شیر آزادی

کو و کجا تا شخصی با این شجاعت برخیزد و از شجاعت او خلقی بهره مند شوند؟


Share/Save/Bookmark

شیر آزادی
by Abdolkarim Soroush
11-Mar-2008
 

Speech at memorial service for Ahmad Bourghani in New York, March 7, 2008. Bourghani, a prominent journalist and politician, passed away February 2.

محضر همه دوستان گرامی سلام عرض می کنم و برای همه آروزی نیک بختی دارم. این مجلس به پاس خدمات مرد شجاع از دست رفته ای برپا شده است که در صحنه مطبوعات و آزادی درخششی خوش داشت. اما این درخشش دولت مستعجل بود وبا کمال تاسف دست اجل او را از ما گرفت و امروز ما سوگوار او و شجاعت ها و زحمت های صادقانه و صمیمانه او هستیم. مرحوم احمد بورقانی که البته من توفیق اندکی در هم صحبتی با ایشان داشتم اما با کارها و زحمت ها و خدمت های او آشنایی داشتم. به خصوص از و قتی که گشایش پس از انسدادی در جامعه ما رخ داد و مردم با آرای خود مردی را بر مصدر ریاست جمهوری نشاندند که از او توقعات بلند و بزرگی داشتند، علی الخصوص برداشتن قدم هایی استوار در راه آزادی و ایجاد جامعه مدنی. وعده های بزرگی هم از او شنیدند. ملموس ترین و دیدنی ترین بهره و بخش آن وعده ها، آزادی مطبوعات و مطبوعات آزاد بود.

البته وزارت ارشاد در این امر مسیولیت اول و اهم و احسن را داشت. مرحوم بورقانی چنان چه همه ما اینک می دانیم به سمت معاون وزیر در امور مطبوعات در آن وزارت خانه مشغول به کار شد و آن چه که ما از جنس شکوفایی مطبوعات در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی می دانیم تا حدود بسیار زیادی مرهون دلیری های این از دست رفته عزیز است. من به برادر گرامی ایشان که در این مجلس حضور دارند و از دوستان نیکوی ما هستند و هم چنین به همه بازماندگانشان و به خودمان تسلیت می گویم.

وقتی که مرگ کسی رخ می دهد من گر چه حقیقتا متاسف می شوم اما از جهتی هم آسوده خاطرم. برای این که زندگی سراسر زحمت است و آن ها که می روند به هر حال به راحت می روند. به قول حافظ:

خرم آن روز کزین منزل ویران بروم

راحت جان طلبم وز پی جانان بروم

گر چه دانم که به جایی نبرد راه غریب

من به بوی سر آن زلف پریشان بروم

ما ساکنان این ویرانه سرا باید به فکر خودمان باشیم. آن ها که رفته اند پرونده شان بسته است و حساب شان با خداوند است. اما برای جامعه فرهنگی ما، جوانان نگران آینده ، آزادی خواهان و همه کسانی که به دنبال توسعه فرهنگ در این کشور هستند مرگ این عزیز، حادثه تلخ و تاسف باری بود. یکی از محرومیت هایی بود که ما در این دوران تحمل کردیم و نظیر این محرومیت ها چه بسیار بودند. کو و کجا تا شخصی با این شجاعت برخیزد و در وقت خود و در جای اصلی که باید، خدمات خود را ارایه دهد و از شجاعت او خلقی بهره مند شوند؟

من وقتی به دوستان می نگرم و به نوع نگاهی که نسبت به فرهنگ دارند نتیجه ای که می گیرم این است که برای گروهی، آزادی یک حق است اما برای گروهی دیگر، آزادی حداکثر یک وسیله است. وسیله ای که می توان آن را فرونهاد و به جای آن وسیله دیگری برگرفت. وسیله ای که اصلا می توان از آن استفاده نکرد و آن را به کناری نهاد و با آن خداحافظی کرد. اما گروه دیگری هستند که از آزادی مفهوم حق را می فهمند. حقی که نمی تواند تحدید شود و می باید مطالبه شود. حقی که به نوبه خود تکلیف آور است و دیگران، مخصوصا ارباب قدرت، نسبت به حفاظت از آن مسیولیت دارند. تفاوت خیلی بزرگی است. در اکثر مواردی که خصوصا با روحانیان در باب آزادی سخنی گفته ام، همیشه دیده ام از این طریق استدلال می کنند که آزادی یک وسیله است و اگر این وسیله گاهی مورد سو استفاده قرارگیرد و به جای آن که بدوزد ببرد، باید آن را به کناری نهاد. این منطق که آزادی از حقوق آدمیان است، از حقوق تحدید ناپذیر و جدایی ناپذیر آنان، منطق چندان شناخته شده ای نیست. حتی نزد کسانی که دم از آن می زنند و توسعه آن را خواستارند. می بینید که این افراد در مقابل کمترین اشکالی فرو می نشینند و دم فرو می بندند. علت این امر، آشنا نبودن با منطق این مسیله و اهمیتی است که در دل آن نهفته است.

