بازنده جنگ غزه كیست؟

بهای سنگین پیروزی‌های نظامی اسراییل


Share/Save/Bookmark

بازنده جنگ غزه كیست؟
by Hossein Bagher Zadeh
21-Jan-2009
 

جنگ خونین و فاجعه‌‌بار غزه پس از سه هفته و در آستانه تحلیف رییس جمهوری جدید آمریكا آقای ‌اوباما به پایان رسید. مردم غزه این مدت را در زیر حملات سنگین شبانه روزی اسراییل با ترس و وحشت به سر بردند. جنگ بیش از 1300 كشته از مردم غزه، و از جمله سدها كودك و زن بی دفاع، بر جای‌ گذاشت. علاوه بر آن، چندین هزار نفر دیگر زخمی و مجروح شدند. تلفات اسراییلیان در جریان این جنگ از 14 نفر تجاوز نكرد. سرانجام نیز جنگ با اعلام یك طرفه آتش بس از سوی اسراییل، و سپس اعلام مشابهی از سوی‌ حماس پایان گرفت. در این جنگ، هر دو طرف متخاصم ادعای پیروزی كردند. این ادعاها هر دو تا حدی درست است. هر دو طرف این جنگ می‌توانند بر روی ویرانی‌های غزه و تلفات سنگینی كه بر مردم غیر نظامی غزه وارد شد خود را پیروز بنامند. ولی آیا این جنگ بازنده‌ای نداشت؟ برای پیدا كردن بازنده جنگ باید از صحنه جنگ بیرون رفت و آن را هزاران كیلومتر دورتر از غزه جستجو كرد.

جنگ غزه خونین‌ترین حمله نظامی اسراییل در تاریخ درگیری‌های این كشور با مردم فلسطین بوده است. اسراییل به بهانه اعلام پایان آتش‌بس شش ماهه و پرتاب موشك از غزه به سوی مناطق مسكونی اسراییل از سوی حماس به غزه حمله كرد، ولی شواهد حاكی از آن است كه این حمله از مدت‌ها پیش تدارك دیده شده بود. از نظر زمانی نیز این حمله برای هفته‌های آخر حكومت بوش از یك سو، و هفته‌های پیش از انتخابات اسراییل از سوی دیگر، طرح ریزی شده بود. علاوه بر این، اجرای این طرح چنان دقیق سازمان داده شده بود كه تا ساعت تحلیف آقای اوباما نه فقط جنگ به پایان برسد و بلكه اسراییل نیروهای خود را از غزه خارج كند. برای تأمین پیروزی در این جنگ برنامه‌ریزی شده، اسراییل حد اكثر نیروی آتش زرادخانه خود را به كار گرفت و بسیاری از قوانین جنگی را زیر پا گذاشت. بمباران بی‌ملاحظه مناطق مسكونی و استفاده از بمب‌های آتش‌زا علیه غیر نظامیان از مواردی است كه سازمان ملل و عفو بین‌الملل اسراییل را به خاطر آن به حنایت جنگی متهم كرده‌اند.

اسراییل البته به لحاظ نظامی در این جنگ پیروز شد. با بمباران‌های هوایی اولیه و سپس حمله زمینی به داخل غزه، حماس در شرایطی نبود كه بتواند با زرادخانه عظیم و فن‌آوری‌های پیشرفته نظامی اسراییل مقابله كند. گرچه تلفات نیروهای حماس در این حملات سبك ارزیابی شده است، شواهد حاكی از آن است كه قدرت حماس در ادامه موشك‌پرانی به اسراییل، و از آن مهمتر، پر كردن ذخائر مستهلك شده موشك و سایر ابزارهای جنگی‌اش به نحو محسوسی كاهش یافته است. تونل‌های بزرگی كه در مرز غزه با مصر ساخته شده و از جمله برای قاچاق اسلحه از آن‌ها استفاده می‌شد با بمباران‌های مكرر اسراییل به شدت آسیب دیده‌اند، و با كنترل مرزهای آبی و زمینی‌ غزه كه از سوی‌ آمریكا و كشورهای اروپایی تضمین شده، برای حماس راه چندانی برای ورود اسلحه به غزه باقی نمانده است. پیروزی‌های نظامی اسراییل، اما، به بهای سنگینی از لحاظ سیاسی برای آن تمام شده است. نفرت عظیمی‌ كه اسراییل با حملات بی‌ملاحظه خود علیه غیر نظامیان و به خصوص زنان و كودكان در منطقه و جهان عرب/اسلام ایجاد كرده است نتیجه‌ای جز تقویت نیروهای خشونت‌گرا نخواهد داشت و امكان صلح بین فلسطینیان و اسراییل را برای‌ مدت‌ها به عقب خواهد انداخت.

