Iran: developing news

Shifteh Ansari
by Shifteh Ansari
22-Dec-2009
 

Thank you very much for your continued support in contributing to or reading the "developing news" blogs.  This is what I said in my last news blog which is still true:

"These are significant times in Iran's history.  Iran is in the throes
of important events, shaping almost every minute.  A large body of the
news coming out of Iran is "unofficial," as local reporters are under
severe censorship pressure and foreign media are not allowed to cover
developing events in Iran.  The media are the bloggers and the
tweeters, the YouTube posters, and undercover journalists of Iran.  So
much of what we hear is in Persian without the possibility of getting
translated and presented in English.  In this vein, it would help our
community if everybody shares whatever they find in a central spot. 
This could also serve as a place for us all to come together and talk
about the news, sharing our thoughts.

Please post your selected news and links and clips in this blog. 
Let's keep the community informed.  Thank you again for all your help."

See previous blogs:  Iranian protests:  developing news and Ayatollah Montazeri's memorial: developing news and Iran: developing news

 

Share/Save/Bookmark

more from Shifteh Ansari
 
Shifteh Ansari

نظام با كمبود جا در زندان اوين مواجه شده است

Shifteh Ansari


خبرنگار آژانس ايران خبر :
به دنبال دستگيريهاي گسترده در اعتراضات مردم در تهران در روز عاشورا ,نظام سركوبگر در زندان اوين با كمبود جا مواجه گشته است , يكي از افرادي كه نخواست نامش فاش شود و به تازگي از زندان اوين آزاده شده در اين رابطه گفت :
من به خاطر تصادف در اوين زنداني بودم و چند روز پيش آزاد شدم , برايم خيلي عجيب بود , نظام افرادي مانند من را كه جرايمي غير سياسي دارند , اين روزها با سندو بهانه اي و ضامني آزاد ميكند,من خود ديدم كه كساني را كه در روز عاشورا دستگير كردند وارد اوين نمودند ,من خودم از ماموري شنيدم كه 1300 نفر وارد اوين شدند و آنها را به خاطر كمبود جا دراتوبوسي نگهداري ميكردند تا افرادي مانند من را به مرخصي بفرستند و جا بازشده و بتوانند اين زندانيان را داخل بياورند و جايگزين نمايند .
//www.ina-newsagency.com/News-Details.aspx?ne...


Shifteh Ansari

فرزند شهید مجری صداوسیما به خاک سپرده‌شد

Shifteh Ansari


کلمه:پیکر امیر ارشد تاجمیر، فرزند مجری رادیو دیروز تحت تدابیری در ساعت تعطیلی بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
به گزارش آینده امیر ارشد تاجمیر، فرزند شهین مهین فر گوینده و مجری پیش کسوت رادیو و تلویزیون و از قربانیان روز عاشورا در میدان ولیعصر بود که به خاک سپرده شد.
//www.kaleme.org/1388/10/13/klm-7255


Shifteh Ansari

Video: زنی که توسط ماشین رژیم شهید شد ۶ دی

Shifteh Ansari


من روز عاشورا تحت اجبار به سمت بهبودی اومدم. نزدیکای 1 بود اگه اشتباه نکرده باشم از خیابون آزادی یه سوناتای سیاه دیدم با سرعت داره از بهبودی میاد بالا و یه زنی جیغ میکشه. دیدم رفت طرفه درمانگاه عمار یاسر. خودمو رسوندم اونجا دیدم یه زنی رو دارن از اون ماشین میارن بیرون. میگفتند وانت یگان ویژه تو خیابون آزادی زیرش کرده
//www.unity4iran.com/2010/01/blog-post_04.htm...


Shifteh Ansari

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی :انتخابات یکی از راه های براندازی است

Shifteh Ansari


در همین راستا روز گذشته دبیر کل حزب موتلفه اسلامی حتی پا را فراتر از
اظهارات گذشته نزدیکان خود گذاشته و برگزاری "انتخابات" را یکی از راه های
"براندازی جمهوری اسلامی" از سوی دشمنان خوانده و گفته است: "دشمن هميشه
براي تغيير حاكميت بسياري از كشورها انتخابات را در نظر مي‌گرفته و از اين
راه به فكر ضربه زدن و تغيير حاكميت بوده است از اين‌رو انتخابات مي‌تواند
يك ابزار براي جنگ نرم باشد و دشمن بي‌خودي براي انتخابات ما خواب نديده
بود كه به فكر براندازي افتاده است."

