گسترش فرهنگ هیپ هاپ ایرانی‎

واکنش دولت اسلامی به موسیقی رپ همواره منفی و خصومت آمیز بوده


Share/Save/Bookmark

گسترش فرهنگ هیپ هاپ ایرانی‎
by deev
09-Jul-2012
 

نگاهی به گسترش فرهنگ هیپ هاپ ایرانی

نزدیک به ده سال از آغاز تاریخچه هنر رپ ایرانی میگذرد و در طول این دهه موسیقی رپ از یک هنر خفته زیر زمینی به یک پدیده عوامپسند تبدیل شده تا جایی که یاس هنرمند موفق رپ ایرانی با بیش از چهارصد هزار مرید در فیسبوک طرفداران بیشتری از مجموع میر حسین موسوی و رضا پهلوی دارد و حتی در مقایسه با دیگر هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی پاپ ایرانی از جمله گوگوش و ستار حداقل در فضای مجازی فیسبوک محبوبتر است.

در برنامه های رادیویی و تلویزیونی ایرانیان هم این روند رشد فرهنگ هیپ هاپ به چشم میخورد و این روزها در کانال ماهواره ای پی ام سی از هر ده ویدیو میتوان دو یا سه آهنگ رپ یافت با در نظر گرفتن اینکه در مقایسه با موسقی پاپ که از بازار رونقی بهرهمند است، موسیقی رپ با ریشه های زیر زمینی و مستقلش از بودجه و پشتیبانی کمتری برای ساخت ویدیوهای حرفه ای برخوردار بوده و بسیاری از نامهای معتبر جامعه هنری رپ ایرانی هنوز مقدور به ساخت ویدیو نبوده اند که در میانشان میتوان از گروه موفق زدبازی و هنرمند محبوب بهرام نام برد - جالب اینجاست که ترانه تابستان کوتاه گروه زدبازی با همراهی تعدادی عکس از گوشه و کنار تهران تا کنون بیش از هشتصد هزار بیننده در سایت یوتوب داشته.

موسقی رپ در عرصه سیاست نیز در سطح وسیعی مطرح بوده به طوری که دولت اسلامی برای مقابله با آن یک سریال تلویزیونی چند بخشی به نام شوک تهیه کرده که با ترفند شیطانی جلوه دادن رپ، خواستار از میان بردن رشد و نفوذ بیشتر آن در ذهنیت جوانان بوده ولی این حرکت موجب زبانزد شدن و عمومی تر گشتن بیشتر رپ در میان اقشار مختلف جامعه شد زیرا امروز موسقی رپ و هنرهای متصل به آن از قبیل رقص برکدنس و طراحی گرافیتی در تمامی نقاط ایران ریشه دوانده و رپ را میتوان با هر لهجه و گفتار ایرانی از گیلکی تا ترکی و کردی و بندری شنفت و سایتهای مخصوص ترویج رپ شمال و جنوب و شرق و غرب و مرکز علیرقم غیر مجاز بودن مشغول به کار و کسب درآمد در این راه میباشند.

واکنش دولت اسلامی به موسیقی رپ همواره منفی و خصومت آمیز بوده و نه تنها تا کنون هیچ هنرمند رپ معتبری در ایران موفق به دریافت مجوز نشده بلکه تعدادی کثیری به زندان رفته اند و دارای پرونده های قضاییند در حالیکه موسقی پاپ پاستوریزه سالهاست در ایران مجاز و قانونی است.

در سالهای اخیر تندخویی دولت به هنر رپ روز افزون بوده کماکان که سایتهای رپ ایرانی حتی اگر از پخش ترانه های سیاسی و اجتماعی ممانعت کنند هنوز مدام توسط دولت فیلتر میشوند و مجبورند آدرسشان را هر چند مدت عوض کنند و این موش و گربه بازی به جایی رسیده که سایت بیسترپ در حال حاظر بیش از پنجاه بار آدرس فیلتر شده اش را تغییر داده و در حال حاظر روی پنجاه و چندمین آدرسشان مشغول فعالیتند.

واکنش دولت و مردم به ترانه نقی شاهین نجفی نیز گواهی دیگری بر کاربرد رپ در دگرگونی افکار سیاسی و اجتماعی کشورمان دارد زیرا تا کنون برای کمتر هنرمندی چنین جبهه گیری متضادی در افکار عمومی مردم دیده شده و تنها نمونه ای که میتوان یافت فتوی سلمان رشدی است ولی با این تفاوت که آن قضیه فاقد تاثیر داخلی برای ایرانیان بود چون کمتر کسی در ایران کتاب آیه های شیطانی را خوانده ولی شاهین نجفی هواداران بسیاری دارد که با پخش ترانه نقی یا به او تاخته اند یا از او دفاع کرده اند و این پولاریزگی میان این دو گروه سیاه و سفید جایی برای طیف خاکستری باقی نگذاشته.

به عنوان کسی که رپ ایرانی را از بدو میلادش پا به پا پیگیری کرده من به این افتخار میکنم که ره چهل ساله ای را که رپ در آمریکا پیموده ما ده ساله پیموده ایم چون امروز از نظر محتوی متن شعر و کیفیت اجرا و جدابیت، رپ ایرانی قادر است با بهترینهای آمریکا رقابت کند و هر چند این هنر از غرب الهام گرفته شده ولی امروز کاملا ایرانیزه و بومی گشته و با فرهنگ شعر دوست و شاعرپرور ایرانی طوری گره خورده که بعید نمیدانم که شاعران به نام نسل آینده ما را میان جامعه هیپ هاپ ایرانی بیابیم.

