برنامه ی یکسان

هیلاری٬ اوباما و نابودسازی ایران


Share/Save/Bookmark

برنامه ی  یکسان
by OurCommunity
26-May-2008
 

در انتخابات سال ۲۰۰۰ هنگامی که جرج بوش و جان مک کین برای کاندیدایی از طرف جمهوری خواهان رقابت می کردند گروهی از مردم آمریکا پیغامی دریافت کردند مبنی بر این که مک کین فرزند نامشروع سیاه پوستی دارد. این پیغام مشخصا به کسانی ارسال شد که احتمال می رفت تفکرات نژاد پرستانه و یا مذهبی داشته باشند و در نتیجه داشتن یک فرزند نامشروع یا داشتن یک فرزند سیاهپوست توسط آنان به عنوان یک نکته منفی برداشت می شد و از احساسات نژادپرستانه و یا مذهبی این قشر از مردم سو استفاده می کرد. این شایعه به برنده شدن جرج بوش در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان کمک کرد.

چند هفته پیش در جامعه ایرانی شاهد یک فوران خبری درباره مصاحبه هیلاری کلینتون با برنامه «صبح به خیر آمریکا» بودیم. بازتاب این خبر در جامعه ایرانی بسیار بیشتر از بازتاب آن در سایر رسانه های آمریکا بود و حتی گروه هایی که بر ضد جنگ با ایران تلاش می کنند به این مصاحبه اهمیت زیادی ندادند. ولی در جامعه ایرانی ما این ویدیو را بارها در ای میل های خود و در اخبار دیدیم. گروه نیاک نیز از ایرانیان خواست تا با نوشتن نامه به کمپین هیلاری نسبت به این ویدیو اعتراض کنند. این در حالی است که ویدیویی که در یوتوب گذاشته شده و دست به دست بین ما رد و بدل می شود به طور کاملا غیر قابل قبولی ناقص می باشد. هدف من از این مقاله این نیست که احساس وطن دوستانه مان را با احساسات نژادپرستانه مقایسه کنم و یا اوباما را مانند جرج بوش متهم به پخش این ویدیو کنم. هدف من بررسی دقیق تر این ویدیو با در نظر گرفتن شرایط خودمان به عنوان ایرانیانی با احساسات وطن دوستانه است.

ویدیو با این جمله آغاز می شود که «ایرانیان باید بدانند که اگر من رییس جمهور شوم به ایران حمله می کنم.» چه جمله ترسناکی که واقعا خون را به چهره همه ما ایرانی ها می دواند. ولی به عنوان یک شهروند مطلع باید بتوانیم بعد از این که خشم خود رو فرو خوردیم درباره این موضوع با دید کنجکاوانه تری قضاوت کنیم. مثلا این که باعث تعجب است که کسی که تا به حال بر دیپلماسی با ایران تاکید داشت به این صراحت می گوید که حتما به ایران حمله خواهد کرد. و چقدر بیشتر مایه تعجب که گروه های ضد جنگ درباره این کاری نکردند و بلافاصله هیچ عکس العملی نشان ندادند و از آن عجیب تر این که سوالی که توسط مجری برنامه پرسیده شده از این ویدیو کاملا حذف شده است. چرا؟

سوالی که از هیلاری کلینتون شده بود که این جواب تند را در پی داشت این بود:‌« در صورت حمله اتمی ایران به اسراییل چه عکس العملی نشان خواهید داد؟» بگذارید این جمله را کمی مزه مزه کنیم.... «حمله اتمی ایران به اسراییل» به این معنی است که ایران با وجود تمام فشارهای بین المللی اولا سلاح اتمی بسازد و بعد با وجود آگاهی از تمام پی آمد های این کار تصمیم بر جنگ با اسراییل بگیرد و آن هم نه جنگ معمولی بلکه انداختن یک بمب اتم بر روی اسراییل (که احتمالا فلسطینی ها را هم خواهد کشت!).