//www.roozonline.com/persian/news/newsitem/ar...


vildemose

The Thugs Who Lead Iran's

by vildemose on


vildemose

Thanks Noosh Afrin for the

by vildemose on

Thanks Noosh Afrin for the videos. Keep up the good work.


Noosh Afarin

احتمال محاکمۀ کروبی، موسوی و خاتمی قوت گرفت

Noosh Afarin


دو تن از شخصیت های مطرح اصولگرایان سنتی، محمد رضا باهنر، معاون رئیس مجلس ایران، و مرتضی نبوی، عضو جامعه اسلامی مهندسین ایران خواستار محاکمۀ رهبران اعتراض های جاری، آقایان میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی شدند و در عین حال بیانیۀ هفده میرحسین موسوی را که در آن پیشنهاداتی برای "آشتی ملی" و خروج کشور از بحران داده شده "فتنه ای دیگر" به منظور براندازی نظام اسلامی ایران توصیف کردند.

این دو شخصیت مهم اصولگرا در عین حال، اظهارات علی اکبر هاشمی رفسنجانی در مشهد و نامۀ وی را به رهبر جمهوری اسلامی "بسیار بد و تردیدآمیز" دانستند  که، به اعتقاد آنان، "در دامن زدن" به آنچه "فتنه" نامیده اند نقش مهمی داشته است. با این حال، محمدرضا باهنر تصریح کرده است که رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ای، با محاکمۀ علی اکبر هاشمی رفسنجانی موافق نیست و از او نقل کرده است : "باید به سمتی برویم که هزینه هایی که به نظام تحمیل می شود را به حداقل برسانیم."

محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعۀ اسلامی مهندسین و معاون پارلمان ایران تصریح کرده است که از نظر نظام "تکلیف سران فتنه" یا در واقع رهبران اعتراض های جاری "روشن است"، ولی همزمان تأکید کرده که از نظر وی "اینکه امروز هزار نفر خائن پیدا کرده و بعد محاکمه کنیم و دور میدان جمع کنیم راه حل درستی برای حل مشکل کنونی کشور نیست."
 

گر چه محمدرضا باهنر اشاره ای به اسامی کسانی که وی "سران فتنه" نامیده، نکرده، اما مرتضی نبوی، دیگر عضو جامعۀ اسلامی مهندسین به صراحت گفته است "منظور از این افراد آقایان محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی هستند."
 

مرتضی نبوی اضافه کرده است که میرحسین موسوی "حتماً خارج از نظام است و بعید است که توفیق توبه پیدا کند"، هر چند همو اضافه کرده  که اگر هم این سه تن، یعنی آقایان موسوی، خاتمی و کروبی توبه نکنند "منزوی خواهند شد و در صورت لزوم نظام آنها را محاکمه خواهد کرد."
 

محمدرضا باهنر در اظهارات جداگانه خود در این مورد گفته است که محاکمۀ میرحسین موسوی از احتمالات است که انجام در صورت نیاز به تشخیص نظام اسلامی خواهد بود. ولی او تصریح کرده است که در صورت محاکمه میرحسین موسوی اعدام نخواهد شد. به بیان او : "سر دادن شعار اعدام باید گردد در مورد آقای موسوی ضرورتی ندارد."
 

محمدرضا باهنر در جای دیگری از اظهارات خود نوشته است که در میان اصولگرایان یا به تعبیر او "دوستان انقلاب" اکنون دو نوع تحلیل وجود دارد : یک تحلیل متعلق به کسانی است که وقایع عاشورا را "فرصتی برای نظام اسلامی"  می دانند که به موجب آن "محاصره را تنگ و مخالفان را سرکوب کند" و تحلیل دیگر متعلق به کسانی است که معتقدند امروز "روز انتقام است و باید ببینیم چطور می توانیم با هر کسی که زمانی مشکل داشته ایم تسویه حساب کنیم."
 