حماس به عكس اسراییل، اگر چه به لحاظ نظامی شكست خورد از نظر سیاسی می‌تواند خود را پیروز ببیند. خشم و نفرت و حس انتقامی كه عملیات اسراییل در بین ساكنان غزه ایجاد كرده بیش از پیش به دشمنی با اسراییل در بین آنان دامن می‌زند و آنان را به سوی ‌حمایت از نیروهای رادیكال فلسطینی می‌‌راند. این حمایت بیشتر به سود حماس تمام خواهد شد و موقعیت آن را در بین فلسطینیان، و به خصوص در غزه، تقویت خواهد كرد. البته با تضعیف نظامی حماس، این تشكیلات به احتمال زیاد بیشتر به سوی فعالیت سیاسی روی خواهد آورد - چیزی كه در مورد حزب‌الله لبنان نیز پس از حمله اسراییل در سال 1385 رخ داد. به عبارت دیگر، اسراییل با حملات اخیر خود گرچه توان نظامی حماس را ضعیف كرده، ولی در عین حال به تقویت سیاسی آن كمك كرده است. حماس اكنون می‌تواند به اتكای حمایت‌های بیشتری كه كسب كرده است، همانند حزب‌الله لبنان، از موضعی‌ قوی‌تر وارد فعالیت سیاسی شود و در هر مذاكره‌ای با دستگاه خودگردان فلسطین قدرت بیشتری را بطلبد و نصیب خود بكند.

به این ترتیب، جنگ ۲۲ روزه اخیر عواقب سیاسی مهمی‌ را به دنبال خواهد آورد. احزاب حاكم بر اسراییل كه جنگ اخیر را تدارك دیدند و به مرحله اجرا درآوردند به دلیل آن كه جنگ تلفات كمی برای اسراییل به دنبال داشته است به احتمال زیاد در انتخابات سه هفته دیگر در اسراییل آرای بیشتری را كسب خواهند كرد. طرف دیگر مخاصمه یعنی حماس نیز می‌تواند از خشم و نفرتی كه عملیات اسراییل در غزه ایجاد كرده است به نفع خود بهره‌برداری سیاسی بكند. تجربه مرگبار حمله اخیر و خشك شدن راه‌های تداركات نظامی حماس آن را بیشتر به سوی فعالیت سیاسی خواهد راند و وزنه آن را در صحنه سیاسی فلسطین بالا خواهد برد. یعنی كه دو نیروی‌ متخاصم هر دو ممكن است از این جنگ بهره سیاسی ببرند. و اگر مذاكرات صلح اسراییل و فلسطین از سر گرفته شود ممكن است هر دو نیرو باز در آینده نه چندان دوری با یكدیگر روبرو شوند، منتها این بار نه در صحنه جنگ و بلكه بر سر میز مذاكره برای صلح. مذاكراتی كه به دلیل فضای ایجادشده پس از این جنگ و حضور حماس در آن بسیار طولانی‌تر و مشكل‌تر خواهد بود.

