سخنی با مجید زهری


Share/Save/Bookmark

oazadi
by oazadi
29-Feb-2008
 

امید آزادی - سخنی با مجید زهری

توسط دوست عزیزی مطلبی که در وبلاگ آقای مجید زهری نوشته شده بود را خواندم. ایشان در این مطلب با اشاره به یک پاراگراف از نوشته من در سایت ایرانیان با عنوان "جمهوری اسلامی یک حکومت مدرن و غیرارتجاعی است" و اینکه دولت های غربی نمی دانند چه کسانی را برای تحصیل به دانشگاههای خود می آورند متذکر شده است که این وظیفه بزرگوارانی چون ایشان است که غرب را از اشتباهشان آگاه کنند. پاراگراف ذکر شده از من در وبلاگ آقای زهری از این قرار بوده است:...بن لادن تنها در صورتی یک عقب‌افتاده و انگل است که از دید یک آمریکایی قضیه را بنگری. واقعیت قضیه حکایت از خیلی مسائل دیگر دارد. بن‌لادن نتیجه سال‌های خشونت امپریالیستی در منطقه است که هنوز هم با قوت ادامه دارد. پس اگر واقعا به فکر مقاله علمی هستیم باید پیش‌داوری‌ها را بگذاریم کنار و بدون تعصب قضاوت کنیم.
بعد از خواندن مطلب وبلاگ آقای زهری تاثری شدید وجودم را فرا گرفت. از جهتی متاسفم بودم که نتوانستم مفهومم را به خوبی ادا کنم و از طرف دیگر از این واقعیت ناراحت بودم که چرا یک وبلاگ نویس حرفه ای چون آقای زهری باید روشی را دنبال کند که روزنامه کیهان در ایران مدت هاست دنبال می کند. از آنجا که اتهام حمایت از تروریسم هم اخلاقا و هم از لحاظ قضایی اتهامی شرم آور است، نه برای پاسخ به آقای ظهری بلکه برای رفع سوتفاهم پیش آمده ذکر چند نکته را ضروری می دانم
نخست اینکه اصولا استناد به یک بخش یا یک پاراگراف از مطلبی برای اثبات آن مطلب یک حرکت ناصیحیح است. ایشان باید با ذکر محتوای نوشته من و با دادن نوعی پس زمینه به خواننده از موضوع بحث اقدام به درج این پاراگراف می کردند. خواننده عادی وبلاگ ایشان بدون دانستن محتوای مطلب به ناگاه با یک پاراگراف در مورد موضوع مهم تروریسم روبرو می شود و این نوعی پیش داوری را در ذهن او در باره من و مطلب من به وجود می آورد.
از لحن آقای ظهری در معرفی مطلب من اینگونه بر می آید که ایشان من را به توجیه کردن تروریسم متهم کرده اند. باید ذکر کنم که بحث مطرح شده از سوی من در نوشته کاملا از لحاظ علمی مصداق دارد. من نیز مانند هر انسان دیگری تروریسم را محکوم می کنم و با دید قربانیان حوادث تاریخی حزن وجودم را فرا می گیرد. اما مسئله اینجاست که تمام وسعت یک حادثه تروریستی نباید باعث این شود که یک جامعه شناس در راستای ریشه یابی پدیده تروریسم بر نیاید. پس باید بین دو مقام توجیه(=Justify) و نقد علمی(= Scientific Analysis) مرزی جدی قائل شد. من اشاره به این کردم که تروریسم نتیجه سالها سلطه گری و امپریالیسم در خاورمیانه است و این یک واقعیت غیرقابل انکار است. وقتی امپریالیسم زاده شده در نتیجه دوره کاوشگری(=Age of Exploration) با تعالیم فوق العاده ضد استعماری اسلام روبرو شد مسلمانان طبیعتا به این نیروی جدید واکنش دادند. واکنش های مسالمت آمیز کشورهای مسلمان در بسیاری از موارد شکست خورد. نتیجه آن شد که توده ضد امپریالیسم صلح جو به یک باره به شکل یک غده سرطانی در آمد. نتیجه این غده سرطانی در رفتار گروههای تروریستی مشاهده می شود.
اساسا و از لحاظ علمی بنیادگرایی پاسخ نسبت به مدرنیته است. وقتی نیرویی جدیدی وارد یک جامعه شود نیروی قدیمی واکنش نشان می دهد. این اساسا حاصل به کاربردن قانون نیوتون در علوم اجتماعی است. در هیچ کجای دنیا نیروی تجددگرا نتوانسته به طور کامل سنت را دست کم به یک باره از بین ببرد. تجربه های مختلف کشورهای جهان هر کدام نوعی از جهش اجتناب ناپذیر به تجدد را نشان می دهد و نکته مهم اینجاست که همواره تجدد گرایی رادیکال ناچار شده است با سنت گرایی آشتی کرده و کنار بیاید. در آمریکا بعد از تشکیل حکومت هنوز برده فروشی وجود داشت.در انگلستان حکومت جمهوری جان کرامول شکست خورد و یک "سلطنت مشروطه" تشکیل شد.
