خامنه‌ای سرنوشت علی را برای خود رقم می‌زند!

خامنه‌ای می‌خواهد خود را در حد امام اول شیعیان بالا بکش


Share/Save/Bookmark

خامنه‌ای سرنوشت علی را برای خود رقم می‌زند!
by Hossein Bagher Zadeh
09-Jun-2010
 

کار شبیه سازی در حکومت ایران به اوج رسیده است. روحانیان حاکم بر ایران از حد مجتهد و نایب امام به مراتب فراتر رفته‌اند. اگر روزی آیت الله خمینی نایب امام زمان بود و به نام او حکومت می‌کرد، در طول زمان او از این مرحله گذشت و به سر حد امام معصوم رسید. لقب امام که در ابتدا مفهوم «پیشوا» را برای او به ذهن می‌آورد کم کم جایی برای او در ردیف امامان شیعه باز کرد و احکام او، حتا در ارتکاب جنایت و خشونت، لازم الاتباع تشخیص داده شد. او خود تا آنجا پیش رفت که حفظ حکومت اسلامی را از هر چیز واجب‌تر شمرد و اعلام کرد که به خاطر آن می‌توان احکام اولیه و ثانویه اسلامی و حتا ضروریاتی مانند نماز و روزه و حج را تعطیل کرد. یکی از روحانیان برجسته به نام آذری قمی (که در گذشته است) در روزنامه رسالت ۱۹ تیر ۱۳۶۸ نوشت که ولی فقیه می‌تواند حتا توحید را نیز تعطیل کند. ولی فقیه در قالب شخص خمینی از امام و پیامبر گذشته بود و به مرز خدایی می‌رسید.

پس از مرگ خمینی و جانشینی سید علی خامنه‌ای در مقام ولی فقیه، کار شبیه سازان ادامه یافت و تلاش برای برکشیدن خامنه‌ای از سوی متملّقان او دنبال شد. او باید ابتدا آیت الله و سپس آیت الله العظمی می‌شد تا بعدا بتواند جا پای جای سلف خود بگذارد و در ردیف امامان بنشیند. در طول دو دهه حکومت او این مراحل طی شده و اکنون مدتی است که «ذوب شدگان در ولایت» در باب مقام قدسی و لاهوتی خامنه‌ای از هیچ مبالغه‌ای دریغ نمی‌کنند. آنان دست کم او را یک خمینی دوم می‌دانند و در عین حال از رفتار «پیامبر گونه» او سخن می‌رانند و او را با امام هم‌نامش علی ابن ابی‌طالب هم‌تراز می‌شناسند. این شبیه سازی اگر از سوی پیروان علی خامنه‌ای شروع و به آن دامن زده شده ، اما به آنان محدود نشده است. اکنون تواضع آقای خامنه‌ای به حدی رسیده است که خود او نیز از این مبالغه ابایی ندارد و به آن رسما و علنا اشاره می‌کند.

علی خامنه‌ای در نماز جمعه این هفته خود را با امام اول شیعیان علی ابن ابی‌طالب مقایسه کرد و مخالفان جداشده از حکومت خود را طلحه و زبیر نامید. او صحنه سیاسی ۳۰ سال گذشته جمهوری اسلامی را به 30 سال اول ظهور اسلام شبیه کرد. خمینی را در جای پیامبر محمد گذاشت و خود را جای علی نهاد که، از دید شیعیان، خلیفه بر حق محمد بشمار می‌رفت. سپس برای تخطئه مخالفان خود که روزی از یاران خمینی بودند و اکنون علیه خامنه‌ای موضع گرفته‌اند به نمونه‌های طلحه و زبیر دو صحابی نزدیک پیامبر که بعد با علی به مخاصمه برخاستند اشاره کرد. از دید او که اکنون جای علی نشسته است کروبی و موسوی همان طلحه و زبیرند - طلحه و زبیری که به رغم خدمات ارزنده آنان در زمان پیامبر به دلیل مخالفت با علی از دید شیعیان مردود و مطرود بشمار می‌روند و در فرهنگ شیعی جایی ندارند.

تحمل شبیه‌سازی خامنه‌ای با امام اول شیعیان که اکنون از سوی خود او نیز عنوان می‌شود برای شیعیان ارادتمند به علی البته بسیار سخت است. از دید اینان، علی مظهر شجاعت و فتوت و انسانیت و دلسوزی و شفقت بشمار می‌رود و این همه با صفات و رفتار خامنه‌ای کاملا بیگانه است. از دید اینان علی در فرمان معروف به مالک اشتر یا توصیه به بازماندگان خود در باره رفتار عادلانه با قاتلش و مانند این‌ها تجلی پیدا می‌کند - خصوصیاتی که حتا متملق‌ترین افراد نزدیک به خامنه‌ای نیز نمی‌توانند در او سراغ دهند. در عین حال، دستگاه حکومتی و شخص خامنه‌ای از شبیه‌سازی خمینی و خامنه‌ای به پیامبر و علی و صحنه سیاسی صدر اسلام باکی ندارند و به این ترتیب سعی می‌کنند مشروعیتی برای خامنه‌ای بتراشند و موقعیت سیاسی مخالفان او را که زمانی از نزدیکان خمینی بوده‌اند در انظار هواداران خود لکه دار کنند. در این شبیه‌سازی، اما، خامنه‌ای و نزدیکان او بیش از هر چیز از شکست سیاسی محتوم خود خبر می‌دهند!

