قانون­ اساسی موقت جمهوری سکولار ایران


Share/Save/Bookmark

 قانون­ اساسی موقت جمهوری سکولار ایران
by David ET
03-Feb-2010
 

www.iransecular.com

 

مقدمه در عین احترام به تلاش­های نیروهای متحد دموکراتیک اپوزیسیون و جنبش “سبز”، این بر دوش سکولارهای دموکرات (بخصوص نسل­ جوان) است که نقش تاریخی که بر دوش آن­ها افتاده به عهده بگیرند و نقش فعال­تری داشته باشند و در غیر این صورت فقدان چنین سازمان و رهبری بار دیگر کشور ما را به دام شکست­های آتی می­اندازد. تصور و سازما­ندهی حول آلترناتیوِ جمهوری آزاد و سکولار دقیقا چیزی است که ایرانیان در این مقطع تاریخی به آن نیاز دارند. بدون چنین چشم­اندازها، مباحثات، تعاملات مشترک و تشکیل گروه­ها، پیش­بینی راهی موثر که منجر به جایگزینی پایدار دموکراتیک و سکولار شود غیرممکن است. آن­چه در پی می­آید پنجمین پیش­نویس قانون اساسی جمهوری سکولار انتقالی است. تصور ما این نیست که این متن بی­اشکال یا نهایی است اما تلاشی آغازین به سمت چارچوبی تعریف­شده برای آینده­ای آزاد و دموکراتیک در ایران است و این متن می­تواند قانون اساسی انتقالی پس از سقوط جمهوری اسلامی و پلی از 31 سال دیکتاتوری مذهب­سالار به دموکراسی سکولار باشد. پس از کسب محیطی دموکراتیک که نماینده مردم باشد، هر گونه خطای احتمالی در متن این قانون مورد بحث باز و آزاد توسط مردم و نمایندگان واقعی­شان قرار می­گیرد تا زمانی که قانون اساسی نهایی در نهایت تدوین شود. اما برای ممکن ساختن انتقالی آسان، اهمیت بسیار دارد که در این دوره حیاتی انتقالی ، نظم و اصول دموکراسی و آزادی بیان رعایت شود. در غیر این صورت، در صورت فقدان هرگونه ساختار و قوانین دموکراتیک و جای خالی قدرت ، اغلب آن فرصت­طلبانی که بهترین منافع مردم را در نظر ندارند بار دیگر کنترل امور ملت را به دست می­گیرند. انقلابات ایران در سال­­های ۱۹۰۶ و ۱۹۷۹ و همچنین تجربیات سایر کشورهای در حال توسعه خاور میانه و جهان اثبات این است که در خلا سیاسی اغلب ، مذهبِیون از پیش سازمان­یافته و یا نیروهای غیردموکراتیکِ ایدئولوژیک قدرت می­گیرند. در نتیجه آماده بودن برای اعمال قوانین دموکراتیک موقت و قانون اساسی که دوباره دخالت کنترل مذهبی، ایدئولوژیک و خودکامه بر دولت­های آینده­ی کشور را ممکن نکند، اهمیت بسیار دارد. زمینه: در بررسی قوانین اساسی پیشین سلطنتی و جمهوری اسلامی به دو شاخص مهم بر می­خوریم: ۱- ماده­ها و تبصره­هایی که تلاش در انتقال قدرت به مردم را دارند. ۲-ماده­ها و تبصره­هایی که تلاش داشتند سرنوشت یا تصمیمات مردم را به دست روحانیت یا سلطنت بدهند. در بازبینی تاریخ و دو انقلاب ایران در ۱۹۰۶ و ۱۹۷۹ علیرغم نفوذهای سلطنتی و مذهبی که در پیش­نویس دو قانون اساسی منجر از این دو انقلاب نقش داشت، هنوز می­توان خواسته­ها و ندا و فریادهای برای آزادی و دموکراسی را درون متون و کلمات این اسناد خواند و شنید و خون­هایی را که ریخته شده تا این کلمات شکل بیابند دید و در عین حال بین صفحات متوجه شرارت و ترس آوری نخبه­گرایانی