نکاتی در مورد خونه تکونی برای نوروز!


Share/Save/Bookmark

نکاتی در مورد خونه تکونی برای نوروز!
by Noosh Afarin
01-Mar-2010
 


  میتونید روی لینک ذیل کلیک کنید تا ببینید سال تحویل امسال کی هست و همینطور شمارش معکوس به سال تحویل را مشاهده کنید.

//www.7seen.com/

 بهار و عید داره از راه میرسه و خونه تکونی کردن هم باهاش، با بوجود آوردن هارمونی در محیطی که در آن احساس امنیت و آرامش خاطر میکنیم، به استقبال بهار و نو شدن طبیعت میرویم!
بعد از سه روز کار با کمک کلینیگ لیدیم، امروز ٨٠ درصد از کارهای خونه تکونیم تموم شد، اون ٢٠ درصد هم کارهای مالیاتیست که تا چند روز دیگه تموم میکنم. در این میان، برادرم که از سن ١٤ سالگی خارج از ایران و با نامزد غیر ایرانیش زندگی میکنه، برای اولین بار دستورالعمل خونه تکونی رو ازم پرسید. خانهء او بسیار تمیز و منظم است، ولی با این حال میخواست که آخر هفته به سنت دیرین بپردازد. از آن روی من باید با در نظر گرفتن شیوهء زندگی بعضی از آقایون (البته) تا جاییکه من با آن اشنایی دارم، برای برادرم یک لیست تهیه میکردم، و بعد تصمیم گرفتم انرا برای اندسته از آقایان که نمیدانند از کجا شروع کنند، در سایت بگذارم. امیدوارم که موجب سوءتفاهم نباشد.

دور ریختن یه سری وسایل شخصی که برای مدتهای مدید از آنها استفاده نکردید.
 شاید باور نکنید که شما آقایون چقدر جورابهای رنگ و وارنگ ورزشی رنگ گرفته از رنگهای لباسهای دیگه تون که وقت لاندری کردن همهء رنگها رو با هم قاطی شستیدید، دارید...و  همینطور لباس هایی که نمیپوشید رو جمع کرده داشته باشید.  یکسری از لباسها با وجود اینکه سالی یکبار هم سراغشون نمیرید رو نگهداشتید، حالا وقتشه که انهایی رو که زیاد خوب نیستند دور بندازید وانهایی رو که خوبند ولی استفاده نمیکنید رو به سازمانهای خیریه ببخشید .

 پس اول از کمد یا (closet) شروع کنید، تمام چوب رختی ها رو از لباسها جدا کنید و بعد از تمیز کردن برگردونید سر جاش، کفش هاتون رو  از توی قفسه ها بیارید پایین و با یک دستمال تمام شلف های کمد رو تمیز کرده، کفشهایی رو که خوبه بذارید سر جاش و اونهایی رو که خیلی وقته نپوشیدید بذارید کنار. و همینطور تمام لباسها رو چک کنید، قول میدم تو کمدتون کلی جا باز میشه.

تمام روزنامه هایی رو که چندین ماه پیش فکر کردید که بزودی میخونید را ریسایکل کنید. هر چی ظرف ظروف غذا خوری و لیوان ترک خورده و لب پریده دارید رو هم همینطور.

 بعد از اتمام کمد لباس و وسایل شخصی، نوبت نظافت  آشپزخانه و وسایل آن است و در آخر حمام و توالت.

١- تميز کردن تار عنکبوت
برای اين منظور يا از جاروبرقی استفاده کنيد.
 
٢- تميز كردن وسایل آشپزخانه
برای تميز کردن وسايل  آشپزخانه (از جمله ماشين ظرفشويی، يخچال و آبميوه گيری و توستر و غیره)، میتوانید از ویندکس و یا الکل ٧٠% استفاده کنید. اگر ویندکس یا الکل در دسترس نداشتید، میتوانید از مایع ظرفشوئی و (Clorox Plus ) استفاده کنید، چند قطره از هر دو مواد کافیست که در آب گرم ریخته و چند دقيقه صبر کنيد بعد با اسکاچ  میتوانید وسایل مورد نظر را  تمیز کنید.