سوال- در صورت حمله اتمی ایران به اسراییل چه عکس العملی نشان خواهید داد؟
جواب- ایرانیان باید بدانند که اگر من رییس جمهور شوم به ایران حمله می کنم. اگر در ده سال آینده تصمیم بگیرند که دست به کاری احمقانه بزنند و به به اسراییل حمله کنند ما توانایی این را خواهیم داشت که آنها را کاملا نابود کنیم.
کلینتون در آخر هم اضافه کرد: این البته اصلا حرف خوبی نیست ولی کسانی که ایران را اداره می کنند باید این را بفهمند و شاید این حرف باعث جلوگیری از این شود که آنها دست به عملی عجولانه٬ احمقانه و تراژیک بزنند

توجه کنید که هم سوال از این ویدیو حذف شده بود و هم قسمت آخر صحبت های هیلاری که لحن نرم تری دارد

به عنوان کسی که با هرگونه خشونت و علی الخصوص با حمله به ایران هزار درصد مخالف است به هر حال این جوابی نیست که من دوست داشته باشم. ولی این جواب با چیزی که ازدیدن آن ویدیو درک می کنیم بسیار متفاوت است. شاید به نظر همه این طور نباشد ولی این سوال مجری برنامه به نظر من یک سوال غیر واقعی درباره شرایطی است که امکان وقوع آن تقریبا صفر است. ولی فرض بر این که واقعا ایران به چنین عملی دست بزند. آیا شما فکر می کنید هیچ یک از کاندیدا های دموکرات یا جمهوری خواه عکس العملی غیر از حمله به ایران می داشتند؟ شاید فکر کنید که اوباما تفاوت بسیاری در این موضوع با هیلاری کلینتون خواهد داشت. دقیقا در جواب همین سوال اوباما می گوید:   "این سوال را قبلا از ما کرده اند و من خیلی مشخص گفته ام که اگر ایران روی اسراییل یا هر کشور دیگری که با امریکا دوست است بمب اتمی بیندازد عکس العمل ما سریع و با قدرت تمام خواهد بود. این سوال البته درباره شرایطی است که ما اصولا با شکست روبرو شده باشیم. ما نباید اصلا اجازه بدهیم که ایران سلاح هسته ای به دست بیاورد. همین و بس و من قبلا هم گفته ام که هر کاری در توانم انجام می دهم که از دست یابی ایران به سلاح های هسته ای جلوگیری کنم و قبلا هم گفته ام که گزینه حمله نظامی را هم در این راه حذف نمی کنم.»

توجه کنید که این گزینه حمله نظامی به ایران برای «جلوگیری از دستیابی» به سلاح اتمی می باشد. یعنی در صورت ایجاد شرایط «حمله اتمی ایران به سراییل» قبل از این که ایران به اسراییل حمله کند اوباما حاضر به حمله به ایران است. در حقیقت با این که اوباما از کلمات نرم تری استفاده کرده است اگر ما به معنی این حرف توجه کنیم می بینیم که در صورتی که ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند اوباما به ایران حمله خواهد کرد.

هدف من از نوشتن این مقاله شفاف کردن این ویدیو است که در حقیقت می تواند همه ما ایرانیان را تبدیل به شهروندانی کور کند. من به شخصه فکر نمی کنم که هیچ یک از کاندیدا های ریاست جمهوری در آمریکا ذره ای برای ایران دلسوزی کنند ولی می دانم که تا کنون هر دو کاندیدای دموکرات درباره ایران برنامه ای کمابیش یکسان دارند. هر دو خواهان دیپلماسی هستند و مذاکره و هر دو مخالف با جنگ. هر دو از حمله نظامی به عنوان یک راه حل قابل قبول برای جلوگیری ایران از به دست آوردن سلاح اتمی یاد کرده اند (در صورت عدم موفقیت دیپلماسی) و هر دو پشتیبان سرسخت اسراییل در منطقه هستند. تفاوتی که بین این دو کاندید وجود دارد این است که اوباما حاضر به گفت و گوی رو در رو با شخص احمدی نژاد در سال اول ریاست جمهوری است و هیلاری گفته است که چنین قولی نخواهد داد.

