تاكنون بيشتر از تعداد انگشتان دستم از من پرسيده شده كه به چه شغلي مشغول هستم حتي هنگامي كه بيشتر از يك ده از عمر خود را صرف تحصيل موسيقي آكادميك در كنسرواتوار هاي مختلف در نقاط مختلف دنيا كرده ام و براي گروههاي مختلف آهنگسازي كرده ام. بعد از مهاجرتم به آمريكا اين سؤال بيشتر و بيشتر از من پرسيده مي شود و فراتر از اين كه براي من اهميتي دارد يا نه (كه دارد) نشانگر يك مشخصه فرهنگي نه چندان جديد در هموطنانم مي باشد. از زماني كه كه اصطلاح "عمله طرب" كه ساخته دست ناصرالدّين شاه قاجار براي موسيقيدانان دربار بوده شنيدم تا امروز مدّت زيادي ميگذرد ولي تا كنون مفهوم واقعي اين كلمه را تا اين لحظه به شكل اكمل درك نكرده بودم.
در ممالكي غير از كشور ما موسيقي مدت طويلي است كه به شكل يك تخصص، حرفه و صنعت مطرح ميشود و شايد تنها در كشور ماست كه هر فردي با در دست داشتن مبلغ ناچيزي مي تواند آلبومي ضبط كرده ويديو كليپي بسازد و به فروشش فكر نكند. في الواقع توليد موسيقي در كشور ما يك سرگرمي بسيار بزرگ براي چشم و هم چشمي و بروز توانايي هاي مردانه (چون خانم ها از خواندن معذور هستند) مي باشد.
بر اساس قوانين كشورمان تمامي آثار هنري موسيقيايي بايد از يك مجراي مشخص به نام وزارت ارشاد بگذرد كه هم بر بخش مفهومي و هم اخيراً تكنيكي كار نظارت وجود داشته باشد. به دلايل مختلف بسياري از اين آثار يا از طرف ارشاد توقيف مي شوند و يا بر اساس علم سازندگانشان هرگز به ارشاد ارائه نمي شوند. چون تهيه كنندگان موسيقي در ايران مدّتهاست از كسب درآمد از طريق اين آثار منصرف شده اند در نتيجه معمولا با دريافت مبلغي باز ناچيز هر اثري را قول انتشار مي دهند و كم هستند ناشراني كه با پخش كردن درامد حاصل از آثار پرفروششان هنوز آثاري با كيفيت موسيقيايي استاندارد منتشر مي كنند.
مقوله ايي كه اين روزها به نام موسيقي زيرزميني به وجود آمده في الواقع جواناني هستند با سطح استعداد متفاوت با يكديگر كه در خانه ها موسيقي پاپ و راك و جاز و بلوز مي نوازند و كارشان را ضبط ميكنند و اغلباً حتي به ارائه كارشان در خارج از خانه خود فكر هم نمي كنند.
جرياني در خارج از كشور به وجود آمده كه يا از سر دلسوزي و يا منافع سياسي از اين جوانان كه رنگ و بويي از دنياي حرفه ايي موسيقي نديده اند حمايت مي كند و براي آنها شرايط اجراي زنده فراهم مي كند و همگان را ترغيب ميكنند كه از اين هنرمندان جوان از همه جا رانده حمايت كنند. مانند تمام گروههاي موسيقي آماتور در سراسر دنيا موسيقي آنها اغلب اجراي مجددي از مشاهير موسيقي تجاري با اين تفاوت كه شعرش فارسي است مي باشد. به نظر اينجانب اغلب اين گروهها حتي از اجراي ابتدايي ترين اتود هاي موسيقيايي عاجز مي باشند، موسيقي آنها كپي برابر اصل ستارگان موسيقي غرب و عموما هيچ تهيه كننده ايي با عقل سليم حاضر به سرمايه گذاري بر روي اين آثار نمي باشد. موسيقي تجاري هدفش فروش است و اگر نفروشد موفق نيست. موسيقي هنري نيز جايگاه خودرا دارد كه هيچ ربطي به كاري كه اين آقايان و خانم ها مي كند ندارد.
اكثراً اين دوستان در جامعه ايراني مهاجر مي مانند و مي پوسند و در دايره دوستان خود مشاهير بزرگي از آب در مي آيند. اينجاست كه باز ياد مقوله موسيقي به عنوان يك سرگرمي پر هزينه مي افتم و اين كه چه قدر هموطنانمان كلاً موسيقي را يك فنّ جدي تلقي مي فرمايند. صرف مجوز نگرفتن و اجازه كار نداشتن لزوماً وجوبي براي حمايت از يك موسيقيدان تعريف نمي كند. صرف استعداد يا در بزم هاي شبانه ايران ساز زدن هم حق خاصّي ايجاد نمي كند ولي البته در اين سوي دنيا شعارهاي سياسي و "به موقع" ظاهراً شرايطي نسبتاً مطلوب براي اين دوستان فراهم ميكند. چه بسا موسيقيدانان خوبي كه به واسطه اين حمايتها در دام گروههاي سياسي نا مشخص مي افتند و به جاي توليد اثر هنري به دادن پيغام و پيامهاي سياسي مي پردازند. هنرمند اگر ناطق و نويسنده خوبي بود احتياجي به هنر نداشت.