البته در جنگ 22 روزه غزه علاوه بر اسراییل و حماس كه مستقیما درگیر آن بودند، دست كم یك كشور دیگر بود كه مرتب در آتش جنگ می‌دمید. جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی اصلی ‌حماس شناخته شده است و در نیازهای مالی و نظامی آن نقش عمده‌ای ایفا می‌كند. در جنگ اخیر نیز، این حمایت به صورت تبلیغاتی‌ با شدت و حدت تمام ادامه داشت. آقای‌ خامنه‌ای رسما خواهان نبرد مسلمانان با اسراییل شد و كشورهای عرب همسایه اسراییل را كه به دفاع از حماس بر نخاسته‌اند منافق خواند. دسته دسته گروه‌های بسیجی برای «اعزام» به غزه سازمان داده شدند و بعد به دستور رهبر به خانه‌های‌ خود باز گشتند. گروه‌هایی نیز به سفارتخانه‌‌های اروپایی و عرب حمله كردند و بعد به دستور نماینده ولی فقیه از تعرض به آن‌ها منع شدند. برای اولین بار پس از بیش از دو دهه، رییسان كشورهای عربی‌ مانند عربستان و مصر زیر حمله مداوم روزنامه‌های حكومتی و امامان جمعه قرار گرفتند و حتا برای كشتن رییس جمهور مصر جایزه یك و نیم ملیون دلاری تعیین شد.

رژیم ایران به این تبلیغات اكتفا نكرد و مقامات نظامی آن خواهان گشودن جبهه جدیدی علیه اسراییل از سوی‌ سوریه و لبنان شدند. این اظهارات حتا از سوی‌ حزب‌الله لبنان نیز نادیده گرفته شد و این نیروی‌ نظامی‌ كه دو سال پیشتر صدمات درگیری با اسراییل را تحمل كرده بود حاضر نشد به كمك حماس بیاید. روزی كه اسراییل پس از بمباران‌های شدید هوایی، نیروی نظامی خود را وارد غزه كرد، وزیر امور خارجه ایران به جای این كه نگران جان فلسطینی‌هایی باشد كه اكنون در معرض شلیك مستقیم تانك‌های اسراییلی قرار می‌گیرند اظهار خوش‌بینی كرد كه اسراییل با این كار نابودی خود را تسریع كرده است. سرانجام نیز وقتی اسراییل یك طرفه اعلام آتش‌بس كرد، مطبوعات حاكم در ایران از ادامه «مقاومت» حماس خبر می‌دادند، چیزی كه چند ساعت بعد بااعلام آتش‌بس از سوی حماس كاملا نادرست از آب در آمد. رژیم ایران در جریان این جنگ تنها توانست دشمنان جدیدی برای خود در جهان عرب (از جمله، عربستان و مصر) بتراشد بدون این كه بتواند جبهه علیه اسراییل را گسترش دهد یا كمكی‌ به مردم فلسطین برساند (در جریان جنگ، حتا كشتی محتوی مواد غذایی و دارویی ارسالی از ایران نتوانست محموله خود را تخلیه كند).

البته تحلیل‌گران متعددی از دخالت مستقیم رژیم جمهوری اسلامی در سیاست مقابله نظامی حماس با اسراییل سخن گفته‌اند و حتا معتقدند كه جناحی از حماس از این كه این نیرو به «تحریك» جمهوری اسلامی به «دام» اسراییل افتاده، و به این طریق هزینه سنگینی از نظر تلفات انسانی بر مردم غزه تحمیل شده، است ناراضی و عصبانی‌اند. برخی حتا نتیجه گرفته‌اند كه اعلام آتش‌بس از سوی‌حماس زیر فشار همین جناح و بر خلاف نظر جمهوری اسلامی صورت گرفته است. واقعیت هر چه كه باشد، تردید نباید كرد كه جمهوری اسلامی از نتیجه این جنگ سودی ‌نبرده و بلكه زیان دیده است. به لحاظ نظامی، همان طور كه در بالا اشاره شد، راه‌های ارسال اسلحه به غزه اكنون بسته می‌شود و رژیم ایران یك متحد نظامی خود را از دست می‌دهد. البته رژیم می‌تواند هم‌چنان به حمایت مالی از حماس ادامه دهد، ولی این حمایت بازده نظامی علیه اسراییل نخواهد داشت. حزب‌الله لبنان كه هم‌چنان می‌تواند از ایران كمك‌های نظامی دریافت كند پس از تجربه دو سال پیش اشتهای چندانی‌ برای درگیری مجدد با اسراییل ندارد. حماس كه در محیطی بسته فعالیت می‌كند و اكنون راه‌های ارتباطی آن شدیدا زیر كنترل قرار خواهد گرفت به طریق اولی توان (و احیانا انگیزه) كمتری برای این كار خواهد داشت.

