معلوم نیست کجا تو خارج می گرده که این همه نفرت از شهروندهای معمولی پیدا کرده؟ چرا اصرار داره اعمال معمولی شهروندا رو سیاه جلوه بده؟ با عینک مذهبی های افراطی ببینه؟ اعمال ما رو سرشار از گناه بدونه چرا اصرار داره ثابت کنه ملت بی فرهنگی هستیم؟ می خواد بگه ما خس و خاشاکیم؟
تازه از این ور دنیا، تو دل اروپا، نماینده صدای دهاتی های ایران شده. یکی بیاد این جوان جویای نام رو از جلو تلویزیون های بُنجلِ لس انجلسی بلندش کنه ببره با خودش تو جامعه، تو ایران و خارج کشور، تو صفای دراز مواد غذایی، تو موزه ها، تو مدارس فارسی خانواده های ایرانی. تو تلاش ایرونی ها برای برگزاری جشنواره های ایرانی، تو کلاس های اموزش رقصهای محلی، تو محیط های کار ناگزیرِ سخت و بی حرمت کننده، تو نخوابیدن های طولانی رانندگان تاکسی تو فرودگاهها، توی اشپزخونه رستورانها، توی دانشگاهای دنیا، پیش هزاران استاد دانشگاه ایرانی تو جهان، بین روسای ایرانی شرکت های بین المللی… بین کودکان ایرونی که شاهنامه رو حفظ می کنن…
یکی دعوتش کنه تو خونه ادم های معمولی، خانواده هایی که با بچه هاشون مشق های زبان های جهان رو می نویسن… منظورش از دهاتی ها کیست که می خواد صدای اونها باشه؟ یکی واقعا بگه چرا شاهین خان کول، چرا قصد بی ابرویی شهروندای ایرونی رو داره که بعد از سالها تحمل و توهین، ناچار از کشورشون آواره این جهان شدن؟… یکی نیست بهش بگه خارج، لس انجلس نیست عزیز. یکی نیست دستش رو بگیره ببره لس انجلس، نشونش بده که خود لس انجلس اونی نیست که تو ویدئوهای شیش و هشت شون می بینی.
کدوم ما از شهرستونی بودن مون ابا داریم. یا کدوم ما خارج نشین ها با لهجه خارجی حرف می زنیم؟ کی می تونه سینه سیلیکونی داشته باشه؟ کی اصلا می خواد دماغ عمل کنه اینجا؟ اینجا پول نداریم دندونامونو بکشیم. من که می گم این جوان خشن، هاله نور احاطه اش کرده…
چرا این اقای انقلابی، ذهنیت سیاه و سفید داره؟ هی داره خط و نشون می کشه بین خلق و بچه سوسولا، دهاتی و شهری، داخلی و خارجی.. یکی بهش بگه، هاله نور رو به پا؟ دور و برت رو ببین. حرف حسابت چیه اخه؟
ترانه اش هم که تازه داره می رسه به تقلید از ۵ سال پیشِِ محسن نامجو، که وسط ترانه پاپ و شهری، چهچهه رو ابداع کرده بود. این پوپولیسم و شعارهای گنده دادن مگه به اندازه کافی از تو دل حکومت نفتی نظامی شنیده نمی شن که ۳۳ سال ازگار در حال جنگ با « دشمن» هاست؟ همون شارلاتان های نماینده مستضعفین که دستور اخلاقی برای دنیا صادر می کنند و مشغول مدیریتش هستن!
