تعیین درصد شهادت

با عصبانیت فریاد کشید: پنجاه درصد چی‌ بودی؟ کپ اوغلی؛ من از صد در صد هم بیشتر شهید شدی!


Share/Save/Bookmark

تعیین درصد شهادت
by Shazde Asdola Mirza
04-Dec-2011
 

درست یادم نیست که چه جوری در سال ۶۶ سر از "کمیسیون پزشکی‌ تعیین درصد جانبازی شهدای زنده" در آوردم؛ اما مطمئنم که داستان خنده داری نداشت. کمیسیون هفته‌ای یکبار بعد از نماز و ناهار، پنج شنبه‌ها جلسه داشت. بجز مقام ریاست که خر مذهبی بود؛ بقیه ما همان عصر پنج شنبه دوره پوکر داشتیم.

دکتر باقر الاسلام یک هفته در میان، پولمان را در پوکر روبسته می‌‌برد ... و دکتر صادق الدّین هفته بعد و در پوکر روباز. سیصد تومن حداکثر اعلام بود، و بجز برنده کاسه، پول بقیه میرفت برای امر خیر ... یعنی‌ تدارک کباب سیخی ۵۰ تومن و عرق بطری ۱۰۰ تومن.

آن پنج شنبه آخر دیماه، باد سرد و بیرحمی می‌‌وزید، و آسمان گرفته آدم را به پای دیزی گرم و عرق سرد می‌‌خواند. افسوس که آخرین مریض آن‌روز، مثل خودم، ترک از آب در آمد!

پرسیدم؛ "مورد جانبازی شما چیه؟ توضیح بدید." طرف هم بدون اینکه خم به ابرو بیاره، شورت و شلوار‌اش رو کشید پایین و گفت: "اینه، بفرما!" من که هیچی‌، تمام دکتر‌های جراح از تعجب شاخ در آوردند. معامله اون "شهید زنده" همچین صاف و پاک و پاکیزه از بیخ رفته بود، انگاری طرف یه خانم خایه دار باشه!

از دکتر باقر و دکتر صادق خواهش کردیم (به تلافی آنهمه باخت پوکر) که برادر یار‌علی‌ رو معاینه کنند. اونها هم چند تا فحش زیر لبی به شغل شریف پزشکی‌ دادند و رفتند سراغ کار.

هر چه لمس کردند و فشار آوردند و بالا زدند و پایین آوردند؛ هیچ اثری از آثار عضو تناسلی‌ موجود نبود، که نبود. نوک بریده، نیم بریده، له‌ شده و شکسته دیده بودیم ... اما مال این یار‌علی‌ بیچاره از ته ته رفته بود!

گفتم؛ "برای درج در پرونده، شرایط خودتون رو توضیح بدید". تندی جواب داد: "ایلدی مگه کوری؟ شرایط مرایت نمسن!" پرسیدم؛ "چطوری مجروح شدید؟" توضیح داد: "بالام جان، از طرف بسیج مراغه رفته بودی حمله آزاد سازی شهر بصره. خمپاره عراقی‌ زد و از بیخ برید. یک ماه بیمارستان بودی ... عمل کردند تا تونستی دوباره بشاشی ... ولی‌ هیچ کار دیگه ازش نمیاد ... کاشکی‌ می‌مردم و شهید می‌‌شدم و الان تو بهشت بودی".

رئیس کمیسیون که نمی‌‌تونست چشم از لاپای صاف یار‌علی‌ و خایه پشمالوش ور داره؛ بالاخره دستور داد: "برادران لطفا نظر کارشناسی خودتون رو ابراز کنید". چند دقیقه همه پچ پچ و من من کردند، و زیر لب یک مشت لغات فرانسوی و انگلیسی‌ بلغور شد. دیدم با این وضع و اوضاع، آبگوشتی که برای دوره بار گذاشته بودم ته می‌‌گیره، ماست و خیار آب میندازه، و مسیو قاراپت هم با چهار لیتری عرق پشت در می‌‌مونه.

دل‌ به دریا زدم و جسارتاً عرض کردم: "با توجه به اینکه دیه زن نصف مرد است و ایشان هم عضو مردانگی خود رو از دست داده ... شاید مصلحت است که میزان جانبازی را در حد ۵۰ در صد قرار دهیم". رئیس ریشی که عازم دعای کمیل در مسجد جمکران بود، و بقیه کمیسیون محترم که دهنشون خشک و حوصله شون سر رفته بود؛ با عجله پیشنهاد مرا تصویب کردند.

اما همشهری عزیز، یار‌علی‌ خان ول کن نبود! با عصبانیت فریاد کشید: "پنجاه درصد چی‌ بودی؟ کپ اوغلی؛ من از صد در صد هم بیشتر شهید شدی! من کاملا از بین رفتی‌ ... زنم طلاق گرفتی ... ملت به من می‌‌خندی! شهدا دارند تو بهشت حوری میکنند ... من شاش کردنم به زوری! من از بین رفتم تا لشکر امام زمان بتونی‌ کربلا رو آزاد کنی‌ ... شما خجالت نمی‌‌کشی‌ میگی ۵۰ درصد؟"


Share/Save/Bookmark

Recently by Shazde Asdola MirzaCommentsDate
The Problem with Problem-Solvers
2
Dec 01, 2012
I am sorry, but we may be dead.
18
Nov 23, 2012
Who has killed the most Israeli?
53
Nov 17, 2012
more from Shazde Asdola Mirza
 
Shazde Asdola Mirza

Is the strike over now?

by Shazde Asdola Mirza on

Dear OnlyinAmerica: The marty wannabes in picture are the future YarAlis, from Lebanon's Hezbollah.

