زلزله، طوفان و سونامی: غضب خداوند!


Share/Save/Bookmark

Amir Ladan
by Amir Ladan
08-May-2010
 

حضرات آیات جنتی، خاتمی و کاظمی

سه ماه و نیم پیش – روز سه شنبه 12 ژانویه در حدود پنج بعد از ظهر یک زلزله با قدرت 7 ریشتر نزدیک شهر پورت آ پرینس، پایتخت کشور هائیتی رخ داد که نه تنها باعث نابودی پایتخت و حومه اش شد بلکه بیش از 230000 کشته، 300000 مجروح و یک میلیون آواره بجا گذاشت.

دو ماه پیش - روز شنبه 26 فوریه در حدود ساعت سه و نیم بامداد یک زلزله با قدرت 8.8 ریشتر نزدیک شهر کانسِپسیون در کشور شیلی، برای چند لحظه منطقه و سرنشینانش را به لرزه در آورد. خوشبختانه کشور شیلی با زمین لرزه غریبه نیست و ساختمان ها با اصول صحیح ساخته شده بودند که بجای صدها هزار تلفات مانند هائیتی، در حدود 800 نفر کشته بجا گذاشت. زمین لرزه با قدرت 8.8 ریشتر، مانند بمب اتم می تواند باعث تخریب بسیار گسترده باشد. زلزله در کشور شیلی، یک میلیون و نیم شهروند را آواره و بی خانمان کرد.

یک ماه پیش – یکشنبه 21 مارچ نیمۀ شب، کوه آتش فشان در ایسلند با فوران میلیون ها تُن خاکستر و دود تا ارتفاع بیش از یک کیلومتر به فضا؛ در مدت زمان کوتاهی نیمی از اروپا را در تاریکی فرو برد. مواد مذاب باعث آب شدن سریع برف و یخ شده و سیل براه انداخت. کشورهای اروپائی بخاطر دود غلیظ و خاکستر داغ همراه با مواد معدنی و گاز مجبور به بستن فضای آنکشورها و تعطیل موقت پرواز هواپیماها شدند.

دو هفته پیش – روز سه شنبه 13 آپریل در حدود ده دقیقه به نیمه شب یک زلزله با قدرت 6.9 الی 7.1 ریشتر، نزدیک ایالت تَبَت در کشور چین بوقوع پیوست. دولت تعداد کشته شدگان را در حدود 2300 نفز اعلام کرده ولی مانک های (راهب) بودائی که در منطقه زندگی می کنند می گویند در حدود 10000 نفر کشته شده و 90 در صد از ساکنان منطقه بی خانمان شده اند.

این حوادث پی در پی، توجه هموطنانمان را به احتمال وقوع زلزله در کشورمان جلب کرده و در تهران بحث احتمال وقوع زلزله در پایتخت، بسیار داغ می باشد. در این زمینه چند تن از بزرگان رژیم از جمله آیت اله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت اله احمد خاتمی و آیت اله کاظم صدیقی در نماز جمعه سخنانی پیرامون پیش بینی، پیش گیری و مبارزه با زلزله بیان کرده اند که آنرا مرور می کنیم:

احمد جنتی در مورد پیش بینی زلزله: "این گونه مسائل هیچ قطعیتی ندارد ... ولی با دعا و توجه به خدا، قابل جلوگیری است ... با توسل، عبادت، خیرات و توبه می توان جلوی زلزله را گرفت.

احمد خاتمی: "معصومین می گویند اگر به درگاه خدا انابه کنید، زلزله متوقف می شود، ... هیچ کس جز معصومین که علم غیب دارند نمی توانند زمان دقیق زلزله را مشخص کنند ... ما در قرآن آیه ی "ضد زلزله" داریم ... که اگر کسی شب یا روز بخواهد بخوابد و آیه ی 41 از سوره فاطره را بخواند خانه بر سر او خراب نخواهد شد."

کاظم صدیقی: "بانوانی که ظاهر مناسبی ندارند باعث گسترش زنا در جامعه می شوند که این باعث افزایش زلزله است. ... بسیاری از بانوانی که ظاهر مناسبی ندارند ... باعث لغزش دل های جوانان و آلودگی دامن آن ها و گسترش زنا در جامعه می شوند که باعث افزایش زلزله است."

