آرتمیسیا

زنی نقاش در دوران رنسانس


Share/Save/Bookmark

آرتمیسیا
by Mahasti Shahrokhi
10-Jun-2012
 

نمایشگاه تابلوهای آرتمیسیا را در موزه مایول از دست ندهید. این نمایشگاه از آثار آرتمیسیا ژانتیلسچی، زنی نقاش در ایتالیای دوران رنسانس است. آرتمیسیا را از لحاظ سنی می توان دختر داوینچی تلقی کرد، لئوناردو فرزندی نداشت اما آرتمیسیا می توانست از لحاظ سنی دختر او باشد. در آن دوران، آرتیمیسیا شانس این را داشت که فرزند نقاش مهمی (هوراشیو ژانتیلسچی) باشد و هنر نقاشی را نزد پدرش بیاموزد.

ماجرای عاشقانه ای با نقاشی دیگر، در ابتدای جوانی باعث رسوایی عظیمی شد که این دختر جوان به حکم دادگاه مجبور به معاینه بکارت شد. متأهل بودن آن مرد، دلیلی دیگر شد تا روح حساس این دختر جوان و هنرمند از حوادث ناخوشایند روزگار خویش و خشونت جامعه مجروح شود و مدام این خشونتها را در تابلوهای بی نظیر خود و از طریق داستانهای مختلف ترسیم کند.

یکی از جنبه های تابوشکن و سنت شکن تابلوهای آرتمیسیا کشیدن تابلوهای بدن لخت او از تن خویش است. آرتمیسیا در آینه می نگریست و تن خود را نقاشی می کرد و تصور کنید در قرن هفدهم در ایتالیایی که دختر را به معاینه بکارت مجبور می کند، آرتمیسیا از بدن لخت خویش، کشیده است و به نمایش گذاشته است! تصورش را بکنید که این زن هنرمند باز هم توانسته در آن شهر بماند و باز هم تابلو بکشد.

از ویژگی های تابلوهای آرتمیسیا، اتوفیکشن است؛ یعنی آرتمیسیا مدام خود را به جای قهرمان قرار می دهد و چهره و پیکر خود را در صحنه ای که در نظر گرفته نقاشی می کند. در تابلوهای زیبایی که می بینیم آرتمیسیا به جای تصویر مریم مقدس تا الهه باستانی، تصویر چهره خودش را با قدرتی عظیم نقاشی کرده است.

آرتمیسیا 1593-1654 در رم و ناپل ایتالیا زندگی کرد، عمرش طولانی نبود، اما از نقاشان به نام دوران خود در اروپا بود و اگر هنگام شیوع بیماری طاعون توانسته بود جان سالم به در ببرد، در حال حاضر می توانستیم تابلوهای بیشتری از این زن هنرمند داشته باشیم. آرتمیسیا مانند رامبراند نقاش نامدار هلندی و همعصر خود به سبک باروک تعلق دارد و چهره پردازی و نورپردازی تابلوهایش به رامبراند بسیار نزدیک است. 

آرتمیسیا در دوران خود موفق و مشهور بود اما کم کم نامش و تأثیرش در سایه فرو رفت و حالا باز دوباره یادی از او می شود. فیلمی بر اساس زندگی آرتمیسیا ساخته شده که بر روی یوتوب موجود است و می توانید ببینید. از نمایشگاه نقاشی های آرتیمیسیا و تابلوهای نقاشان مهمی که بر آرتمیسیا تأثیر گذاشته بودند در موزه زیبای مایول پاریس دیدن کنید.

* درباره آرتیمیسیا ژانتیلسچی

* گزیده ای صحنه های فیلم آرتیمیسیا به فرانسه

* فیلم سینمایی کاملآرتمیسیا، فیلم سینمایی، 19997، در نه قسمت


Share/Save/Bookmark

Recently by Mahasti ShahrokhiCommentsDate
رود خانه ای از شعر
3
Sep 10, 2012
محبوب و مردمی
4
Jul 31, 2012
در غیبت آن غول زیبا
63
Jul 23, 2012
more from Mahasti Shahrokhi
 
Red Wine

...

by Red Wine on

یاد آوری به جایی‌ کردید که باید به موردِ توجه علاقمندان تاریخ هنر درین تارنما قرار گیرد.

این مقاله را نیز بخوانید.

//www.feministschool.com/spip.php?article371

با سپاس.