در واقع، تنها راه حل حکومت اسلامی در مواجهه با مخالفان خود "سرکوب" است و "اختلاف" تنها بر سر دامنه و شدت آن است.
 

مرتضی نبوی با اشاره به موضعگیری اخیر علی اکبر هاشمی رفسنجانی علیه اعتراض های مردم در عاشورای تهران که به تبعیت از موضع رسمی قدرت از آنها با عنوان "هتک حرمت عاشورا" یاد نمود، افزوده است : "اگر چه این موضعگیری خوب بوده است، اما در این مدت آقای رفسنجانی نوسانات زیادی" در موضعگیری داشته که به اعتقاد مرتضی نبوی به دلیل اعمال فرزندان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که مالاً خود "وی را در درون فتنه قرار داده و باصطلاح "عاقبت به خیر" نکرده است.
 

مرتضی نبوی در جای دیگری از اظهاراتش با اشاره به نامۀ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به رهبر جمهوری اسلامی ایران که در پی انتشار پیشنهادات میرحسین موسوی برای آشتی ملی نوشته شد گفته است : محسن رضایی در تهیه این نامه بی دقتی و شتابزدگی از خود نشان داده و می کوشد "همانند عده ای دیگر روی اقدامات صورت گرفته علیه نظام و امنیت آن سرپوش بگذارد و یا آنها را توجیه نماید." محسن رضایی در نامه ای که اخیراً به رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشت از او خواست که با توجه به عقب نشینی میرحسین موسوی یا در واقع سکوت او در مورد نتیجۀ انتخابات دهم ریاست جمهوری در بیانیه هفدهم اش تلاش و توصیه هایی را برای کاهش از تنش های سیاسی در دستور کار قرار دهد.
 

میرحسین موسوی در نخستین بیانیه ای که پس از وقایع عاشورای تهران منتشر کرد پیشنهادات پنجگانه ای را برای خارج کردن کشور از بحران و زمینه سازی یک "آشتی ملی" ارایه نمود و در آن پیشنهادات به ابطال انتخابات دهم و برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری که خواست ابتدایی معترضان و تظاهرات شش ماه اخیر ایران بوده اشاره ای نکرد. این سکوت منشاء مجادلات گسترده ای در روزهای اخیر از هر سو بوده است.

//www.autnews.de/node/5814

 

 

 

 

 


Noosh Afarin

پاترول مشکی‌ که علی‌ موسوی رو ترور کرد

Noosh Afarin


 تصاویر ماشين پاترولی که ضارب شهید موسوی از داخل آن اقدام به ترور کرده و همین ماشین در غرب تهران وقتی با تجمع مردم در تقاطع آزادی و یادگار امام برخورد کرده ، به سوی مردم تیراندازي کرده است .

 

 

 

 

 

 


vildemose

From an essay by Reese

by vildemose on

From an essay by Reese Erlich, a leftist, vehement critic of US govt. policy, and staunch supporter of the Iranians fighting the system (note that this piece was written in June, hence his figure of 17 minimum dead)

//www.commondreams.org/view/2009/06/28-10

This is no academic debate or simply fodder for bored bloggers. Real lives are at stake. A repressive government has killed at least 17 Iranians and injured hundreds. The mass movement may not be strong enough to topple the system today but is sowing the seeds for future struggles.


benross

reforming the reform movment

by benross on

Hey, everybody jump on the band wagon!

DK you had it right. But this is a good thing!


Noosh Afarin

روشنفکران و فعالان سیاسی خارج از کشور خواستار استعفای محمود احمد

Noosh Afarin


'خواسته های بهینه جنبش سبز' برای عبور از بحران

 

جمعی از روشنفکران و فعالان سیاسی ایرانی خارج از کشور مطالبات "مرحله اول" جنبش اعتراضی را در ده بند بیان کرده اند.