٣-رسوبگیری کتری
برای دفع املاح رسوب کرده در کتری ‌به جای استفاده از مواد شیمیایی موجود در بازار، میتوانید از سرکه استفاده کنید، آب و سرکه را به تساوی در کتری میریزید و کتری را رو اجاق گاز میذارید تا آب به جوش بیاید و بعد گاز را خاموش کنيد و بگذاريد کتری تمام شب به همان حال بماند. کتری تميز خواهد شد.

٤- تميز كردن مايكرو-ویو
اگر مايكرو-ویو نياز به تميز شدن دارد، محلول دو قاشق غذاخوری آب ليموترش يا بيكينگ پاودر در يك پيمانه آب را مدت چهار تا شش دقيقه در مايكرو-ویو بجوشانيد. سپس با دستمال ديواره ها را تميز و خشك كنيد.

٥- خوشبو کردن حمام و توالت
برای خوشبو شدن حمام کمی عطر یا روغن معطر روی لامپ روشنایی داخل حمام بمالید، زمانی که چراغ را روشن می‌کنید، گرمای ناشی از لامپ، عطر را در هوا پراکنده می کند.

٦- بر طرف کردن  کپک پرده حمام
 پرده ی حمام را در محلول آب و نمک بخیسانید و بعد انرا در ماشین لباسشویی، بشوئید.

٧- از کمپانیهای تمیز کننده منزل، برای تمیز کردن شیشه ها، یک نفر  برای چند ساعت بیارید، تا تمام شیشه ها و پنجره ها  و کر کره ها رو براتون تمیز کنند که خورشید خانوم رو شفافتر تو خونه بیارید.


امیدوارم که شور و هیجان بهار و اومدن نوروز از خونه هیچ ایرانی دور نشه.


Share/Save/Bookmark

more from Noosh Afarin
 
Red Wine

شیرینی‌ خامه یی

Red Wine


یادش به خیر نوش آفرین جان آن زمان که هنوز در مملکت خودمان بودیم و عمارت سبز ما همیشه پر از مهمان بود و مملو از شیرینی‌ جات و آجیل و میوه تازه ...

ما بنا بر زندگی‌ که داریم،شغل،مسافرت و غیره،مجبوریم متروسکسوال باشیم و از خوردن اینجور چیز‌ها پرهیز کنیم،اما با شما حتما شیرینی‌ خامه یی خواهیم خورد و شیشه باده قدیمی‌ را با شما و میترا خانم و بقیه دوستان خالی‌ خواهیم کرد.

 

//www.youtube.com/watch?v=E9AMT1WLVs8

 


Noosh Afarin

صبح بخیر میترا جان؛

Noosh Afarin


 

من با سوالم فقط قصدتیز کردن آقای شراب سرخ نازنین رو داشتم، و کلاً هر کسی از سادگی دل و رفتارش برام حرف میزنه، من برای شوخی میگم؛ اوه!  آی نو... تو هم مثل زولبیا ساده هستی.

 

 

 


mitra northcal

نوش آفرین جان , یعنی چه: آیا ذات سادهء شما همانند زولبیا است یا

mitra northcal


 

نوش آفرین جان , من نفهمیدم منظورت چیه که از شراب سرخ پرسیدی: آیا ذات سادهء شما همانند زولبیا است یا بامیه؟ عزیز , لطفأ من را هم تو باغ بیار.