متاسفانه در جامعه ایرانی اگر از کسی سوال کنید تصور مردم بر این است که تفاوت زیادی میان این دو درباره ایران وجود دارد. برای مثال این که اوباما حامی ایران است و هیلاری به ما حمله خواهد کرد. استفاده از اطلاعات ناقصی مانند این ویدیو برای رسیدن به چنین نتیجه گیری هایی اشتباه است. اگر بر فرض هم چنین تفاوتی بین این دو کاندیدا وجود داشته باشد باید کسی به صورت غیبی به مدارک موثق تری دسترسی داشته باشد که ما از آنها خبر نداریم.

این دید غلط درباره این دو کاندید ریاست جمهوری به ما و جامعه ایرانی لطمه می زند. ما باید بتوانیم به عنوان شهروندان یک دموکراسی انتخاب خود را مبنی بر اطلاعات درست و دقیق و با توجه به خواست ها و نیاز های خود به عنوان یک ایرانی و به عنوان یک شهروند چه یک معلم یک کارمند یک دانشجو یا یک پزشک به عنوان یک زن یا مرد به عنوان کسی که بیمه درمانی دارد یا نه و ... انجام دهیم. (با داشتن اطلاعات درست یک شهروند ایرانی-آمریکایی می تواند به انتخاب مورد علاقه خود چه آن انتخاب رلف نادر باشد چه هیلاری یا اوباما یا ران پال یا حتی مک کین). در نهایت شاید تنها کسی که موافق حمله به ایران باشد کاندیدای جمهوری خواهان (مک کین) است و ما در عین حال باید در انتخابمان این موضوع را هم در نظر بگیریم که کدام کاندیدا شانس بهتری در مواجهه با مک کین دارد.

مسلما مانند هر ایرانی من با هر گونه تلاش برای حفظ منافع ایرانیان موافقم ولی با ایجاد شرایطی که باعث گمراه کردن خودمان شود سرسختانه مخالفم. این که هیلاری طوری معرفی شود که گویی او سیاست های بوش و مک کین را دارد و این که اوباما طوری به نظر برسد که گویی بهترین شرایط را برای ایران به ارمغان می آورد ساده اندیشانه و برای ما مضر است. استفاده از احساسات وطن پرستانه ایرانیان برای تصویر کردن چهره هایی نادرست از کاندیدا ها به جامعه ما صدمه می زند



references:

* National Pool Report of Obama’s Meeting With Jewish Leaders

* Clinton: US could ‘totally obliterate’ Iran if it attacks Israel 


Share/Save/Bookmark

 
default

If the media reflects

by Fatollah (not verified) on

If the media reflects opinions of other candidates differently and far from truth! As they have done many times before! Then, I have to assume that the stage is set and the president of the USA is already choosen! but, by whom? That would be interesting to know!


nema

No body overthrows anybody

by nema on

No body overthrows anybody until Iranian people find democracy in their heart and mind.

 

She said if Iran attacks Israel, she will defend Israel by attacking Iran, why Iranian continual wage verbal war of attack against other counties, don’t you ask yourself that question first.

nema


Abarmard

Go Obama

by Abarmard on

We need a change, not Hillary or McCain but Obama. Go obama.

Your article is missing a point. A candidate should not be allowed to talk the way Hillary did. Obama would've (and has) answered differently. There is a political and diplomatic language that is necessary for a "president" to have. You maybe basing your standards on Bush and see Hillary a great option, which I would suggest to climb higher and get to Obama.


default

thank you for the right analysis

by EyIran (not verified) on

well at the moment our arch enemy is the IRI. then the saudis, us & uk.

we have to find a proper well known person with a good name like Reza Pahlavi with strong opposition group to overthrow the IRI before it gets too late.