این بیانیه که به امضای عبدالکریم سروش، عبدالعلی بازرگان، محسن کدیور، اکبر گنجی و عطاالله مهاجرانی رسیده است خواستار استعفای محمود احمدی نژاد از ریاست جمهوری، برگزاری انتخابات مجدد و لغو نظارت استصوابی شده است.

به گزارش سایت اصلاح طلب جرس این بیانیه همچنین خواستار انحلال شورای "غیرقانونی" عالی انقلاب فرهنگی، استقلال دانشگاه ها و خروج نیروهای نظامی و شبه نظامی از محیط های دانشگاهی می شود.

به رسمیت شناختن حق جنبشهای دانشجویی و زنان، اجتماعات مسالمت آمیز و فعالیت احزاب سیاسی یکی دیگر از درخواست های بیانیه یاده شده است.

برخی دیگر از مطالبات مطرح شده از سوی این چهر های روشنفکری و سیاسی خارج از ایران از این قرار است: آزادی کلیه زندانیان سیاسی، کلیه رسانه ها، "محاکمه عاجل شکنجه گران، قاتلان، آمران و عاملان جنایات گذشته"، استقلال قوه قضائیه و انتخاباتی کردن ریاست آن، "رعایت استقلال اقتصادی و سیاسی حوزه های علمیه و دولتی نشدن روحانیت" و خروج نیروهای نظامی از سیاست، اقتصاد و فرهنگ.

و بالاخره این بیانیه خواستار "انتخابی کردن، نقدپذیر و پاسخگو کردن همه متصدیان رده اول کشور و محدود کردن دوره تصدی آنان" می شود.

این بیانیه بدنبال راه حلهای میرحسین موسوی از رهبران معترضین ایران برای خروج از بحران منتشر می شود که طی آن وی خواستار مسئولین پذیری دولت، آزادی مطبوعات، اجتماعات، رهایی زندانیان سیاسی و تدوین قانونی "شفاف" برای انتخابات شده بود.

اما آقایان بازرگان، سروش، کدیور، گنجی و مهاجرانی در این بیانیه خاطرنشان کرده اند پیشنهادهای آقای موسوی "جنبه حداقلی" دارد و آنها "ضمن حمایت کامل" از رهبران جنبش اعتراض آمیز مردم در داخل "روایت خود را از خواسته های بهینه" این جنبش اعلام می کنند.

آنها همچنین تاکید کرده اند "جنبش سبز ایران مدافع تمامیت ارضی ایران، مخالف حمله نظامی به کشور، مخالف دخالت بیگانگان در تعیین سرنوشت مردم ایران و نگران تحرمی های اقتصادی زیانمند به حال ملت ایران است."

این بیانیه هشدار می دهد "ولی جائر" طی بیست سال گذشته با "گفتمان دشمن" بخش عظیمی از جامعه را به جبهه دشمن تبدیل کرده که "سازمان های سرکوب باید تکلیف آنها را یکسره کنند."

در خاتمه این بیانیه آمده است نپذیرفتن خواسته های جنبش و تشدید سیاست سرکوب و ارعاب کشور را به بحران عمیقتری فرو خواهد برد که مسئولیتش با "صاحب ولایت مطلقه" است.

 

//www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/01/100103_wmt-ir88-intellectuals-proposal.shtml

 

 

 


Noosh Afarin

ویدئو زنی که توسط ماشین رژیم در تاریخ ٦ دی کشته شد

Noosh Afarin


 

 

 

 

 

 

 


Anonymoses

Iran should face smarter

by Anonymoses on


Iran should face smarter sanctions, says Mohsen Makhmalbaf

//www.guardian.co.uk/world/2009/nov/25/iran-mohsen-makhmalbaf-sanctions

Interesting how the same guy who was buddies with these dudes now has gone to the other so-called side. And speaks on behalf of Iran meanwhile. Where's the money now?


HollyUSA

'John Kerry Banned from Iran'

by HollyUSA on

The iranian government has denide a visa to Senator Kerry.

//www.associatedcontent.com/article/2550633/j...


