کارتون: هشت مردِ تحریمی


Share/Save/Bookmark

کارتون: هشت مردِ تحریمی
by Omid Hast
30-Sep-2010
 

محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این شخص به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی نیروهای بسیج را در انتخابات ژوئن ٢٠٠٩ بر عهده داشته است. نیروهای تحت امر او در ضرب و شتم، قتل و بازداشتهای خودسرانه تظاهرکنندگان در تظاهرات صلح آمیزشرکت داشتند.

صادق محصولی در حال حاضر وزیر رفاه و تامین اجتماعی است. او در زمان انتخابات ژوئن ٢٠٠٩ وزیر کشوربود.  محصولی، به عنوان وزیر کشور، قانونا کنترل تمام نیروهای پلیس و انتظامی و عوامل اطلاعاتی  را در اختیار داشته است. نیروهای تحت امر او مسئول حمله به خوابگاه دانشجویی دانشگاه تهران  در تاریخ ١٥ ژوئن ٢٠٠٩ هستند، که طی آن دانش آموزان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بازداشت شدند. دانشجویان بازداشت شده، در زیرزمین ساختمان وزارت کشور، تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند؛ بازداشت شدگان دیگری دربازداشتگاه کهریزک، که توسط پلیس تحت فرماندهی محصولی عمل می کردند، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

غلامحسین محسنی اژه ای در حال حاضر دادستان کل کشور است. محسنی اژه ای، به عنوان وزیر اطلاعات در زمان انتخابات ژوئن ٢٠٠٩،  تاکید کرد که باید با تظاهر کنندگان برخورد شود و بازداشت شود. در نتیجه، معترضان بدون اتهام رسمی، بازداشت شده و در طول دوره بازداشت مورد ضرب و شتم، سلول انفرادی و محرومیت از حقوق دادرسی مدنی، به دست ماموران اطلاعاتی، که زیردست محسنی اژه ای بوده اند، قرار گرفتند. علاوه بر این، چهره های سیاسی، تحت بازجویی غیر قابل تحمل که شامل شکنجه، تجاوز، باج گیری، و تهدید خانواده هاست، مجبور به اعتراف کذب شدند.

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران است. او، به عنوان دادستان کل، با صدورحکم کلی وبدون قید زمان و مکان برای بازداشت صدها تن از فعالان، روزنامه نگاران و دانشجویان باعث انتقال بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک شده است؛ در آنجا آنها مورد شکنجه و آزارقرار گرفتند، که منجر به مرگ چند تن از آنان شد. اودر اوت ٢٠١٠ ، به دنبال تحقیقات قوه قضائیه ایران در باره نقش او در مرگ سه نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات، از مقام خود معلق شده است.

حیدر مصلحی
  از ماه اوت ٢٠٠٩ وزیر اطلاعات است. وزارت اطلاعات، تحت رهبری او،  همچنان به بازداشت های خودسرانه و آزار و اذیت گسترده معترضان و مخالفان ادامه می دهد. وزارت اطلاعات همچنان  بند ٢٠٩ زندان اوین را در کنترل خود دارد؛ جایی که بسیاری از فعالان که در مخالفت با دولت حاکم به فعالیت مسالمت آمیز پرداخته بودند نگاهداری می شوند. بازجویان وزارت اطلاعات در بند ٢٠٩ زندان اوین بازداشت شدگان را مورد ضرب و شتم، سوء استفاده روانی و جنسی قرار می دهند.  در ماه های اخیر، زندانیان در بند ٢٠٩ گزارش کرده اند که در این بند اعترافات اجباری گرفته می شود و وزارت اطلاعات در روند قضایی دخالت مستقیم دارد. یکی از بازداشت شدگان در این بند پس از اعترافات اجباری اعدام شده است و دیگری، پس از آنکه شکنجه نتوانسته است منجر به اعتراف وی شود، اعدام شده است. مصلحی به عنوان وزیر اطلاعات مسئول تجاوز های جاری است.

مصطفی محمد نجار، در ماه نوامبر ٢٠٠٩  از جانب فرماندهی نیروهای مسلح کشور، به عنوان مسئول « حفظ نظم و امنیت» منصوب شد و نیروی انتظامی تحت امر وی قرار گرفت. او مسئول پاسخ دولت به تظاهرات روز عاشورا بود؛ یکی از مقدس ترین روزها درتقویم اسلام شیعه، که در سال ٢٠٠٩ مصادف با ٢٧ دسامبر ٢٠٠٩ بود. رسانه های دولتی از کشته شدن ٣٧ نفر و مجروح شدن صدها نفر در این روز خبر داده اند. او در حال حاضر وزیر کشوراست و در این مقام  کنترل تمام نیروهای پلیس، ماموران اطلاعاتی وزارت کشور و عوامل لباس شخصی را بر عهده دارد.

احمد رضا رادان از سال ٢٠٠٨ معاون رئیس پلیس ایران بوده است. رادان، مسئول ضرب و شتم و قتل و بازداشتهای خودسرانه تظاهرکنندگان است، که توسط نیروهای پلیس انجام شده است. علاوه بر این، زندانی هایی که بازداشت شده بودند به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند، که در آن حداقل سه نفر از آن ها جان خود را بعد از اینکه مورد تجاوز قرار گرفتند از دست دادند. [نزدیکان و وکیلان] این سه نفر رادان را متهم کرده بودند که در بازداشتگاه کهریزک حضور داشته و شخصا در ضرب و شتم و بدرفتاری با بازداشت شدگان شرکت داشته است.

حسین طائب در حال حاضر معاون  اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. به عنوان فرمانده نیروهای شبه نظامی بسیج در زمان انتخابات ژوئن ٢٠٠٩، نیروهای تحت امر وی درضرب و شتم، قتل های فراقضایی و بازداشتهای خودسرانه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و دیگر فعالان سياسى شرکت داشته اند.


Share/Save/Bookmark

more from Omid Hast
 
divaneh

The dirty 8

by divaneh on

This is possibly the most important recent development and I am surprised that it has not raised a hot discussion in IC, or perhaps I have just missed it. This is definitely a very welcome measure for which the US government should be thanked and encouraged.


Maryam Hojjat

Down with them & all

by Maryam Hojjat on

others such as Khameneiee, AN, Mesbah Yazdi, and other criminal anti-Iranians who have been murdering Iranians, Plundering their wealth & resources and destroying our motherland IRAN.