بود که قصد کنترل قدرت داشته اند. با وجود نفوذ و قدرت روحانیت در هر دو قانون اساسی و نقش نهایی نظر آن­ها در قوانین کشور، نمی­توان گرایش تکاملی از سلطنت مطلقه به سلطنت مشروطه در ۱۹۰۶ و جمهوری در ۱۹۷۹ در بیش از ۱۰۰ سال تاریخ گذشته­ی ایران را نادیده گرفت. اما از آن­جا که هیچ کدام از دو قانون اساسی سکولار نبوده­اند، این دو نمی­توانستند و هنوز نمی­توانند نماینده نیازهای ایران و ایرانیان امروز باشند. قوانین اساسی قبلی تا حدودی بر اساس قوانین اساسی کشورهای دیگر شکل گرفتند و چون در این مرحله بسیاری از ماده­های قوانین اساسی قبلی قبلا مورد آزمون قرار گرفته اند ، به جای تغییر کل ساختار موجود که معمولا به آشوب و سواستفاده توسط کسانی که به دنبال قدرت گرفتن در خلا هستند، بهتر این است که در قانون اساسی موقت آینده ، مراکز غیردموکراتیک قانون اساسی جمهوری اسلامی حذف شوند و در عوض شیوه­های دموکراتیک نمایندگی بر پا شود و بقیه نظام­های کارآمد کشور چنانکه در قانون اساسی سکولار آمده اصلاح شوند. نتیجه: قدم طبیعی و تکاملی بعدی ایرانیان در پیشرفت سیاسی­، جدا کردن کامل مذهب از دولت و بدین­سان ایجاد قانون اساسی سکولار است. دیگر قدم مهم حذف هر نوع نخبه­گرایی بر اساس هرم مذهبی، خانوادگی یا هر نوع ترجیح گروهی بر دیگران است. در قوانین اساسی آینده، تمام مردم باید در چشم قانون با برخورد برابر قرار گیرند و هیچ کس نباید به هیچ دلیلی حقوقی بیشتر از دیگری داشته باشد. این پیش­نویس در مسیر تکاملی خود و به عنوان قدم اول تلاش دارد قانون اساسی موجود ایران را از جمهوری اسلامی به جمهوری سکولار تبدیل کند . علاوه بر حذف بسیاری از بخش­های همچون ولی فقیه، شورای نگهبان و بسیاری از سایر مراکز و ماده­های مذهب­ محور، در بسیاری نقاط کلمات و جمله­هایی تغییر یافته­اند، ویرایش ، بازبینی و یا حذف شده­اند و به بسیاری ماده­ها، جملات و کلمات نو اضافه شده تا با اهداف مذکور در پیش­درآمد قانون اساسی سکولار مطابقت یابند. ولی هنوز نقاطی است که قانون اساسی عرضه شده نیاز به پیشرفت دارد .برای مثال گرچه قانون اساسی سکولار حاضر شیوه برگزاری انتخابات شوراها و فرماندارهای استانی را توسط مردم آن منطقه ارائه می­کند خود مختاری هر استان را معین نکرده است. قانون اساسی سکولار مثل دو قانون اساسی قبلی به فدرالیسمِ احتمالی که باید در آینده موردبحث قرار بگیرد و در صورت لزوم مورد همه­پرسی استانی قرار بگیرد نمی­پردازد. مهم اینجاست که بدانیم اگر ایران دولتی فدرال بشود، تمام استان­ها و ایالات و فرماندارها و شوراهای آن­ها در مسائل داخلی سکولار بمانند و کاملا متعهد به تمامیت ارضی و قانون اساسی سکولار دولت فدرال باشند. توجه: دو پیشنهاد مهم به خوانندگان. ۱- سر آغاز و ماده ۲ قانون اساسی در درک هدف کلی آن بسیار مهم هستند. خواندن کل قانون اساسی پیش از نتیجه­گیری نیز مهم است چرا که بعضی از نکات موجود در یک ماده شاید در ماده­ای دیگر پاسخ گرفته­اند. ۲-هدف کلیدی این سند این است که الگویی و مرجعی برای آموزش و پیشگیری