اصلا این نجفی نورانی شده، چرا انرژی و خشمش رو طرف شهروندای معمولی داخل و خارج گرفته؟ ما چه مشکلی برایش ایجاد می کنیم؟ حکم قتلی که براش صادر شده از طرف حکومتی است که می گه نماینده روستائیان و مستضعفهاست. مگر همین حکومت طرفدار مثلا روستائیان نیست که هر روز خد،ا دارن از بچه فقرای معتاد و به ناچار خلاف شده اعدام می کنن بدون اینکه حکم تکفیرشون رو هم بدهند؟
میزبان یه دکتر استاد دانشگاهم که ۴۰ تا مقاله بین المللی داره که توی ایران نوشته… می گه دیگه نمی تونم توی ایران بمونم. می خوام بیام تو رستورانای خارج ظرفشویی کنم. دارم دیوونه می شم… امنیت نیست. امید نیست. امکان برنامه ریزی برای اینده نیست. چرا اینا رو فریاد نمی زنه این مرد انقلابی تابو شکن؟. چرا بند کرده به مردمی که ریختن بیرون با همون موهای ژل زده و سینه سرشار از اشعار خوب شاملو؟ که فرصت بشه موسیقی گوش می دیم. یه کم شعر می خونیم. گاهی مثل همه بشر دنیا مشروب می خوریم. چرا راه خودتخریبی و خود تحقیری پیشه کرده؟
Recently by ونداد | Comments | Date |
---|---|---|
با افتخار تمام سوئدی هستم | - | Oct 31, 2012 |
فیلم « پرویز» و سناریویی برای آینده ایران | - | Oct 18, 2012 |
نقش فریب در عشق | 3 | Oct 13, 2012 |
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
An artist expresses his/her
by rrrezz on Mon Aug 06, 2012 11:51 AM PDTAn artist expresses his/her feelings, thoughts and opinions however it is not a bad idea to think what psychological impact a work of art can have on people. I believe it's not 'good' to put other people into a dead end. The scene that Najafi depicts for Iranians if not a dead end, is certainly very dark.
نمی دونم چرا
CallmeRedSat Aug 04, 2012 10:30 AM PDT
نمی دونم چرا شاهین نجفی یک دفعه دچار شبهه شد و حتی دریکی ازمصاحبه هاش ادعای پیامبری هم کرد!! گفت که من رسالت دارم که حرفهایی به مردم بزنم!!!!!!!ا
کارهای اخیرش هم که با بیان کاملا لمپنی، کاربرد الفاظ شدیدا عامیانه و لحن تندو خشن و انتقادی مهر تاییدی براین ادعاست!!!ا
کارتوحلقم رو که گوش کردم فکر کردم این آدم چقدر پرازعقده ست، عقده های حل نشده و حسادت و کینه به مردمی که درسطح اقتصادی بالاتری ازخودش قرار دارند. شکی نیست که نابرابری های اجتماعی درایران بیداد میکنه، اما اینطور کینه و بغض به آدمهایی که گناهی ندارند جز حماقت، درست نیست!!!!
فکر کنم دراولین فرصت باید با یک روانپزشک مراجعه کنه که بتونه با عقده ها و کمبودهای زندگیش کنار بیاد و بعد به کارهنری و رسالتش ادامه بده!!!ا
Dear Multiple Personality Disorder
by ونداد on Fri Aug 03, 2012 09:36 PM PDTخواندمش. مرسی از ادرس. جالب توجه اینکه اگر اشتباه نکنم این ترانه از روی اینترنت برداشته شده است!
فرد جان چشم. دقت بیشتری خواهم کرد
وندادFri Aug 03, 2012 01:54 PM PDT
ونداد،
Multiple Personality DisorderFri Aug 03, 2012 08:48 AM PDT
اگر تاکنون نخواندهاید، لطفاً این بلاگ را هم بخواند.
آقای ونداد
FredFri Aug 03, 2012 08:29 AM PDT
حق شماست که از هر چه که میخواهید دفاع کنید و یا رد کنید، عرض من این بود که در این راسته لزومی به مغلطه و سفسطه نیست.
سرحال باشید.
بی ایراد وجود ندارد. دوران مطلق گرایی رسما به سر آمده است.
وندادFri Aug 03, 2012 08:18 AM PDT
چوقوک عزیز من متوجه سئوال تان نمی شوم از اینکه یک قشر اجتماعی باید ایراد! داشته باشد. همه قشرهای مختلف بر اساس منافع و شیوه معیشت شان رفتار می کنند. مهم به نظر محدود من این است که ایا در برابر حکومت قرون وسطایی ایران در حد توان خود می ایستند یا نه؟ مهم این است که در مسیر تفاهم و همکاری عمومی بر علیه مدیریت ناکارامد موجود در ایران باشیم. مرسی از توجه ات.
فرد عزیز
وندادFri Aug 03, 2012 08:07 AM PDT
این نظری است که در باره جنبش مدنی دارید. محترم هست و حتما ناشی از تجربه شعوری و اجتماعی شما است. تنها هم نیستید. حضور نگاه انتقادی شما نیز ضروری است.به نظر من، جنبش سبز فرخنده ترین تحول سیاسی در تاریخ این کشور کهنسال است. معایب و ضعف های فراوانی هم دارد.