HollyUSA

Telegraph Jan 3rd: 'US to exploit Iran unrest for sanctions'

by HollyUSA on


vildemose

Jan 03 Iranian reporter

by vildemose on

Jan 03

Iranian reporter sentenced to time in prison, desert exile, lifelong ban on political activity | Canadianpress (Posted by: Free Iran)

An Iranian journalist lost an appeal Sunday against his conviction on charges of spreading propaganda against the ruling Islamic establishment and was sentenced to six years in prison and five years of internal exile in a remote desert town. more here:

 //www.google.com/hostednews/canadianpress/article/ALeqM5grHHt6v7QG56oUL9RFDfYVYVhq9A

 


vildemose

Holly and Shifteh jan: You

by vildemose on

Holly and Shifteh jan: You two can take credit anytime I post anything of value to either of you. You don't need to ask.


yolanda

OMG!

by yolanda on

 A high-ranking official of the Iranian Football Federation (IFF) has been compelled to resign after a Happy New Year greeting was accidentally sent to the Israel Football Association.

//www.presstv.com/detail.aspx?id=115222&sectionid=3510211

//www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3828286,00.html

Delaram Banafsheh (Yolanda)

"Cactus in the Desert"


benross

به گفته محمد

benross


به گفته محمد کریمی راد، مقام های امنیتی در جلسه روز یکشنبه با نمایندگان مجلس از "سلطنت طلبان و خارج نشینان" به عنوان "عامل اصلی اغتشاشات" روز عاشورا نام بردند.

رژیم از روز اول می‌دانست چه چیزی او را سرنگون خواهد کرد. اما ظاهراً مردمی که او را سرنگون خواهند کرد را با آن «چیز» اشتباه گرفته است! 


Shifteh Ansari

وزارت اطلاعات در مورد حوادث عاشورا به نمایندگان مجلس توضیح داد

Shifteh Ansari


کنون وزارت اطلاعات انگشت اتهام را به سوی ایرانیان خارج از کشور بلند کرده است.
به گفته محمد کریمی راد، مقام های امنیتی در جلسه روز یکشنبه با نمایندگان مجلس از "سلطنت طلبان و خارج نشینان" به عنوان "عامل اصلی اغتشاشات" روز عاشورا نام بردند.
آقای کریمی راد به نقل از وزارت اطلاعات گفت که از جمله "چهار عضو گروهک مارکسیستی" از عوامل آن اعتراضات هستند که بازداشت شده اند و افزود که "تعدادی از بهاییان" نیز در آن "فتنه ها" نقش داشته اند.
//www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/01/100103_s...


Shifteh Ansari

علی لاريجانی: اگر ولايت فقيه نبود دچار ديكتاتوری می شدیم

Shifteh Ansari


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ولایت فقیه در كشور نبود در ابتدای انقلاب اسلامی دچار دیكتاتوری جدید می‌شدیم.
به گزارش ایرنا علی لاریجانی دیروز در دیدار با مردم و نخبگان نیشابور افزود: زمان‌هایی كه نسبت به ولایت فقیه صادقانه عمل كرده‌ایم كشور پیشرفت‌های جهشی داشته و آن زمانی كه عده‌ای فریبكاری كردند كشور ما پسرفت داشت
//univeresgreen.posterous.com/9339121