باشد. لزوما هدف آن نیست که قانون اساسی دقیق پس از جمهوری اسلامی باشد. پس از نوشتن و توزیع، تایید قانون اساسی نیاز به همه­پرسی پس از زمان لازم برای جذب آن توسط مردم خواهد داشت. این تنها وقتی صورت می­گیرد که روندها و مراحل مناسب تکمیل شده و قانونگذاران و مسوولان منتخب سپس می­توانند درون چارچوب قانون اساسی سر کار روند. این در ضمن قدمی به سوی سازماندهی سکولارها ست که علیرغم تعداد و قابلیت­های بسیار هنوز دور طرحی وحدت­ساز متحد نشده­اند. ۳- اگر خواننده باور به نظام جمهوری برای آینده نداشته باشد، همچنان می­تواند نواحی اشتراک منافع بسیاری مشاهده کند. اما بر خلاف سایر انواع دولت که هر یک به نوعی مختلف حذف بعضی را توصیه می­کنند، جمهوری سکولار همچنان تنها آلترناتیوی است که تمام شهروندان را شامل می­شود و سایر دیدگاه­ها و امکانات دموکراتیک را در بر می­گیرد. تقدیر: اولین پیش­نویس­های این سند توسط بنیانگذار مشترک سازمان “اعدام کودکان را متوقف کنید”، داود اعتباری، ابتدا در نوامبر ۲۰۰۸ آماده شده و روی سایت Iranian.com برای بازبینی و نظر سایر بینندگان فرستاده شد. این سند با جذب نظرات بسیاری از خوانندگان در طول بیش از یک سال به پنجمین پیش­نویس خود رسید که در این­جا عرضه می­شود. از آن­جا که بخشی از این سند از قانون اساسی جمهوری اسلامی گرفته شده نمی­توان به تلاش آن عناصر مترقی بی­اهمیت بود که تلاش کردند درجه­ای از پاسخگویی، درون ماهیت خودکامه آن قانون جای دهند. نویسنده در ضمن جای آن است که از Iranian.com بخاطر ارائه در سایت ارزشمندشان تشکر کرد که در آن بسیاری از خوانندگان موفق به تعامل و ارائه نظرات بسیار عالی شدند که به بهبود این سند کمک فراوانی کرد. آوردن نام همه نظردهندگان ممکن نیست و بسیاری نیز تنها از نام­های کاربری اینترنتی استفاده کردند و ایده های آن­ها در زیر بخش “نظرات” Iranian.com در هر پیش­نویس موجود است. نویسنده در ضمن می­خواهد از نازنین افشین جم، فعال حقوق بشر و بنیانگذار مشترک سازمان “اعدام کودکان را متوقف کنید” بخاطر معرفی سایت حقوق بشری Persian2English.com که کار عظیم ترجمه این سند به فارسی را به رایگان انجام داد تشکر کند. مهمتر از همه باید از مردم ایرانیان تشکر کرد که به مبارزه و ایستادگی برای حق­شان در تشکیل ایرانی آزاد و دموکراتیک ادامه داده ­اند و بسیاری مورد آزار، تهدید، ضرب و شتم، زندان، شکنجه و تجاوز قرار گرفته­اند و بسیاری دیگر در میان ما نیستند. برای اطلاعات بیشتر: www.iransecular.org //iransecular.blog.com ۳۰ ژانویه ۲۰۱۰ ۱۰ بهمن ۲۵۴۹ سال پس از معرفی اولین منشور حقوق بشر توسط کورش کبیر قانون­ اساسی جمهوری سکولار ایران سر آغاز ما مردم ایران به اصول زیر معتقدیم: تمامیت ارضی: ما یک ملت متشکل از مناطق، مذاهب، فرهنگ­ها و زبان­های مختلف هستیم. ما با افتخار به تمامیت ارضی کشور باستانی­مان، ایران، باور داریم و از آن دفاع می­کنیم. دولت مردمی ما بر سر تمامیت ارضی کشورمان سازش نمی­کند. استقلال: ما سرنوشت خود را به طور مستقل