حمله اخیر اسراییل به غزه به بهای سنگینی از نظر تلفات انسانی برای مردم غزه تمام شد. این جنگ، اما برای هر یك از دو طرف مخاصمه موفقیت‌هایی از نظر نظامی یا سیاسی به دنبال داشته است. در جریان این جنگ جامعه بین‌المللی و بسیاری از كشورهای دیگر نیز به نحوی درگیر شده‌اند. اكثریت كشورهای اروپایی و جهان عرب به دنبال برقراری یك آتش‌بس «پایدار» بودند و سرانجام توافق كردند كه همراه با باز كردن مرزهای غزه، برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به داخل آن با یكدیگر همكاری كنند. این اقدام علاوه بر تضعیف نظامی‌ حماس وجهاد اسلامی، توان جمهوری اسلامی را نیز در رساندن اسلحه به این نیروها پایین می‌آورد و به همان نسبت نفوذ آن را در بین آنان كاهش می‌دهد. و به این ترتیب، رژیم ایران پایگاه مهمی را در مبارزه خود علیه اسراییل از دست می‌دهد. با گرایش حزب‌الله لبنان به سیاست (و طعم قدرتی كه چشیده است) و گرایش سیاسی مشابهی كه اكنون حماس و جهاد اسلامی خواه ناخواه پیدا خواهند كرد می‌توان دید كه توان رژیم ایران برای تحریكات نظامی علیه اسراییل از سرزمین‌های همسایه آن به شدت كاهش خواهد یافت. جنگ اخیر غزه اگر بازنده‌ مطلقی داشته باشد، این بازنده رژیم جمهوری اسلامی بوده است.



From: Iran Emrooz

Share/Save/Bookmark

Recently by Hossein Bagher ZadehCommentsDate
فقر فرهنگی نقد در اپوزیسیون
1
Dec 02, 2012
از ادعا تا عمل
5
Nov 21, 2012
انتخاب مجدد اوباما
3
Nov 15, 2012
more from Hossein Bagher Zadeh
 
default

IRI is the main looser!

by Arash Kamangir (not verified) on

As Hamas is financed and supported by IRI then the biggest looser is undoubtedly the IRI.
Hamas and Hizbollah must have learned a lesson by now that" you mess with Israel and your homes would be demolished".
I know for sure that both Hamas and Hizbollah will not fire rocketts at Israel in big scale any more.


Farhad Kashani

IRAndokht jaan,  

by Farhad Kashani on

IRAndokht jaan,

 

I’m really gonna give up trying to explain my position to you. I know you mean well, and I know you are a civilized individual when it comes to exchanging ideas, but for some reason, it seems that you keep misunderstanding me.

 

I’m gonna explain my position very short and very sweet, and please, always remember that this has always been and will be my position, and nothing else:

 

No one in his/her right mind likes to see the streets that he grew up on and the cities he grew up in and the memories he/she has from them to be blown to pieces. Why would anyone promote for that? Regardless of what government rules Iran, my memories from Iran will always bee there, good or bad. So why would I see it destroyed? It just doesn’t make sense. What’s gonna make me think that the bomb which is dropped on Iran is only gonna kill IRI thugs and not innocent people?

 

What I’m advocating is a total isolation of the regime and total International joint effort to end the life of the IRI, and the only way to do that is to follow what the world did to the Apartheid regime in S Africa. All countries need to pull their ambassadors out, stop doing business, stop shipment of weapons, stop all relations, …and the list goes on. What Russia and China and Europe are doing by doing business with the regime and having relations with it, and even what U.S is doing to try to establish relations with the IRI is an absolute killer to the cause of Democracy in Iran, and as result, the cause of peace in the world.

