کاخ موزه سبز


Share/Save/Bookmark

کاخ موزه سبز
by bahram9821
27-Jan-2012
 

در ضلع شمال غربی مجموعه سعدآباد تهران موزه‌ای به نام کاخ سبز قرار دارد. کاخ شهوند که اکنون کاخ‌موزه سبز نامیده می‌شود، بی گمان یکی از زیباترین کاخهای موجود در کشور است که محل زندگی رضا شاه پهلوی بوده و در سال ۱۳۰۷ خورشیدی مورد بهره برداری قرار گرفته‌است.

کاخ شهوند که بنای تکمیلی آن از زمان وزارت جنگ رضاخان تا اوایل زمامداریش (۱۳۰۱ تا ۱۳۰۷ هـ.ش) به طول انجامید، پیش از آن ساختمانی بود متعلق به شخصی به نام «علیخان» که از زمینداران سرشناس آن زمان بود و تپه‌ای که این کاخ بر آن بنا شده به نام او به «تپه علیخان» معروف است. این بنا، اولین کاخی است که توسط معماران و هنرمندان ایرانی ساخته شد.

حسین لرزاده تزئین و نقش و نما، میرزا جعفر کاشی معماری، حسین طاهرزاده بهزاد تندیس‌های دیواری و خاتم کاری‌های بی نظیر و ظریف آن را به انجام رسانده‌اند. در نمای خارجی این کاخ، از سنگهای سبز معدنی منحصر به فرد خمسه زنجان استفاده شده و وجه تسمیه کاخ نیز به همین سبب است. ملاط سنگها از سراب است که به واسطه خاصیت انبساط و انقباض آن، برای جلوگیری از خردشدن سنگها در حرارتهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌است. این بنا، اولین کاخ مجموعه سعدآباد است که در زمان پهلوی به بهره برداری رسیده‌است. در اصلی کاخ از سمت شمال غربی به سوی کوههای مرتفع البرز باز می‌شود. چشم انداز کاخ از سوی جنوب، شهر بزرگ تهران است و تنها کاخی است که منظره بدیعی را پیش چشم بیننده می‌گستراند. مساحت زیربنای کاخ به استثنای زیرزمین حدود ۱۳۷۲متر مربع است. ساختمان کاخ از دو طبقه تشکیل شده، طبقه اول شامل پله ورودی، تالار آینه، ناهار خوری، اتاق کار و پذیرایی است. طبق دیگر زیرزمین کاخ است که در سال ۱۳۵۲ خورشیدی بازسازی شد و شامل سالن پذیرایی، دو اتاق خواب با سرویس، سالن ناهارخوری است. کاخ سبز در زمان سلطنت محمد رضا شاه به اقامتگاه مهمانان خارجی خصوصی دربار اختصاص یافت وافرادی چون جیمی کارتر، ملک حسین، کنستانتین پادشاه سابق یونان در آن اقامت داشته‌اند.


Share/Save/Bookmark

more from bahram9821
 
Esfand Aashena

I've seen this place.

by Esfand Aashena on

The one thing I noticed here, other than the beautiful marble sidings and mirror rooms, is that once you go on the porch you see the nearby mountain which is now dotted with buildings and houses. 

I thought Pahlavi's would never allow anyone or anything to build there and ruin their view!  They wanted the mountain view to themselves on one side and Tehran underneath on the other side.

They had their fun in their time.  It's an old story but the place is worth seeing and experiencing.   

Everything is sacred


پندارنیک

شراب گلگون در قصر خضرأ

پندارنیک


 

 

 

شازده والامقام ما، بر اساس بزرگواری ذاتی خویش از ذکر این
واقعیت که رضا قلدر، معروف به پهلوی، زمین این کاخ را به زور از علیخان
ستانیده بود، طفره میروند...........

سپاس بی‌ پایان به "بهرام ۹۸۲۱" گرامی که عین مطلب این بلاگ را در "ویکی پیدیا" نیز نصب نموده‌اند.