تعیین می­کنیم. کشور ما از هر نیروی خارجی مستقل خواهد ماند. دولت مردمی ما استقلال خود را از هر نفوذ و سیطره خارجی حفظ می­کند. ما مردم ایران و دولت­مان به استقلال و تمایمت کشورهای دیگر احترام می­گذاریم و در مسائل داخلی سایر کشورها دخالت نمی­کنیم. دولت ما مبشر صلح نزد تمام ملت­ها و کشورهای جهان است. جدایی دین و دولت: ما مردم ایران به مذاهب مختلف و باورهای شخصی خود احترام می­گذاریم. دولت مردمی ما از هر نهاد و نفوذ مذهبی مجزا می­ماند و هیچ مذهب یا باور شخصی خاص را تشویق یا با آن مخالفت نمی­کند. آزادی بیان و اطلاعات: ما مردم ایران حق بیان آزاد دیدگاه­ها و نظراتمان را داریم. دولت مردمی ما شفاف خواهد بود و تمام امنیت و تضمین لازم برای مبادله آزاد و باز نظرات و دیدگاه­ها را ارائه می­کند و حقوق آزادی بیان و اطلاعات را تحت هیچ بهانه یا شرایطی زیر سوال نمی­برد. برابری جنسیتی: ما مردم ایران، مرد و زن، برابر هستیم و حقوق برابر داریم. دولت مردمی ما تمام امنیت و تضمین لازم برای اطمینان از اجرا و اعمال کامل برابری جنسیتی را ارائه می­کند. رعایت حقوق بشر: ما مردم ایران به حقوق بشر احترام می­گذاریم و دولت مردمی ما تضمین احترام و دفاع از حقوق بشر تمام ایرانیان می­کند و تحت هیچ بهانه­ای حقوق بشر ما را زیر سوال نمی­برد. دولت مردمی ما با اصول بنیادین بیانیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون بین­المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک مطابق خواهد بود. حفاظت محیط زیست: ما مردم ایران و دولت مردمی ما به خاک، آب، و منابع طبیعی­مان احترام می­گذاریم. ما مشغول فعالیت­های مضر برای محیط زیست و نسل­های آینده­مان نمی­شویم و سیاست­هایی اعمال می­کنیم که برای حال حاضر و سال­های آینده رو محیط زیست سالمی ایجاد کند. بخش اول اصول کلی ماده ۱ شکل دولت ایران، جمهوری سکولار است. ماده ۲ جمهوری سکولار ایران نظامی است بر پایه باور به: ۱-تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت ملی ایران ۲-احترام به استقلال و تمامیت سایر کشورها و تشویق صلح نزد تمام ملت­ها و کشورها ۳-دولت مردم، توسط مردم و برای مردم. ۴-سه قوای مستقل مجریه، مقننه و قضاییه­ با دوره­های محدود و پاسخگویی و شفافیت کامل. ۵-عدم وجود مذهب یا ایدئولوژی رسمی. ۶-جدایی کامل مذهب و دولت در تمام سطوح بدون استثنا. ۷-جدایی روحانیون، گروه­ها، احزاب و سازمان­های مذهبی از دولت. ۸-آزادی بیان، اطلاعات، باورها ، رسانه ها و تجمع ۹-عدالت در قوانین ۱۰-اجرای قانون اساسی، قوانین عادلانه و روند قانونی دادرسی ۱۱-عدم وجود زندانی سیاسی و عقیدتی ۱۲-حقوق و فرصت برابر برای همه ۱۳-برابری جنسیتی ۱۴-تضمین کامل و حفاظت حقوقی از تمام حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی درون چارچوب قانون اساسی ۱۵-حفظ و بهبود محیط زیست ماده ۳ دولت جمهوری ایران وظیفه دارد تمام منابع خود را در مسیر تقبل اهداف زیر قرار دهد: ۱-ایجاد محیط مطلوب سیاسی و اجتماعی برای دستیابی به اصول بالا ۲-ارتقای سطح