Noosh Afarin

  آقای شراب

Noosh Afarin


 

 

آقای شراب سرخ خونگرم، مهمان نواز، شمیران زادهء ساده دله و صادق گرامی،
شکی در صداقت شما ندارم، باور کنید کسی هم در مورد سن شما چیزی بمن نگفت. به خاطر دارم که یکی از دوستان چندین ماه پیش بلاگی در رابطه با خاطرات جوانی با موزیکهای دهه  ٥٠ و ٦٠ و ٧٠ رو گذاشته بود که هر کسی موزیک ویدئو دوران تینیجری ودوران دانشجویی خود را در آن بلاگ گذاشته بود و کلی هم از دوران جوانی خود مطالب جالب نوشته بودنند. تماشای آن کلیپها بمن میگفت که نیمی از شرکت کنندگان آن بلاگ بالای ٥٥  بودنند. حالا اگر ٥٥ شامل حال شما نیست، هنوز از منه ٢٠ ساله ٢٠ سال بزرگتر هستید. روز اول عید برای ادای احترام خدمت میرسم که عیدانهء خود را دریافت کنم. و با تشکر از پست کلیپ رقص آن جوان نازنین.

پی نوشت: آیا ذات سادهء شما همانند زولبیا است یا بامیه؟

 

 

 

 


Farah Rusta

نوروز - جشن شاهان

Farah Rusta


بزرگترین نهاد نوروز همانا نمودار سلطنتی آنست. بنظر می‌‌آیه که اگر نویسنده این بلاگ قبل از اینکه به کپک پرده حمام رسیدگی کند به شستشوی سینه خود از نفرت و کینه می‌‌پرداخت به خود و سایرین خدمت بزرگتری میکرد. مگر نه اینست که مولانا می‌‌فرماید:

رو سینه را چون  سین‌ها هفت‌ها آب شوی از کین ها
وانگه بیا با عاشقان همخانه شو همخانه شو


mitra northcal

Monda jan, thanks for explaining what in a person impresses you

by mitra northcal on

 

Dear Monda, I liked what you wrote about what impreses you about a person. I agree with you where you noted in your comment"...what impresses me in a person? Clarity within and honesty/ integrity with the world inside and out... although good looks, artistic motivations, great sense of humor and functional knowledge could be key.."

Monda jan, I live in United States not Germany.


divaneh

خانم نوش آفرین گرامی

divaneh


خیلی خوشبختم که انتقادات این حقیر باعث مسرت خاطر شما گشت. درود بر این حسن نیت شما که برای آرامش روان هموطنان این همه زحمت می کشید. واقعاً که از اکثر بلاگهای این سایت ادرنالین می چکد. اما با کمال تاسف باید تقاضای شما برای درج دستور العملهای مفید را به زمانی دیگر موکول نمایم که می ترسم دیگران هم مثل مخلص لا ابالی بشوند و پندی از دفتر دانایی شما نگیرند، چنان که شیخ ما فرمود:

لا ابالی چه کند دفتر دانایی را

طاقت وعظ نباشد سر سودایی را


Monda

Dears, Noosh Afarin and Mitra khodemoon

by Monda on

Oh don't I know that mood?!  I'm having such rough time with accepting my 17 yr old daughter's impulse-shopping... I couldn't beleive myself when I said "give your hard earned money to charity rather than buying more clothes..Sheeesh..."  vali koo gooshe shenavaa... cheraa raahe door beram? I myself feel ashamed for finding 4 cell phones sitting in my drawer, when and why did I do that?!  I mean I have my reasons with stuff like cell phone (they break or drown in pool) but how about all the size il oh 2 and 4 clothes I had to take to Goodwill?  I will never be those sizes, EVER  but I do recall buying them at consignment stores or on super duper sale just because I wanted to wear them again, one day!  How sick was that?!  I think it's a genetic abnormality, my sister owns a few less than 100 pairs of shoes ... No wonder She never thinks about moving :o)

mitran joon,  what impresses me in a person? Clarity within and honesty/ integrity with the world inside and out... although good looks, artistic motivations, great sense of humor and functional knowledge could be key... right after temperamental and intellectual compatibility.  In short, that strangest thing of all that is called Chemistry (combination of the other factors?).

kodoom shahr hon?!Germany hasti?:o) 

 

 


Red Wine

پلو ماهی‌

Red Wine


نوش آفرین جان،گوهر مقام و شکر کلام جان، قربانت گردم، ما کمتر از پنجاه،بیشتر از چهل بیش نداریم ! غیر از این خلاف به عرضتان رسانیدند که بنده زاده شمیراناتم و ذاتا ساده و صادق !

