Norooz 1389 in Tehran

Share/Save/Bookmark

Norooz 1389 in Tehran
by Jaleho
01-Apr-2010
 

Sorry folks, no Green revolutions on Charshanbeh Souri or Eid, no revolts, mayhem or bloodshed in the streets of Tehran, unpack your luggage.
 
Iran was the same Iran that it has always been during Eid. The typical beautiful Noroozi spirit with the aromatic spring air, flowers everywhere and happiness reflected on people and freshness on the roads, mountains, and the parks... everywhere was fresh and beautiful! Anticipation of Norooz, vacation, fun, and family visits made people crowd the Shirini foroushis, gol foroushis, ajil foroushis, mahi foroushis... life was fluid all over Tehran. The difference between setting your haft sin in Iran and setting it here reminds me of the difference between decorating a Christmas tree in Boston with snow all around you vs. the fake Florida Christmas decoration :-)

Here are some photos
hoping to transport part of the authentic Eid spirit. Tehran is celebrating Norooz of 1389 - where the New Year's slogan is "Hemmat Mozaaf - Kaar Mozaaf" as seen on banners along the streets.

The first picture is few days before Eid and is in Massachusetts, the geese are trying to find parts of the water where ice has melted, and they usher the coming of spring by doing their favorite thing: upending and showcasing their pretty white butts. That picture is partially meant for Ari who likes geese behavioral analysis.

There are pictures of pre-Eid shopping in Tehran where some sellers were making jokes by shouting: "toop - tank - feshfesheh... sinereh poonsad toman!"

I will include some pictures of Haft Sin, Norooz flowers and shirini, Gheytariyeh park where old and young are busy with many sport machines along the pathways in the park, youth are mostly busy with the new fashion of the day (and night) - Badminton - and I personally like the park because I love ping pong and that park has many ping pong tables and many good regular players. There, one gets to watch good players and play with random unknown people and have a park tournament! Many people were also playing takhteh nard, rami, and chess in the park. There is one accepted park champ for takhteh nard it seems. There are nice tables and gazebos designated for the games in the park. Finally, for me, it was the first time to hear loud speakers in the park play beautiful Noroozi music.

The pretty highway pictures are along bozorgrah Hemmat and Moddares and those highways get prettier by the year as the trees grow! I found it ironic that some smoker friends were buying the cigarettes which have the picture of "marg v zendegi" and because of that picture are few hundred tooman cheaper than the same cigarettes without the pictures, and they were feeling good about fooling the manufacturers by not caring about the pictures >>> Photos

Share/Save/Bookmark

more from Jaleho
 
capt_ayhab

منوچهر گرامی‌

capt_ayhab


سپاس گذارم ز وقتی‌ گذاشتید و صبورانه جواب مرا دادید.

درود متقابل بر شما

-YT 


Manoucher Avaznia

کاپیتان عزیز؛

Manoucher Avaznia


سپاس ازافزوده های شما.

در همین چند بیتی که آورده ای دست کم چند نکته قابل تأمل است که دوستان گزافه گو فراموش  می کنند صادقانه با آن برخورد کنند.

1.  اگر این گفتگو را دنبال کرده باشی، می دانی که کسی مدعی شده بود که در شاهنامه تنها به اندازه ی انگشتان دست  واژۀ عربی است و کلمه سلیح را هم آورده بود.  ببین شما کلمۀ حرام را هم در بیت سوم آورده ای.  تنها در یک صفحه در اواخر شاهنامه که فردوسی از حسین قتیب نام می برد چهار کلمۀ عربیست.  از بخت بد من فرصت این را ندارم که این کتاب را دوباره خوانی کنم و بسیاری لغات عربی را نشان دهم.  البته، این نقصانی بر ارزش کاری و ادبی کار فردوسی نیست. بلکه ضربه ای بر برخی افسانه بافیها در باره اوست.

2. خود دانی خوتاینامک نوشتۀ فردوسی نیست 

کتابی داستانی و تاریخی بوده مانده از زمان ساسانی.  نام نویسنده یا نویسندهایش نا معلوم است.  به نظر چندین نویسنده داشته است.  نویسندۀ اواخرکتاب که از جنگهای اعراب و ایرانیان خبر می دهد باید در زمان پس از سقوط ساسانیان می زیسته است. شاید فردوسی آنرا از منابعی غیر از خوتاینامک اخذ کرده است.  

خوتاینامک چندین بار بر عربی برگردانده شد.  عبدالله ابن مقفع معروف یکی از مترجمان شاهنامه هم بوده. وی قریب دویست سال پیش از فردوسی می زیسته است. خود او آورنده خط نسخ هم هست.  ظاهرا آنرا با الهام از خط اوستایی تدوین کرده است.

دراین میان کارفردسی به نظم درآوردن خوتاینامک بنام شاهنامه است. من نمی دانم که مرجع اصلی اش ترجمه های عربی بوده یا منابع یا منبع پهلوی.  حتی نمی دانم این منبع در دسترس کسانی پس از فردوسی هم قرار گرفته یا نه.  دست کم، می دانیم که داستان بیژن و منیژه در اصل خوتاینامک نبوده و فردوسی بنا بر گفتۀ خودش آنرا از یک منبع پهلوی غیر ازخوتاینامک گرفته است. 

