زورآزمایی بدون برنده

مقایسه سفر احمدی نژاد با خروشچف در شبکه ی رادیوی عمومی امریکا


Share/Save/Bookmark

زورآزمایی بدون برنده
by Farid Adib Hashemi
28-Sep-2007
 

*خروشچف که در سال 1959 در شرایطی مشابه با شرایط احمدی نژاد در نیویورک قرار گرفته بود تهدید کرد که سفرش را نیمه کاره گذاشته و به مسکو بازخواهد گشت. این تهدید منجر به توقف فعالیتهای تبلیغاتی "جوخه حقیقت" علیه وی شد.

دنیل شور ، تحلیلگر و مفسر اخبار در "ان پی آر" – شبکه ی رادیو ی عمومی امریکا – معتقد است رفتار ی که با محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا و مراکز دیگر شد، یاد آور رفتاری است که امریکائیان با رهبران شوروی سابق در جریان جنگ سرد داشتند.

دنیل شور در تفسیر خود از این رفتارها به برنامه ی عصر گاهی"ان پی آر" در روز چهارشنبه 26 سپتامبر گفت : هر دیپلمات خوبی به شما خواهد گفت که توهین علنی به میهمانی که خود دعوت کرده اید،چیزی جز نقض غرض نخواهد بود.

او می گوید : این ماجرا مرا به یاد حضور نکیتا خروشچف ، رهبر شوروی سابق در امریکا در سال 1959 انداخت.

خروشچف درهر یک از مراسمی که در جریان آن دیدار تدارک دیده شده بود، خود را در برابرگروهی به سرکردگی فردی به نام "هنری کبید لاج" می دید که به عنوان "جوخه ی حقیقت " در تمام مراسم مربوط به خروشچف حضور می یافت و سعی در خنثی نمودن حضور و گفته های او می کرد. تا آنکه خروشچف در جریان میهمانی شامی در لس آنجلس به مقابله برخاست و تهدید کرد که در صورت ادامه ی این روند، برنامه ی دیدار خود از ایالات متحده ی امریکا را نیمه کاره گذاشته و به کشورش باز خواهد گشت. این تهدید باعث شد تا "هنری لاج" به سرعت عقب نشینی کند.

دنیل شور اضافه می کند که این هفته نیز محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، دعوت شده بود تا برای سخنرانی در دانشگاه کلمبیا حضور پیدا کند.

او در یک معرفی طولانی از سوی رئیس دانشگاه کلمبیا متهم شد که "یک دیکتاتور ستمگر کوتوله"است . احتمالا آقای بالینجر با این اظهارات به دنبال آرام کردن دانشجویا معترض بوده است اما به طور قطع این سخنان نتوانست رئیس جمهوری ایران را آرام کند ، چرا که او پس از آن جلسه به مجمع عمومی سازمان ملل متحد رفت ودر سخنان خود، ایالات متحده ی امریکا را بدون ذکر نام، متهم به نقض اصول اساسی حقوق بشر کرد.

دنیل شور سپس با طرح این سئوال که ماجرای دانشگاه کلمبیا چه حاصلی برا ی ما در امریکا داشت می گوید: احمدی نژاد که قدرتش در تهران اخیرا به خاطر سهمیه بندی بنزین و اقتصاد ناپایدار دچار بی ثباتی شده بود، به عنوان قهرمانی که در برابر شیطان بزرک ایستاده به ایران باز می گردد. رسانه های ایران همگی به تقدیر از این قهرمان مشغولند و تلویزیون ایران در حالی که تظاهرات بیرون محوطه ی دانشگاه کلمبیا را نشان می داد اعلام کرد که آقای احمدی نژاد برای چندین روز در مرکز اخبار دنیا قرار داشت.

دنیل شور معتقد است که در این میان اما، مساله ی اصلی ،یعنی غنی سازی اورانیو م در ایران، دست نخورده باقی ماند و رئیس جمهوری ایران قویتر از قبل بر حق کشورش دربرخورداری از غنی سازی اورانیوم و استفاده از آن در مقاصد صلح آمیز پافشاری کرد.

به اعتقاد تحلیلگر ان پی آر ، آزادی علی شاکری - چهارمین ایرانی امریکایی تبار از حبس در ایران- که روز قبل از سخنرانی رئیس جمهوری ایران در امریکا صورت گرفت را مشکل بتوان در این تصویر کلی جای داد.اما شائول بخاش همسر هاله اسفندیاری- ایرانی امریکایی تباری که ماه قبل از زندان در ایران آزاد شد و به امریکا بازگشت-به دنیل شور گفته است که آزادی شاکری حرکتی نمادین بود که برای کمک به احمدی نژاد در سفرش به امریکا صورت گرفت، اما دیر انجام شد.

دنیل شور معتقد است که در زورآزمایی بدون برنده ی ایران و امریکا، دولت جورج بوش به سمت جلب آرای بیشتر در شورای امنیت سازمان ملل برای برقرای تحریمهای شدیدتر علیه ایران در حرکت است و جنگ لفظی چند روز اخیر نیز کمک چندانی به این شرایط نکرده است.

فرید ادیب هاشمی
26 سپتامبر 2007


Share/Save/Bookmark

 
default

Just a quick reminder

by Kamangir on

Just a quick reminder to everyone. Please note that the current arabo-muslim mafia in Iran is NOT an iranian government. They do NOT represent the majority of Iranians, they do not have Persian values, thay are AGAINST Persian culture and freedom. They were NOT chosen by us the Iranians but instead brought to power by the west for the west (oil factor involved)  They have, expired as a product and they don't want to leave.

There was no real 'revolution' in 1979, that was an international conspiracy by the intelligent powers using the backward, sheep minded muslims in Iran.  We are in the hands of the hidden international powers, they know what they do and they know how we are. Everything is a theater a play a movie and everything real is happening behind the curtains. There's a difference between intelligence and backward supercitcious Islamic mindset.


default

RE: Where were the Palestinian people?

by Farrokh (not verified) on

Hamid,

You mentioned a very good point but you forgot Syrians and other "laash-khorZ".


default

Where were the Palestinian people?

by Hamid Willie (not verified) on

I have couple simple questions to ask Mahmood Khoshgeleh,
When the Columbia president was ripping you apart, where were your Palestinian friends to stand up and to tell him off? When people in NYC lowered you than dirt, where were your Palestinian friends to confront them?
Too bad Palestinian friends have no return policy to refund all your money.
So go back home and blow them again. You were born stupid and will die stupid.

Hamid Willie