من وقتی نظر می کنم به کسی مانند برادر عزیز از دست رفته مان، گمان می کنم که باید به نحوی این سوال را با خود طرح کرده و مسیله را پیش خود حل کرده باشد، که در مورد آزادی چگونه باید اندیشید و از آن چرا و چگونه باید دفاع کرد. ما خیلی ها را دیده ایم که در مقام سخن، داد سخن در باب آزادی داده اند، اما همین که پای عمل آمد به راحتی آن را بوسیدند و کنار گذاشتند. ایراد یا ایرادهایی اگر هست، به نظرم مهم ترینش همین عدم بصیرت نظری است. یعنی این آزادی مانند یک شیر است که از دور زیبا است اما از نزدیک هراسناک است و بسیاری از کسانی که آن را از دور توصیف و تحسین می کردند همین که به آن نزدیک شدند جگرشان درید و تحمل حضور و نزدیکی آن را نداشتند و به همین سبب به راحتی و به زودی وادادند. مولوی در اشعار خودش این معنا را دارد، البته مضمون را از یک شاعر عرب گرفته که:

از تبسم های شیر ایمن مباش

وقتی که می بینی دندان های شیر آشکار شده، گمان مبر که می خندد و گمان مبر که با این خنده به تو ارادت و دوستی نشان می دهد. چیز دیگری پشت آن نشسته است. شیر دلیر آزادی چنین موجود مهیبی است. هم زیبا و جذاب و دلبر است و هم هراسناک. ما فراوان دیده ایم که کسانی هرگاه به این موجود مهیب نزدیک شدند پاپس کشیدند و نتوانستند حرکت خود را ادامه بدهند. ماندن در این میدان کار دلیران است و البته دیگران هم از این دلیری بهره بسیار می برند و خواهند برد.

حالا چرا آزادی اهمیت دارد؟ با این که قبلا سخنانی در این باب گفته ام، مایلم پاره ای از آن نکات را این جا تکرار کنم. ما هم چنان محتاج بحث و فحص در این مقوله ایم. در جایی نوشته بودم که مفاهیم دو گونه اند، یک دسته مفاهیمی هستند که بدون بودنشان، مسما و حقیقت آن ها می تواند در میان مردم موجود باشد. مفهوم الکتریسیته قرن ها نبود اما خود الکتریسیته وجود داشت گو این که مردم از آن استفاده نمی کردند و راه بهره برداری از آن را نمی دانستند. جاذبه وجود داشت اما مفهوم جاذبه نبود. یا اتم وجود داشت اما درکی از اتم و مفهوم اتم وجود نداشت. این ها از آن دسته اموری هستند که می توانند خودشان باشند اما مفهوم و درک و تصورشان از ذهن ها غایب باشد. اما دسته ای از امورهستند که اصلا بودنشان در گرو بودن مفاهیم شان است. اگر معنا و مفهوم آن ها در ذهن ها محقق نشود، وجود آن ها هم در خارج محقق نخواهد شد. یکی از آن ها همین مفهوم آزادی است.