Shifteh Ansari

هشت دانشجوی آزاد مشهد با آمبولانس به خارج از دانشگاه مننتقل شدند

Shifteh Ansari


ادعای روزنامه خراسان دروغ است: هشت دانشجوی آزاد مشهد با آمبولانس به خارج از دانشگاه مننتقل شدند
...
هشت دانشجو که خونریزی شدید داشتند با آمبولانس و ماشین های امنیتی حاضر در اطراف دانشگاه به خارج از دانشگاه منتقل شدند و نیروهای امنیتی اجازه همراهی هیچ یک از دوستان این دانشجویان را با آنها ندادند.
در میان این دانشجویان زخمی حال یک دانشجو دختر که از ناحیه گردن چاقو خورده بود و یک دانشجو پسر که توسط اراذل حامی دولت کودتا از ناحیه سر با چوب و باتوم مضروب و دچار خونریزی شده بود، به شدت وخیم بوده است. این دانشجویان درحالی که بیهوش بوده اند، توسط نیروهای امنیتی روی زمین کشیده شده و به بیرون منتقل شده اند. با توجه به وخامت حال این دو دانشجو و بازداشت همه دوستان آنها که همچنان در بازداشت میباشند و تکذیب وجود آنان از سوی مسئولان دولتی، احتمال به شهادت رسیدن آنها قوت گرفته و در سطح شهر مشهد منتشر شده است. روزنامه خراسان که در ماههای اخیر به محفل نهادهای امنیتی و حیات خلوت کودتاچیان تبدیل شده است، در متنی که در روز پنجشنبه منتشر نموده بود نیز ضمن اعتراف به حمله اراذل و اوباش حامی دولت کودتا به دانشگاه آزاد مدعی شده بود که دانشجویان معترض تعدادشان تنها 100 نفر بوده است و دانشجویان درحالی که از دست مهاجمان فرار میکرده اند شیشه های دانشکده های فنی و معماری را شکسته اند! این ادعای روزنامه امنیتی خراسان در حالی است که فیلم های منتشر شده از تجمعات دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد حاکی از حضور جندین هزار نفر دراین تجمعات است. گفتنی است دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد روز چهارشنبه سعی داشتند مراسم سوم شهدای روز عاشورا را در صحن دانشگاه برگزار کنند که با حمله وحشیانه نیروهای حامی وابسته به نهادهای نظامی روبرو شدند.
...
//www.autnews.de/node/5800


HollyUSA

Shifteh jan

by HollyUSA on

While I appreciate your undoubted integrity, we're all in this together :) And you have Vildmose's blessing I'm sure, without the need to ask for it.

You're my ic heroin of the month :) Have a wonderful Sunday.


Shifteh Ansari

Hi Holly!

by Shifteh Ansari on

I posted the news item.  Everyone should see that.  I didn't want to run and take credit for Vildemose's research!  Enjoy your Sunday Holly!


vildemose

Shifteh jan: Thanks. I

by vildemose on

Shifteh jan: Thanks. I thought it was very refreshing perspective too. Pleae go right ahead and post it. Dastet dard nakoneh...lol


HollyUSA

Vildmose

by HollyUSA on

I agree with Shifteh - that was indeed an excellent piece. Thanks.

Shofteh jan, why wouldn't you post it??


Shifteh Ansari

احتمال مهاجرت اعتراضی سید حسن خمینی و بیت امام به نجف، قوت گرفت

Shifteh Ansari


بامدادخبر: به گزارش پارسینه، شنیده شده است حجت الاسلام سید حسن خمینی و سایر اعضای خانواده امام خمینی تصمیم گرفته اند در حرکت اعتراض گونه، ایران را ترک و به نجف اشرف عزیمت کنند و این تصمیم را با تعدادی از نزدیکان خود در میان گذاشته اند.
البته هنوز مشخص نشده است بیت امام خمینی می خواهند بطور دائم به عراق مهاجرت کنند یا صرفا یک تصمیم کوتاه مدت و مقطعی است.
حمله اخیر جمعی از لباس شخصی ها به حسنیه جماران در هنگام سخنرانی سید محمد خاتمی، یکی از دلایل رنجش شدید حجت الاسلام حسن خمینی است. نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی بعد از انتخابات خرداد 88 در بسیاری از مراسمات رسمی در حرم امام غایب بود.
Read the rest here: //www.bamdadkhabar.info/2010/01/post_3169/


Shifteh Ansari

Thanks Vildemose!

by Shifteh Ansari on

A most interesting article, indeed, with a whole new angle from which to view what's happening in Iran.  Kudos to you for finding it.  Everyone should see this.  Would you like to post it in the news section, or should I? 


vildemose

Some of the detainees

by vildemose on

Some of the detainees names:

 //www.youtube.com/watch?v=dSX1xYAi99k&feature=player_embedded#

A simple search for "names arrested #iranelection" on Twitter yields more results.


vildemose

Shifteh and

by vildemose on

Shifteh and Holly:

Interesting article:

//www.wildcat-www.de/en/wildcat/85/w85_iran_en.htm