ونداد آیا طبقه وسط بی ایراد است
choghokFri Aug 03, 2012 05:22 AM PDT
من قبول دارم که میشود کمی نقد را مثبت گفت ولی بدون افرادی مثل نجفی و نقد ما هم تبدیل به بسیجی میشویم که کمترین نقد را نمیپزیریم. نام بردن از جنبش سبز برای این بود که گوشزن کند که ما چه زود ندا را فراموش کردیم.
رک گویی بجای مغلطه و سفسطه
FredFri Aug 03, 2012 04:04 AM PDT
فرموده اید:"نگاه تمسخر آمیز او به طبقه متوسط و به نوعی جنبش مدنی اصلاح طلب ( که در ترانه نقی نیز وجود داشته است)"
به گمان من هر دو حمله اخیرتان به شاهین نجفی؛ در دو نوشته مجزا، که مملو از مغلطه و سفسطه هستند واکنش به راستگویی نجفی در باره سبز بازی "اصلاح طلبان" حکومتی است که در این کامنت رک و راستش را گفته اید.
ایکاش رک گویی را پیشه کنید و بجای شاخ و برگ دادن های بیهوده و مغالطه و سفسطه؛ دلایل مخالفت خود را با دیدگاه دیگران منجمله نجفی که در دوران این نظام زاده و نمو کرده و چند سالی بیش نیست که به خارج آمده در باره عبث بودن جنبش سبز حکومتی " اجرای بدون تنازل قانون اساسی" و " بازگشت به دوران طلایی امام" بیان فرمایید.
ناشناس روزانه عزیز
وندادThu Aug 02, 2012 08:53 PM PDT
نجفی مرتکب جرمی نشده است. او ترانه ایی خوانده است که از نوعی افراط و انحصار طلبی و ذهنیت مطلق بین می تواند ابراز شده باشد. او حق دارد و حتما هم باید بخواند چون به هر حال نماینده شیوه تفکری در ایران است. از دید سلیقه ایی و محدود من، نگاه تمسخر آمیز او به طبقه متوسط و به نوعی جنبش مدنی اصلاح طلب ( که در ترانه نقی نیز وجود داشته است)می تواند مشابه باشد با طومار گناهانی که در خطبه های نماز جمعه برای مردم مخالف شان می چینند. به همین دلیل، من هم حق دارم بگویم که نگاه و نیت ترانه او دست راستی، تحقیر کننده و ضد مدنی است .
vandad
by Anonymous Everyday on Thu Aug 02, 2012 06:31 PM PDTIf he advocated putting them in prison or harassing them because he doesn't like what these people do or how they are, you would be right, but he doesn't. He merely expresses his disgust at how certain Iranians live their lives and he expresses his disgust. There is nothing "gashte ershadi" about it. Also It ain't useful to keep seeing things in either white or black. The logic you are using about his attitude matching "gashte ershad's" is flawed. People can agree on certain things without necesserily being in the same camp.
همیشه هر ادعایی بخشی از واقعیت است
وندادThu Aug 02, 2012 06:35 AM PDT
ناشناس روزانه کسی منکر این نوع ادمها نشده است. سئوال این است که اصلا چه اشکالی دارد ادم ها هر طور می خواهند باشند تا مادامیکه خللی به جامعه نمی زنند؟ دوما چرا نجفی به اخلاقیات و رفتارهای شهری از زاویه یک گشت ارشادی نظر می اندازد? مشکل اصلی تناقضاتی که او و همه می بینند می تواند به خاطر بحران مدیرت یک مجموعه توهم زده مذهبی در ایران باشد. خانه از پای بست ویران است نجفی در حال تخریب ایوان است
Are you denying such people exist?
by Anonymous Everyday on Thu Aug 02, 2012 02:09 AM PDTFrankly I don't get how people can get offended by this. There's no way anybody can deny such people as Najafi is descibing in this song exist and they make most of the rest of us wanna puke. Are they the majority? No, but as long as they exist, this dude has a right to criticise them as much as he wants in his music. More power to him.