مروری در بارۀ گفتار و نظرات همتاهای مسیحی این آقایون در آمریکا مانند پَت رابرتسون، جِری فاروِل (سه سال پیش در گذشت) و جان اَگی که از رهبران مسیحیان بنیادگرای آمریکا هستند، نیز می تواند ما را در راهی که در پیش داریم، یاری دهد. این آقایون، رهبران مسیحیان (بورن اِگین) "متولد دوباره" می باشند و از نظر تفکر و برنامۀ زندگی با طالبان و حزب اله تفاوت چندانی ندارند:

پَت رابرتشون در برنامۀ تلویزیونی مخصوص گروه "مسحیان متولد دوباره" که بطور متوسط ده میلیون بیننده دارد، در بارۀ زلزلۀ هائیتی گفت: مشکل مردم وکشور هائیتی قرار دادی است که آنان با شیطان بستند! زمانی که آنکشور زیر سلطۀ فرانسه و ناپلئون سوم بود، از شیطان خواستند که به ایشان کمک کند که از شرّ فرانسه و ناپلئون نجات پیدا کنند و در مقابل، آنان خود را در اختیار او، شیطان، خواهند گذاشت. شیطان پذیرفت، کمکشان کرد واز زیر سلطۀ فرانسه نجات یافتند ولی از آن ببعد مورد قهر و غضب خداوند واقع شدند و این زلزله نمونه ای از غضب خداوند است. پَت رابرتسون برای اثبات می گوید جزیرۀ اِسپانولا بدو قسمت تقسیم شده یک قسمت کشور دومِنیکن و کشور دیگر هائیتی می باشد؛ دومِنیکن کشوری موفق، سالم و غنی است {ادعائیِ کاملاً بی اساس} در صورتیکه هائیتی کشوری بیچاره، ناسالم و فقیر است."

جِری فاروِل در بارۀ طوفان "کاترینا" و سونامیِ زائیده از آن که پنج سال پیش در شهر نیواورلینز در ایالت لوئیزیانا در آمریکا رخ داد گفت:، نیواورلینز غرق در گناه شده بود و خداوند نظرش را از آنان برگرداند و غضب کرد." طوفان کاترینا 1600 کشته بجا گذاشت و 80 در صد از ساکنان شهر را بی خانمان کرد.

جان اَگی رهبر صیهونیست های مسیحی در آمریکا، در مورد "طوفان کاترینا" می گوید: " قرار بود در شهر نیو اٌرلینز یک راهپیمائی بوسیلۀ همجنس گرایان برپا شود و خداوند غضب کرده، شهر را نابود کرد."

کتاب اِنجیل (کتاب مقدس مسیحیان)، دفتر سالم 121، نوشته: "کمک از چه سَمتی خواهد آمد ؟ پاسخ می آید، نگران نباش، مومنان از خطر و صدمات در امان خواهند بود."

ریچار داکینز می نویسد: "فرهنگ لغت پنگوئن "توهم" را، اعتقاد یا عقیدۀ نادرست معنی می کند." او می نویسد: "تئوری داروین، داستان رهائی بشر از "توهم" جبر الهی و سرنوشت از پیش نوشته شده می باشد." پاپ جان پال دوم در مورد سوء قصدی که در سال 1981 بجان او شد گفت: "دست غیب دخالت کرد و معجزه جان او را نجات داد." در اینمورد دو سئوال مطرح شده : سئوال اول اینکه، چرا دست غیب جلوی گلوله را نگرفت که به ایشان اصابت نکند و گرفتار آنهمه درد، عمل جراحی، بیمارستان و دوران طولانی نقاهت نشود. دوماً نقش تیم جراحی که ساعت ها برای نجات جان پاپ زحمت کشید و دکترها و پرستارهائی که با دارو و تِراپی، هفته ها از او مراقبت کردند، چه بود ؟ (1) و (2)

از دید مذهب، منشأ تمام حوادث، خوب یا بد – خیر یا شر، عوامل غیبی و خدا می باشد. توماس جفرسون می نویسد: "تعصبات خشک و دنباله روی کور کورانه را، بدون ترس، رها کنید. زیرا باعث رکود اندیشه و تضعیف عقل می شود. هر چه را می گویند مطلق است، زیر سئوال ببرید، حتی وجود و هستیِ خداوند را؛ زیرا اگر خدا وجود دارد، او این نوع تفکر، دید و اندیشه را به اطاعت کور کورانه ترجیح می دهد." جیمز مَدیسون می نویسد: "نتیجۀ قرن ها بحث و گفتگو و کشمکش در مورد مذهب تنها ارمغان اش، تکبر و تن پروریِ روحانیون و جهل و نوکرمآبی عوام بوده است." (3)

