صدایی به قدمت سرزمین مادری

موسیقی و صدایی که چون از دل برمی خیزد لاجرم بر دل نشیند


Share/Save/Bookmark

 صدایی به قدمت سرزمین مادری
by Payam Mim
01-Jul-2011
 

کمتر ازیک قرن ازظهوراولین خواننده زن ایرانی، قمرالملوک وزیری می گذرد. زنی که نه تنها به خاطر هنر و صدای بی بدیلش بلکه به خاطر شجاعتش در شکستن قیدها و بندهای پوسیده جامعه ستایش می شود. در سالهای بعد این اوضاع کمی بهتر شد. آشنایی و آگاهی مردم با هنرهای مختلف و ملل دیگر و آمدن رسانه های جدید رفته رفته این هنجارها را تغییرداد. در این میان موسیقی اصیل ایرانی به خاطر سختی یادگیری و اقبال عمومی کمتر، خوانندگان زن کمتری را به خود جلب می کرد. به گونه ای که در اواخردهه پنجاه در مقایسه با فهرست بلند بالای خوانندگان زن پاپ تعداد خوانندگان موسیقی اصیل گاهی از تعداد انگشتان دو دست نیز کمتر بود خوانندگانی مانند دلکش، سیما بینا، مرضیه و فاطمه واعظی، خواننده زن جوانی که او را با نام پریسا می شناختند. موسیقی دان و خواننده ای که روزهای اوج درخشش ستاره شهرتش همزمان شد با انقلاب پنجاه وهفت. انقلابی که موسیقی ایران را نیز مانند بسیاری چیزها دستخوش تغییر کرد و موسیقی دانان بسیاری مهاجرت را ترجیح دادند و کسانی که ماندند با سختی و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کردند. امیدها کم کم از بین می رفت و گمان می رفت که دیگربانوی به نامی که خواننده موسیقی اصیل و سنتی ایران باشد تربیت نخواهد شد.

نام "سپیده رئیس سادات" از یکی دوسال پیش بر سرزبانها افتاد. نخستین بار که صدایش را شنیدم فکر کردم پریسا می خواند و به خودم گفتم صدایش چقدرجوان مانده. همان لطافت و ملاحت و گستردگی صدا و همان تحریرهای ریز مخملین که ته دل شنونده را می لرزاند. بعدتر فهمیدم او خواننده جوانی است که یادگیری موسیقی را از دوره خردسالی شروع کرده و با تلمذ در نزد اساتیدی مانند پریسا و پرویز مشکاتیان ومحمد رضا لطفی درس خود را به خوبی از موسیقی اصیل و دریای بی انتهای ادب و هنر ایران زمین فراگرفته و هم اکنون مشغول تکمیل درس موسیقی دربولونیای ایتالیا است. دانستن این موضوع که هنوزبانویی هست که موسیقی دستگاهی ما را بخواند و به زیبای اجرا کند و این چراغ کم نوررا روشن نگه دارد به تنهایی مژده بزرگی بود، بماند که او درسالهای اخیرازاین تلاش وجستجوبرای تکامل دست برنداشته. او علاوه بر کارهای اجرای کنسرت در سراسر جهان و فستیوالهای گوناگون وآهنگسازی و ضبط موسیقی ها و ساخته های جدید و تربیت شاگردان ایرانی و غیرایرانی برای خواندن آواز اصیل ایرانی، به عنوان یک محقق نیز کارهای زیادی انجام داده. تحقیق درباره موسیقی ایران در دوره ساسانی که به گفته ای طلایی ترین دوره موسیقی ایران زمین محسوب شده و زمان پیدایش موسیقی دانان به نامی چون باربد و نکیسا بوده و همچنین تلاش برای کشف و اجرا موسیقی های عبدالقادر مراغه ای موسیقی دان به نام ایرانی با استفاده از قطعات به جا مانده از او در رپرتوار موسیقی عثمانی از کارهای دیگر سپیده رئیس سادات است. الحان گمشده ای که قسمت بزرگی از تاریخ هنر ما در آن مستتر است و نیازمند کشف و بازبینی مجدد است.

