به تماشای رویا


Share/Save/Bookmark

به تماشای رویا
by Payam Mim
17-Feb-2011
 

محال است کسی اهل موسیقی باشد و نام حسین علیزاده را نشنیده باشد. استاد علیزاده یکی از قطبهای موسیقی سنتی و ملی ماست یکی از وزنه های سنگین که نامش برروی هر اثر و قطعه ای تضمینی است برای کیفیت آن .حسین علیزاده تنها ایرانی است که نامزد دریافت جایزه گرمی شده ،جایزه ای که به تعبیری مهمترین جایزه جهانی دنیای موسیقی به حساب می آید. گفتن و نوشتن درباره کارها وشاهکارهای ماندگار استاد علیزاده کار عبث و به عبارت دیگر اظهر من الشمس است تنها کافی است نگاهی به فهرست آثار ایشان کنیم تا متوجه ارزش ایشان بشویم. فهرست طولانی از آثار بدون کلام و موسیقی فیلم و همکاری با نامدارترین چهره های موسیقی ایران و جهان. (photo essay)

روز شنبه پنجم فوریه کنسرت همنوازی استاد حسین علیزاده و پژمان حدادی به همت گروه فرهنگی دنا در شهر سن رامون واقع در شمال کالیفرنیا برگزار شد. محل برگزاری این کنسرت منزل مرحوم دکتر نوری یکی از چهره های خیر و شناخته شده این منطقه و همسر هنردوست ایشان خانم پرینازنوری بود که از دوستان خانوادگی استاد علیزاده نیز به حساب می آیند. اولین بار بود که اجرای استاد علیزاده را از نزدیک می دیدم و برای همین شوق و ذوق زیادی داشتم.

استاد علیزاده قسمت اول برنامه را با اجرای قطعاتی با سه تار شروع کرد. قطعات بصورت فی البداهه و در دستگاه سه گاه اجرا شدند. گاهی شنیدن تکنوازی سازهای موسیقی ایرانی به مدت طولانی برای من آسان نیست ولی نوای جادویی سه تار حسین علیزاده و همنوازی ماهرانه تنبک پژمان حدادی بقدری مسحور کننده بود که گذشت زمان را متوجه نمی شدم. بعد استراحت کوتاهی و پذیرایی از مدعوین قسمت دوم کنسرت شروع شد. قسمت دوم کنسرت نیز مانند قسمت اول بداهه نوازی سه تار و تنبک در دستگاه و گوشه های مختلف موسیقی بود بعد ازپایان قسمت دوم استاد علیزاده ابتدا یادی از دکتر نوری و سابقه دوستی با ایشان کرد و سپس با اشاره به اوضاع کنونی موسیقی درایران و دسته بندی های رایج با اشاره به اینکه مرزبندی در موسیقی و سیاه و سفید دسته بندی کردن آن کار درستی نیست از محسن نامجو هنرمند معروف و نام آشنا که دربین حضار بود دعوت کرد تا برای اجرا به آنها بپیوندد.

لحظه بیادماندنی بود، برای آدمی مثل من که عاشق آثار هردو آنها هستم، چه اصالت و زیبایی موسیقی علیزاده وچه نوآوری وموسیقی اعتراض و تلفیقی نامجو را دوست دارم همه چیز مانند یک رویا بود. طرفداران متعصب موسیقی سنتی همیشه محسن نامجو را به سطحی بودن و خارج شدن از اصول اساسی موسیقی سنتی متهم می کنند و باور دارند او قواعد موسیقی سنتی و بومی را شکسته و رسوم و عرفهای آن را زیر پا گذاشته. دعوت استاد علیزاده به عنوان یکی ازاصلی ترین مراجع موسیقی سنتی ایران می تواند یکی از بحث انگیزترین موضوعات برای دوستداران و طرفداران هردو سبک باشد.

استاد علیزاده و محسن نامجو به اجرای بداهه در دستگاه راست پنجگاه پرداختند. دستگاهی که یکی از مشکل ترین دستگاه های موسیقی ما محسوب می شود و استاد به واسطه تسلط به اجرای راست پنجگاه شهرت عالمگیر دارد. محسن نامجو به زیبایی با استاد علیزاده همراهی کرد و آوازی با مطلع شعر مشهور مولانا "من مست و تو دیوانه" را اجرا کرد و یکی از خاطره انگیزترین لحظات آنشب را رقم زد.

در انتها خانم پرینازنوری پشت میکروفن قرار گرفت و ضمن گرامیداشت یاد دکتر نوری  از استاد علیزاده و آقای حدادی  مهمانان تشکر کرد و سپس به درخواست مدعوین تصنیفی را به همراهی استاد علیزاده و حدادی اجرا کرد که تسلط  و صدای ایشان مورد توجه همه مهمانان قرار گرفت و مدعوین مجلس را با خاطره خوش و سری پر از آواهای بیادماندنی ترک کردند.

در خاتمه مجددا از سرکار خانم فاطمه کراری و یاسمین درویشپور (از گروه فرهنگی دنا) برای برگزار کردن چنین شب بیادماندنی سپاسگزاری می کنم. (photo essay)

                                                       پیام میم – بهمن هشتاد و نه


Share/Save/Bookmark

more from Payam Mim
 
sara65

salam agha Payam,

by sara65 on

man Sara hastam va dar San Ramon zendegi mikonam, kheili delam mikhast ke dar in gerde hamayi sherkat konam,ama man chon taze omadam US ziad Irani ha ro nemishnasam inja moteasefane. ba khondane khabare shoma koli zogh kardam goftam shayad beshe ye seri doste Iranie ahle del inja peyda konam ;) , kheili delam mikhad raje be in gorohe neda ham bedonam, agar lotf konin o javab bedin kheili khoshhal misham.

Sara

 


Souri

Thank you so much for this great report

by Souri on

It seems that it was a wonderful music night.

I'm a true fan of Alizadeh and Haddadi. More power to all of them.