اساس زلزله

"تمام زلزله های جهان از يک اصل فيزيکی بسيار ساده و ابتدائی بنام همرفت، منشاء ميگيرند! داخل کره زمين بدليل حرارت و فشار بالا بصورت خميری و مايع عمل ميکند. اين ماده مذاب که ماگما ناميده ميشود، در همه نقاط خود دمای يکسانی ندارد که همين يکسان نبودن دما، باعث ايجاد پديده همرفت ميگردد. مواد درون کره زمين همانند آب درون يک کتری که بر روی شعله قرار دارد، همواره در حال تغيير مکان هستند. سطح کره زمين از تکه های بسيار عظيم خاک و سنگ تشکيل شده است که در اثر جابجايی مواد زيرين خود، اين صفحات نيز مجبور به جابجايی در کنار يکديگر ميگردند. بسياری از زلزله های ثبت شده در جهان، در مجاورت مرزهای اين صفحات قرار دارد." (4)

فاجعۀ محیط زیست در رابطه با زلزله

در جزیره پاپوآ واقع در گینه نو، ریش سفیدان فکر میکردند که درختهای کنار ساحل، بطرف دریا در حرکتند! اما پژوهشگران نشان دادند که بالا آمدن سطح آب دریا است که بتدریج درختها را به آب نزدیک میکند. میکی ترابی، نجار 50 سالۀ جزیره با اشاره به ساحل میگوید: "آنجا دو ردیف خانه بودند؛ ردیف اول که نزدیکتر به آب و در خطر تخریب و غرق شدن بودند، بداخل منطقه حمل شدند و ردیف دوم نیز میبایستی بزودی حرکت داده شوند وگرنه دریا آنها را میبلعد." جالب اینجاست که این جزیره نه برق دارد، نه کارخانه و نه صنایع ولی باید جریمۀ زیاده رویهای کشورهای مصرف کننده و بخصوص کشورهای ثروتمند و زیاده خواه را بدهد. طبق گزارش بانک جهانی، 15 درصد از مردم دنیا که در کشورهای پُر درآمد زندگی میکنند 75 درصد از کلِ گاز کاربن را تولید میکنند.

آمریکا با داشتن 4 درصد از جمعیت جهان، 25 درصد از کل انرژی سالانه مصرف میکند. رشد صعودی و بی کنترل جمعیت؛ گرم شدن اتمسفر و آب شدن کوه های یخ همراه با نابودی تدریجی صفحۀ اوزون که زمین و سر نشینان آنرا در مقابل اشعه ی خورشید حفظ میکند نقش عظیمی در فاجعه ی محیط زیست خواهند داشت.

نیاز نزدیک به هفت میلیارد انسان به جا ومسکن و غذا، نیاز به انرژی؛ زیاده روی در مصرف (کشورهای غربی، بخصوص آمریکا)؛ مصرف بی رویه (روسیه و چین)؛ آلوده کردن آب و هوا جهت تولید بیشتر نیرو؛ پس ماندۀ هزارها تن مواد شیمیائی مورد استفاده در مزارع و استخراج معادن؛ پس ماندۀ هورمون ها و آنتی بیوتیک های مورد استفاده در دامپروری (کشورهای صنعتی)؛ همراه با فاضل آب و زبالۀ شهرها که همه روزه به رودخانه ها، دریاها و اقیانوس سرازیرند، جمعاَ بطور وحشتناکی محیط زیست را آلوده میسازند. صدها میلیون وسایل نقلیه، صدها هزار کارخانه و تولیدات برق که روزانه میلیاردها متر مکعب دود و کاربون درهوا رها میکنند؛ تخریب جنگل ها و مزارع برای توسعۀ کشاورزی و گسترش شهرها و تولیدِ انرژی؛ نتیجتاً باعث تغییرات ناموزونِ گرمایِ آب و هوا شده اند.

گازهای ناشی از سوخت و تولید نیرو که باعث گرم شدن اتمسفر میباشند همراه با حفره ای که در صفحۀ اوزون بوجود آمده، درآب شدن بی رویه و نارسایِ کوه های یخ قطب شمال و جنوب نقش مستقیم و تخریبی دارند.

آلن گلازنر استاد زمین شناس دانشگاه کارولینای شمالی میگوید "آب شدن کوه های یخ، سطح آب دریا رابالا میبرد این افزایش، فشار آب را به کف اقیانوس تشدید کرده باعث جابجا شدن "صفحات تِکتانیک" میشود و جابجا شدن "صفحات تکتانیک" باعث زمین لرزه میگردد. درجۀ شدت جا بجائی این صفحات نه تنها باعث زمین لرزه بلکه طغیان اقیانوس ها و کوه های آتش فشان خواهد بود."

پروفسور وُو زمین شناس "دانشگاه کل گوری" در کانادا میگوید "آب شدن کوه های یخ، فشار بر زمین را در آن منطقه کاهش داده، آنرا تضعیف کرده و شانس زمین لرزه را شدت می بخشد."