با گوش کردن به کارها و قطعات اجرا شده توسط "سپیده رئیس سادات " می توان براحتی متوجه احاطه و دانش او نسبت به موسیقی دستگاهی و نغمات و گوشه های آن و همچنین تکنیک بالای نوازندگی او شد. او هنرمند توانا و خوش آتیه ای است که وجودش برای موسیقی ما با همه فقر و فقدانی که در زمینه خواننده زن دارد مغتنم است. هنرمندی که مطمئنا درآینده ازاو بیشتر خواهیم شنید.

و دست آخر، خبر خوب برای اهالی ساکن کالیفرنیای شمالی اینکه با تلاش و هماهنگی های قبلی شرکت بم آهنگ، سپیده رئیس سادات و گروهش روز سوم جولای درسالن فریت و سالویج برکلی کنسرت خواهند داشت. بهمن راهگذار با نوازندگی تار،آیدین بهراملو با سه تار و دارا افراز با تنبک او را همراهی خواهند کرد. دیدن این کنسرت و شنیدن کارهای سپیده رئیس سادات به کسانی که به موسیقی سنتی و اصیل ایران علاقه دارند به شدت توصیه می شود. موسیقی و صدایی که چون از دل برمی خیزد لاجرم بر دل نشیند.

لینک خرید بلیت

وبسایت سپیده رئیس سادات: www.sepidehraissadat.com

پیام میم – تیرماه 1390

لینک گوشه های از کنسرت سپیده رئیس سادات در جنوب کالیفرنیا


Share/Save/Bookmark

more from Payam Mim
 
Anahid Hojjati

It was a great concert. thanks Nazy jan.

by Anahid Hojjati on

Thanks Nazy jan for all your work regarding this concert. It was very successful. Sepideh and the ensemble did an excellent job and it was nice to see friends too. Now if we could have all the concerts in Berkeley, that would be great :).


Multiple Personality Disorder

مقاله خیلی جالبی نوشتی پیام

Multiple Personality Disorder


کنسرت بسیار جالبی خواهد بود


iamfine

She is great

by iamfine on

I listened to a few of her Iranian songs and enjoyed it greatly. The one I like the most is shown here. She is a true Iranian and we should be proud of her.

//www.youtube.com/watch?v=jNW0QuqmQHY&feature=related

 


Anahid Hojjati

Thanks Payam for your article

by Anahid Hojjati on

Great point Nazy jan about the fact that although many women get voice training in Iran, very few can present Iranian music to the world and Sepideh is one of the few. I am looking forward to this concert.


Nazy Kaviani

Sepideh Raissadat

by Nazy Kaviani on

Thanks for your article Payam Jan. Sepideh Raissadat's beautiful voice and her exemplary mastery of some of the hardest areas of vocal delivery of Iranian music speak volumes about her abilities as an artist. Years of training with masters of Persian music and what must have been a young woman's dedication and discipline have given Persian music lovers a valuable gift. I happen to know that despite all the restrictions about women's singing in Iran, there are thousands of young Iranian women who receive training as vocalists of traditional Persian music. What makes Sepideh's position unique at this time is that she is able to present our traditional music to the world both on stage and as a scholar of Persian music. I wish her the best in her career.


Red Wine

...

by Red Wine on

می‌ بایِستی‌ همیشه خوش آمد گفت و مُفرَّح قَدمْ .. ورودِ  زنانِ ایرانی در عَرصهٔ موسیقی‌ِ  اصیلِ  میهَنمان .

البته در کشورمان،به انواعِ  مختلف هستند دختران و زنانی که در این اَمر ،به صورتِ  زیر زمینی‌ و خُصوصی فعاّلیت میکنند اما باز کم است و هر چه از این سبک گُویی باز کم گفتی‌ و کم بِدان پرداختی.

سپیده خانم حال خیلی‌ راه دارد تا به مَدارجِ  عالیهْ و زنان بزرگِ  موسیقی‌ ..آنجور که در ابتدایِ  مقاله مطرّح شده است برسد اما این را به فالِ  نیک‌ گیریم و برای ایشان آرزویِ  موفقّیت می‌‌کنیم .

اُمید داریم که ایشان را در اروپا بینیم و از اِستعداد ایشان بَهره گرفته و لذّت بریم .

یا حّق .