پس هم خوب را بگوییم و هم بد
وندادWed Aug 01, 2012 09:23 PM PDT
چوقوک عزیز تذکر درستی دادی. مرسی
هم این و هم آن
choghokWed Aug 01, 2012 01:47 PM PDT
اون چیزهایی که شما میگویید در مورد ایرانیها گفته های شاهین را نفی نمیکنند. بله ایرانیها خیلی گارهای خوب کردند و میکننند ولی ما دارای فرهنگهای بد هم هستیم مثل چشم و هم چشمی یا تظاهر.
عزیز نسیم نویسنده ترک میگفت ترکها دیوانه اند ولی من دوستشون دارم.
روحانی عزیز چشم، سعی ام را می کنم
وندادWed Aug 01, 2012 11:11 AM PDT
دوست عزیز بی شک نوشته من هم کامل نیست و به هر حال یک زاویه دید را مطرح کند و به همان نسبت محدود و سلیقه ایی است. چشم سعی می کنم دلبازتر ببینم. مرسی
آینه شکستن خطاست ...
ruhanyWed Aug 01, 2012 10:02 AM PDT
همسایه قدیمی عزیز
وندادWed Aug 01, 2012 09:15 AM PDT
درست می گوی همسایه قدیمی عزیز از اینکه موسیقی « رپ» قرارش بر اعتراض است و گاهی حتی در هر نوع موسیقی شعارهای اعتراضی عمومی نیز سر داده می شود ( با شما هستم معلما، دست از سر بچه ها بردارین-پینک فلوید)، اما اینجا در باره نوحه های دست راستی نجفی بخصوص در دو ترانه نقی و این ترانه، می توان خط لات منشانه و ضد مدنی را در تک تک سطور دید. نمونه مشخص ان ترانه های ضد زن «ام ان ام» است که به طور جدی با ترانه های خشونت امیزش برخورد شده است.
جناب ونداد،
hamsade ghadimiWed Aug 01, 2012 08:06 AM PDT
جناب ونداد، درود بر شما. به نظر من درست نیست که سبک موسیقی شاهین نجفی و سایرین هنرمندان "ضّد بازی" را تحت اللفظی ترجمه کرد. موقعی که سروش لشکری، خواننده "رپ" و متولد تهران، میگوید تهران آشغالدونی هست و خود او آشغال است میشود به قول شما تفسیر کرد که لشکری ادعا میکند که تمامی شهروندان تهران زباله هستند و یا میشود تفسیر کرد که او به بیرحمی و فسادی که در تهران رایج هست اشاره میکند و او خود را بهتر از کسی نمیداند (هالهٔ نور ندارد!). اگر متن این سبک موسیقی را در چارچوب زمینه علمی تحلیل کنیم، حق با شما است. این خوانندهها قاعدههای علمی را رعایت نمیکنند، زمینهیابی نمیکنند، واژههای که استفاده میکنند به دقت موشکافی نمیکنند، به منابع کتابخانهیی و اسناد بینالمللی رجوع نمیکنند و غیره...
به طور کلی، من شخصاً از این نوع موسیقی در امریکا لذت نمیبرم چونکه دور تکامل متن اشعار خوانندههای امریکایی از نگرانیهای اجتماعی رسیده که کی بیشتر پول داره، جواهر داره، دوست دختر داره و غیره ولی رپ ایرانی هنوز به بیعدالتی و ویژگیهای منفی که در جامعه ایرانی دیده میشود تمرکز میکند. قیاس ضّد و نقیض در این است که بسیار کسانی را که شاهین نجفی در ترانههایش تمسخر میکند از او پشتیبانی میکنند ولی شما که روشن فکرید با نمایندگی از آنها به نجفی حمله میکنید!
Vandad, Good Point
by Azarbanoo on Wed Aug 01, 2012 07:44 AM PDTI like Shahin but your observation is Valid.
انتقاد
hadi khojinianWed Aug 01, 2012 04:21 AM PDT
چرا که نه. هیچ چیز مقدس نیست الی خطوط نامریی روابط آدم ها و فرهنگ ها که آن هم جای حرف دارد . برای من همین مهم است که بتوانیم از دیگران انتقاد کنیم ولی در لابه لای نوشته ات خیلی ظریف شاهین را تحقیر کردهای. شاید هم من اشتباه کردهام. من به اسطوره سازی و این مزخرفات ایرانی معتقد نیستم ولی باید این را هم بگویم که نه تنها تو بلکه هر کس دیگری با ادبیات آکادمیک و حتی عامیانه می تواند حرف دلش را بزند. شاهین جان ما این روزها به جایی رسیده که فکر می کند این جوری ترانه خواندن می تواند دردی را بگشاید. خب هنرمندها حرف های خودشان را دارند و من و تو هم حرف های دیگر. خدا حافظ همه ی ما باشد حتی اگر وجود هم نداشته باشد.