 

All I can say is follow the S African model. Did S Africa get bombed or occupied? NO! So why cant we implement the same option in Iran? The IRI regime is 100 times worse than the S African regime and it’s 1000 times a bigger threat to world peace and civilization as we know it, than S Africa was. S Africa was engage in  Apartheid against a single or couple of minorities, the IRI however, is engaged in Apartheid against all ethnic minorities, religious minorities, women (half of the population) and even most shite Iranians who oppose the regime, and its trying to force a fundamentalist view of religion and life on the world by intimidation and terrorism. Aziz, Sunnis are not even allowed to have a mosque in Tehran. Jews cannot voice any support for Israel. Women are forced to wear hijab. What form of Apartheid are worse than those aziz?

 

Look at where S Africa is now…the most advanced country in Africa. Next year, it’s going to host the biggest sporting event after the Olympics. Its modern, its people are free, its strong and well respected around the world.

 

So, please, and I repeat please, don’t misunderstand me in the future.

 

Thanks jaanam.

   


default

with the nationalization of

by chpish (not verified) on

with the nationalization of the banking and finace in united states and europe,the power base of the few financial terrorists will be gone. we will see this change sooner than you think. the world is very interdependent. the few online hate messeges for the helpless kids and elderly under attack by the guns paid by my taxes,will make this transition faster.


default

Afarin bar olmert

by Hambarsoom (not verified) on

Agha jan dar jang halva pakhsh nemikonand. mogheye Mushak parakani be esrail mibayast hads mizadand ke esrail az khod vakonesh neshan khahad dad. Taze khoda pedare juhuda ro biamorze. In ghodrati ke esrail dare age arabha dashtand esrail ra ba khak yeksan mikardand. Hamantor ke hezar sale pish an balaha ra be sare tamame mellathaye zire solteye khod dar avardand.


IRANdokht

فرهاد جان

IRANdokht


مثل اینکه تا ایران را نزنند شما دست بردار نیستی! جنگهای اعراب واسرائیل 30 سال قبل ار ج.ا. شروع شد و هنوز با هم صلح نکردند. چرا از هر فرصتی استفاده میکنی که برای زدن ایران بهانه بسازی برادر من.

مگر شما در ایران هیچ عزیزی نداری؟ دلت هم برای هیچ چیز وهیچ کس دیگه هم نمیسوزه؟


Majid

Hajiagha

by Majid on

I'm so proud of your first comment:

 

مگر ایران با عرض پوزش طویله است که اسرائیل به ایران حمله کند این حقارت آنها را نشان داد تا به عنوان تر سو ترین ارتش دنیا به کشتار مردم بی گناه بپردازد و لکه ننگی بر دامن خود و هوادارانش باشد اگر با ایجاد مدرسه و  بهداشت این کار را می کرد حتما پیروزبود و این جمله که ایران اسرائیل را حکومتی غاصب می خواند تحقیق یافت ویرانه ها ساخته می شوند و مرده ها رو به فراموشی اما تاریخ همچنان باقی خواهد ماند


Farhad Kashani

Here are the losers : Arab

by Farhad Kashani on

Here are the losers : Arab countries, Israel, U.S, Hamas, Hezbollah, Palestinian people, Israeli people.