پلو ماهی‌ فراهم باشد،عیدانه شما فراموش نمی‌شود، لطف بفرمایید برای شب عید تشریف بیاورید.

آن بهار که با  دیدن روی خوش دوست آغاز شود،بهاریست نیکو !

//www.youtube.com/watch?v=ytYORRuMe_8


Noosh Afarin

أقای شراب سرخ و آقا مازیار عزیز،

Noosh Afarin


 

أقای شراب سرخ عزیز،

معمولاً بزرگترها عیدی میدن، یا اینکه به ما رسید شایعه شد؟.... نه مطمئنم که عیدی منو با خودتون میارید.

 

آقا مازیار جن،


تنها کاری که از من بر نمیاد و اصلاً دوست ندارم، نظافت خونست، بدون کلینیگ لیدیم فلجه فلجم. اما تو درست کردن سبزی پلو با ماهی و کوکوی اشبل میتونم جایزهء اول رو ببرم.

من هم نوروز رو به شما پیشاپیش تبریک میگم،
سلامت و شاد باشید.


اون شخصی که فلاگ شده رو هم بذارید نون و ماستش رو بخوره... کاری به کار کسی نداره .

 

 

 

 

 


Noosh Afarin

آقای دیوانهء عاقل عزیز،

Noosh Afarin


 


از ته دل خندیدم، مرسی. دیدگاه شوخ طبعانه ی شما ارزش جواهر رو داره... حالا میگید بد کردم براتون سوژهء جدید آوردم؟ بیشتر هموطنانمون در حال بحث و گفتگو و دعوا هستند، و من فکر کردم که با نزدیک شدن عید نوروز یه کار سنتی و سالم رو برای چند روزی هم که شده پیشنهاد کنم، تا روزی چند ساعت سرشون گرم شه. این همه عصبانیت موجب بیشتر ترشح کردن ادرنالین در بدن نازنینشون میشه، که میدونید برای بدن مث سم میمونه. بازم بگید که مارو سر کار گذاشتید!؟ 

خُب حالا شما هم چندین دستورالعمل بدید و ما رو سر کار بذارید.
بازم ممنون از نوشته شیرین و بینش نازنینتون

 

 

 

 


Red Wine

عیدانه

Red Wine


چرا دروغ گوییم... ما هیچ وقت دست به سیاه و سفید نزدیم ! در مقام  ما نیست... همسایه حرف در میاورند، یادتان رفته کا ما مردیم و مرد حرفش یکیست ! (مزاح!)

الهی من قربان آن زمان‌ها بروم... آن زمان تمام اهل خانه، از پیر و جوان گیر تا آن کلفت و نوکر با چانه،همگی مشغول به این امر خطیر بودند،خوش دورانی بود،خوش بهارانی بود !

خانوم نوش آفرین خانوم جان برای عید منتظر شما هستیم ! لطف فرمائید عیدانه بنده را زیر بالش محفوظ نگاه دارید.

 


divaneh

ما رو فیلم کردی

divaneh


آخه خانم نوش آفرین جون این چیزها چیه که نوشتی؟ مگه پرده حمام بلاله که بذاریمش تو آب نمک. حالا میگی اون پیراهنهای نقش بادنجونی که زمان هیژده سالگی می پوشیدیم بذاریم توی انباری تا بعد می گیم خیلی خوب، اما جوراب رو مگه می شه بخشید به خیریه؟ ما اگر همه کمدها رو هم پر جوراب بکنیم آخرش جوراب کم می آوریم و باید باز جوراب بخریم.   حالا بر فرض که ما گول شما رو خوردیم و تار عنکبوتها رو از سقف کندیم. اون وقت با پشه زیادی توی خونه چکار کنیم. بدبخت اون برادر تو از چه کسی نصیحت جسته. آره داداشی، مواد رسوب زدا رو فراموش کن و به جایش تمام شب توی کتری قلیاب سرکه بجوشون تا هم کتری نو بشه و هم خودت چشم زخم نخوری. توی مایکرو-ویو هم بیکینگ پاودر بجوشون. آره همه آقایون بیکینگ پاودر دارن و هر شب کیک و باقلوا می پزن. به آقا داداش بگید اگر کمک فکری می خواد ما هستیم. اولیش این که جوراب با یه دفعه پوشیدن کثیف نمی شه. بقیه هم اگر خواست در خدمتیم.