هادی جان هیچکس حق ندارد فرد دیگری را منع کند
وندادWed Aug 01, 2012 03:34 AM PDT
هادی جان من یک کلام نگفتم ایشان حق ندارد. ایشان ازاد است هر چه می تواند فریاد بزند و به هر قشر و گروهی بتازد. سحن ساده این است که این حق را قائل شویم که بشود از او انتقاد کنیم. همین.
ونداد جانم
hadi khojinianWed Aug 01, 2012 01:45 AM PDT
از حق نگذریم که این دفعه در رابطه با همشهری عزیزم تحلیل درستی نوشتی. ولی رفیق جانم چرا به شاهین حق نمی دهی که عقیدهاش را ارایه بده و حتی وسط حرفاش چهچه بزنه. خودت می دانی که هم خودت و هم نوشته هاتو چقدر دوست دارم ولی من شاهین و ترانه هاشو دوست دارم و نمی دانم شاید هم چون انزلچی هستم یهو رگ غیرتم گل کرد. اجازه بدهیم هر کسی حرفش را بزند حتی به غلط. تصمیم گیرنده مردم عامی و روشنفکرها و کلن همه هستند. البته این را هم بگویم که من طرفدار تصویر سیاه از ایران دادن نیستم. هم من و هم تو در این ور آب زندگی میکنیم و می ببینم که ایرانی ها چه زحمتی برای رشد کردن میکشند. اصلن چرا راه دور برویم یکیش خود من!!! من با بک گراندی که دارم هیچ وقت سعی نمی کنم نوشته ی خیلی سیاه و احمقانه داشته باشم . زندگی با همه وحشتناک بودنش خیلی هم زیباست. اوه گاد... من چرا از خودم تعریف میکنم آخه... انشالله روزی میرسه که ما در مام مهین در کنار هم به ابادانی روح و روان و جسم همهی ایرونی ها بپردازیم. هی رفیق جانم «ونداد» شادو به سامان باشی.
مگه گشت ارشادی؟
وندادTue Jul 31, 2012 11:33 PM PDT
جمهوری اسلامی هر هفته در نماز جمعه طومار طومار از شهروندان گناهکار کشور
میگه. اونها را ضد انقلاب و غریزده و بیگانه پرست و بی ایمان و هرزه و
سوسول خطاب می کنه. چرا اقای نجفی مردم عادی را مورد حمله خویش قرار می ده. رقصیدن و نوشیدن و خندیدن و رفیق داشتن و ژست گرفتن و سفر رفتن و دماغ
عمل کردن و سیلیکون گذاشتن رفتار عادی و خصوصی مردمه. هیچکس حق نداره
مردم رو از اعمال شون تا جایی که به جامعه ضرر نمی رسونه منع کنه. مگه گشت ارشادی اقا؟
قرتی بودن چه اشکالی داره؟ مگر خودت قرتی نیستی نجفی؟
وندادTue Jul 31, 2012 11:28 PM PDT
اصلا چه اشکالی دارد مردم ژست بگیرند. فانتزی سفر داشته باشند. احساس غرور
کنند. سیلیکن به سینه های شان بزنند. دوست پسر و دوست دختر داشته باشند.
موهای شان را ژل بزنند. موسیقی غربی و جاز گوش دهند. مشروب بخورند و شاد
باشند و برقصند ( اگر می توانند) ... یا کتاب های نخوانده داشته باشند. شعر
شاملو زمزمه کنند؟ با کمی دقت متوجه می شوید ک جمله به جمله ترانه ضد مدنی است. ضد شهروندان ایرانی است. ضد جنبش مدنی ایران نیز می تواند تعبیر شود.
جالب است
Multiple Personality DisorderTue Jul 31, 2012 10:20 PM PDT
سپاس
.......
by maziar 58 on Tue Jul 31, 2012 09:31 PM PDTIntersting observation.
Thanks Maziar