Plunder

Photo essay: Museum's treasures taken from their original place

by shahireh sharif
04-Mar-2012
 

هر جوری بود با ترکیبی از تحکم و تمنا تا قهوه خانۀ موزه کشاندمش. بند کیفم را روی دسته پشت صندلی آویختم و به مرد جوان و لاغری که پیش بندش قسمتی از پیراهن سفید و شلوار مشکیش را می پوشاند، برشی از کیک شکلاتی با چای به همراه یک فنجان قهوه سفارش دادم. "بخیر گذشت..." به دور و برم نگاهی انداختم و پس از مطمئن شدن از اینکه کسی به ما چشم ندوخته ادامه دادم، "گفتم تا شیشه یکی از ویترینا رو پایین نیاری آروم نمی گیری." >>> more

Share/Save/Bookmark

more from shahireh sharif
 
MRX1

There is nothing to argue

by MRX1 on

Let's just agree untill bunch of olagh and thugs are in charge of the country it's better to have things stored  some where safe.  


Red Wine

...

by Red Wine on

آناهید خانم جانِ عزیز،سلام به شما ...

پس بنده فردا اموال و اثاثِ خانه شما را بار کرده و ببرم به خانه خودم، چرا ؟ چون شاید من از شما بهتر بتوانم اثاث را نگهداری کنم،آخر قربانت گردم این چه استدلالی است در قرنِ ۲۱ ؟!

کم کم شکمان میبرد که خدای نکرده حضراتِ عالی‌ و عالیه از اوضاع و احوالِ دنیا بی‌ خبر بوده و برایشان همه چیز عالی‌ السویه است ! شاید ما از زمانه غافل بوده و تصوری دیگر از ایران داریم...

این واقعاً دردناک است اگر تصور کنیم که این بهترین راهِ حل برایِ آثار باستانی مملکتمان باشد.

از هم میهنانِ گرامی‌ تقاضا داریم که به خبر روز که بازگرداندن کشتی اسپانیولی به دولت اسپانیا از طرف آمریکا  توجهِ بیشتری بنمایند.هر چند که طلایِ آن متعلق به مللِ دیگریست اما در هر حال این پیروزی بزرگ از آن ملت اسپانیا است که توانستند گنجینه بزرگی‌ را به اسپانیا بازگرداند،با منطقِ شما باید این گونه برداشت کرد که خوب آمریکایی‌ها بهتر از اسپانیا هستند،پس آنها از آن گنجینه محافظت کنند.

این واقعاً شرم آور است،این راهِ میهن پرستی نیست،تماماً طبلِ تو خالی‌ و دلایلِ بی‌ پایه ... جوابِ آیندگان را چه کسی‌ خواهد داد ؟!

بی‌ سر و صدا از اینجا می‌رویم،دردمان میاید اما این خوابِ خوش بر آنانی‌ که نمیخواهند با واقعیات و منطقِ پیوسته آن کنار آیند فرخنده باد.

 


Anahid Hojjati

I am with other commentators who are

by Anahid Hojjati on

happy that these artifacts are being taken care of. The turth is that in many countries, there is not an appreciation for valuing past art. Sometimes, there is even active agenda against it or at least neglect.


Red Wine

...

by Red Wine on

جنابِ علا ...

گمان می‌کنیم که حضرت عالی‌ دیر به این قافله رسیدید،ما در این ۴ سال اخیر در قسمتهای مختلف لینک در اختیارِ هم میهنان قرار داده ایم،حال جمع و جور کردنِ بار دگرِ اینان وقت گیر است ،باشد در یک بلاگِ جداگانه اخبار لازمه را به دیدِ مجدد قرار دهیم،هر چند که تارنماهایِ مختلفِ فرهنگی‌ کشورمان این اخبار را در آرشیو‌های خود دارند.

با اینحال سری به تارنمای اصلی‌ اتحادیه اروپا بزنید،اینها کنوانسیونها و درخواست‌های این قبیل قوانین تصویب شده را تا چند وقت نگهداری میکنند.

//europa.eu/index_fr.htm

موفق باشید.

 


Red Wine

...

by Red Wine on

...


Mohammad Ala

Thanks Red Wine

by Mohammad Ala on

Thanks Red Wine. Please post links to the meetings and news that you mentioned.  I am interested in more information.


Red Wine

...

by Red Wine on

بعضی‌ از هم میهنان انگاری همین حالا از یک خوابِ طولانی لطف کرده و بیدار شدند و از همه چیز بی‌ خبر...از همه بدتر این است که کسی‌ درینجا پیام دهد و پیام‌های قبلی‌ خلق الله را نخواند.

دوباره این ۲ نکته را برای آن دسته بزرگانی که علاقه دارند از اخبار روز آگاه باشند، یاد آوری می‌کنیم :

-از چند سالِ پیش گروه‌هایی‌ تشکیل شده ند که اینان مشغول تحقیق و بازبینی آثار باستانی مهم در بین کلکسیونر‌های معروف هستند،طبق آخرین قوانین تصویب شده از جانبِ کنوانسیونهای مربوط به اتحادیه اروپا،تمامی کلکسیونر‌های مهم می‌‌بایستی‌ این آثار باستانی را که در قدرت خود دارند به این گروهای تحقیقاتی‌ معرفی کنند،تا اواخر بهار امسال کشورهایِ روسیه،چین و ژاپن نیز می‌‌بایستی‌ اعلام آثار کنند وگرنه جرم محسوب شده و جرایمِ خاص و دیگر جزئیات... در مورد آمریکا هنوز تصمیمی گرفته نشده،حدس زده می‌‌شود که آثارِ بسیاری از اروپا به کلکسیونر‌های آمریکایی فروخته شده و هیچ گونه اعلام فهرست و نام نیز نشده است.