این شرایط طبیعی گذار به مدرنیته در جوامع مختلف است. اما اگر شرایط خاص کشوری مثل افغانستان را بررسی کرده و مشکلات گوناگونی را که غرب مدرنگرا بر سر آنها آورده مورد کنکاش قرار دهیم می فهمیم که از آنجا که مدرنیته در این کشورها به صورت رادیکال و از سوی غرب بروز کرده بنیادگرایی در برابر آن هم ضد غرب و فوق رادیکال شده است. رفتار القاعده امروز همانقدر قابل درک است که رفتار دانشجویان در هنگام تسخیر سفارت آمریکا. واقعیت اینجاست که نقش آمریکا در کودتا علیه دولت مصدق نوعی غرب ستیزی افراطی را در بین اقشار مختلف روشنفکری به وجود آورد و شاید به همین دلیل بود که نیروهای چپ بر خلاف نیروهای روشنفکر دینی در اوایل انقلاب از خلخالی حمایت میکردند.
پس بنیادگرایی فرای اینکه خوب است یا بد- که به دیدگاه من بد است- یک پدیده قابل درک اجتماعی است و به میزان رادیکال تر بودن ورود جریان مدرنیته واکنش به آن شدیدتر خواهد بود. یعنی هر چه نیروی جدیدگرا از ابزار خشونت بیشتر استفاده کند در جواب آن نیز از خشونت بیشتری استفاده می شود. وقتی روشنفکری ایرانی نتوانست با روش مسالمت آمیز مشروطه خواهی به آرزوی استقلال طلبی خود دست یابد به ناگاه گرایشات کمونیستی و ضد امپریالیستی قبل از انقلاب ظهور کرد. اینکه به خاطر این حرفی که من به تقلید از خیلی از اندیشمندان دیگر جهان میزنم ایشان خواستار اخراج من از مدارس کانادا شده اند خیلی من را یاد افرادی می اندازد که هنوز نمی خواهند واقعه سیزده آبان در اوایل انقلاب را نقد کردند و هنوز بحث در مورد آن را نشانه عدم صلاحیت افراد می دانند. در کشورهایی که به طبع آزادی بیان هیچ چیز مقدس نیست می توان به راحتی با نقد گذشته و حال به پیشرفت رسید منتهی کشورهایی که به غیر از حکومتش مردمش نیز به آزادی بیان و اندیشه عادت نداشته باشند دوست دارند حتی از مظاهر دمکراتیک هم تقدس بسازند.
همچنین اینکه ایرانیان خارج از کشور مداما با کوچکترین دفاعی از جمهوری اسلامی برای افراد پرونده می سازند حرکتی زشت تر از کاری است که نشریاتی چون کیهان می کنند. من فقط در یک بحث علمی ثابت کردم حکومت ایران نه مدرن است و نه واکنشی. جالب اینجاست که مدرن و غیرارتجاعی بودن به یک حکومت مشروعیت نمی دهد و من هم هیچکجای مقاله ام نگفته ام حکومت ایران مشروعیت دارد یا نه. حکومت های فاشیستی هیتلر و موسیلینی و تمام نظام های کمونیستی پدیده هایی مدرن هستند. اساسا مدرنیستم نه خوبی مفرط بلکه نوعی شیوه جدید زندگی فردی و اجتماعی است که طی فرآیند مدرنیزاسیون جایگزین سنت می شود. این شیوه مدرن زندگی طبعاث مثبت و منفی خود را داره و به عقیده بعضی نهایتا هم به دلیل مشکلات جایش را به پسا مدرنیته می دهد. پس مدرنیته را نباید یک آرمانشهر دانست.
در میان افرادی که به آن مطلب نظر داده بودند کسانی بودند که همیشه با احترام از آنان یاد برده ام منتهی برخورد آنها با من نشان دهنده ارزشی بود که برای تفکر علمی و پرسش گر تحول گرا قائلند.من ابایی از فهمیدن اشتباهاتم ندارم. برخلاف آنچه به خاطر مقبول تر واقع شدن در آن مقاله گفته ام من دانش آموز دبیرستان هستم و هنوز ظرفیت داشتن نظریات اشتباه را دارم. اما خوشحال تر می شدم جوابم با زبان علمی تر داده میشد نه با استفاده از کلماتی چون" هنوز ریش در نیاورده" و یا "یار حسین درخشان". همین جا باید اذعان کنم که به هیچ وجه از برخی از اقدامات شرم آور آقای درخشان حمایت نکرده و نخواهم کرد. .
و در نهایت باید اذعان کنم تلاش آقای زهری برای اخراج من از این کشور بیش از هر چیز نشان دهنده حس والای ناسیونالیستی ایشان است تا هر چیز دیگر. بهتر است از فرصتی که وبلاگستان برایمان فراهم کرده برای نقد واقعا علمی بهره بریم تا با استفاده از حذف روی کار کسانی که به نام امنیت ملی و جلوگیری از تشوین اذهان متاع خدایی آزادی بیان و اندیشه را منع می کنند صحه بگذاریم.