حال، چرا نام اثر را به شاهنامه دیگر کرده است، نیز چندان روشن نیست.  به نظر این حقیر، واژۀ خدا و خداوند از زمان غزنوی به سوی اطلاق به ذات احدیت سوق یافته باشد و به نحوی منحصر ذات باری شده که امروزه هست.  در سراسر تاریخ بیهقی واژۀ خداوند را در خطاب به مسعود توسط دبیران و امیران می توان دید.  ولی پس آن هم ظاهرا این کاربرد در زبان فارسی منسوخ گشته است.

در ادب پیش از اسلام واژه بگ یا بغ یا پگ را به مفهوم خدا بیشتر بکار برده اند.  واژۀ پیگن فرنگی هم وام گرفته از همان واژه می دانند.    نتیجۀ سخن این که فردوسی این کتاب را که بیشتر مربوط به شاهان ایرانی پیش از اسلام است را به مفهوم دقیقش نامگزاری کرده است و نام خدا را تنها برای یزدان بکار برده است.

3.  و اما آن مصرع و بقیۀ ابیات.  فحوای کلام دقیقا همان است که گفتی. در بدنه ابیات نظر مزدک را آورده است، البته بنا بر آنچه منبعش میگوید.  و پس درپایان نظر ضد مزدکی خودش، یعنی فردوسی، را بیان می کند. قدری برهنه تر این دیدگاه را در سیاستنامۀ نظام الملک می توان یافت.

با اینهمه، هر آینه نیش یا نوش، شاهنامه دایره المعارفی از فرهنگ ایرانی است که باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد..  البته، این فرهنگ مانند همه فرهنگها پستی بلندی دارد که باید با آنها اشراف یافت.  حال برخی آنرا تا سطح خواسته های سیاسی کوته نظرانه خود پایین می آورند خود دانند.

 

درود بر تو

 


Mardom Mazloom

Magass "jan"

by Mardom Mazloom on

What kind of green am I? If protesting against rapes, murders that IRI perpetuates makes one to belong to some kind of green, yes then I'm that one of green. I also find Sazegara, that you cannot bear, say very relevant and intelligent things which are listen by so many people not only outside Iran but also inside. Iran will be free once by iranians living in Iran themselves no need to interfere. People who are of help in this path, are already accepted by our brothers and sisters in Iran.

You are a fazleh khor and a fazleh goo, that's in your nature; no need to be worry for that.


marhoum Kharmagas

your shade of greens lost Mazloom!

by marhoum Kharmagas on

Mazloom "jaan", it is good that you have learned some Esfahani, but the fact remains that your shade of greens lost last year, and in near future also likes of you, Sazegara, and Makhmalbaaf have no chance unless Americans/Israelis bring you to power through sanctions or invasion.

Different Shades of Greens:

//www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/tehranbure...

I am fazleh goo, specially when I talk to you the singer, but Mammad is not.

 


Mardom Mazloom

Magass « jan »,

by Mardom Mazloom on

You put words in my mouth and when I ask you to provide evidence of what you say that I’ve said you just loose yourself in explanations of “Yes change in this system is inevitable!!”

If you try to behave similarly with Mammad, he’ll probably say that you’re a Fazleh-goo rather than a Liar. Here more Esfehooni stuff for your digest too: Tavazo’ ra ze k#@ ma biamooz, ke har ja delbari did oou barkhasst. Ya behatar: An joft Sibil tab dadeh … Caz fazleh bar oou guereh fetadeh.


capt_ayhab

یک سوال، جواب منطقی مورد سپاس خواهد بود

capt_ayhab


یک سوال، جواب منطقی مورد سپاس خواهد بود

در پایان داستان مزدک فردوسی مینویسد

تو گر با هشی راه مزدک مگیر

آیا به نظر نمیاید که این حرف ایشون مقایرت کامل با این چند خط ندارد؟

همی​گفت هر کو توانگر بود       تهیدست با او برابر بود

نباید که باشد کسی بر فزود       توانگر بود تار و درویش پود

جهان راست باید که باشد به چیز      فزونی فزونی توانگر حرامست نیز

زن و خانه و چیز بخشیدنیست       تهیدست کس با توانگر یکیست

من این را کنم راست تا دین پاک      شود ویژه پیدا بلند از مغاک

 

 

 

-YT 


capt_ayhab

Ferdowsi and religion

by capt_ayhab on

I have been following this blog for its debate on Fredowsi and his religion. 

Asides form Encyclopedia Iranica, there are other sources that reference Shia' as the religion Ferdowsi adhered to. One such source is New World Encyclopedia:

//www.newworldencyclopedia.org/entry/Ferdowsi...

[Ferdowsi was a Shia Muslim, which is apparent from the Shahnameh itself and confirmed by early accounts. On the one
hand, he was lenient regarding religion. As Nöldeke remarks, Ferdowsi remembered the religion of his forbears with respect, and at the same time, nowhere did he show any signs of a deep Islamic faith. Indeed, to the contrary, here and there are moments in the Shahnameh which, even if they were present in his sources, should not strictly have been given currency by the pen of a committed Muslim (Nöldeke and Bogdanov, 1930, 38-39). On the other hand, however, he also showed a prejudice in favor of his own tradition (i.e. Shi'ism) and, as is apparent from the exordium to the Shahnameh, considered his own sect to be the only true Islamic one. The explanation for this contradiction lies in the fact that during the first centuries of Islam, in Persia, Shi'ism went hand in hand with the national struggle in Khorasan, or very nearly so, such
that the caliphate in Baghdad and its political supporters in Persia never made any serious distinction between the "Majūs" (Zoroastrians),
"Zandīq" (Manicheans), "Qarmatīs" (Ismaili Shi'ism), and "Rāfezīs" (Shias in general).]

