هفت سين چيست؟


Share/Save/Bookmark

هفت سين چيست؟
by capt_ayhab
26-Feb-2010
 

چگونه نمادهای نيروزاي نوروز به سماق و سير و سمنو تبديل شدند؟!

در 1400 سال گزشته بیش از 30 جشن سالانه یا ماهانه ایرانیان ـ یکی از دیگری زیباتر ـ که همگی از دل فرهنگ زرتشت برخاسته بودند از یادها رفت ، جشن نوروز با سرسختی شگفت آوری پا برجا ماند و حلقه نیرومندی شد برای پیوند ایرانیان به گزشته های دور خود .

با اینکه نوروز پا برجا ماند، ولي نمادهای کلیدی آن که به آن نيرو ميدادند فراموش شدند و آداب و پندارهای شگفتت آوری جای آن نمادهای نیروزا را گرفتند.

از جمله هفت امشاسپندان یا هفت سپندان که بترتیب نماد هفت نیروی افزاینده :

خرد، اندیشه نیک، راستی ، چیرگی به خود ، آرامش ، رسائی و جاودانگی بودند به سکه ، سمنو ، سرکه ، سبزه ، یا سیر تبدیل شدند !!

فراموش شد که « سین » هفت سین از نخستین حرف « سپندان » سرچشمه گرفته . و همچنین فراموش شد که هریک از این نیروهای هفتگانه افزاینده ، نگهبان یک گیاه بودند که مردم در درازای سال برای زنده ماندن به آنها نیاز داشتند . گندم ، ماشه ، جو، ارزن ، برنج ، لوبیا ، نخود از جمله آنها بودند . باین منظور این گیاهان را در خوان نوروزی میگزاشتند تا به مردم یاد آوری کنند تا در سالی که در پیش است از کشت آنها غافل نمانند . در سفره نوروزي همچنين ميوه ها ، شيريني ها و گلهاي گوناگون،شراب و آئينه و گلاب و کتاب گاتهاي زرتشت جايگاه ويژه خود را داشتند.

پس از تسخير ايران بوسيله عربها در سده هفتم ميلادي و ممنوع شدن برگزاري نوروز براي مدت 200 سال ، نه تنها نمادهای نيرومند هفت سين فراموش شدند، بلکه مفاهيم شگفت آوري مانند
« هفت ميم» و « هفت چين» و «هم شين» ...و غيره که در هيچ يک از نوشتار هاي کهن در رابطه با جشنها در آئين زرتشت ديده نشده به آن افزوده گرديدند!

از جمله رسم دیگری - براستی شگفت آور - که عده ای سر در گم براه انداخته اند گزاشتن کتاب قرآن در سفره نوروزی که هیچ پیوندی با اسلام ندارد ميباشد . اين روشن است که این عمل هم بی احترامی به آن کتاب که نماد فرهنگ عرب است و هم بی احترامی به نوروز که ازنمادهاي نيرومند فرهنگ ايراني که از آئین شادي زاي زرتشت سرچشمه گرفته مي باشد.

این درست مانند گزاشتن کتاب مقدس گاتها در سفره افطار ماه رمضان یا خواندن سروده های اهورائی گاتها در مراسم سينه زنی عاشورا میباشد ! چنین کرداری نمودار فرهنگی است که انسانهای سردرگم و پاره پاره شده و بی هويت میسازد .

در پایان اجازه میخواهم که نوروز جاودانی را پيشاپيش به همگی شاد باش گفته و سالی نو پر از تندرستی و شادی برای شما آرزو کنم .

دکتر خسرو خزاعی ( پردیس )
دبير کانون
Source: //www.gatha.org/


Share/Save/Bookmark

Recently by capt_ayhabCommentsDate
Grandeur of Kiani Crown.
10
May 07, 2010
Happy Mothers Day
-
May 07, 2010
Why Do I Think the Military Strike on Iran is Imminent!
19
May 06, 2010
more from capt_ayhab
 
babakjaf

//iranian.com/main/

by babakjaf on


capt_ayhab

Salar Ebi

by capt_ayhab on

Many thanks for wonderful links.