استادان جین سابر و بروس مالینا از مرکز فضائی گودارد ناسا معتقدند که کوه های یخ باعث تعادل زمین و جلوگیری از جا بجائی "صفحات تکتانیک" و وقوعِ زمین لرزه های فاجعه آفرین هستند. آب شدن این کوه ها تعادل زمین را برهم زده احتمال زمین لرزه های بسیار شدید را افزایش میدهد.

بیل ماگوآیر زمین شناس دانشگاه لندن می نویسد: "آب شدن کوه های یخ و حرکت آب به دریاها و اقیانوس ها یعنی جا بجاشدن وزن و فشار از یک نقطه به نقطعۀ دیگر و این حرکت تعادل زمین را بر هم میزند. (5)

از علائم و عواقب این تغییرات ناموزون: گرمای شدید و غیر مترقبۀ سال 2003 در اروپا است که 30000 کشته بجا گذاشت؛ سونامی درسری لانکا، تایلند و فوکت است که جند صد هزار تن کشته , یک میلیون نفر بی خانمان و میلیاردها دلار خسارت ببار آورد؛ و طوفان های شدید سال 2004 و سال گذشته در آمریکا است که نیمی از ایالت لوئیزینا و میسی سی پی را نابود کرد و زلزله ها و آتش فشانی اخیر که در بالا ذکر شد، می باشد.

مبارزۀ پیشنهادی بزرگان رژیم، این آیات عُظام با زلزله؛ حجاب کامل تر دوشیزگان، عدم چشم چرانی پسرهای جوان، دعا و انابه یعنی التماس و درخواست از درگاه پروردگار و خواندن آیۀ 41 از سوره باطره می باشد. آزاد اندیشان : " دید و روش عقل گرائی بر آنستکه امور زندگی را باید بر اساس دانش، تجربه و خِرَد بر آورد کرده؛ حل و فسخ نمود؛ نه بر اساس دین گرائی، ماوراء طبیعی، عوامل غیبی و معجزه. (6)

هاینریک هاین می نویسد: " در ادوار تاریک (قرون وسطی)، تنها مذهب، راهنمای مردم بود؛ در ظلمت شب، یک شخص نابینا بهترین راهنماست؛ زیرا او راه و مسیر را از کسی که می بیند بهتر می شناسد. ولی در روشنائی، ابلهانه است که پیری نابینا راهنمای مان باشد." (7)

مطلق گرائی مذهب، تسلیم و تعبد انسان به خواست خداوند و عوامل غیبی؛ نفی عِلم و نادیده گرفتن تکنولژی و صنعت ساختاریِ مخصوص مقابله با زلزله که طی یک قرن تحقیق بدست آمده؛ عدم بهره گیری از تکنیک ویژۀ پیش بینی زلزله و آمادگی برای رویاروئی احتمالی؛ می تواند عواقب شومی برای هموطنانمان به همراه داشته باشد.

در اینصورت مقصر کیست؟ آیا مقصر ما مردم هستیم که در جهل و نا آگاهی غوطه وریم؟ یا مسئول بروز این فاجعه رهبران دینی ما می باشند؟ رهبرانی که عمداً و زیرکانه و یا سهواً و نا آگاهانه، مردممان را در تاریکی، منتظر امدادهای غیبی و رضا به مصلحت و مشیّت الهی نگهداشته اند؟ عاقبت گرائی را جایگزین خردگرائی کرده، اندیشه را به زنجیر کشیده و دین را وسیلۀ کنترل توده ها کرده اند. آیا این بیدادگرانه ترین اهانت به سیرت، شعور و اندیشۀ انسان نیست؟ تاماس پین می نویسد: "نیرومند ترین حربه برای مقابله با عقیدۀ نادرست، شعور و خرد است." (8)

امیر حسین لادن

ahladan@earthlink.net

(1) The God Delusion, Richard Dawkins

(2) God is not Great, Christopher Hitchens

(3) The God Delusion

(4) سایت خبری راه کارگر

(5) Bill McGuire - an expert in volcanoes, tsunami and earthquakes in Univ. of London

(6) Freethinkers, Susan Jacoby

(7) Heinrich Heine – German journalist and writer 1797-1856

(8) Freethinkers


Share/Save/Bookmark

Recently by Amir LadanCommentsDate
چوب دو سر طلا
-
Sep 23, 2012
زمین تا آسمان
2
Apr 21, 2012
جنبش سبز: فاصلۀ تَوَهُم با واقعیت
3
Aug 16, 2010
more from Amir Ladan
 
Amir Sahameddin Ghiassi

The only way

by Amir Sahameddin Ghiassi on

As you know the only way is the education. As long as we are not educated, we will have the same problems. I try as a teacher this.But I always have been punished, because I love to teach. Here in USA and also in Iran..Amir S Ghiassi