And again: //www.absoluteastronomy.com/topics/Ferdowsi

Which point to the same study by Nöldeke

[Ferdowsi was a Shia Muslim, which is apparent from the Shahnameh.
Shāhnāmé is an enormous poetic opus written by the Persian poet Ferdowsi around 1000 AD and is the national epic of the Persian-speaking world... itself and confirmed by early accounts. On the one hand, he was lenient as regards religion. As Nöldeke remarks, Ferdowsi remembered the religion of his forbears with respect, and, at the same time, nowhere did he show
any signs of a deep Islamic faith. Indeed, to the contrary, here and there are moments in the Shahnameh which, even if they were present in his sources, should not strictly have been given currency by the pen of a
committed Muslim. On the other hand, however, he also showed a prejudice in favor of his own sect (i.e. Shi'ism) and, as is apparent
from the exordium to the Shahnameh, considered his own sect to be the only true Islamic one. The explanation for this contradiction lies in
the fact that during the first centuries of Islam, in Persia, Shi'ism went hand in hand with the national struggle in Greater Khorasan.
Greater Khorasan is a modern term for a historical geographic region spanning north-eastern and east of Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Tajikistan, western and northern Afghanistan and the North Western Areas of
Pakistan..., or very nearly so, such that the caliphate in Baghdad and its political supporters in Persia never made any serious distinction between the "Majūs" (Zoroastrians), "Zandīq"
(Manicheans), "Qarmatīs" (Isma'ili Shi'ism), and "Rāfezīs" (Shias in
general)]

 

-YT 


SamSamIIII

Thats all I wanted to hear

by SamSamIIII on

 

همۀ فردوسی برای سرکار. خوتاینامک هم در انحصار شما. کسروی کتاب سوز و ماکیاولی هم مال تو. داریوش کبیر و صلیبش و هنر سلاخی اش و نوشیروان و پرویز هم برای سر کار 

Excellent, that,s all I,ve been asking from Ommaties. Now if they just add the word "Iran" to the list above I be much indebted & we both achieve a long lasting mutual respect between Kiaani Iranian @ hearts & Qadess loving Ommaties as we do with all Aniranians such as a Brazilian or a Pole or a Mongol. Just keep Kiaani heritage off limit to their revisionist scheme, do not get involved distorting it & we are all happy pilgrams with joy.

Almighty God bless true Iran from ahrimanan.

Cheers!!!k

 

 

Path of Kiaan Resurrection of True Iran Hoisting Drafshe Kaviaan //iranianidentity.blogspot.com //www.youtube.com/user/samsamsia


Manoucher Avaznia

1.  و اما بنده

Manoucher Avaznia


1.  و اما بنده ترازویی بر نداشته ام که خرد و سواد کسی را اندازه بگیرم و نمره گذاری و طبقه بندی کنم.

2.  دنبالۀ سخن اینکه به غیر از زبان فارسی شاهنامه، فردوسی و هم طبقه گانش برای من شأنی را که شما می فرمایید ندارند. از فردوسی و برخی نویسندگان ایران پیش از اسلام در برابر غربزدگانی که هرگز خود را ندیدند با معیارهای خودشان دفاع می کنم.  نگاهم به اساطیر ایرانی شاهنامه از نقطه نظر مردمشناسی و دریافت برخی نکات مبهم گرایشات فرهنگی ما ست.  پوست کنده بگویم فردوسی نه از طبقه من است و نه درد مرا درک می کند.  پایان داستان مزدک را بخوان: تو گر با هشی راه مزدک مگیر. ارزشهای او با ارزشهای من بسیار متفاوت است. بالاتر از پنجاه در صد شاهنامه را هم افسانۀ سره و فاقد ارزش بررسی تاریخی می دانم مگر داده های باستانشناسی انگیزه ای برای تحقیق در آن زمینه ها بدهند. بنده قویا برین باورم که محل ولادت سهراب باید جایی در باختر خراسان شمالی باشد که شاید امروزه زیر خاک است.