Sepaas

-YT 


capt_ayhab

آقایان محترم، کورش و همساده جان،

capt_ayhab


آقایان محترم، کورش و همساده جان،

نظر به اینکه نویسنده مقاله اهل زرتشت هستند گمان نکنم  مد نظرشون از
استفاده کردن کلمه "بی‌ احترامی"  این باشه که مبادا چیزی روی قرآن  ترشح
بشه یا نه. نظر من این است که نویسنده بیشتر در مورد عدم ارتباط قرآن را
به جشن نورز را در نظر داشتند.


با سپاس

-YT 


hamsade ghadimi

هفت سین

hamsade ghadimi


آقای کورش

با شما موافقم که توهینی به قرآن نیست و فخره که رو سفره‌ هفت سین باشه. ولی‌ گمانم که آقای خزاعی با زبان بی‌ زبانی میخواد بگه کسانی که کورکورانه این کار را میکنند و یا کسانی که مومن هستند را به ننگ بیاوره که این کار را نکنند.

آقای کاپیتان

این مقاله کمی‌ ناکامل بود. ما آخرش نفهمیدیم که هر سین نشان کدوم یکی‌ از امشاسپندان بود.  و با اینکه گذاشتن سکه سر هفت سین معموله جزو هفت سین راستین نیست (سبزه، سیر، سماق، سمنو، سیب، سرکه، سنجد).  توجه کنید که سکه به نسبت پدیدهٔ مدرنی هست.  سنبل هم میگذارن که خوش بوست و گل بهاری.  حالا شنیده بودیم که اقلأ هفت سین سر سفره هست که موقع تحویل می‌چشند به مثال گوشتی از سر ماهی‌ دودی (شاید رسم رشتیه) و یا سینهٔ‌ مرغ، و دیگر شیش سین خوردنی‌ هفت سین راستین.  بعدش هم یه سیگار.

با سپاس

 


Kourosh Aryamanesh

capitan

by Kourosh Aryamanesh on

با عرض معذرت،  ولی شما فرموديد که بی احترامی به قرآن شده. ممکنه قدری توضيح بفرماييد که چگونه بی احترامی شده؟ ممکنه خدای نکرده عوض سرکه ، شراب سر ميز بوده و ترشح کرده؟ اينکه واقعاً گناه کبيره ميشه و نکير و منکر پدر آدم را ميسوزونن.

 


capt_ayhab

?

by capt_ayhab on

چه گونه این ملوان یک پا می‌تونه در مورد عشق زیبا و لذیذ سماق و کباب جر و بحث کنه؟

اردتمندیم

-YT 


divaneh

لزوم وجود سماق سر سفره

divaneh


آقا کاپیتان خیلی ممنون از این اطلاعات ارزنده اما ملت دلیل دارد که سماق را می گذارد سر سفره. آن زمانهای قدیم که سماق را فقط روی کباب می پاشیدند دیگر عوض شده است. ملت که نمی تواند گندم و لوبیا و امشاسپند بمکد.


capt_ayhab

Love you too IIII

by capt_ayhab on

.............

-YT 


SamSamIIII

I couldn,t agree more

by SamSamIIII on

 

I,ve seen this Sad irony & black comedy of twisted & distorted Kiaani traditions .

Professor, Same old name but a great blog in the right direction. keep it up. Cheers!!!

Path of Kiaan Resurrection of True Iran Hoisting Drafshe Kaviaan //iranianidentity.blogspot.com //www.youtube.com/user/samsamsia


capt_ayhab

Mehr Ensemble

by capt_ayhab on


-YT 


capt_ayhab

Ms. Mona

by capt_ayhab on

Being away for few months my abilities has taken some rust. Thanks for the tip and reminder.

I should do it now.

 

-YT 


Mona 19

Capitan ...

by Mona 19 on

This is what I do when I post a blog in Farsi.

Before you submit your blog ,if it's written in Farsi,you need to click on Persian/Arabic (right to left).....It's under the title (where you wrote the title of your blog) and it says "Character Set".

You can fix/edit it now.

Mona


capt_ayhab

..........

by capt_ayhab on

Such an unfriendly site for Parsi fonts.

-YT