آگاهی عمومی از اصول بالا در تمامی نواحی از طریق استفاده به جا از نشریات، رسانه­های توده­ای و سایر وسایل ۳-آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و گسترش آموزش شغلی و آموزش دانشگاهی. تمام تحصیلات عمومی باید سکولار باشد. ۴-تقویت روحیه جستجو، تحقیق و ابتکار در تمام نواحی علوم، فن­آوری و فرهنگ با برپایی مراکز تحقیقی و تشویق محققان. ۵-حذف کامل مذهب از تمامی سطوح دولتی کشور. ۶-حدف تمام انواع استبداد و خودکامگی و تلاش­ها برای انحصار قدرت. ۷-تضمین آزادی­های سیاسی و اجتماعی درون چارچوب قانون. ۸-شرکت تمامی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود. ۹-لغو تمام انواع تبعیض و ارائه فرصت­های برابر برای همه، هم در حیطه مادی و هم در حیطه فکری. ۱۰-ایجاد نظام اجرایی صحیح و حذف سازمان­های اضافی. ۱۱-تقویت بنیادهای دفاع ملی با 6 ماه خدمت نظام وظیفه اجباری تنها برای حفاظت از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران. حفظ و ارتقای صلح نزد تمام ملت­ها و کشورها. ۱۲-برنامه­ریزی نظام اقتصادی عادلانه برای حذف فقر و لغو تمام انواع محرومیت در زمینه غذا، مسکن، کار، خدمات درمانی و ارائه بیمه اجتماعی به همه. ۱۳-تاکید بر افزایش کشاورزی، دام پروری ، تولید صنعتی و تکنولوژیک و ارتقاء نقاط قوی حوزه های اقتصادی همراه با موافقتنامه های عادلانه بین المللی اقتصادی در جهت تامین نیازهای ملی. ۱۴-تضمین حقوق چندگانه­ی تمام شهروندان، زن و مرد، و ارائه حفاظت قانونی برای همه و برابری همه نزد قانون. ۱۵-عدم دخالت در امور سایر ملت­ها مگر درون حیطه هماهنگی با سازمان ملل و پس از تایید توسط مردم و نمایندگان­شان. ۱۶-تعیین سیاست داخلی و خارجی کشور بر اساس صلح با تمام ملت­های جهان. ماده ۴ در جمهوری سکولار ایران تمام مسائل کشور باید بر اساس نظرات عمومی که از طریق انتخابات ابراز شده اداره شود از جمله انتخاب رئیس­جمهور، نمایندگان مجلس شورای ملی ، اعضای شورای فرمانداران استانی، شوراهای استان­ها، شهرها، بخشها، حوزه­ها و روستاها، فرماندار، شهردار و همانند و یا از طریق همه­پرسی به شیوه­ای که در سایر ماده­های این قانون اساسی آمده. مقامات منتخب یا منتصب از انتصاب فامیل خود منع می­شوند. ماده ۵ شوراهای استانی، شهر، منطقه، حوزه و روستا و همانند، نهادهای تصمیم­گیری و اجرایی کشور هستند. ماهیت هر یک از این شوراها به همراه شیوه شکل­گیری، محدودیت کاری و میزان وظایف و کاربردهایشان توسط قانون اساسی و قوانین حاصل از آن تعیین می­شود. ماده ۶ در جمهوری ایران، آزادی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کشور از همدیگر جدایی ناپذیرند و حفظ آن­ها وظیفه دولت و تمام شهروندان فردی است. هیچ فرد، گروه یا مقامی حق تخطی از استقلال یا تمامیت ارضی ایران را به بهانه اجرای آزادی ندارد. به همین سان هیچ مقامی حق سلب آزادی­های مشروع را ندارد حتی با تصویب قوانین و مقرراتی به بهانه حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور. ..... ادامه دارد.....