البته فردوسی آنچه را که به او رسیده به نظم پارسی در آورده است.  این گناه او نیست که آفریننده گان خوتاینامک و مترجماننش درتلاش بوده اند ارزشهای اشرافی نژادپرستانۀ خود را تو جیه کنند.  کار ندارم که فردوسی به عنوان واپسین تلاشگر نهضت شعوبیه که برای برابری انسانها در برابر نژاد پرستی امویان بنا بر تعالیم قرآن پدید آمده بود به توجیه گر نژادپرستی ایرانی تبدیل شد که بنده به همان اندازۀ نژادپرستی اموی از آن گریزانم. پیش از این هم گفته ام.  چهار صد سال حکومت اشکانی در این کار ادبی دوهزار صفحه ای مسکوت است.  فکر نمی کنید که دل مسئله در همین نکته خلاصه می شود؟  اصولا سخنی ازمادها در میان نیست. هر دوی این حکومتها مردمی تر و ایرانی تر از اشرافیت نظامی کودتاچی هخامنشی و ساسانی هستند.  بررسی نکته ها قابل تأمل در این چهار سلسله در حوصلۀ این گفتار نیست.  از خود پرسیده اید که چرا حتی نامی از آرش در شاهنامه نیست در حالی که او نیز یک نظامی در خدمت نظام حاکم است؟

3. دریافت من این است که حضرت عالی منکر سلطۀ شیعه در ایران پیش از صفویه هستی.  و همۀ گرایشات شیعی را منکرید.  به عقید شما بی هیچ زمینه ای از یک کرایش دینی می توان حکومتی از آن نوع را آغاز کرد؟  حکومت کوتاه مدت شیعیان زیدی در مازندان پیش از سامانیان نمی تواند بدون تفکر پیشین شیعی پدید آمده باشد.  درعالم غیر شیعی چگونه خانوادۀ بویه بغداد را می گیرد و برای شهدای کربلا عزای عمومی اعلام می کند حال که خلیفه نماینده رسمی تسنن است و جرأت مخالفت ندارد؟ به انگیزه موقعیت ویژه ایران و گرایشات عدالت طلبانه شیعه ایران پناه گاه مناسبی برای شیعیان و جنبشهای عدالت طلبانه بوده است.

این سخن را دنبال خواهیم کرد


marhoum Kharmagas

regarding ommati, Mazloom "jaan"

by marhoum Kharmagas on

Mazloom says "You ommatie people..."

Mazloom "jaan", many politically illiterate don't know that ommaties were a very decent group of people that soon after the revolution separated their way from the opportunist Mollas, at the same time they did not make the mistakes of MEK and alike. You are giving me too much honor by calling me ommati, at the time when ommaties were trying to do good for the country I was a mohaareb (wanted nothing less than IRI/Mollas gone). So I must thank you for calling me ommati. I must also thank you for calling me a liar, if a respectable person such as Mammad (Dr. Sahimi) calls me a liar, that will be a big shame for me, you calling me a liar, I appreciate, we both know you are neither Mardom nor Mazloom (you gave away more than you thought in Yasari's blog)!

BTW, change is inevitable, nevertheless your big day did not come last year, but keep your spirit up, ghomaarbazz egeh naged be **&am mittereked (there you have more Esfahani to digest)! 

 


Troy

hi to everyone taajobam

by Troy on

hi to everyone

taajobam ke chegone mishe 31 sal tars, vahshat, tohin, ehanat, dastgiri bijahat o bihadaf, shekanjeh, tajavoz, koshtar dast jamei, nabodan azadi ghalam, bayan, nafas keshidan, fesad, kolahbardari, nabod kardan nasl javan ke ayandesazanand va az hame mohemtar nabodi IRAN faramosh kard, nadide gereft ya inke chesh o gosh khodemon bebandim va be mohakeme kardan ferdosi, kouroush, daryoush.......... bepardazim!!!!!!!! ajaba ke che mardomani hastim ma???!!!! aya manzoremon az in mohakeme kardanha ine ke khodemon agah va ba danesh neshon bedim??? ey vay bar ma ke keshvar dare nabod mishe va ma be fekr sabet kardan in bashim ke ferdosi shieh bode ya parsi, daryoush kasi be salib keshide ya na?? kouroush jangjo bode ya na??? aya ma ham darim amal kabko anjam midim???? aya dar in dore va zamane zendegi nemikonim ke jenayat jomhori islami bebinim?? aya ma dar sayareh 2500 sal pish zendegi mikonim??? aya nemidonim va nemibinim jomhori islami faghat faghat felestine va bodan dar donyaye arab barash moheme???? manoucher nazanin mohem nist ke shoma gozashte ro zir porsesh begirid vali jaye taasofe ke be noei ba kobidan gozashte az jomhori islami tarafdari mikonid!!!!! sarnegon bad jomhori islami, zendeh bad azadi


Mardom Mazloom

Dear Divaneh,

by Mardom Mazloom on

It’s a great honour to be qualified by a knowledgeable vatan-doost as yourself. I enjoy your wisdom and knowledge from your different posts that I took a lot of pleasure to read. I have no doubt that our country will be free again from jahl and tyranny and Iran will then need knowledgeable persons as you and all of her lovers for a rebuild. Please post more, I am a fan!


Fouzul Bashi

Divaneh - Your three questions?!

by Fouzul Bashi on

They were answered but your failed to see the reply!  

1. I told you that there was no specific anti-Muslim legislation in the UK.  There is however a widespread opinion that the Anti-Terror legislation which particularly targeted Muslims has been one such legislation.  However, the question is flawed!  The point I was raising was the widespread Islamophobia in the West, including the UK, and I said how such proposals play into and whip up that sentiment, which is particularly rife at times of economic and social insecurity.   The absence of social and economic opportunities for minorities, particularly of Middle-Eastern/African/Muslim origins are well documented facts and is not an issue of contention amongst serious researchers and academics on the subject.  As for Islamophobia, that again is very well recognised.  Your own assertions linking hedjab to robbery and crime, and linking Muslims to terrorism are clear evidence of that.  I brought your associations (which you volunteered!) to your attention, but you chose to ignore it, and called me a victim in response! 