 

 


vildemose

 Dear Red Wine: I couldn't

by vildemose on

 Dear Red Wine: I couldn't agree more with your sentiment. They are already getting their commeupance (taghas). Sepah et al are immersed in a cesspool of violence, ignorance, immorality, treason and unspeakable brutality and crime. They are laughing stock of the entire sane world.

 A state of war only serves as an excuse for domestic tyranny.--Aleksandr Solzhenitsyn.


Souri

Thank you Redwine jon,again

by Souri on

What a pity, they have destroyed many of our historic buildings. Aman az daste nadaani....

I wish one day you will get back what you have lost in Iran.


Red Wine

...

by Red Wine on

ساختمان (و دیگر ساختمانها و عمارت‌هاِ مختلفِ دیگر) به دستورِ خمینی مصادره شد و در ابتدایِ سالهایِ ۶۰ شمسی‌ در اختیارِ بنیاد مستضعفان قرار گرفت،اموال نیز مصادره (حتی کاشیها،نقش برجسته ها،مجسمه‌هایِ باغ ،درب‌ها ، گچ بریها و ... ) شد.

شنیدیم که سپس در اختیار شعبه سپاه پاسداران در شمیرانات قرار گرفته است و در اوایل سالِ ۷۹ قسمتِ قدیمی‌ خراب شده است و به جایش ساختمانی نو ساخته اند بی‌ قواره نسبت به قسمتهایِ دیگر.

خدا میداند تا چقدر دوام می‌آورد آن منطقه با آن همه قنات و خشکسالی‌هایِ پی در پی‌،ساختمان سازی‌هایِ بی‌ ریشه و نفرینِ زنان و مردانِ خانواده ام... حق به حقدار می‌رسد،چه خواهی‌ و چه نخواهی آن روز می‌رسد که آنان که بعدی کردند،تقاصِ آن را ببینند.

---

سوری جان از طایفه خاص بودن بدین معنا نیست که حتما ثروتمند باشی‌،پدر و مادرِ من هر دو کار میکردند،پدر بزرگانِ من نیز به همچنین،اگر ثروتی برایشان باقی‌ مانده بود،از صدقه سرِ آقا رضای بزرگ ،آن را از دست دادند ... البته گفتن از این چیز‌ها فایده ندارد،مردم در هر صورت بد می‌گویند و بد فکر میکنند چون آنقدر بی‌ خبرند از حال و احوالِ دیگران که به خود اجازه قضاوت میدهند و خود دانند،به ما چه اگر میخواهند همچنان در نادانی‌ باشند و تصوّرات کنند...


Souri

Thank you Redwine jon

by Souri on

And sorry for the mistake. It is easy to do such mistake, as we don't belong to neither of those "rich" families who had the chance to live in both those Green buildings.

Then what happened to your emarat sabz? Who is living there now?

I wish I could know more.

Thanks.


vildemose

What a magnificent

by vildemose on

What a magnificent edifice. Thank you for posting Dear Bahram.

 A state of war only serves as an excuse for domestic tyranny.--Aleksandr Solzhenitsyn.


Red Wine

...

by Red Wine on

سلام به سوری خانم ...

خیر.. عمارتِ سبز ما واقع در منظریه دربِ اول و دربِ دوم نیاوران بود ... اینجا سعد آباد است و عمارتِ شاه نشین و جایگاهِ قلدران،ما را چکار به اینان !

سبزِ ما به خاطرِ کاشی‌هایِ سبز بیرونی بود که به دستِ توانانِ استاد حسن بنا و سپس نواده ایشان ساخته و پرداخته شد.


Souri

Thank you for this great post, Bahram jon

by Souri on

I believe this is where our Redwine has lived (according to his posts) very beautiful historic building.


Red Wine

...

by Red Wine on

... و البته مواردِ دیگر نیز در موردِ این عمارت میتوان گفت که جایش اینجا نیست .

 

با سپاس از جنابِ بهرام خانِ توانا .