Share/Save/Bookmark

more from oazadi
 
default

This "Islamic

by Anonymousl (not verified) on

This "Islamic Pseudo-intellectual" is impressed with the old "Scietific Research method". He has never even heard of it before. Unfortuantely, he is the best the brightest that the Islamic Republic of Retards can produce.

He desparetly tries to bend and twist definitions and social theories into his Islamic image. All in an attempt to justify and defend and protect the indfensible and the inhumane. As if cruelty and inhumane acts are justified under the guise of "Tradition" or "cultural Relativism" or Modernity is an antidote to justify barbarism.

Inhumane barbarism whether traditional or modern is barbarism. And labeling it as "Tradition" does not change its cruel nature. This little cretin, in fact, defends and rationalizes barbarism by mislabeling it as "Tradition". Who's tradition you might ask. His version of tradition is the bedouin tradition of battlefield morality of the 7th century jihadism not the Iranain tradition.

This vile character epitomizes insidious ignorance and Islamic barbarity that has afflicted the very social fabric of Iran after the coup of 1978.


default

Souroush’s mini me

by Anonymous, (not verified) on

It seems the Islamists like the way you spin the Islamist yarn, birds of a feather flock together


oazadi

Xeres and Abarmard Aziz

by oazadi on

I am glad to see more people willing to find out that more good and honest people are in Iranian. I would love to be in touch with you. Email me or add me in your Yahoo Messanger if you want.. Poyash1@yahoo.com