یک قومی بدون این که درک درستی از آزادی داشته باشد نمی تواند آزادی داشته باشد. این درست نیست که ما تصور کنیم می توان آزادی داشت بدون این که بدانیم آزادی چیست. آری برق می توان داشت بدون این که ما لزوما مهندس برق باشیم. یا کامپیوتر می توان داشت بدون این که ما خودمان کاشف و مخترع و سازنده کامپیوتر باشیم. کثیری از این مقولات را می توان داشت حتی می توان از آن ها استفاده هم کرد، بدون آن که لزوما متخصص آن ها باشیم یا حتی خبر از ابتدایی ترین مفاهیم شان داشته باشیم. ولی یک رشته از امور هستند که حضورشان در جامعه، به حضور مفهوم شان وابسته است. لذا در باره آن ها حرف زدن، فقط حرف زدن نیست، بلکه ایجاد کردن و به میان آوردن آن ها است. ما اگر در باره اتم حرف بزنیم، اتم ها سر جایشان هستند و ما در باره آن ها فقط حرف می زنیم، ممکن هم هست کسی به ما بگوید حرف بس است. اما اگر در مورد آزادی حرف بزنیم،مفهومی را ایجاد و تولید می کنیم. این چنین نیست که در باره مفهومی که ما چه بگوییم چه نگوییم وجود دارد، صحبت می کنیم. اگر بگوییم و بفهمیم، وجود خواهد داشت. اما اگر نگوییم و نفهمیم، وجود پیدا نخواهد کرد. تمیز این دو مفهوم از یکدیگر فوق العاده اهمیت دارد.

در علوم انسانی ما با مفاهیمی سرو کار داریم که تقریبا همه از جنس دوم هستند. مفهوم رای دادن شاید از آزادی روشن ترهم باشد. اصلا رای دادن مفهومی است که شما باید بدانید چیست. برای کسی که نمی داند، به فرض این که تکه کاغذ ی را در صندوقی هم بیاندازد، این رای دادن نیست. و امثال این ها. می خواهم این را عرض کنم که ما هر چه هم در باب آزادی سخن بگوییم، کم گفته ایم. برای این که با همین سخن ها، آن را ایجاد می کنیم. با همین سخن ها، مفهومش را بدل به حضور اجتماعی می کنیم و با حضور اجتماعی می توانیم از آن بهره برداری کنیم. همین حرف بدل به حقیقت و واقعیت می شود، به مفهوم وفرهنگ ذهنی تبدیل می شود که می تواند خودش را بگستراند و جامعه را فرا بگیرد. اگر ما پاره ای از امور جدید در دنیای مدرن از جمله آزادی را نداریم، به گمان من مهم ترین علتش این است که ما هنوز مفهوم آن ها از جمله مفهوم آزادی را نداریم. ما هنوز درک درستی از این ها نداریم. اگر درک درست پدید آمد، قطعا خود آن موجودات هم حضورشان را در جامعه اعلام خواهند کرد. لذا هر چقدر که در تبیین و تصحیح این مفاهیم بکوشیم به واقعیت نزدیک تر می شویم.

با ذکر نام مرحوم احمد بورقانی ما به یاد چند موضوع می افتیم. همه آن ها هم برای مان جالب هستند. یکی نمایندگی مجلس است که ایشان نماینده مجلس بود. در این نمایندگی مجلس دو مفهوم نماینده و پارلمان هست. یکی هم مطبوعات و دیگری آزادی مطبوعات و نیزمفهوم فرهنگ است که مطبوعات خادم فرهنگ هستند. وجود عزیزی مثل احمد بورقانی یادآور این مفاهیم پنج گانه است. هر کدام از این ها مفهوم فربهی است که می تواند موضوع تاملات جدی باشد. همه آن ها هم مفاهیم جدید و نسبتا ناآشنایی هستند که در راه شناختن و شناساندن آن ها باید کوشش کنیم. همین مفهوم نمایندگی را در نظر بگیرید. جمع شدن و عده ای را به مجلس فرستادن، یعنی به یک ساختمانی فرستادن، نامش نمایندگی نیست. نمایندگی یک مفهوم است که اگر آن مفهوم حضور داشته باشد و در ذیل و ظل آن مفهوم عملی صورت بگیرد، واقعا نمایندگی است.

خدا رحمت کند مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی را که دو ماه پیش از دنیا رفت. مرد بسیار شیرین و نکته سنجی بود. یکی از نکاتی که در عالم دوستی به من می گفت این بود که ما در ایران همه چیز را از جنس مسما داریم، خودش را نداریم. می گفت ما در تهران یک مسما به هوایی را تنفس می کنیم. یک مسما به مجلسی هم داریم. یک مسما به انتخاباتی هم داریم. حقیقتا حرف درستی هم بود. این مسمیات که جای حقایق را گرفته اند بر روی آن ها پرده کشیده اند. چرا این ها مسما هستند؟ در مورد هوا، که از جنس مفاهیم نوع اول است، می تواند پاک یا ناپاک باشد بدون این که شما بدانید. این تابع درک شما نیست. ولی نمایندگی تابع درک ما از نمایندگی است. آزادی و مطبوعات تابع درک ما از آزادی و مطبوعات هستند. مسیله فوق العاده مهمی است. اهمیت موضوع در این است که آن که نماینده است بداند نمایندگی یعنی چه. کسی را که منصوب کرده اند برای به عهده گرفتن امور مطبوعات، بداند که مطبوعات در جهان جدید چه جایگاهی دارند، چه نقشی بازی می کنند و تجلی گاه کدام حق از حقوق آدمیان است. چرا باید مورد دفاع قرار گیرند و تا کجا باید از آن ها حفاظت و حمایت کرد. اگر این ها بر کسی معین نباشد و فقط به مطبوعا ت به چشم فیزیکی محض نگاه کند، پاره کاغذهایی بیش نیستند که سطوری بر آن ها نگاشته اند. مفهوم فرهنگ و معنای وسیعی که در جهان ما دارد نیز همین طور است.