-تمام آثار باستانی کشورهای صاحب تمدن باید به کشورشان باز قردانیده شود،هیچ گونه استثنا وجود ندارد و سیاسیون این کشور‌ها حقِ دخالت ندارند،در این زمینه گروهای فرهنگی وابسته به سازمان ملل نیز سخت در اجرای این قانون مشغول بوده و فعلا مصر،چین،یونان،پرو در آخرین مراحلِ این گونه بازگشت‌ها هستند.

در این زمینه کار با موزه‌ها آسان بوده و اینان بهتر این شرایط را قبول میکنند،اشکال و کندیِ کار تنها مربوط به دلالان،قاچاقچیان و کلکسیونر‌ها است.با این حال به شدت مرز‌ها کنترل شده و افرادی که در مراتب دست دارند شناسایی شده و اگر همکاری نکنند،با قانون مواجه خواهند شد.

دیگر به این سادگی‌ نمیتوان چیزی را دزدید و فروخت،حتی برای آنکه درک کنید تا چقدر این موضوع جدی است باید بدانید که واتیکان نیز مشمول اجرا این قوانین شده است و ثروتی عظیم را که متعلق به سرزمینهای مقدس است را تا سال ۲۰۲۵ باید باز گرداند.

امیدواریم که هم میهنان اندکی‌ به خود آیند،کمی‌ اندیشه کرده و هم زمان با اتفاقاتِ روز افکار و تصوّراتِ خویش را در زمینه موضوعاتِ مختلف به خصوص فرهنگی‌ به پیش برند.

جاوید ایرانِ عزیزِ ما .

 


Faramarz

ایرانیان همیشه ناراضی

Faramarz


This is so typical of some Iranians, not being able to take care of our own and then get mad at others who are helping us.

We should thank the people at the great museums around the world who take such great care of our art, history and culture and display them in magnificent settings to the rest of the world.

Thank you and please make some room for Takht-e Jamsheed at Louvre. It is in dire need of care.


MRX1

Plunder, not at all

by MRX1 on

These priceless art affects are stored, mainatined and cared for by the people who genuinely care about art culture and prservation of it. Just read about the amount of damage and neglect that has been done to histiroical sites in Iran in the past 30+ years and I will tell you it will make a grown up man cry!

I only wish more things could be taken out from Iran and stored some where else.


Esfand Aashena

Plunder. Though at least they're being taken care of.

by Esfand Aashena on

Some artifacts in Iran are placed outdoors in the middle of medians and traffic with smog and all!

Hopefully one day they can be loaned back again for display.  For now at least they're being taken care of for the human race. 

Everything is sacred


Mardom Mazloom

...

by Mardom Mazloom on

بهتره که این اثاربه اسم ایران؛ در زیبا ترین شهر دنیا برای همگان به نمایش گذاشته بشن

تا اینکه، این آخوندا اونا رو از زیر عباشون به این شیخ و آن شیخ خلیج در خفا بفروشند! اینطور فکر نمیکنید ؟


Rastin

.....

by Rastin on

The Iranian government is in no position to care for these artifacts. I'm not referring to lack of knowledge, but forces that wish to erase certain parts of Iranian history. From that point of view I see no problem in the artifacts being displayed at well-respected museums around the world, where they get the care they need in addition to reaching a much broader crowd. What I do feel bad about in this process is that people capitalize on the process.

 

'Hambastegi' is the main key to victory (courtesy of Bavafa)


Ryszard Antolak

Plunder

by Ryszard Antolak on

Yes, this is the most apt and accurate word to describe all this.

But of course, the Louvre is not the only Western museum that "owns" cultural treasures belonging to other (usually "poorer") nations and makes substantial revenue from displaying them.

This practice devalues the integrity of the present-day nations to which these artistic artifacts belong. It perpetuates the myth that only the so-called "developed and advanced" capitalist nations of the West can be trusted to care for and preserve the great Art of the World's past.


Mohammad Ala

Taking a wish to my grave....

by Mohammad Ala on

I cannot go to foreign museums which hold Iranian artifacts.  I do not have a heart to look at stolen items.

Iranians who sold these artifacts must be held accountable for their atrocity towards Iran and future generations.  We allocated some funds for locating the stolen items and finding who let these items leave Iran.

One of my wishes is to have Iranian museums out of Iran to buy the stolen items and display them in those museums.  Knowing the majority of Iranians, I will take this wish to my grave.

As several of you know, I have been working on a documentary regarding historical sites in Iran which have been neglected.  I am happy to report that filming is finished (although the editing, sound, and government approval process will take another three to four months).  My goal has been twofold: (1) to have a documented record of Iran's precious historical sites so that future generations will be able to appreciate this beautiful heritage; and (2) to warn about the destruction which is happening to these vulnerable treasures and to encourage people (both Iranians and non-Iranians) to take action before it is too late.  

Some of the endangered sites shown in the documentary are: Shiraz (Hafezieh, Persepolis, and Pasargad), Esfahan (Imam Square and Seeyo-se-pole), Kermanshah (Bisotun and Tagh-e Bostan) , Kohkiloyeh (Tange Solak),  Azerbaijan (Takht-e Soleiman) , Zanjan (Soltanieh Dome or Gonbad-e Soltanieh) 

I sent JJ pictures which needed no explanation and clearly showed the extent of the damage to these fragile symbols of our heritage.  He chose not to display them on IC.

What I have accomplished in regards to Iran’s heritage is to show my respect for the people who came before us and worked hard to build our country.