Here is the single and only winner = Islamic regime of Iran.


default

ba tashakor az lotf shoma

by hajiagha on

//hajiagha-cartoons.blogspot.com/
خیلی ممنون خانم سوری این جی جی ور پریده و دولت کانادا قدر من را نمی دانند تنها هنرمند راستگوی مجرد ایرانی

anothers news from me I never told to any one before about this


من تو سازمان تبلیغات حوزه هنری  کار گرفتم چون هنر مند بودم با کما  ل تعجب دیدم هیچ عکسی از ایشان در سازمان تبلیغات نیست و جو منفی بود می گفتند رئیس جمهور غرب زده و قرتی و توهین به این آقا . من ناارحت شدم و عکس رفسنجانی گذاشتم کنار عکس آقا خامنه ای پشت سرم از فردای آن روز آن چنان همه غذب دار شدندکه نگو  ماه بعد از آن هم  من رو با یک ماه اضافه حقوق اخراج کردند من خانواده شهید هستم هنرمند مردم مجروح جنگ ای بابا الان هم آمدم خارج هر چند زندگی سختی دارم اما باید حقیقت را گفت بعضی ها در ایران با همه چیز مخالف هستند


default

Plus

by NiloufarParsi (not verified) on

Amrika tazeh mikhad ba iran rabeteye diplomatic bar qarar koneh, pas che joor iran bakhteh?


default

Secret co-operation and deal between Iran and Israel

by darkesthours (not verified) on

Secret co-operation and deal between Iran and Israel

Rooz Online interview with former CIA field officer Robert Bayer. Among other things he tells how Iran and Israel had a close co-operation during the eigth year Iran-Iraq war.

//www.roozonline.com/english/


default

Isarel, the main loser...

by Ajam (not verified) on

What did Israel achieve by its incursion and bombing campaign in Gaza?! Nothing... Zilch! What was the main objective of cast lead? Well, according to Israel, an ambitious one, put in an Israeli tough talk format a la Terminator: "Khamas needs to be liquidated!"

Is Hamas liquidated? No! Could Israel realize its secondary, less ambitious objective to eliminate Hamas' capacity to fire rockets? No, the last day of Israeli incursion saw 20 rockets fired by Hamas!

So, what was the real reason behind Israel's ferocious attack on Gaza? Yes, it was to eliminate Hamas, but not directly so. For Israel knew in order to do that, it has to level the whole Gaza down to the ground and over again. For Hamas, like any other resistance movement, is scattered amongst the whole population. Although tempting, but this did not seem feasible! So, Israel figured by unleashing hell on Gaza and killing just enough people (including women and children) to Afflict every (or at most by one degree of separation) single family in Gaza by the loss of life and collateral damage, so they either revolt against Hamas, or the next time around they think twice before voting for Hamas. This was also used as a warning to the West Bank that they'd better cling to Israel's friend, Mahmood Abbas, if they know what's good for them!

However, what Israel refuses to admit is that such tactics would only result in further radicalizing the people it tries so desperately to subjugate! Hamas on the other hand, can declare victory by having survived the Israeli onslaught, and claim to be the first endogenous Palestinian military entity to withstand Israel assault, and come out as a future negotiating party in any future Israeli Palestinian peace treaty.


Souri

hajiagha.........

by Souri on

damet garm ! I didn'tknow you could also talk this way. bravo !!


default

isreal made mullah look like

by king david (not verified) on

isreal made mullah look like an angle so isreal only helped mullahs image and ruined thier own

loser is isreal , because they killed only 95 hammas , rest were cvilians , its like a drop in bucket , hamas still has 20,000 men and same AK47 they had before the war because isreal didnt there dare go inside fearing they lose few men

lets not forget we have mullas in power today because of thier actions in removing mossadegh , they gave us mullahs in the first place , and they keep make them stronger day by day.. same way isreal created hammas and made them stronger


default

Gaza

by hajiagha on

//hajiagha-cartoons.blogspot.com/
اگر ایران از این ها حمایت نکنه سازمان ملل خواهد کرد من در نورت یورک تورنت نزدیک محل یهوی ها زندگی می کردم یک جلسه بود ومن هم رفتم توش یک پلیس کانادائی یک میلیون گرفته بود تا برود آموزش نظامی و پلیسی بدهد آمریکا 6 میلیار کمک بلا عوض نظامی به اسرائیل کرد انسان اگر نیستید لاافل آزاده باشید  گور بابای ملا  آدم باشید نه انان فروش نه وطن فروش گور بابای اسرائیل راست می گوید برود باهم وزن خودش ایران دربیافتد نه چهار تا کودک شیر خوار


default

Hajiagha

by A n o n (not verified) on

Where were all the lions of Hamas the martyrs of Hamas? How come they were hiding behind their multiple wives and children at home? They promised that would turn Gaza into a huge cemetery for Israeli soldiers. Were they going to do it from home? How come they were not at the Gaza border waiting for the Israeli soldiers.