حرمتی که کسی مثل مرحوم احمد بورقانی برای ما دارد و حقیقتا درسی که از این زندگی های موفق باید گرفت همین است که آدمی جایگاه خودش را خوب بداند. به کاری که دست می برد آن کار را بشناسد. اگر او را در جایی نشاندند که جای او نیست کناره بگیرد و از آن صندلی پایین بیاید. نه فقط عیبی ندارد که حسن و افتخار و تواضع و حق شناسی هم هست. به کاری بپردازد که از او برمی آید. گفته اند سلطان سنجر وقتی از سپاه غز شکست خورد، علت شکست را از او پرسیدند. شاید افسانه ای باشد، برای این که از سلطان سنجر که سلطان قلدر و جاهلی بود بعید است چنین پاسخی داده باشد. گفت من کارهای خرد را به مردان بزرگ دادم و کارهای بزرگ را به مردان خرد. مردان خرد از عهده کارهای بزرگ برنیامدند، مردان بزرگ هم دون شان شان بود کارهای خرد را انجام دهند. بنابراین همه کارها زمین ماند. این کافی است برای آن که نظامی فروبپاشد. نشستن آدمیان درست در جای درست و این که آدمی نقشی را ایفا کند که در آن نقش موفق است و می داند خدمتی خواهد کرد، درسی است که از این زندگی های موفق می توان گرفت. آدمی شب که سرش را زمین می گذارد بخوابد و محاسبه روزش را می کند، با وجدان آسوده می خوابد و پیش خودش و وجدانش و خدای خودش شادکام و سرفراز است که روزی را با نیکی و درستی و خدمتگزاری به سرآورده و لذا می تواند پاسخ گوی وجدان خود باشد.

دورانی که مرحوم بورقانی در مطبوعات خدمت می کرد، دوران عجیبی بود. جوان ترهای مجلس ما شاید ندانند. ولی آن ها که سنی دارند و دوران قبل از خاتمی را هم دیده اند، با آن خزان استخوان سوز استبداد و انسداد دوران هاشمی و فلاحیان، می دانند آن انفتاح نسبی که پس از آن حاصل آمد چقدر دل چسب و امید بخش بود و چه برق شادی در چشم ها نشاند. من تجربه شخصی خودم را به شما منتقل می کنم. ولی می دانم عموم کسانی که آن دوران را دیدند و از سرگذراندند و تلخی هایش را به جان چشیدند با من هم نوا و هم صدا هستند که ما از یک خزانه گرم و داغ و پوست سوز استبداد به یک خنکای راحتی و نیمه آزادی و نیمه انفتاحی رسیدیم که همه زبان ها به شکر حق باز شد. در این آزادی و گشوده شدن پنجره ها و درها ولو این که دولت مستعجل بود، باید دید چه کسانی آن ها را گشودند، چه کسانی آن ها را گشوده نگه داشتند. چه کسانی ملامت ها را به جان خریدند و سختی ها را دیدند و از پا نیافتادند. همین باز بودن دریچه مطبوعات در جامعه ما، روزنامه هایی که حقیقتا در تاریخ مطبوعات ایران تیراژ و محتوای شان سابقه نداشت، روزنامه های جامعه و توس و غیره، به همت عده ای از جان گذشته منتشر می شدند. جامعه مشتاق و تشنه هم حقیقتا اقبال خود را به آن ها نشان می داد و همه به زبان حال و زبان قال می گفتند که تشنگانی هستند که سال ها است باران فرهنگ از آن ها دریغ شده است و الان که نیم قطره آبی می چکد، همه با کام های تشنه آن را می چشند و استقبال و تغذیه می کنند. البته نمی دانستند پشت صحنه چه خبر است. گاهی که من در روزنامه جامعه حضور می یافتم، مرحوم احمد بورقانی و دیگران هم آن جا می آمدند، آن گفت و گوها که در آن جا می گذشت و آن تلخی ها و نگرانی ها و بی پناهی ها که نهایتا هم منتهی به انسداد مجدد شد، آن ها را که می شنیدیم و می دیدیم معلوم بود که چه دست و پایی می زنند و در چه شرایط دشواری کار می کنند.