2. Comparing Vodoo and Burga is incorrect.  Vodoo in so far as it infringes on other human beings and their well-being and lives, must be controlled and banned if necessary.  Wearing burqa firstly, does not infringe the rights of other individuals, secondly, even if Burga is imposed on some or many women, the banning of it, does not take into account that there are those who WANT TO, for a variety of religious, personal, social and cultural reasons, to continue wearing Burqa.  I emphasised that, as I have witnessed in my work, such moves could isolate these women further by banning them from public arena, and I explained that the best way of 'emancipating' if that was ever the intention of such proposals, would be to promote social policies that specifically target inequalities and limitation of access to education and employment.  I said systematic provision of equal opportunities would in time enable disadvantaged sections to 'emancipate' themselves in their own chosen ways!!  If you are not aware of social and economic disparities and absence of opportunities, as well as widespread prejudice and discrimination in relation to Muslims in Europe (including the UK) I suggest you enquire and read a bit more, or mix with these groups more closely.

3 - I do not class anyone as Muslim unless they class themselves as Muslim, and if they do, I accept their definition of themselves.  I am personally not religious.

In relation to FIFA's decision, likewise, to ban Iranian women many of whom are already forced into wearing hedjab, from international sports, is not emancipatory.  It is double oppression, and the extension of those sanctions that are targeting Iranian population.

 I am not further discussing these matters.  I am going on holiday ;) You can refer to what I have said on the blog on banning hedjab and my arguments are very clear. 


divaneh

Dear Maziar

by divaneh on

Many thanks. You are very kind to me. That ganjoor.net is indeed awesome. Thank you for introducing me to such wonderful resource.


divaneh

Dear Mardom Mazloum

by divaneh on

I find your wisdom, honesty and humanity a rare quality and a gift that not many people seem to posses. It warms any real Iranian heart to see people like you who care about this old country and its citizens.


divaneh

I am still awaiting your answers Fouzul Bashi

by divaneh on

I followed a very civil discussion with you in another blog and asked you three questions that you failed to answer. I took it as a sign that you had realized the weakness in your logic. Obviously you are not interested in anyone challenging your deep rooted and hollow beliefs and now that you are short of reasons come here and whinge to others about it, whilst taking my comments out of their context.

I am not going to discuss anything and everything in this blog and advise you to respond to my last comment in the blog where that discussion started. That allows any interested party to refer to earlier comments and have a better understanding of the discussion. Here to refresh your memory I include the 3 questions.

1. Name one legislation that discriminate against Muslim or any other group, or tell me what social opportunities have state provided to one group in exclusion of the others.

2. I draw similarities between forcing the women into seclusion and Voodoo.  Some Africans want to tie their children and beat them until the dark spirits leave the child. Should we respect their tradition and allow them to continue with that practice?

3. This issue only affects a small group of Muslims. Do you class all Muslim women who dress freely as non-Muslims?

With respect to your other comments, yes I support FIFA decision and have elaborated my reasons. Again I suggest you to voice your opinion in the relevant blog. i.e. here

//iranian.com/main/2010/apr/women-footballers


divaneh

بی سوادی که شاخ و دم ندارد

divaneh


Dear Mr Avaznia, I take it as a conclusion of our discussion about Ferdowsi. I am right now a little pushed for time and will write back to address all the new points that you have raised by tomorrow.

For now accept this as a further proof that Jaloo is an uneducated person. She has ranted in more than one comment about Dr Yarshater and has posted an article from Iranica that she claimed was written by Yarshater. The article is in fact written by Khaleghi-Motlagh as clearly shown at the bottom of the article. She either did not care to look at the bottom of the article (which is, surprise surprise,  where you normally find the author) , or she knew and she lied. Either case is another proof that she is not educated and in fact suffers from lack of intelligence.  Her foul mouth is yet another convincing proof.

Here is the rest of that article. Author has included  the views from other researchers with regards to the Ferdowsi’s faith and interestingly most of the references to other research claiming Ferdowsi to be a shia, comes from other articles by the author himself. Therefore the fox’s witness is his tail. Still article contains some interesting facts.

Here is the link to show Jaloo was careless or deceitful and this article is not by Dr Yarshater.

//www.iranica.com/articles/ferdowsi-i

ʿAbd-al-Razzāq were also apparently Shiʿites (Ebn Bābawayh, II, p. 285). On the one hand, Ferdowsī was lenient as regards religion. As Nöldeke remarks, Ferdowsī remembered the religion of his forbears with respect, and, at the same time, nowhere did he show any signs of a deep Islamic faith. Indeed, to the contrary, here and there are moments in the Šāh-nāma (e.g., Moscow, IX, p. 315, v. 56) which, even if they were present in his sources, should not strictly have been given currency by the pen of a committed Muslim (Nöldeke, 1920, pp. 38-39). On the other hand, however, Ferdowsī showed a prejudice in favor of his own sect and, as is apparent from the exordium to the Šāh-nāma, considered his own sect to be the only true Islamic one. The explanation for this contradiction, in the present writer’s opinion, lies in the fact that during the first centuries of Islam, in Persia, Shiʿism went hand in hand with the national struggle in Khorasan, or very nearly so, such that the caliphate in Baghdad and its political supporters in Persia never made any serious distinction between the “Majūs” (i.e., Zoroastrians), “Zandīq” (i.e., Manicheans), “Qarmaīs” (i.e., adherents of Ismaʿili Shiʿism), and Rāfeīs (i.e., Shiʿites in general; see Badādī, tr. pp. 307 ff.). Ferdowsī was, as Nöldeke remarks, above all a deist and monotheist who at the same time kept faith with his forbears (Nöldeke, 1920, pp. 36-40; Taqīzāda, 1983, pp. 124-25).