Noosh Afarin

مریم جان،

Noosh Afarin


 

 

ممنون از شما برای سر زدن و خواندن مطالب و همراه شدن برای پیشواز نوروز باستانی عزیزمون.

 

 

 

 

 


Noosh Afarin

ماندای عزیزم،

Noosh Afarin


 


با عقیده ت در مورد ساده زندگی کردن، کاملاً موافقم. ولی گاهی اوقات برای هر کدام از ما پیش میاید که بدون نیاز به وسایل خریداری شده، انزمان که در موده خرید هستیم، اجناسی را خریده و بعد حتی بخاطر نمییارم که کجا گذاشتیم، در نتیجه با سالی یکبار سرکشی به همه جای خونه، چیزهایی پیدا میکنیم که خودمون هم از داشتنش تعجب میکنیم. امیدوارم در مکان و جای جدید زندکیت،خوشحالتر از همیشه باشی. ممنون از کامنتت خانمی.

 

 

 

 

 


Noosh Afarin

میترا خانم گل،

Noosh Afarin


 

ممنون از کامنت بسیار جالب و با مزهء شما، که سر صبح خوندنش برام بسیار شیرین بود. فکر کنم آقایون در محدودهء سنی مورد نظر شما خیلی چیزها  تو زندگی یاد گرفتند، مخصوصاً انهاییکه بیش از ٣٠ سال از عمرشون را در خارج از ایران و بدون مادراشون گذروندن، این دوری موجب ترقی مردهای ما در امور آشپزی و لاندری کردن و خرید و مسائل خوب دیگری شده. نکات ذکر شده در این بلاگ متوجه اندسته  از آقایونیست که هنوز دانشجو و یا زیرسن ٣٥ هستند.

  من امیدم اینه که کاندیدهای مورد نظرتون هر چه زودتر تماس بگیرند، تا نوروزمون قشنگتر از هر نوروز دیگه ای بشه. پس آقایون نازنین‌ ایرونی دم بخت، برای مصاجبه با میترای عزیز مستقیم و یا توسط این بلاگ نام نویسی کنید. توجه: لطفاً، فقط ، متقاضیان مودب با داشتن (Sense of Humer)  واجد شرایط، میتوانند در این بلاگ شرکت کنند.

 

 

 

 

 


mitra northcal

Please no IRI supporters even if they clean well

by mitra northcal on

Monda jan, a guy who cleans like this, probably is a responsible person in other areas too. So Monda jan, what does impress you? BTW, dar shahr peeshnahadati boodeh.


Maryam Hojjat

Thanks Noosh Afarin!

by Maryam Hojjat on

for your NOWROUS present.  

Payandeh IRAN & TRUE IRANIANS 


Monda

Oh Mitra btw

by Monda on

I do have a second cousin with those qualifications, call me if you don't mind hooking up in Germany. 


Monda

Nice blog aziz

by Monda on

De-cluttering one's life is the most therapeutic task I can think of.  Keeping it simple is the best I say.  I just moved to my new place so even though it towfigh ejbaari, I enjoyed every act of tossing out the un-needed.  (sigh of relief) 

mitra northcal's's comment is just precious in how easily she can get impressed .... honey how about that lucky man giving you a nice massage and doing your nails after he cleans your bubble bath tub?  :o)   


mitra northcal

If any single unattached guy actually follows this blog...

by mitra northcal on

 

Thanks Noosh Afarin for your blog. 

Also if any single unattached guy between ages 45-52 actually follows this blog, please leave your contact information on this comment thread since that would be real impressive :).