من همیشه این مثال را می زنم و گویای واقعیتی است که از آن سخن می گویم. کار کردن در آن شرایط مثل شنا کردن در استخر شیره بود. شنا کردن در استخر شیره از این جهت که شیره است قدری شیرین است اما شنا کردن نیست. شیرین بود. آن ها حقیقتا کامشان شیرین بود از این که خدمتی انجام دهند و حقیقتا این خدمات را دوست داشتند. شیرینی در کام مردم می ریختند اما با صدها بار دست و پا زدن شاید یک اینچ هم نمی توانستند جلو بروند. با این شیرینی و با این دشواری کار را ادامه می دادند. خوب کامشان شیرین باد. روح این عزیز ما غریق رحمت باد که فرهنگ را به مردم عرضه کرد و دریچه ها را گشود. راه آزادی را نشان داد و مقاومت و ایستادگی را در راه آزادی به دیگران آموخت و با افتخاری که در این جهان و انشاالله پاداشی که در آن جهان دارد روانه سفر نهایی شد.


Share/Save/Bookmark

 
Eskandar Sadeghi

Don't bash Soroush or

by Eskandar Sadeghi on

Don't bash Soroush or Bourghani because they actually participated in history while all of you weasels were simply spectators!!!  Of course you are free to comment but please at least don't pretend like you comprehend anything that Soroush is driving at or what is at stake.  You're just an uneducated rabble.  Give us your personal records and every decision you have ever made and we will penalize you for every past indiscretion and see how you like it.  I'm pretty sure you dullards wouldn't one bit.


default

کو و کجا تا شخصی با این شجاعت برخیزد و از شجاعت او خلقی بهره مند

Faribors Maleknasri M.D. (not verified)


the history teach that a cohort, a nation can not have any advantages from a single person, no matter how SHOJAAA She/He may be. And the successfull ISLAMIC REVOLUTION was not the work of a single person or of a small nummber of Iranians.
Greeting.


default

I thought after 30 years of

by Farhad Kashani (not verified) on

I thought after 30 years of Islamic regime hijacking our country, we would’ve known this by now, but, here is the deal: in order to affectively fight the regime in Tehran (if we are actually intending to do that), we need to counter attack their 3 oppression tools which are 1- Support of terrorism : if you claim that you are supporting “Iran”s (not the regime in Iran, cuz clearly some of us have serious problems distinguishing between the two) actions in Palestine and Lebanon by justifying it as “helping the innocent Palestinian people and standing up to Imperialism”, you have done a disservice to our people’s struggle against this regime, cuz clearly that’s just an excuse for the regime to gain support and produce human bombs among Muslim population, specially young Arabs, and therefore pushing forward with their stated agenda of creating a medieval Islamic empire. 2-Anti U.S rhetoric: if you add your voice to the regime by bashing (Clearly not criticizing) the U.S for alleged and untrue acts of aggression against “Iran” (Again , not the regime) post 1979, where clearly it was the fascist regime who stared a clash of civilization with the world, specially the U.S, and astonishingly like some of our leftist friends do, bash U.S for everything it stands for that has nothing do with our country, such as its economical and social structure, its culture,,,,, you have A- Made false claims. B- Alienated people around the world from supporting our freedom struggle, and as result, push the ball to the court of countries such as the U.S to take maters into their own hand when they see we are not serious and/or willing to blame the regime for its brutal oppression and support of terrorism., thus doing a disservice to our people’s freedom struggle. 3- Human rights violations: If you remain in the state of denial about the incredible, rarely seen in history, human rights violation of this regime by justifying it as “its our own business, and no one should interfere” where the world is a global village now, and if you bash domestic and foreign reports of human rights abuse in Iran as “plot against our nation or a propaganda campaign by Neocons or Zionists or what have you”, and if you make claims to people, specially non Iranians, that “when I went to Iran this summer, people were drinking alcohol in their homes (And offcourse would not mention in hiding), and women’s roosari (I mean toosari) are 2 centimeters back from where they used to be, or that young people listen to foreign music”, thus concluding that Iran is a free and modern nation, you have A- Twisted reality and the definitions of “freedom” and “Human dignity” B- Made it sound like our people should be satisfied with the bare minimum of human dignity, and thus done a disservice to our people’s struggle against this regime. Just as the regime engages in its propaganda campaign using those 3 above mentioned tools on 24/7 bases, then, we need to counter on 24/7 bases against us. We need to tell the people of the world of what is happening in Iran. Let’s look at the big picture, not just the two weeks fun we had in Darband last summer, that is not representative in any way, shape or form of whets happening in Iran. We need to tell the people of the world that we are not happy with the 2 centimeters this regime has allowed our women, not happy with the fact that we have to pay thousands of toomans for the regime to let us have a wedding, that is not how human beings get treated in the 21st century, we need to talk about the executions, the imprisonments, the application of inhuman laws, we need to do those on 24/7 bases, and that’s the way we are going to prevent a war, you know why? Because the world will understand that we are engaged in a freedom struggle and the fight for our lives, and when they realize that we are willing and are fighting, they will support us, and give us moral ammunition, they will do that instead of them having to spend lives and resources going against this regime who is not afraid of death and destruction. They will help us to win. We do not have give our sovereignty away, most of them will not even ask us for that, but the world once knows what it really goes on in our country, will act on it, by relying on us. Unfortunately some of us have become tools for the IRI regime and we don’t even know it. Let’s learn from other countries that were under tyranny and see how did they did it. Let’s open our mind and soul.


