تقیه : پنهان کردن ، پرهیز کردن / تقیه کردن : پنهان کردن مذهب خویش ، خودداری کردن از اظهار عقیده و مذهب خویش در مواردی که ضرر مالی یا جانی یا عرضی متوجه شخصی باشد / تقیة : آوردن بزبان از روی صلاح وقت چیزی را که در دل غیر آن باشد. (ناظم الاطباء). خودداری از اظهار عقیده و مذهب خویش در مواردی که ضرر مالی یا جانی یا عرضی متوجه شخصی باشد. (فرهنگ فارسی معین ). پنهان کردن مذهب خود یا احتیاط در مقابل کسی که مذهب دیگری دارد. (اصطلاح فقه ) تقیة اسم است ازاتقی یتقی اتقائاً و تاء آن بدل از واو است چنانکه در تهمه و تخمه . و مراد از آن تحفظ از ضرر غیر است بوسیله ٔ موافقت کردن با او در قول یا فعل مخالف حق ... : لغت نامه دهخدا
//www.loghatnaameh.com/dehkhodasearchresult-fa.html?searchtype=0&word=2KrZgtuM2Yc%3d
واژه ی تقیه : «تقیه» از واژه «وقایه» به معنای سپر گرفته شده است که انسان بوسیله آن از جان ودیگر چیزهایی ارزندهاش دفاع میکند. یکی از اعتراضات اهل سنت بر شیعه آن است که شیعیان تقیه می کنند. اهل سنت تقیه را نوعی نفاق دانسته و آن را مذموم می شمارند به همین دلیل همواره شیعه را بخاطر آن مورد اعتراض قرار می دهند. ... : ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%87
آیا معصومین (ع) در هر موقعیتی تقیه می کردند؟
پرسش: می خواهم بدانم در دوران بسیار نامساعدی که برای تبلیغ معصومین پیش آمده بود (به غیر از امام باقر و امام صادق علیهما السلام) آنها در تقیه بودند و افکار خود را پنهان می کردند. بنابراین ما از کجا مطمئن شویم که آنچه از امامان بدست ما رسیده، درست است و از روی تقیه نبوده؟
پاسخ: اولاً این گونه نبوده است که سرتاسر زندگانی آنها در تقیه بوده باشد بلکه ائمه علیهم السلام دارای یارانی با ایمان عالی و استوار بوده اند که صاحب اسرار آنها محسوب می شدند و ائمه احکام و معارف دینی را برای آنها بیان می کردند. ثانیاً ائمه علیهم السلام در جائی که می دیدند اصل دین عقائد حقه در خطر است بدون هیچ تقیه و پروائی اصول و معارف دینی را بیان می کردند و چه بسا در این راه جان خود را هم فدا می کردند و شاهدش زندگی پررنج و مشقت و در حبس و تبعید و نهایت شهادت همه معصومین است اگر آنها دفاعی از معارف حق نمی کردند و در تقیه مطلق بودند چگونه اینهمه در رنج و مشقت زندگی می کردند و اصلاً چگونه ما می توانستیم امروزه شناختی از آنها و معارف آنها داشته باشیم. ... : دانشنامهٔ حوزه
//www.hawzah.net/FA/QuestionView.html?QuestionID=7315
بازخوانی فرهنگ دروغ ، کتمان و تقیه : تقیه یا دروغ سودمند روش رایج در زمامداریهای دینی در طول تاریخ بوده است. تقیه موتور محرکه قدرت حاکمان دینی بوده و از وظایف سرکردگان شریعت جهت پشتیبانی از قدرت مطلقه و حفظ و نگهداری حکومت شیخان بوده است. در طول تاریخ گذشته وظیفه تمام امیران منصوب دینی در ایالات و ولایات تقویت قدرت خلیفه بوده و در نتیجه احکام دینی و اصول شریعت اسلامی باید طوری تعبیر و تفسیر میشد که منافع فرمانروایان دینی را برآورد کرده باشد و از سویی با ارعاب و ترساندن مردم از عذاب آسمانی و مجازات مقدس زمینی آنان را مطیع دستگاه منیع خلافت و ولایت فقیه نمایند. ... : ح. اهرابی
//www.akhbar-rooz.com/printfriendly.jsp?essayId=41001
تقیه حربه ای کارامد در بقای رژیم : چند گونه گویی و تغییر مواضع ضد و نقیض از سوی اکتورهای سیاسی ساختارگرا پدیده تازه یی نیست. تئوری پردازی و ذهنیت سازی در نظام ولایی از همان اغاز برقراری حاکمیت، ابزاری بوده است برای پیشبرد اهداف ولایی. انها با رویکرد به داده های فقهی چون امر تقیه که امروز زبان و فرهنگ رایج ساختارگرایان و دینمداران در عرصه سیاست است، همچنین با تکیه به ناپایداریهای ذاتی تئوریهای اجتماعی ، و استفاده ابزاری از برخی مفاهیم و عناصر کلیدی گفتمان رایج اپوزیسیون سکولار، در جهت حذف نیروهای سکولار به اسانی تقیه میکنند. کاربرد تقیه با توجه به ریشه های فرهنگی- مذهبی، ابزاری کارامد در روند هنجارسازی سیاستهای سلطه گرانه و تمامت خواه نظام ولایی بوده است. ... : دکتر پریسا ساعد
