هم بنا كرد به شاه و به دستگاه های انگلیس و اینها بدگویی كردن. اساس سخنانش این بود كه اسلام باید زنده شود، اسلام باید حكومت كند واین كسانی كه در راس كار هستند، اینها دروغ می گویند. اینها مسلمان نیستند و من برای اولین بار این حرف ها را از نوا ب صفوی شنیدم و آنچنان این حرف ها درون من نفوذ كرد و جای گرفت كه احساس می كردم دلم می خواهد همیشه با نواب باشم. این احساس را واقعا داشتم كه دوست دارم همیشه با او باشم» ........بیشتر :

//www.alborznews.net/fa/pages/?cid=59318

"گاهی اوقات نوکران انگلیس برای رد گم کردن ، به یکدیگر و یا به انگلیس فحش می دهند" :

Various sources & articles

سید علی خامنه‌ای در دست نوشته‌ای بروی عکس نواب صفوی در وصف او نوشته ‌است «سلام بر آن پیشاهنگ جهاد و شهادت در زمان ما». وی همچنین نواب صفوی را نویسنده کتابی به نام راهنمایی حقایق به عنوان اولین کسی یاد می کند که در قالب این کتاب قانون اساسی حکومت اسلامی را نوشت ... نواب صفوی در ایران به عنوان شهید و قهرمان به حساب می‌آید و چندین مکان از جمله یک بزرگراه و ایستگاه مترو به نام او ثبت شده‌است.........بیشتر :

//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8%AC%D8%AA%D8%A8%DB%8C_%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%A8_%D8%B5%D9%81%D9%88%DB%8C

نواب صفوی پس از ترور ناموفق علاء در اول آذر ۱۳۳۴ بازداشت و در ۲۷ دی به همراه چند تن دیگر از اعضای فدائیان اسلام مظفر ذوالقدر٬ خلیل طهماسبی و محمد واحدی اعدام شد.........بیشتر :

//en.wikipedia.org/wiki/Navvab_Safavi

بعد از پایان جنگ دوم جهانی ، انگلستان ، به ضعف قدرت نظامی و اقتصادی ، و سیاسی خود پی برد،که دوران قدر قدرتی «بریتانیای کبیر »تمام شده است.لذا باید با آمریکا تنگاتنگ در این سیاست همکاری بکند.انگلستان تجربه و روابط تنگاتنگ استعماری اش را در اختیار آمریکا می گذارد، درمقابل ، با قدرت نظامی و مالی آمریکا ، از منافع خوددر سطح جهان دفاع می کند. فراموش نکنید که انگلیسی ها و آمریکا ئی ها ، همدیگر را عموزاده می دانند. انگلستان درساختن فرقه های مذهبی برای اختلاف انداختن بین ملت ها قرنها تجربه بسیار با ارزش آموخته است . وقتی که ما به تاریخ ایران در قرن نوزدهم و بیستم نگاه می کنیم ، می بینیم ، هر دفعه در ایران یک رجل وطن دوست ، پاک ، تلاش در ایجاد یک حکومت ملی ، مبتنی بر قانون سالاری می کند ، درست در آن برهه از زمان ، فرقه های مذهبی ، تروریستی ، یک دفعه مثل قارج از حوزه های نجف ،قم سر بیرون می آورند. فتنه باب در زمان امیرکبیر ، فتنه فدائیان اسلام در زمان دکتر مصدق و ترور شخصیت های سیاسی در زمان دکتر مصدق توسط همین فدائیان اسلام ، اخوان مسلمین در مصر ، در تقابل با ناسونالیزم عرب ، و ترور ناموفق ناصر در اوج تلاش در ملی کردن کانال سوئز توسط اخوان المسلمین نمونه های تاریخی این دخالت انگلیس ، زیر پوشش دین در مسائل جهان اسلام بوده و هست...بیشتر :

//www.farhangiran.com/content/view/5306

تصویر نواب صفوی :

//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/Navvad_Safavi.jpg/220px-Navvad_Safavi.jpg

نظر شما چیست؟

xxxxxxxxxxx

ادامه در قسمت پنجم


Share/Save/Bookmark

more from All-Iranians
 
Shemirani

...............

by Shemirani on

If you want to know more about Navab Safavi:

گروه فدائیان اسلام چگونه تشکیل شد؟ چه ترورهائی توسط اعضای آن گروه به انجام رسید؟
چه کسانی فتواهای آن ترورها را صادر کرده بودند؟ چه کسانی در ایران از آن ترورها سود بردند؟
کدام دولت خارجی از نتایج آن ترورها بهره‌مند گردید

 (by Mehdi Shamshiri)

//www.iran-resist.org/article6253.html


All-Iranians

A Friendly Request

by All-Iranians on

Among many British Agents in Iran, who should be introduced next?