Hosseini jan: Bila Dig Bila Choghondar ... lol.


default

شهدائی را که در راه ... خر رفتن را چی میگی؟

ahosseini


 داستان معروف کنیزک و خر خاتون معروف به شهید ... خر

يك كنيزك يك خري بر خود فكند

از وفور شهوت و فرط گزند

>>>>>>>


default

شازده خیلی بی انصافی کردی.

ahosseini


شازده خیلی بی انصافی کردی. آخه چه دچتر بی انصافی بودی؟ جواب خدا رو تو اون دنیا چی میدی. عرگ میخوری, گمار میکنی با شهید زنده هم ابن رفتار رو میکنی. . وای وای وای وای.


onlyinamrica

Shazdeh jan

by onlyinamrica on

excellent as always but what is the correlation between the story and the picture?


Shazde Asdola Mirza

This is an easy strike for me ... I don't come here on weekdays!

by Shazde Asdola Mirza on


default

Mirza jaan, these Hezis gotta go!

by Hooshang Tarreh-Gol on

And go they will my friend, I assure you.

As for the Writers' Strike request; I reckon it's a sort of a new
idea; caused and inspired by deletion or butchering of peoples writing,
by a rather unqualified Admin, (an Admin very much uninformed and
ignorant of Persian literature not to mention contemporary Iranian vernacular and parlance,...) on a regular basis.

In response and as a result of the aforementioned Admin policy and
conduct, so far we have Framarz, Majnon and meself (very soon) refusing
to write in here till next Friday, effectively leaving the site for a
week, to begin with. Non-presence as a form of protest.

What do you say? Please do recall as Walter Benjamin says: Strike is the
most humane, civilized form of protest, since all you do is to refuse
any participation. Cheers 


Shazde Asdola Mirza

Hooshang dear: what do you mean by strike?

by Shazde Asdola Mirza on

Thanks for your comment, but I'm confused by your request.

P.S: yes, you guessed right - that pic is the Hezi of Lebanon.


default

از طرف بسیج مراغه رفته بودی حمله آزاد سازی شهر بصره

Hooshang Tarreh-Gol


Mirza jaan, your War stories are by far the best  in my humble opinion, been reading your other war stories on your other blog. That period is yet very much under written in our literature.

Now, would it be insensitive to ask you to join us in a little writers' strike; for dignity of our keyboards! cheers

P.S. Is the picture from Lebanon or Iran. Have you seen the Leabanese Hezbollah pictures giving the Nazi salute? Now if Kamo could see that picture....

 


Shazde Asdola Mirza

Some advice to give on how to be Insensitive to the Absurd

by Shazde Asdola Mirza on

Dear Friends; thanks for your kind attention and comments.

Was only 16 when I first read Camus's the Plague, and naturally couldn't understand a single concept of what he had to offer ... least of all his description of the human reaction towards the "Absurd". What do you know; life was cruel enough to make me learn it sentence by sentence, word by word and feeling by feeling. 

Now let's leave you with my favorite Jann Arden song.

//www.youtube.com/watch?v=MaSDEUITIfk


Oon Yaroo

Shazdeh Jan thanks, great story as usual! A question though!

by Oon Yaroo on

Would Yarali be considered 50% shahid had he lost his testicles instead of penis?

 


Red Wine

...

by Red Wine on

بیزیم بو قارداش با مشکلی‌ بزرگ دست و پنجه نرم کرده بیچاره ... ! مثلِ مرحوم رأفت الدوله که این چنین بالایی به سرش آمد در دوران مشروطه و چو روزِ خوش نی‌ از ولی‌ الله خان دید و نی‌ از اهلِ حرم،خدا داند که چه شد که شش لول را در بازار به سمتِ خلایق گرفت و همانجا چندی را کشت و سپس به خود تیرِ خلاص !

از مطلبِ نبشته شده جنابعالی بهره گرفته شد،مدت‌ها بود که وقت نمی‌شد به کویِ مبارکتان سر زنیم،قافیه استاد دیوانه خان را دنبال کردیم و در محفلتان حضور به هم رساندیم.

ارادتمند ...

 


divaneh

بابا حق داشته

divaneh


ما هم فکر می کنیم پنجاه در صد نه تنها حق کشی بوده که توهین هم به حساب میامده. شازده جان خودتان بهتر از من می دانید که مردها با آن هم می شاشند و هم معاشقه می کنند و هم تصمیم می گیرند و هم حواله می دهند و هم بیان احساسات می کنند و هم برای بی خیالی استفاده می کنند و صدها مورد دیگر. مثلاَ یار علی دیگر نمی تواند که بگوید "به کیرم" و مجبور است راجع به همه چیز جدی باشد. از فحش دادن هم برای یک عمر محروم شده است. حالا شما میگی پنجاه در صد؟ آخه بابا یک انصافی.