Share/Save/Bookmark

more from David ET
 
Fair

Brilliant work David

by Fair on

Thank you for pulling this together, and like Mehdi said, I really enjoy watching this debate, hopefully this is a sign of how we Iranians will work together in the future.

Let us now be as united as ever as Iranians- we will take our country back and show the world who we really are as a people- and this time we follow no person, no cult, no ideology- this time we know what we want, not just what we don't want. And I think this document captures what we want very nicely.

These ideas are how we will greet the 21st century as a nation.

 

Thanks again,

 

Fair


mehdi79

Enjoyable debate

by mehdi79 on

Hi guys ... to be hinest I really enjoy this debate ... civilised, proper without using any inappropriate language. this is the kind of stuff we need in Iran. I was born a few months after the revolution & lived under the system for long time & I think you guys are of my age too. our father's generation probably would have killed each other if they didnt agree with one another? I hope some day in near future we can all go to Iran & put our heads together for the future of Iran Khanom ... regardless of our ideologies.


Hovakhshatare

David, I do not think this preamble has any real shortcomings

by Hovakhshatare on

Given the context and intent of its composition. I already have some feedback from few in the network. The issue is not Monarchy (hereditary or rotating like Malaysia) vs. Republic. The issue is specifying any form of government before a referendum is held. Without proper foundation (constitution) and the rest, either way it will go south. In past 65 years we have had a republic and a Monarchy and they both went south for the reasons I mentioned with Republic proving even worse than Monarchy. What you consider weakness of Monarchy, many will argue as strength or historic character of the nation.

However, insisting on Republic based on your assessment and concerns over Monarchy, does not change the fact that you are making a decision that is not for you or I to make. Only a referendum can add that name to the 'secular constitution of Iran'. Indeed even the word Secular is presumptive on our part but that is a line in the sand that we collectively believe we can draw and is the majority desire.

Adding Republic, will basically, draw a second line in the sand. You can certainly choose to keep it but that will be a huge detriment and exclude a relatively large portion that for better or worse either believe in Monarchy, or insist on unhindered democracy which means: that choice can only be made by a referendum.


David ET

Dear Hovakhshatareh and MM

by David ET on

Thank you for your kind support

This draft has been very clear since its inception more than a year ago that it does not approve of preferencial treatment of anyone for any reason.

The Poeple will eventually decide and I do not speak for them but for my view and may be those who agree upon it.

Monarchy in Iran will lead to dictatorship soone than later and we are not Netherland nor have a history or education like them nor drive like them!

The chance of a elected official on a limited term turning to a dictator is much less in Iran than assigning a non-elected family to life time and generational rule!!

My view draws its logic from basic math, statistics, probability, history, socialogy and psychology of Iran and developing nations!!

We have a history of dictatoship and being forced to praise and be submissive from small vilages to landlords and clergy to the palaces and Royals.

Monrachy is a guarantee to another dictatoship by a family in Iran to corruption and "party baazi" and I will not compromise my principal of all men being equal (and some not more equal!) and in fact if one day The People again make mistake and vote Royalty as they did to Islamic Republic (98%) , I will continue to stand for my principals as I do with IR.

This draft is not intended to unite by compromising principals (eg: euality) but to unite based on such princiapls and if unable to at least educate based on those princiapls.

We compromised once and no more!

article 3: The elimination of all forms of despotism and autocracy and all attempts to monopolize power 

article 4: ...Elected or appointed officials are prohibited from practicing nepotism in all forms. ...

 

and I did my part : Open Letter to Reza Pahlavi  and if e wanted he could chose up to 8 years to prove his worthiness in future than a blank check!

 


Hovakhshatare

David, per our email thread I think republic should be removed

by Hovakhshatare on

as it presupposes the will and choice of people. This document will suffer if it keeps the world republic.


MM

Mehdi/David - on the question of Monarchy

by MM on

My main reason for contributing to the opposition is -to implement separation of religion and politics, -to eliminate dictatorships and -to have the voices of the people heard in Iran.