All-Iranians

Jenab Vildemose

by All-Iranians on

Thank you for your visit and your supportive words. You may also like to view this 

سلسله اشعاری عالی خطاب به شیخ
//iranian.com/main/blog/all-iranians-22


All-Iranians

Jenab Mash Ghasem

by All-Iranians on

Thank you for you visit and your interesting inputs. As it was already noted on the reply to the comment by Jenab MM, "That part was taken from an article written by Mr Kazem Ranjbar, and we think he got to be noted and to respond":  //www.farhangiran.com/content/view/5306


All-Iranians

کتاب جمعیت فدائیان اسلام:‌ تالیف داود اميني

All-Iranians



در این كتاب چگونگی شكل گیری جمعیت فدائیان اسلام و عملكرد آن در بین سالهای ١٣٢٤ تا ١٣٣٤و نیز نقش این جمعیت در تحولات سیاسی اجتماعی ایران بررسی شده است
جمعیت فدائیان اسلام یكی از گروههای مذهبی تأثیرگذار در تاریخ سیاسی كشور در دهه ١٣٢٠ بود و در صحنه های سیاسی و فرهنگی فعالیت كرد و پس از پیروزی انقلاب نیز طرفداران آن مجددا اعلام موجودیت كردند؛ سیر این روند با توجه به اسناد و مدارك دست اول در این كتاب بررسی و تحلیل شده است
منبع: www.irdc.ir


vildemose

With gratitude. Thank you

by vildemose on

With gratitude. Thank you again.

A state of war only serves as an excuse for domestic tyranny.--Aleksandr Solzhenitsyn.


Mash Ghasem

AI, thank you for another very informed part in this series

by Mash Ghasem on

Your series and Divaneh's research on the connection between mullahs and Brits really deserve a much, much wider audience than IC. Keep up the great work.

My only minor disagreement with one of your observations, if I may, is that: the Babian movement in Iran was an organic, indigenous movement of its times, rooted more in the previous movements of that period like Shaikhieh and Horofieh (what is referred to in the West as "millenarian movements") than any colonial conspiracy. 


All-Iranians

رادیوی برلن آلمان و بهرام شاهرخ

All-Iranians


رادیوی برلن آلمان رقيب بريتانيا در جنگ جهانی هم برنامه ای به زبان فارسی پخش می کرد با صدای بهرام شاهرخ
//www.youtube.com/watch?v=ECEtHBUrjLY


All-Iranians

Jenab JD

by All-Iranians on

Thank you for your supportive note. You may also like to view this

نخستین خیمه شب بازی ها را رهبران مذهبی راه انداختند//iranian.com/main/blog/all-iranians-14


All-Iranians

Jenab Dr Nouri

by All-Iranians on

Thank you for your visit and your good question. We do not have any clue. Does anyone know?


All-Iranians

Jenab MM

by All-Iranians on

You are right and we agree with you. That part was taken from an article written by Mr Kazem Ranjbar, and we think he got to be noted and to respond.

//www.farhangiran.com/content/view/5306


Jeesh Daram

T

by Jeesh Daram on

Thank you, in particular for the last paragraph, which exactly reflects how things currently are.


M. Saadat Noury

On Bahram Shahrokh

by M. Saadat Noury on

Thanks for the episode. BTW, What happened to Bahram Shahrokh after 1332> Anybody knows?


MM

AI

by MM on

Thanks for the report.  Look forward for the next segment.

BTW, you are stepping on some very tender toes here, and I would advise you to make sure that your references are down-pad, and doubled/tripled.  For example, Two instances that pop right out in this report are the origin of the oil nationalization which the Jebhe Melli members attribute to Dr. Fatemi and the Baab sect which you claim to be a British fantasy.  Never mind all the others......


All-Iranians

Sorry for the error

by All-Iranians on