واقعیت تاریخی این است که هر چه محمد پیامبر اسلام سیاست‌مدار بود، علی امام اول شیعیان به عکس او در سیاست توفیقی نداشت. سیاست، علم مردم‌داری است و محمد به این معنا یک سیاست‌مدار واقعی بود. او توانست در فاصله ده سال حکومت خود (از هجرت تا مرگ) اقوام مختلف و متخاصم عرب را حول خود جمع کند و در این فاصله نسبتا کوتاه از هیچ یک قدرت جهانی بسازد. توانایی او در قدرت جذب او بود - قدرتی که می‌توانست ابوسفیان‌ها را نیز در طیف نیروهای خود جا دهد و از بسیاری از دشمنان دیروز خود متحدان جدید بسازد. این کار را محمد در جامعه‌ای به انجام رساند که جنگ‌ها و برخوردهای قبیله‌ای و طایفه‌ای رابطه عادی مردمان آن بود و تخاصم‌های تاریخی کار هم‌بستگی آنان را به شدت دشوار می‌کرد. دوران حکومت محمد هر چه که بود و هر خشونتی را هم که به همراه داشت (از جمله قتل عام یهودیان بنی قریظه) یک موفقیت بزرگ سیاسی و کم نظیر یا بی‌نظیر در تاریخ پیدایش قدرت‌های جهانی بشمار می‌رود.

دوران زندگی و حکومت علی، به عکس، نمایانگر یک شکست سیاسی است. علی هر چه که بود یک سیاست‌مدار نبود. او در رقابت در جانشینی محمد به حریفان خود باخت و در سه دوره متوالی از آنان شکست خورد. بعد از ۲۵ سال هم که بخت سراغ او آمد و به خلافت رسید دوران پر تلاطمی داشت. پنج سال حکومت او به درگیری‌های داخلی گذشت و با هر درگیری شکاف جدیدی در حکومت او رخ داد و جمع بیشتری از حول او پراکنده شدند. جنگ‌های جمل، صفین و خوارج یکی پس از دیگری او را به انزوای سیاسی بیشتری می‌کشاندند و به ریزش نیروهای اطراف او منجر می‌شدند. دور شدن طلحه و زبیر از علی بیش از آن که دلیلی بر انحراف آنان باشد از ناتوانی علی در حفظ این نیروها حکایت می‌کند. محمد ابوسفیان‌ها را به خود جلب می‌کرد و علی اصحاب نزدیک پیامبر را (که حتا بمانند طلحه روزی از حق حکومت او در برابر خلفای راشدین حمایت می‌کردند) از خود طرد می‌نمود. خشونتی هم که او با قتل عام خوارج به کار انداخت به تثبیت قدرت او کمکی نکرد. علی نه فقط نتوانست بیش از پنج سال به حکومت پر تلاطم خود ادامه دهد و بلکه پس از قتل به دست ابن ملجم نیز قدرتی قابل حفظ برای بازماندگان خود بر جای نگذاشت. بی‌سیاستی علی، او و خاندانش را برای همیشه از حکومت اسلامی محروم کرد - مصیبتی که شیعیان چهارده قرن به عزایش نشسته‌اند.

اکنون که روحانیت حاکم با تشکیل جمهوری اسلامی خواسته است این شکست تاریخی را جبران کند، شبیه‌سازی خامنه‌ای و اطرافیان او نیز بی‌مناسبت به نظر نمی‌رسد. در این شبیه‌سازی خمینی جای پیامبر نشسته است - کسی که همانند او توانست با جلب نیروهای مختلف و پراکنده جامعه قدرتی به هم زند و نظام سلطنتی ایران را ساقط کند. او هم‌چنین در حفظ نیروهای خودی توانایی خاصی داشت و با اتکای به آن می‌توانست در قلع و قمع نیروهای مخالف هر گاه لازم باشد با شدت عمل کند، بدون این که به قدرت خود او صدمه‌ای بخورد. از این رو، شرایط خمینی همان طور که در این شبیه‌سازی آمده به وضع پیامبر بسیار شبیه است. او نیز ده سال بیشتر حکومت نکرد و وقتی رفت حکومتی مقتدر را بر جا گذاشت و به دست جانشینان خود سپرد.

