انسان سر آغاز و انسان سرانجام


Share/Save/Bookmark

انسان سر آغاز و انسان سرانجام
by capt_ayhab
14-Aug-2009
 

زرتشت به [تو] به [انسان] روی می‌کند و می‌گوید: [تویی سر آغاز تویی سر انجام]. همین سخن کوتاه، تا امروز به چهرههای گوناگون، و همیشه تازه، خودنمایی کرده است. زمان بیکران - که خود افریننده [خداوند جان و خرد] " اهورا مزدا" است، جهان را به " اهورا مزدا" و "تو" وامیگزرد. از این پس " اهورا مزدا" افریننده است و "تو" جلوه گاه "او".

در بند ۱ سنگ نبشته نقش رستم به فرمان داریوش چنین نوشته شده است: "بزرگ است خداوند جان و خرد که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید که مرد[انسان] را آفرید، که شادی برای مرد آفرید......"

تا اینجا، در زمینه این گفتار به دو نکته بر می‌خوریم. ۱- "انسان" که همه چیز است، سر آغاز و سر انجام. ۲- "جهان مردمی" که مردم بی‌ جهان و جهان بی‌ مردم مفهومی ندارد چرا که هردو بهم وابسته و نیازمند یکدیگرنند. هم دوش با گذشته زمان پیش میأیم و این دو سخن را یکجا در پیکری تازه - که حکیم فردوسی پیکر تراش آن است- می‌‌بینیم. در این پیکر نو آئین، هر دو مفهوم پیش گفته را، روشن و آشکار می‌‌بینیم.

فردوسی نخست توجه به "جا" را، "جهان افرینش" را و "ارج" و "ورج" آن را، به "تو" به "انسان" گوشزد می‌کند که:

خرامیدن لاجوردی سپهر

همان گرد گردیدن ماه و مهر

مپندار کز بهر بازیگری است

سراپرده ایی اینچنیین سرسری

 

و دیگر که انسان باید خود را بشناسد که واو بر گزیده است و "برآورده" با "میانجی" ها "پرورش یافته" و به هر حال "سر آغاز و سر انجام است" با این زبان:

تو را از دو گیتی‌ بر آورده اند

به چندین میانجی بپرورده اند

نخستین فطرت، پسین شمار

توی، خویشتن را به بازی مدار

 

اقتباس از نوشته دکتر علیقلی محمودی بختیاری


Share/Save/Bookmark

Recently by capt_ayhabCommentsDate
Grandeur of Kiani Crown.
10
May 07, 2010
Happy Mothers Day
-
May 07, 2010
Why Do I Think the Military Strike on Iran is Imminent!
19
May 06, 2010
more from capt_ayhab
 
Shazde Asdola Mirza

Beautiful post, Capt - thx for sharing

by Shazde Asdola Mirza on

Every voice counts! Every action counts!


Midwesty

ایرانیان در طول

Midwesty


ایرانیان در طول تاریخ همیشه یکتا پرست بوده‌اند. شیخ سعید ابی الخیر گفت: تعداد راههای به خداوند به تعداد نفسهای آدمی‌، بیشمار است.