درباره نویسنده: دیو یکی از پیشگامان موسیقی رپ ایرانیست که با ترانه «دستها بالا» در سپتامبر ۲۰۰۳ آغاز به کار کرد و هم اکنون در گروه هنری جادوگران فعالیت میکند


Share/Save/Bookmark

Recently by deevCommentsDate
Billionaire
-
Oct 24, 2012
DeLaRaM (Feat Deev, EviN, Amin)
2
Sep 20, 2012
Man Yeh Jadu Garam
1
Sep 10, 2012
more from deev
 
deev

وزن شعر را با قافیه اشتباه نکید

deev


دوستان وزن شعر را با قافیه های سیلابی اشتباه نکید
وزن در شعرهای کلاسیک ایرانی به این صورت است که اگر
دو مصرع از یک بیت را بخش کنیم تعداد سیلابهایشان یکسان است

بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند
۲ + ۲ + ۳ + ۴ / ۱ + ۱ + ۴ + ۱ + ۱ + ۳

بی تو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم / همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم
۱ + ۱ + ۲ + ۲ + ۱ + ۱ + ۱ + ۲ + ۳ / ۲ + ۱ + ۱ + ۲ + ۲ + ۱ + ۲ + ۱ + ۲

یک دسته گل دماغ پرور / از خرمن صد گیاه بهتر
۱ + ۲ + ۲ + ۲ + ۲ / ۱ + ۳ + ۱ + ۲ + ۲

وزن در شعر کلاسیک روشی برای برقراری اعتدال میان طول
مصرع هاست و ربطی به قافیه شعر ندارد زیرا قافیه های اشعار
کلاسیک حروفی میباشند یعنی همانند کارون و بارون که از حرف
مشترک برخودارند - در مقایسه بسیاری از اشعار رپ ممکن است
قانون وزن را رعایت نکنند و از طول مصرع های متوازن برخوردار
نباشند ولی اگر قافیه ها را بخش کنید سیلابهایشان همصدا خواهند بود
و همصدا بودن به این معنی است که حروف صدا دارشان هماهنگ است

حرفهام سنگین اند و بلند پرواز / توشون فرو میری مثه کلنگ در خاک
ولی کلاً الان اگه نگاه کنی میبینی / کارم بهتر از خیلی هنرمنداست

ب - لند - پر - واز
ک - لنگ - در - خاک
ک - لاً - ال - آن
ه - نر - من - داست


Anahid Hojjati

thanks for writing about Persian rap

by Anahid Hojjati on

 

بلند پرواز
ب  لند  پر   واز
ت  تن  تن   تن

کلنگ در خاک
ک لنگ در خاک
ت  تن  تن   تن


Anahid Hojjati

I am with Anglophile

by Anahid Hojjati on

what Deev has detailed, is vazn not ghafieh. Our classic poetry has vazn too.


anglophile

دیو جون دیگه قرار نبود از خودت اختراع کنی‌ ها

anglophile


 

"قافیه سیلابی" دیگه کدوم صیغه‌ای هست برادر من؟ در فارسی‌ و عربی‌ به این قبیل ترکیبات میگن  "هم وزن" و علم اوزان و عروض و بحور شامل این قبیل مباحث میشه. ما دوتا انتظاری که شما داریم اینه: (الف) - فحاشی به پهلویان  (ب) - مطربی در جادوگران. یعنی‌ هم قافیه حروفی و هم قافیه سیلابی!!!


deev

قافیه حروفی و سیلابی

deev


دوست گرامی - متاسفانه سن اکثر دست اندرکارن این سبک من جمله اینجانب که حکم پدر بزرگشان را دارم آنقدر قد نمیدهد تا سبکهایی که شما گفتید را شنیده باشند و به خاطر بیاورند ولی فرق عمده رپ با سایر اشعار نوع قافیه بندی آن است - در اشعار کلاسیک قافیه ها حروفی هستند مثل کارون و بارون که از چهار حروف مشترک بهره مند هستند - در رپ قافیه ها سیلابی هستند مثل «بلند پرواز» و «کلنگ در خاک» که اگر آنها رو بخش کنید خواهید دید هر صدای سیلابهایشان یکسان است - این فرق عمده نو آوریست و یکی از دلایل عمده دلنشینی این سبک میباشد


Red Wine

...

by Red Wine on

این رپ خوانی با آن چیزی که در قدیم؛در مراسمِ تعزیه خوانی،شاهنامه خوانی،حافظ خوانی،مراسمِ صوفیان،مرشدانِ قهوه خانه دیده می‌‌شد هیچ تفاوتی ندارد،آنها نیز این گونه می‌‌خواندند منتهی ادا و اطوارش به نحوِ دیگر بود.حتی اینان که در خوان و حمام خوان بودند نیز این گونه مردم را صدا می‌‌کردند، اشعارشان بسیار ریتمیک و پر ملودی بود،تکنیک‌های خودشان را داشتند،آن روز‌ها بلند گو که نبود،اینان حنجره طلایی بودند.

حالا هر چیز که مارکِ فرنگی‌ داشته باشد انگاری بیشتر سوکسه دارد،بسیاری از این افراد تحصیلاتِ موسیقی‌ ندارند،نت نمیدانند و بلد نیستند با زبانِ موسیقی‌ ۲ تا کلمه حرف بزنند.بیشتر تقلید است تا خلاقیت،این هیولایی است که در کمینِ موسیقی‌ اصیلِ ایرانی است تا پاپِ ایرانی.

شما کارِ خوبی‌ انجام می‌‌دهید،هوادارِ این سبک نیستم اما از اینان که در کارِ موسیقی‌ هستند همیشه تقدیر کرده و طرفداری کرده ام...

موفق باشید.