Mardom Mazloom

Magass "jan"

by Mardom Mazloom on

You're simply a liar, show me a single comment of mine in which I said that this regime will be toppled in Eide or in any other moment. You cannot show a single comment, simply because there aren't any. You ommatie people just know to Efftera bebandin va Safsateh konin.

Iranians will come over savages - that you adore - in time due, no need to hurry.
Dir-o-zood dareh, vali sookht-o sooz nadareh.


Mardom Mazloom

آقا ژالو جون،

Mardom Mazloom


آخه، یکی که ریش و پشم داره، اینقدر عشوه نمیفروشه !

عشوه مفروش زانکه من پس از این ....نخرم نیز خواب خرگوشت


Fouzul Bashi

Jaleh jan, bisavaadi aib nist ;)

by Fouzul Bashi on

but when it comes with arrogance and ignorance it becomes problematic ;)

This is Divaneh's discussion with me about the law banning hedjab:)

//iranian.com/main/2010/mar/france-advised-against-veil-ban 

A couple of days later he supported the FIFA ban on Iranian women taking part in Olympics with Hedjab!   He even spoke of macro and micro, so he is an expert in sociology - as well as literature and history :) Divaneh Managed to link long dresses of Muslim women to robbery and terrorism ;) and then complained when I caught him at it, that I was playing the 'victim' ;) LOL  I brought it to his attention that in the UK he would be sent to a Race Awareness Course and most probably closely monitored if in any employment :)

Exposing his anthropological expertise, I noticed the usual insult hurled at Prophet Mohammad marrying a 9 year old.  The total ignorance of the fact that 1400 years ago  people did marry at much younger age, (and the current notion of a long childhood did not exist), and that the marriage age for boys too were much lower, is mind boggling. They do not understand that societies had different structures, norms and definitions, and it is absurd to make such comparisons and moral judgments.   

In another hypocritical attack on Muslims, the issue of cousins marrying each other was brought up!!  Did they miss the fact that Jews do the same?!!! as a matter of fact this norm is increasingly dying out in Iran, as people are becoming aware of the risks of hereditary diseases. Cousin marriage is not specific to Muslims and Jews and has been (and is) prevalent throughout the world, including amongst Christians and in Europe and north America.  Our Kiani 'anthropologists' might benefit from the Wiki article on cousin marriage:

//en.wikipedia.org/wiki/Cousin_marriage#Europ...  :)

Manuchehr jan, thank you for your learned clarifications.  But really, don't waste too much time on this lot ... It is water down the sewer .. 


Jaleho

Manoucher, when you injur the ego

by Jaleho on

of a bisavad-ego-maniac by showing them that they really don't have the knowledge to discuss a subject, they go really nuts and are fun to watch :-) They switch their words ten ways as if people are blind to read their discussion in the previous comments! They act as if people who are FIT to write encyclopedia did not read all the Tabari, Beyhaghi and myriad of other historical sources. So they are pushed to make an ass out of themselves in public by saying "who is Yarshater to prove me wrong, encyclopedia is just ONE source! I, the unknown idiot on line, am another souce."

Then their alter-ego and their minions on IC will join to hoorah!! Like I said, the best pastime for many Iranian.comers is to join a gang and pat an idiot on the back so they'd "purchase" a return for their future gang activity, they think they are smart too :-)

I think instead of wasting your time on people who don't deserve to learn, it is better to accept there are TWO Ferdowsis: One for the type of Divaneh, khaleh mooshe, Mazloom, Minadadvar and the others who enjoy "THIER FERDOWSI'S" naghaali on the first page of Iranian.com. Indeed they deserve and understand THAT Ferdowsi.

The other is the Ferdowsi that you, Nezami Aruzi, Yarshater and (if I may join you guys) myself can enjoy :-) :-)

 


Fatollah

ganjoor.net

by Fatollah on

Maziar jaan, thanks for the great URL, a fantastic place for me to undue past sins. Have a great weekend. :-)


marhoum Kharmagas

your big day didn't happen Mazloom!

by marhoum Kharmagas on

Mazloom "jaan", for your information and for the sake of bringing you back to reality, let me tell you that IRI has been unpopular for many years and last year and chaarshanbe souri wasn't the first for IRI in that regard! NEVERTHELESS, IRI did not fall according to your schedule, and Yassari's schedule (you remember your comments in that Yassari's blog that I viz vized!). And don't give much credit to Mahmoud for that, IRI did not fall, because even the cool heads among the greens did not want to see the country descend into civil war, anarchy, and potential occupation. Additionally I very much doubt that very many Iranians were/are that delusional to think that likes of you will bring them freedom, work and bread!

