سراینده آن گل سرخ/کاری از صبا واصفی

Saba Vasefi
by Saba Vasefi
09-Jan-2012
 

شاید برای برخی ایرج جنتی ِ شاعر و هنرمند و فعال اجتماعی- سیاسی اهمیت بیشتری داشته باشد، اما واقع امر این است که این ایرج جنتی ِ ترانه‌سرا است که بیشتر در ذهن‌ها مانده و بر نسلی از دوستاران موسیقی اثر گذاشته که فراتر از مرزهای ایران است.

شاید نتوان فارسی زبانی را یافت که از سروده‌های ایرج جنتی ترانه‌ای نشنیده باشد. و کمتر خواننده نوگرایی را می‌توان یافت که ترانه‌های این ترانه سرای نوین را نخوانده باشد؛ ترانه‌هایی که نه تنها در روزگار ساخته شدن بلکه سالهای سال پس از آن هنوز هم زمزمه می‌شوند.

این ترانه سرای شناخته شده که در کار سرایندگی تجربه‌های ارزشمندی دارد از ترانه سرایان نسل جدید اندکی دلگیر به نظر می رسد و از پیامی که در این ترانه‌هاست چندان خشنود نیست.

در گزارش تصویری این صفحه، ایرج جنتی عطایی متولد ۱۹ دی ۱۳۲۵ از زندگی خود می‌گوید. همچنین در این جا ترانه گل سرخ با صدای ویگن را می‌شنوید و نیز دو شعر از سروده‌های جنتی عطایی را می‌تواند بخوانید:

//www.jadidonline.com/story/09012012/frnk/Iraj_jannatie_ataie_profi...


Share/Save/Bookmark

more from Saba Vasefi
 
Anahid Hojjati

Thanks Ms. Vasefi for writing about ایرج جنتی عطایی

Anahid Hojjati


 

 Indeed he is a great taranesara. The most interesting part of your report for me was when a young Janati would recite his poems for his father and would have to say that they were written by Ostaad Shahriar before getting any acceptance for the poem.

By the way, you chose a great taraneh of him;

 گل سرخ

 


Maryam Hojjat

Great blog to remember Mr. Janati

by Maryam Hojjat on

Thak you for posting.