What about the 100,000 signed up Iranian martyrs, how come they only could get as far as the Tehran airport? They must have figured any further than that, they could not get a decent Cheloo-Kabab.

Iranian ship supposedly carrying humanitarian aid to Gaza was shooed away by the Israeli Navy. Then it tried to enter Egypt and was shooed away by the Egyptian Navy.

//www.youtube.com/watch?v=Pt2Y7TJL4S4&feature...

Iran-Shahed, this is Israeli Navy warship. You have no permission entering the Gaza strip area. Gaza is closed. Leave the area immediately.

May you repeat again? I get you broken. May you repeat again? Your message.

I said; this is Israeli Navy warship. You have no permission entering the Gaza strip area. Gaza is closed. Leave the area immediately.

Roger. I declare it. I know the Gaza is closed. I have to stop, and drifting in the water. OK.


default

Thanks for the analysis. Of

by A n o n (not verified) on

Thanks for the analysis.
Of course, the following still needs to unfold:

It is not obvious to what extend Hamas was weakened.

It is not obvious to what extend the Palestinian Authority can consolidate Gaza.

It is not obvious how Saudi Arabia will spend its 1,000,000,000 dollars donation in Gaza.

It is not obvious to what extend can the world prevent Hamas from replenishing its arsenal.


default

comment

by hajiagha on

//hajiagha-cartoons.blogspot.com/
مگر ایران با عرض پوزش طویله است که اسرائیل به ایران حمله کند این حقارت آنها را نشان داد تا به عنوان تر سو ترین ارتش دنیا به کشتار مردم بی گناه بپردازد و لکه ننگی بر دامن خود و هوادارانش باشد اگر با ایجاد مدرسه و  بهداشت این کار را می کرد حتما پیروزبود و این جمله که ایران اسرائیل را حکومتی غاصب می خواند تحقیق یافت ویرانه ها ساخته می شوند و مرده ها رو به فراموشی اما تاریخ همچنان باقی خواهد ماند


Abarmard

Nice analysis

by Abarmard on

استدلال بسيار بجايی در مورد جنگ اسراييل و مردم بی پناه فلسطين مي باشد با اين حال من با نظر شما موافق نمی باشم. هنوز بسيار زود است كه جمهوری اسلامی را بازنده بناميم. در وضع كنون، همانطور كه فرموديد اسراييل با شكست سياسی و فشار بين المللی مواجه شد و می باشد. اين خود برگه بردی برای جمهوری اسلامی به حساب می آيد. جوامع جهانی اجازه حمله رژيم اسراييل به ايران را هرگز نخواهد پذيرفت و جمهوری اسلامی با دانستن اين موضوع با برتری در جنبه سياسی به پا فشاری برای بالا بردن قدرت منطقه ای خود تلاش خواهد كرد. كما اينكه هم ااكنون آماده ساخت بيمارستان، مدرسه، مسجد و آپارتمان برای جنگ زده های عزه می باشد. ايران حماس را برای اولين بار همچو حزب الله در سايه خود دارد. حماس به حزب الله غزه تبديل خواهد شد، چيزی كه جمهوری اسلامی خواستارش بود. در نهايت اسراييل چيزی بدرد بخور بدست نياورد.

Mehdi

When we finally establish the great state of Ishmael

by Mehdi on

When the super fantastic democracy (Jewish-only; others need not apply) and weh set up that super amazing civilized world (Jewish-only) and build 60,000 feet high walls to keep the sub-humans away from this super fantastic democracy (Jewish-only), then you people will see who is the real winner. Well, technically, you won't see, due to the 60,000 feet tall walls, but you get the idea. Just you wait and see. It is coming...