در این مورد در جانشینی خمینی اختلافی بروز نکرد و علی خامنه‌ای به راحتی به جای او نشست. این البته «موفقیت» خامنه‌ای نبود و بلکه عوامل دیگری (و مهمتر از همه نقش رفسنجانی) در این برآمد تأثیر داشته است. ولی منهای این تفاوت، خامنه‌ای پس از این که کاملا بر قدرت مسلط شد (و به خصوص پس از هشت سال اول) سیاستی را در پیش گرفت که همان نقش علی ابن ابی‌طالب را تداعی می‌کند. خامنه‌ای نشان داد که قدرت جذب و حفظ نیروهای خودی را ندارد و هر از چند گاه نظام خود را با بحران‌ تازه‌ای روبرو می‌نماید. خامنه‌ای ابتدا اصلاح‌طلبان را از خود راند و آنان را به مقابله با خود کشاند. سپس و پس از حمایت از احمدی‌نژاد، او نیروهای عمده بیشتری را که در طیف اصولگرایان و یا هاشمی رفسنجانی قرار داشتند به تدریج از دور خود پراکند. امروز او اقرار می‌کند که طلحه و زبیرهایی که در به قدرت رسیدن او سهم داشتند اکنون در برابر او ایستاده‌اند. خامنه‌ای نشان داده که هرچه که خمینی در حفظ نیروهای خودی موفق بوده است او به همان اندازه توانسته آنان را از خود دور کند. 

خامنه‌ای با شبیه‌سازی حکومت خویش به حکومت علی این ابی طالب می‌خواهد خود را در حد امام اول شیعیان بالا بکشد، ولی عملا از سرنوشت محتوم حکومت خود سخن می‌گوید. او هم چون علی نشان داده که قدرت جذب و حفظ نیروهای خودی را ندارد و سیاستی را دنبال می‌کند که به برخوردهای داخلی و هرز رفتن این نیروها منجر می‌شود. او ممکن است حتا بمانند علی دست به خشونت وسیع بزند و «خوارج» زمان خود را از دم تیغ بگذراند، ولی این سیاست هم همانند سیاست علی او را تنهاتر خواهد کرد. می‌ماند شعار کر کننده حزب الله که «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند». ولی مگر اهل کوفه نیز شعارهایی مشابه برای خوش‌آمد علی سر ندادند، و یا فرزند او (حسین) را به حمایت خود مطمئن نکردند؟ هرچه آن شعارها و وعده‌ها در روز تنهایی علی و حسین به دردشان خورد امروز نیز علی خامنه‌ای می‌تواند به این شعارها دل ببندد و دل خوش کند. خامنه‌ای از یک نظر به درستی خود را با علی مقایسه کرده است - و به سرعتی مشابه، سرنوشت علی و حکومت او را (با یا بدون خشونت) برای خود و نظام سیاسی ولایت فقیه رقم می‌زند. 
From: Iran Emrooz


Share/Save/Bookmark

Recently by Hossein Bagher ZadehCommentsDate
فقر فرهنگی نقد در اپوزیسیون
1
Dec 02, 2012
از ادعا تا عمل
5
Nov 21, 2012
انتخاب مجدد اوباما
3
Nov 15, 2012
more from Hossein Bagher Zadeh
 
fozolie

Maybe that is why

by fozolie on

Arabs say Shiites are apostates.

If Ali-Geda can become the head of Akhoond-Shahie why can't be elevated to Imam Ali position?

 


Harpi-Eagle

Funny ...

by Harpi-Eagle on

Seyed,

That was hilarious, LOL.

Payandeh Iran, our Ahuraie Fatherland


Seyyed-Ali-Khamenei

جناب آقای باقر زاده

Seyyed-Ali-Khamenei


 

                                                       بسمه تعالی

جناب آقای باقر زاده: بنده جدیداً در iranian.com ثبت نام کرده‌ام و در اینجا حضور دارم.  خواهشمند است که در آینده شما اگر سوالی دربارهٔ اهداف من دارید از خود من شخصاً بپرسید.  ولی‌ حالا بگذریم.  بنده پاسخ این آرتیکل شما را به این نحو خواهم داد.  

بنده اصلا با حاضرت علی‌ (ص) قابل مقایسه نیستم.  اولا، امام علی‌ (ص) حکم یک شهر الکی‌ در صحرای عراق به اسم کوفه بود که به غیر از شن هیچ چیزی نداشت.  تو مکه و مدینه هم هیچ کس ترب بارش نمیکرد.  اصلا در روایت آمده که در مکه و مدینه در آن زمان ترب وجود نداشته است.   ولی‌ باز هم بگذریم.  بنده رهبر معظم انقلاب اسلامی کشور پر برکت ایران هستم.  نشتستم روی سومین ذخایر نفت جهان و دومین ذخایر گاز جهان.  به اضافهٔ آن ایران هزار و یک معدن و صنعت و هزار چیز دیگر هم دارد که من زیاد بهشان وارد نیستم ولی‌ میدانم که پول زیادی از آنها به حساب من در سویس حواله میشود.