اگر فكر مي كنيد نيمچه استعدادي هست و ته صدايي سعي كنيد شنونده خودرا از يك جامعه كوچك اقليّت كه متاسفانه فاقد سليقه هنري مشخص مي باشد به يك دنياي آزاد گسترش دهيد و به عنوان يك ايراني در سطوح بين المللي موفق باشيد وگرنه موسيقيدان آماتور و جوياي موقعيت زياد و در هر خياباني رؤيت ميشود.
Recently by Sahba Aminikia | Comments | Date |
---|---|---|
گزارش صداي آمريكا از اولين اجراي جهاني دلتنگيها اثر صهبا اميني كيا | 1 | Sep 29, 2012 |
Deltangi-ha (Nostalgies/دلتنگی ها), San Francisco, September 23rd | - | Sep 19, 2012 |
زار براي اركستر - صهبا اميني كيا | 3 | Jun 13, 2012 |
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
ادعای موسیقی زیرزمینی خارج از ایران محلی از اِعراب ندارد
FarnooshSat Jan 28, 2012 02:26 PM PST
به قول محسن نامجو، "موسیقی زیر زمینی آن نوع موسیقی است که از سوی نظام حاکم به رسمیت شناخته نشده و در مکانی که موقعیت رسمی ندارد و بیشتر شبیه استودیوهای خانگی است به صورت مخفیانه و با مضامین اعتراض گونه تولید می شود . موسیقی زیرزمینی نتیجه نوعی اختلاف نظر قدرت حاکم با گروه های موسیقی است که بنابر دلایل مختلف اجازه کار و فعالیت به آنها داده نشده و به دلیل ممنوعیتی که از سوی نظام حاکم اعمال می شوداین گروه ها به شکل غیررسمی فعالیت می کنند و نوعی موسیقی به نام زیرزمینی را پدید می آورند."
"موسیقی زیرزمینی ایرانی" فقط در محدودۀ مرزهای پرگهر جمهوری اسلامی ایران و با وجود ممیزی مستبدانه و ایدئولوژیک معنا دارد ولاغیر.
در خارج از ایران این موضوع اصلا محلی از اعراب ندارد و هرکس ادعا کند که خودش و یا هنرمند دیگری خارج از ایران در ژانر "موسیقی زیرزمینی" موسیقی تولید میکند یا خودش کمی مرد رند است و یا دیگران را خیلی نادان فرض کرده است.
Dear Sahba
by Anahid Hojjati on Fri Jan 27, 2012 03:13 PM PSTEven those of us listeners who may not know much about music can realize when someone just is not as good as he/she is advertised to be. Personally, I expect a singer to have a nice voice and being pro freedom in Iran does not substitute for an enjoyable voice. Also when I see so many present day songs borrow from our poets without many times even giving them the credit, that reduces the credibility of people involved with that song.
صهبای عزیز،
Nazy KavianiFri Jan 27, 2012 01:33 PM PST
صهبای عزیز،
از اینکه این مقاله را با دلسوزی نوشته ای از تو ممنونم. در اینکه هر هنرمندی باید در ممارست و تعمیق هنرش و بهتر شدنش کار کند شکی نیست. اگر بتواند باید این کار را بکند و بر گردن ما بعنوان مخاطب موسیقی نیز هست که اصرار بر بهتر شدن کار همۀ موزیسین ها بکنیم تاهم آنها بهتر بشوند و هم ما به موسیقی بهتری دست بیابیم. اما ای کاش در مقاله ات مینوشتی که "چطور" موسیقیدانان جوان ایرانی می توانند شنوندگان خود را به "دنیای آزاد" گسترش دهند و موسیقی خود را تعمیق و صیقلی کنند.
در مقولۀ "موسیقی زیرزمینی" کلا خیلی مبالغه شده و میشود. دوستی می گفت این چه جور موزیسین زیرزمینی بوده که بعضی از دوستانی که مدعی این عنوان هستند ویدیوهای یوتیوبشان مبین این امر است که اینها میتوانستند روی صحنۀ تالار وحدت ظاهر شوند؟!
از آن بامزه تر اینکه بعضی از این افراد که بالاخره خود را به آمریکا رسانده اند و حالا مرتبا با صدای آمریکا و بی بی سی و برنامه های دیگر در حال مصاحبه و معرفی آلبومهای موسیقی نیم بند خود هستند، هنوز یا خود را عضوی از کلوب "موسیقی زیرزمینی ایران" میدانند، و یا اینکه اگر شخص دیگری آن ها را با این نام بخواند تلاش در تصحیح موضوع نمیکنند. "موسیقی زیرزمینی ایران لایو از لندن و واشنگتن" دیگر نوبرش است!
به هر حال از اینکه با دلسوزی یک هنرمند با استعداد و سخت کوش در این مورد نوشته ای از شما ممنونم. امیدوارم با همت شما و افرادی مانند بابک خیاوچی که اخیرا در وبسایت خودش "بی شمار" دست به انتشار اطلاعات و راهنمایی هایی برای موزیسین های ایرانی زده است، کم کم بشود چراغ راهی برای تازه واردان فراهم شود.
با مهر و تشکر،