//www.akhbar-rooz.com/printfriendly.jsp?essayId=40857
استدعا اگر در زمینه ی تقیه ، شعر ی می دانید لطفا اضافه فرمایید. با تشکر
Recently by All-Iranians | Comments | Date |
---|---|---|
کار پردازان انگلیس در ایران : ۵٢ - احسان نراقی عنصر فعال فراماسونر | 4 | Dec 04, 2012 |
اشعاری به یاد محمد مختاری شاعر و نویسنده ی مقتول ایران | 11 | Dec 04, 2012 |
خدمتگزاران فرهنگ ایران : ٢٠ - محمد نوری | 2 | Dec 02, 2012 |
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
نگاهی به فرهنگ دروغ و تملق در ایران
All-IraniansThu Oct 13, 2011 07:30 AM PDT
//faravarde.biz/pars/fight/sh25FarhangeDorouq_main.html
Dear Divaneh
by All-Iranians on Wed Oct 12, 2011 03:30 PM PDTThank you for your very thoughtful verses; they are worth to be blogged //iranian.com/main/blog/all-iranians-35
گشتیم و پیدا نکردیم
divanehWed Oct 12, 2011 02:47 PM PDT
ما که هر چه گشتیم شعر تقیه پیدا نکردیم. مجبور شدیم خودمان این چند بیت قافیه شکسته را سر هم کنیم که توی خجالت شما نمانیم.
دوش پرسیدم ز شیخ تعزیه
چیست این اسلام نوع مهدیه؟
گفت احکام جماع و مستراح
ترس از قبر و ز مار قاشیه
صیغه و هم تقیه و چاه و امام
گریه و بر سر زدن هم باقیه
هر دروغ و کشک و دوغ مذهبی
All-IraniansWed Oct 12, 2011 12:34 AM PDT
جفتک انداز و هر آن جل پارهای
سینه چاک مُهر و منبر گشته است
هر دروغ و کشک و دوغ مذهبی
پیش مومن گوهر و زر گشته است
زیر این چتر هیاهو، بلبشو
هر چه قاتل بوده سرور گشته است
یک صلوات سه متری ارزشاش
یک مقام و پست برتر گشته است
ازاذان خودفروش کوچهها
گوش آدم هر زمان کر گشته است
سیّاح تبریزی
//www.akhbar-rooz.com/printfriendly.jsp?essayId=41027
Dear Dr Noury
by All-Iranians on Wed Oct 12, 2011 12:10 AM PDTThank you for the poem; it is really a great poem.
کسی کو راستگو شد محتشم گشت
M. Saadat NouryTue Oct 11, 2011 05:53 PM PDT
چو بتوان راستی را درج کردن
دروغی را چه باید خرج کردن
ز کژ گوئی سخن را قدر کم گشت
کسی کو راستگو شد محتشم گشت : نظامی گنجوی
Thanks Dear Divaneh
by All-Iranians on Tue Oct 11, 2011 03:16 PM PDTکاملا درست است وچقدر منطقی جناب اهرابی نوشته است که "اینان صادقانه دروغ می گویند لاف می زنند و طامات می بافند و به چیزی ایمان ندارند جز ایمان دیگران که دستمایه کاسبی آنهاست. از آن بهره برداری می کنند به داشتن چیزی که ندارند تظاهر می کنند پس ناچار دورو و ریاکارند.جلوه در محراب و منبر و آن کار دیگر در خلوت. زهد فروشان و ازرق پوشان تزویر کارند تا صاحب مسجد و خانقاه باشند و در همه حال مقتدای خلایق .
به صدق کوش که خورشید زاید از نفست
که ازدروغ سیه روی گشت صبح نخست (حافظ)
تقیه یعنی رذیلت را به جای فضیلت نشاندن "
//www.akhbar-rooz.com/printfriendly.jsp?essayId=41001
Thanks All-Iranians
by divaneh on Tue Oct 11, 2011 12:48 PM PDTبا سپاس از این نوشتۀ آموزنده راجع به دروغگویی دینی که به آن نام تقیه داده اند. امروزه آخوندها هر نوع حیله و تقلب و ناراستی را به اسم تقیه توجیه می کنند. همانگونه که احمد کسروی نوشت: "شیعیگری اگر سیاستی می بوده بایستی به آشکار افتد و همه مردم آنرا بدانند. اگر هم چندی در آغاز بکار پنهان بودن نیاز می بوده نبایستی برای هممیشه در نهان ماند. اگر دین و راهنمایی می بوده باز بایستی به آشکار افتد تا مردم آنرا بدانند و بهره جویند"
دروغ نه تقیه آری
All-IraniansTue Oct 11, 2011 10:23 AM PDT
//www.youtube.com/watch?v=FAiFyqKsPks