Thank You


oazadi

Ananymous21 Aziz

by oazadi on

دوست عزیز

خوشحالم که این جواب منطقی را از تو شنیدم. توی وب سایتی مثل ایرانیان وجود چنین افرادی معدود است. با این حال حرفت اندکی غیر منطقی است. امکان ندارد مدرنیته با واکنش روبرو نشود. این واکنش ممکن است جزیی و کم باشد ولی وجود دارد. اساسا دوره ای با نام محافظه کاری سنتی در واکنش به دوره دولت مدنی در تمامی کشورها به وجود آمد. دوره ای که طی آن بسیاری به دین و سنت و آیین روی آوردند. در تمام طول انقلاب بلژیک روحانیت نقش مهمی داشت. در طی قرن نوزدهم سیاست های اصلی کشور بر اسا جدال بین لاییک ها و کاتولیک ها بود. انقلاب بلٰژیک تماما به کام لیبرال ها تمام نشد و آنها ضمن ایجاد یک مشروطه سلطنتی حق رای را فقط به طبقه بالاُ روحانیون مسیحی و اهالی فرانسه زبان محدود کرد. این در حالی بود که فرانسه در آن زمان زبان اصلی بلژیکی ها نبود. این دقیقا همون چیزی بود که من می گفتم. مدرنیته همیشه با دشمن مواجه میشه. هر چیز جدید با واکنش های مثبت و منفی روبرو می شه. فقط هم مخصوص به کشورهای اسلامی نیست. این طبیعت بشره که به مسایل جدید واکنش نشون بده. بابای من نسبت به کامبیوتر واکنش نشون میده وقتی من صبح تا شب بشتش نشستم. اما این واکنش ها بر حسب فرهنگ متفاوته. در یک کشوری مثل فرانسه این واکنش ها باعث میشه مثلا مردم از بادشاهای نا‍بلیون در برابر یک حکومت دمکراتیک حمایت کنند و در یک کشوری ممکنه دست به تروریسم بزنند. اینجاست که بحث تفاوت های فرهنگی به میون میاد. اسلام نسبت به سایر کشورهای استعماری بتانسیل هایو تندروی ر از اول در خود داشته یا بعدا به وجود اورده. یک نکته هم اینکه این بتانسیل ها در خیلی از ادیان و مکاتب وجود داره. ولی در اسلام محبوبیت داره. مفاهیمی مثل شهادت و جهاد بتانسیل گرایش به تروریسم را داره. ضمنا فکر نکنم در مورد بحث روش های غیر تجربی چیزی بدونم. به هر حال باعث شد برم تحقیق کنم. ممنون بابت ایران من فکر می کنم من و تو اختلاف نظری با هم نداشته باشیم. تو مفهوم نوشته من را متوجه نشدی. با این حال باید بگم از قسمتی که شروع کردی راجع به زندگی بنیادگراها در خارج نوشتی خوشم نیومد. وقتی با یکی بحث علمی می کنم متنفرم بحثم را غیر علمی کنم. راجع به اون که گفتی چه مشکلی دارند بنیادگراها با مدرنیته باید بکم مشکلشون اینه که فکر می کنند جامعه سنتی موفق تره. و شخصا راه سنت را برای جامعه ترجیح می دند. به همون دلیلی که منو تو فکر می کنیم مدرنیته خوبه. مشابه این عقاید همین طور که گفتم در همه جای دنیا به اشکال مختلف و به درجات خشونت مختلف بروز کرده. ضمنا مشروب خوردن یا دختر بازی کردن آنها یک بحث کاملا غیر علمیه. ممکنه بعضی هاشون بکنند بعضی ها نه. به هر حال نباید یک جنبش را با یک انسان یا چندین انسان قضاوت کرد. با این حال بحث تکثر در نگاه علمی را می بذیرم. یک بخشیش بستگی به این داره که مدرنیته را چی تعریف کنی و چه تصوری از آن بکنی. در اینجا منظور من از مدرنیته بیشتر مفهوم عامیانه تجدد هست تا مفهومی که ازش در فلسفه و تاریخ بحث میشه. شاید هم مفهوم اشتباهی را انتخاب کردم. به نظر من تو باید در یک سایت بهتر و حرفه ای تر مثل بالاترین کار کنی. اگر دوست داری ایمیل بهم بزند تا یک دعوت نامه بالاترین برات بفرستم. این سایت ایرانیان بر از یک سری آدم هایه که فکر می کنند هر کس مثل خودشون فکر نکنه مزدوره. ایمیل من هست poyash1@yahoo.com :

Abarmard

Is it possible that some of you-Akhunds in disguise

by Abarmard on

Is it possible that some of you don't really understand what this author is saying and just bashing him for absolutely no reason? I am very puzzled at some your behaviors. I would say that there are one or two people who feel so threatened by this young thinker that they seem to make any nonsensical comment to insult him. I think he has an amazing mind to be able to comprehend a very complex socio-political scenario. Some of you are disgrace to treat a young thinker as such. You are nothing but bunch of Akhunds in disguise, your mentality is dictatorial and harsh.
I even feel some sort of jealousy within your words, thinking that this young man has written something far beyond your understanding. Your behavior in this manner is very sad and disgusting!