Living thousands of miles away from Iran, I am personally neutral on the question of Monarchy.  However, for the sake of unity amongst the opposition factions, I can vote to soften the language in the preamble to allow for the question of Monarchy only if the following conditions are met:

·         The Monarch has to be a firm believer in secular democracy

·         The cost of Monarchy to the tax-payers should be minimal

·         The position of Monarchy should be ceremonial (a Monarch, not a ruler)

Having said all that above, I would like to throw the ball in the Monarchists' court and ask the following:

·         Should there be a provision in the constitution that basically says that the people of Iran are fed up and from such date, the Monarch is henceforth a regular citizen of Iran?

·         In the constitution and in practice, how would you secure the position of the Monarch as a King and not a ruler?

·         Should there be a provision in the constitution that makes Monarchy a ceremonial elected position every xxx years if …..?


vildemose

Most excellent. Thank you.

by vildemose on

Most excellent. Thank you. Keep us posted.


mehdi79

Sure

by mehdi79 on

True ... today as I said before need to get rid of this regime first & get to fair election ... I totally agree. Need to put are our ideologies aside & think of IRAN only.


Veiled Prophet of Khorasan

Dear Mehdi

by Veiled Prophet of Khorasan on

 

We had some discussions about the flag and so on. The main focus to my understanding was  getting a good and workable document out by 22 of Bahman. David did it.

Things like the symbol in the middle of the flag can wait. As long as we get all the basic rights affirmed I am happy. This has been a large step forward.


David ET

TO MM

by David ET on

I just reviewed your many great suggestions VIA MAIL. I will make the necessary corrections and also respond to your questions and comments later.


mehdi79

Dear David

by mehdi79 on

Well ... your views are respected by me & I have no problems with them ... as I said republic or monarchy at this stage is not an issue .. first we need to get our iran rid of this islamo-fascist regime & get to a free & fair elections.


David ET

Suggestions and edits as always are appreciated:

by David ET on

Revisions will show in next post and will be reflected in final document.


David ET

Dear Mehdi

by David ET on

In this constiution all key positions are limited in terms and are elected officials, where in Syria, former Iraq etc, presidents and their family rule the country for life time one generation after another, in fact they are what I call monrachy republics.

The democratic monrachies that you mentioned were not created in this century and do not have the same environment as Iran where if a family or group of peple are given any kind of preferencial status, lot of corrption and "party baazi" and preferetial treatments to the point of dictatorship will occur.

Flag

In this draft, the sign in the middle of flag has been left to future decisions and votes as it will not be monumental in the early months after IR.

5th draft in English is avaiable for review in www.iransecular.org


mehdi79

Dear David

by mehdi79 on

Well there are democracies that president is symbolic & its the prime minister has the executive power as you said. I understand your concern that we are in 21st century but have a look there are almost 10 countries that run under a constitutional monarchy & they are all fully democratic & secular .. England, Belgium, Netherlands, Denmark, Spain, Japan, Monaco, Sweden, Norway, Australia, Luxemburg. Simply having a secular republic does not mean democracy (examples such as Syria, former communist regimes in eastern europe, Iraq during saddam hussein) or having a monarchy as dictatorship & vice versa. Any how my brother as I said if people voted for a secular republic in iran 95% of my dream come true.

But I hve one question: what would be the flag of this secular national republic? I am asking this since many of anti-monarchist think that Shir o khorshid is Pahlavi flag which is absolutely wrong!


David ET

Dear Mehdi

by David ET on

the president in this constitution has executive power and there are no useless idols and symbolic positions.

In this day and age wasting people's assets on God's, human symbols and idols makes no sense.


mehdi79

secular constitution

by mehdi79 on

Thanks David, secularism is the only path to the future of Iran. I believe in constitutional monarchy & I have my reasons for it. Final form of the democratic secular government will be chosen by the peaple. the difference between the secualr democratic republic & constitutional monarchy in 21st century is 5% ... in one you call your head of state Mr President but he is symbolic ... in the other you call it your majesty but symbolic ... everyting else is the same.