ثانیا، امام علی‌ (ص) این گاو شیر ده‌‌، فلسطین عزیز، را نداشت که ۳۱ سال آنرا برای مصرف خودش بدوشد. این مردم قهرمان فلسطین بهترین عکسها را برای پوسترهی تبلیغاتی و دوربینهای تلویزیون ما تحویل میدهند.  هر وقت که اسرائیل عزیز-ببخشید، ملعون-یک موشک بر سر آنها میاندازد و خانه آنها را خراب می‌کند، ما از ته قلب یک نفس راحت میکشیم، صلواتی میفرستیم و خدونت تعالی را شکر میکنیم که این هدیه بزرگ را به ما داده است.

ثالثاً، امام علی‌ (ص) در هر روز صدها نفر (بلاخص این ایرنیهای ملعون و شیطون) را با شمشیر خود گردن میزد.  من بیچاره همانطور که مبینید یک دستم چلاق است، و متاسفانه مجبورم که گردن زدن این ایرنیهای شیطون و ملعون را به دست فرزندان راستین انقلاب، این برادران پاسدارمان واگذار کنم.

رابعاً، پیامبر عزم (ص) دختر خود را قالب امام علی‌ (ص) کرد و پس از آن به آن امام عزیز ممنوع کرد که زن دیگری بگیرد.  بنده همچین ممنوعیتی ندارم.  ماشاالله سالم و سر حل هستم، و حتی ویاگرا هم لازم ندارم.  قرار است که شیخ بزرگ اسلام، و کارمند جمهوری اسلامی در لبنان، حسن نصرالله، برای من در آینده قریب یک هووری زیبای ۱۷ ساله از لبنان بفرستد که در چند صباحی دیگر که در این دنیا هستم کنیزک من باشد.

امیدوارم که این توضیحات همه چیز را برای شما روشن کرده باشد.

السّلام علیکم و رحمت الله و برکاته. 

 


Datis

علی و سید علی

Datis


با تشکر از نوشتار عالی آقای باقر زاده و تحلیل بسیار خوب ایشان. به راستی  که  خامنه ای در کشتار مخالفان در راه حفظ اسلام دست کمی از علی ندارد! اما گمان نمی کنم که  از نظر هوش و سیاستمداری بتوان خمینی را با محمد در یک جوال گذاشت. آنچنان که  آقای باقر زاده اشاره کردند محمد شخصی زیرک بود اما من اعتقاد دارم که موفقیت خمینی مرهون نادانی و  نا آگاهی و احساساتی بودن ایرانیان بود. چند نفر را سراغ دارید که با به علم به افکار و اهداف خمینی به خیابان ها ریختند و مرگ بر شاه گفتند؟ اگر کتاب های خمینی (به ویژه ولایت فقیه) ممنوع نمی بودند شاید مردم می خواندند و می فهمیدند که مفهوم حکومت دینی و به ویژه شکل اسلامی آن چه است!  هنگامی که انقلاب اسلامی انجام شد من نوجوانی بیش نبودم. همیشه سخنان خمینی را گوش می کردم و درمانده و مایوس فریاد میکردم که: این بابا پرت و پلا میگوید و اصلآ فارسی صحبت نمی کند! چطور این مردم دنبال او میروند؟! در پاسخ میشنیدم: هیس بچه! شاید علی آنقدر زکاوت نداشت که به اطرافیانش بخوراند  تا در موقع لزوم برایش به خیابان ها بریزند و ریز و درشت را از دم تیغ بگذرانند اما سید علی به درستی می داند که چگونه با تکه نانی اصحاب داخلی و خارجی خود را برای آدم کشی در راه حفظ حکومت خود بسیج کند! حیات این اصحاب به حیات این حکومت وابسته است پس اصحاب برای حفظ حیات خود سر هر نگون بختی را گوش تا گوش میبرند.

David ET

و چه خوب

David ET


و چه خوب که این میون ، مردم هر چهار تاشون رو شناختن


daneshjoo

این گروه مفتخور، بیکارو بار

daneshjoo


Daneshjoo

این گروه مفتخور، بیکارو بار

خورد و خوابید و بشد بر ما سوار

گر کسی با کارشان همراه نشد

کافر و بی دین و ایمان خوانده شد

---------

تا براندازی تو این قوم پلید

آگهی افزون کن و دین ناپدید