default

Omid jan

by Anonymous21 (not verified) on

Shoma baraye inke harfe elmi bezani bayad aval ye taarif az elm dashte bashi. bekhosoos dar olome ensani taarfii ke shoma az elm mikonin besiar moheme. Sehate yek gozareye elmi (Scietific statement) be dorosti ya ghalatish nist, be reayat kardane methodology monasebe oon elm hast. momkene ke yek gozare dorost bashe amma elmi nabashe (mesle inke man emruz nahar nakhordam), ya inke yek gozare ghalat bashe amma elmi bashe (Zamin har 450 rooz yek bar be dore khorshid migarde). Gozareye aval doroste amma chon ghabele rad kardan nist elmi nist. gozareye dovom ghalate amma chon ghabele rad kardan hast elmi hast. In ye taarif positivisti az elm hast. Amma hatta in taarif ham morede ghabool besiari nist. Hume onvan karde ke tajrobe mabnaye elm nemitoone bashe, az nazare falsafeye Hume tamame oloome tajrobi batel hastan. ya masalan Feirabend eteghada dare ke azmayeshate elmi hamegi bias hastan chon mohaghegh bedoone pish davari be anjmeshoon dast nemizane. ya Heisenberg eteghad dare ke osoolan tajrobeye ghaele be moshahede ya azmayesh etebar nadare va inro dar "Heisenberg's Theory of Uncertainity" mofasal tozih dade.
Agar az in bahs begzarim, mohem tarin chizi ke emruze morede ghaboole taghriban aksare mohagheghin hast ine ke maghoolati elmi hastan ke methodology monaseb ba oon elm dar moredeshoon reayat shode bashe. be ebarate dige, gozarehaye elmi gozarehaye hastan ke az tarighe methodology monaseb be dast oomade bashan. agar in ravesh reayat shode bashe gozareye elmi be shoma ghodrate pish bini midan. dar vaghe inja ye taarife dige az elm hast
"gozarehaye elmi ghordarte pish bini be shoma midan".
hala bargardim be avalin gozareye shoma ke harja modernity khodesho tahmil karde, nirooye sonnatiye vapas gera dar moghabele oon ghad alam karde. khob ino bayad hame ja nehsoon bedi, chera dar beljik injooori nashod? chera dar Maliysia injoori nashod? yek gorohe radical sonnati dar singapore esm bebar. chera dar keshvar haye eslami ke pishtar dar barkhorde ba tamadone gharb boodan in halat ijad nashod? In niroo haye radicale sonnati che moshkeli ba modernity daran? hamashoon kharej dars khundan, jean mipooshan, coca cola ham minooshan, mese oon 19 nafar Las Vegas mirano khanum bazi ham mikonam. kodoom yeki az mazahere modernity morede ghabool in adam ha naboode? kodoomeshoon aba taneshoon mikardan va give mimpooshidan?
in az eslami ha, Brigade Rogue dar Italy dar vakenesh be kodoom tahmile modernity be vojood omad? Bauder-Mainhoff chi? oonam be khatere tahmile mmodernity be Alman bood? SLA dar khode US chi? be khodeshoonam dashtan modernity ro tahmil mikardan? agar gozareye elmiye shoma dar morede hich kodome in moavared javab nadare pas be che dard mikhore?
javab nadare chon elmi nist, gharo ghati hast, propaganda hast, excuse hast. midooni mozakhraf yani chi? yani be tala pooshide shode, yani chizi ke zahere ghashangi dare amma toosh biarzesh ve bietebar hast.
Bahs darin morede ziade va az hoseleye in website ham birun. inja kesi bahse elmi nemikone, inja mardom nazareshoono bayan mikonan. hich ertebati ham ba elm nadare. agar alaghemand boodi mitoonim bishtar dar inmorede harf bezanim.
movafagh bashi


default

Ozadi

by AnonymousX (not verified) on

ای جوجه بازاری و دست پرورده اخوندها، تو باز امدی اینجا زر زر کنی ای بچه آخوند ابله؟


default

oazadi now you know who you are dealing with?

by XerXes (not verified) on

Bunch of morons. Stay on the course, you definitely have a great future a head of you.
Thanks for this great piece of writing, I enjoyed reading it.


default

Colonel Hemayat You are the

by sarbaz koochak (not verified) on

Colonel Hemayat

You are the best.

OMIDAVARAM BE KOORIEH CHESHMEH DOSHMANANEH IRAN SAD SAL DEGEH ZENDEH VA SALAMAT BASHI EY KOHNEH SARBAZ.


default

Question

by Colonel Hemayat (not verified) on

Are you retard?

in the picture you look like a retard.

 

Khoda-Shah-Mihan


default

You still talk Crap

by Colonel Hemayat (not verified) on

كوچولو!
همانطور كه استاد ارجمند مجيد زهري فرمودند : تو مزخرف مي گويي!!

ارتجاع!!! نه آنطوري كه تو مي گويي بنياد گرايي اسلامي واكنشي است از سوي آناني كه منافع و آرزوهاي خود در حضور مدرنيته در خطر مي بينند! آنها مي باشند كه ابلهاني همانند تو را پرورش مي دهند تا با قلم و يا آدم كشاني همانند مسلمان ها انتحاري با بمب به يك جريان تاريخي كه مي خواهد فاتحه اشان را بخواند حمله كنند.