default

May the soul of any freedom

by Farhad Kashani (not verified) on

May the soul of any freedom fighter and anti Islamic regime Iranian be blessed.


default

I don’t think so !!

by Anonymous (not verified) on

اَول از هر چیز به خانواده مرحوم بورقائی تسلیت گفته و آرزوی صبر و بردباری برای خانواده ایشان مینمایم. روحش شاد باد. . .

حالا روی مخاطبم شما آقایون یاخانم هائی هست که مثل خودِ من در خارج از کشورمان ایران زندگی میکنیم و کارمان فقط گلایه ولعنت فرستادن به هر کسی هست که در ایران زندگی میکند.

آیا همه را باید به همان صورتی نگاه کنیم که آخوند لعنتی رو نگاه میکنی؟

آیا نباید کسانی که در داخل ملکت زندگی میکنندو میان خفقانِ آخوندها دنبال روزنه ای میگردند تا برای مردم کار ِ مثبتی انجام دهند با دیده متفاوت تری نگاه کنیم؟

فرق ما با اون آخون ِ اَحمق چه میباشد که هر کس را که در دولت حکومت قبلی کار
می کرد مجرم دانسته و می خواهد حلق آویز کند؟

علاوه بر این ها اگر کسانی مثل آقای بورقائی در داخل ایران به تدریج قانون های موجود را عوض نکنند چه کسی این کار را خواهد کرد؟ اَمثال ِ ما که درخارج زندگی کرده و فقط حرف میزنم؟ !!!I don’t think so


default

Please refer us to another one of

by Miz-abdol-azim khaneh Ghareeb (not verified) on

the heros and heroins who are not dead yet! why is it we only hear about these heros when they are dead and gone?


default

Freedom?!

by Pouyan (not verified) on

Can a Khomeini's devotee who is praised by another devotee, Soroush, be a hero of freedom, democracy and secularism for oppressed people by Khomeini's regime?!


default

Look Who's Talking!

by G. Rahmanian (not verified) on

"Let us remember that Soroush started his public career as the highest-ranking ideologue of the Islamic Republic. He was later appointed to the steering committee of the Cultural Revolution by Ayatollah Khomeini."
Mahmoud Sadri,iranian.com, Oct.26, 1998

And we saw what the Cultural Revolution did to tens of thousands of students and their professors.

However, to this date, Soroush is shamelessly defending the Cultural Revolution and his role as a member of the steering committee.


Fred

After emancipation

by Fred on

When and not if, Iran is emancipated, all those who have persevered in the service of the people and those who have been impediment will be recognized. One those who will have a lot to explain for his pivotal role in the Cultural Revolution, the Islamization of the curriculum and dismissal of many highly accomplished professors will be this very same Abdol- Karim Soroush.