 


Manoucher Avaznia

1. همۀ فردوسی

Manoucher Avaznia


1. همۀ فردوسی برای سرکار. خوتاینامک هم در انحصار شما. کسروی کتاب سوز و ماکیاولی هم مال تو. داریوش کبیر و صلیبش و هنر سلاخی اش و نوشیروان و پرویز هم برای سر کار به شرط اینکه بفرمایید در اندیشۀ مبارک زرتشتی چرا زنان حیز جزو نجاسات می شوند؟ اگر دورویی و دو دوزه بازی در کارت نیست همان اندیشۀ همایونی که کسی تعیین نکرده کی پدید آمده است را با دید عینی بشکاف و در دسترس خوانندگان بی خبر از نوع این جانب بگذار و صوابش را ببر.  اهورا روشنایی بیشتر بر اندیشه شما ببارد. بگو این برابری جنسی کذایی ادعایی در میان نژاد آریا کجا بود.

2. پرسیده بودی چرا به دلخواه سرکار برای کسان مورد نظر شما نمی نویسم.  خدمت عرض کرده ام که بنده بده کاری خاصی به شما یا همکیشان درشت گوی شما ندارم که در خدمتگزاری کمر ببندم.  البته، بسیارند آنان که صدای شان را از بی بی سی و صدای امریکا و دات کام آقای جاوید جهانی کرده اند. فتوای جنگ چریکی خانم محترمه راهم همینجا خواندیم وخوابنمای خواهر کسی را که مجتبی خامنه ای را در هلیگوپتر هنگام فرماندهی در خیابانهای تهران دیده بود را هم همینجا خوانیم. بالاخره تانکها وارد میدان آزادی شدند یا نه؟   شعار آزادی بیان و قلم را چند ماهه فراموش کردی؟  شعرها ی فحاشانۀ نامهای مستعار خطاب به بنده در بلاگهای بنده هست.  مراجعه بفرمایید. شما هم همت کن و بنویس.  .  در یک واژه، بنده برای گفتار مدعیانی مانند شما اعتباری قائل نیستم که به فتوای شما خرده احساسات نشان دهم.  باور کن یک بار گفتم سینما رکس آبادان را شاه به آتش کشید و دیگر چنین دروغی را از قول آقایانی مانند شما تکرار نخواهم کرد. کشته های بغداد را به اوین پیوند زدن را درهمین دات کام دیدم. 

3. ولی تو که صاحب اختیار حافظ هم شده ای قدری خرده حوصله خرج بده و ببین که نظر سرکار در بارۀ حکم تاریخی منع مشروب را حافظ هم آورده:

درمیخانه ببستند....

کجای سخن شما را بپذیریم.  بسیاری دیگراندیشان را دیوانه خوانده اند. نیازی به شتاب ندارید که به دیگران وصله دیوانگی بزنید.

4.  نمی دانم کسی که خودش را دیوانه می خواند در بارۀ سلامت خرد نویسندۀ وندیداد داوری می کند.  تا همین چند بلاگ پیش همکیشان شما مدعی بودند آخوند و ملا پدیدۀ غیر ایرانی است.  حالا هم رأی بنده شده نام آخوندهای ساسانی می برید.  مگر زرتشت بنا بر روایات از آذربایجان دیانت خود را به دربار گشتاسب در بلخ نبرد؟  مگر در دربار شاه پذیرفته نشد و در بلخ کشته نشد؟ مگر بدین ترتیب دین را در خدمت دولت در نیاورد؟ آیا او یک آخوند درباری از نوع زمان ساسانی نمی تواند باشد؟ ازدواج دین و دولت پدیدۀ گوهر پاک ساسانی هست یا نه؟   

5.  نه رفیق.  ایرانیان مظاهر طبیعت را می پرستیدند و مانند اعراب پیش از اسلام از طریق ایشان با اهورا رابطه بر قرار می کردند. اگر مانند بنده روستایی بودی آثارش را در زندگی روزمره مردم می دیدی:  از دخیل بستن به درخت و سوگند خوردن به اجاق و صخره و...

دیگر اینکه در ثنویت ایرانی دو منشا آفرینش خوب و بد تصور شده است.  به باور ایشان اهورا نمی توانسته چیزهای بد بیافریند.  حتی فرشته های بد و خوب وجود دارد.  پتیاره ها فرشته گان ماده بدند و آفریدۀاهریمن.  حشرات هم.  بعدها دچارمسئله شدند و هر دوی اهورا و اهریمن را آفریدۀ زروان : زمان بیکران دانستند.  که ظاهرا این را هم نوعی ارتداد شمردند.  کلام آخر اینکه ثنویت اندیشه ای معقول دارای پایه های منطقی استوار نیست.  جای بحثش هم فعلا نیست.  در هر صورت این اندیشه بر هرسه زرتشتیگری، مانویت، و مزدکی گری حاکم بوده است.  وقتی خدمت عرض توحید کردم و شما خشمناک شدید منظور قائل شدن به یک منبع آفرینش بود.  در بگود گیتای هندوان هم این اندیشه با منطقی منفی به زیبایی بیان شده است.  