تو بي سواد هستي و يا يك دروغگو بنياد گرايي اسلامي يك پديده نو نمي باشد. اصولا واژه بنياد گرايي  اسلامي نادرست است. اين جهان گشايي اسلامي است كه قرن ها سعي در تسخير جهان داشت كه در دروازه هاي اروپا به زانو در آمد و به يك خواب طولاني فرو رفت.
صده هاي بعد اين جريان كم كم از خواب بيرون آمد و با به قدرت رسيدن خميني گجستك ديو اسلام كاملا از چراغ جادو خارج شد و منطقه و جهان را به كثافت كشاند!
اگر بحث مسخره امپرياليست را به ميان مي كشيد چرا خاور دور به طور مثال ويتنام چنين بنياد گرايي بر ضد امريكا نداشت؟ چرا كشورهاي امريكاي لاتين چنين عكس العملي را نداشت؟ چرا كشورهاي اروپاي شرقي يك نهضت مسيحي بنياد گرايي برضد شوروي نداشت؟ مگر برخورد جريان كمونيست با مسيحيت فوق العاده راديكال نبود؟

حالت راهزن هايي كه سفارت امريكا را اشغال كردند را درك كنيم؟ آيا حس و  حالت يك مشت مفت خور كه در زمان محمدرضا شاه فقيد  درس خوانده بودند و شكم اشان سير بود با حس و حالت مردم كشورهاي امريكاي  لاتين و يا ويتنام كه با پوست و گوشت و استخوانشان امپرياليست !!!! را حس كرده بودند يكي بود؟

آيا حس و حال بن لادن و ملاعمر با ياران آلن ده و مردم هانوي يكسان است؟ چرا واكنش ها مختلف است؟

حقيقت  اين است كه بنياد گرايي اسلامي يك ويروس خطرناك است كه به خاطر حفظ بقاي خود و منافعش و ذهنيت و آرزوهايش به مدرنيته كه دواي ضد اين ويروس مي باشد حمله مي كند و بايد دير يا زود سركوبش كرد همانطور  فاشيسم و كمونيسم سركوب شد!
 
و من با استاد زهري كاملا موافق هستم كه انسان هايي همانند تو كه دانسته و يا ندانسته از اين طاعون قرن 21 حمايت مي كنند را بايد نابود كرد!!

 

Khoda-Shah-Mihan


oazadi

Ananymous 21 Please

by oazadi on

Ananymous 21

Please describe it to me why none of them are scientically valid. I'll be glad to know...


default

Shoma ke dabirestan ro ham tamoom nakardi chi migi?

by Anonymous22 (not verified) on

Anonymous21, SHOMA boro beh karayeh real statet beress ya forousheh kababito bala bebar beh in karah kar nadashteh bash.

PS1: Bad fekri niss keh bargardi kelasseh shabooneh begiri va diplomeh dabirestanoteh tamoom koniha!

PS2: dorosteh 30 sal gozashteh vali yadet nareh: "zeh gahvareh ta goor danesh bejooy, kharkosseh". OK?


default

Abarard jan

by Anonymous21 (not verified) on

Shoma ham danesh amooze dabirestan hasti?


default

Danesh amooze dabirestan?

by Anonymous21 (not verified) on

Azizam,
chon khayli mohtatane nazaret ro bayan kardi va saay kardi ta be nazare khodet yek bahse manteghi ro rah biyandazi man ham hamoon joori javab midam.
hamoon joor ke gofti jameshenasi, ravan shenasi, tarikh, ravabete baynol melal, siasat, elm hastan. inaro ham tooye dabirestan dars nemidan. ya shoma ham mese payambare azametoon elme ladoni dari ya inke bayad sabr koni bozorgtar beshi va agar ke estedad dashti yeki az in reshteharo donbal koni va yad begiri.
kari ke to ta hala kardi faghat tekrar e yek mosht mozakhrafate toodeye va mosalmoon haye ideology zade hast. man maghaleye avaleto nakhundam, amma in statement haye ke inja avordi hamashoon fallacy hastan va chon be vasile yek moshe bisavad tekrar shodan shoma fekr mikoni ke facte elmi hastan.
vaseye inke khialeto rahat konam migma ke hatta ye jomle ham az ina ke neveshti az nazare elmi doreost nist agar doost dashti baadan doone doone barat migam

felan darseto bekhun


Abarmard

بسيار واضح

Abarmard


بسيار واضح نه تنها اين بار بلكه دفعه پيش مطلبت را بيان كردی. اين اشخاص بعضی عمدی و بعضی از نفهمی استنباط خود را زور چپونی می كنند
از توضيحت بسيار ممنون