7.  تعریفی که از دیانت داده ای بدرستی که نادرست و من درآوردیست.  تا آنجا که بیاد داریم پیوسته در دین پرسش و پاسخ و جدل و تفکر بوده است.  شما اگر زحمت کشیده برای تفنن سرسری ترجمۀ قرآن را بخوانید متوجه می شوید که استدلالات محکمی در بحث هایش می آورد. سخن افسانه و سرگرمی هم نیست. از مفاخر اجدادی هم سخن نمی گوید.  و زمان پس از اسلام مکاتب گوناگون با محوریت دیانت اسلام پدید آمده است.

اگر گمان می برید تعریف شما کافی و روشنگر است، در یکی از انتشارات فرهنگی با نام مستعار دیگر نشر دهید تا خدمتی به علم کرده باشید.  در ضمن فراموش نکنید تأکید کنید که همۀ صفات بدی را که فرمودید مختص اسلام است. چیزی که بنام دین از ایرانی که شما می گویید برخاسته منزه و زیباست.

 

به این گفتار باز می گردیم تا این سفرۀ گسترده را جمع کنیم  

 


maziar 58

thank you divaneh aziz

by maziar 58 on

No word to describe the JOY of reading all this SEA OF KNOWLEDGE about Iran and persian literatures that has given me,  from some of you guys  thanks specialy  divaneh aziz......

ooh I found this site for you(ganjoor.net) please save it is awesom.

About ferdowsi and his shiaism belives ....mentions TAGHIYEH  which was a la mode in those time to save faces....

bebakhshid I tried BEHNEVIS several times and just gave it up.

let's go FINGLISH.......Maziar


divaneh

آقا داریوش عزیز

divaneh


با سپاس از شما سرور گرامی و لطفی که آن را بسیار ارج می نهم. شما خود مهر وطن را به همه می آموزید و امید چنان که روزی با هم در آن سرای امید به شادی بپردازیم. بد زمانه ای است آقا داریوش. نه می توان خواننده بد صدایی را ناخوش آواز خواند و نه نقاش بی استعداد را چشم آزار و نه جاهلی را نادان. در دنیایی که بسیاری نخوانده ملا شده اند این گونه راست گویی دشنام تلقی می شود.


aghadaryoosh

دیوانه جان

aghadaryoosh


دیوانه جان  پشت کار و دانأیی تو ستودنیست .ادب و و متانت تو در نوشته‌هایت و پرهیز از ناسزا  باید سر مشق کسان دیگر باشد, ولی‌ آنچه  مرا شیفته می‌کند, مهر تو به میهن و فرهنگ و هم میهنان است. پایدار باشی‌ و رهایی وطن ببینی. آنروز دور نیست.‌


Mardom Mazloom

مانیفست

Mardom Mazloom


تئوری بنده راجع به ژالو اینکه ایشون اصلا زن نیست! من برای اثبات این تئوری از دو فرضیه استفاده میکنم:


- فرضیه اول: زنهای وابسته به این رژیم همه مذهبی هستند,

- فرضیه دوم: زنهای مذهبی یک طرز فکر خاصی دارند که با مرد غریبه خوش و بش و یا بهتر بگیم نمیلاسند.

اگر فرضیه اول اشتباه باشه، پس ما شاهد خانمهای قرتی مازوشیستی خواهیم بود که چند وقت دیگه با لاک و مینی ژوپ و یک شلاق به دست، برای خامنه ای راهپیمائی خواهند کرد. اگر فرضیه دوم غلط باشه، پس این خانومها نمیتوانند مذهبی باشند و باز بر میگردیم سر مسآلیه قبلی.

من تا به حال چند دفعه دیدم که این ژالو، با کمال وقاحت با مردهای این سایت خوش و بش میکنه و یا بهشون متلک میپرونه.

مثلا، تیتر جواب ژالو به صمصام برای یک خانم مذهبی خیلی گستاخانه است که دو فرضیه بالا را به چالش میکشونه.

نتیجه اینکه این آقا ژالو مارو دست انداخته، اینجا خودشو به جای زن قالب کرده که یا از برخورد مردونه در امان باشه و یا اینکه با دلربائی رویه این سایت برای خودش طرفدار پیدا بکنه.

این مسآلیه آقای شاعر هم بی لطف نیست، ایشون با چاپلوسی از یک مزدور رژیم میخواد برای خودش و خانوادش در ایران راحتی بخره, چون به قول قدیمیها:

اگر داری زبان چاپلوسی ...هم جات در عزاست هم عروسی


divaneh

آرتمیس عزیز

divaneh


از این محبت شما بسیار سپاسگذارم. کاش قدری از مهری که شما به ایران دارید در این بیگانه پرستان یافت می شد.


Arthimis

دیوانه جان، تو

Arthimis


دیوانه جان، تو خدایی... :-) واقعاً از طرز فکر و دانش شما و دیگر
ایرانیان راستین این سایت بسیار بهره‌مند هستم، مرسی‌ دوست مهربان...
بگذریم، این ایران ستیزان با نام‌های مختلف ارزش جان و وقت گران بهای شما
را ندارند، ‌ای دوست... با سپاس و آرزو آزادی و خوش زیستی شما، ایران و
ایرانیان راستین...