بردگی با دستمزد؟


Share/Save/Bookmark

IranAbroad
by IranAbroad
13-Sep-2007
 

بسیاری از ما -چه پناهجو، چه پناهنده و چه مهاجر قانونی- که ایران را با هدف شروع یک زندگی بهتر در غرب ترک کرده‌ایم در یک مرحله از این سفر دور و دراز، تن به انجام کارهایی داده‌ایم که ترجیح می‌دهیم با هموطنان خود مخصوصا آنهایی که در ایران هستند و از زندگی ما در اینجا می‌پرسند راجع به این تجربه‌ها صحبت نکنیم. این کارها که در انگلیسی به آنها Mc job هم می‌گویند از ساندویچ فروختن در مک‌دونالد شروع می‌شود و تا قفسه‌چینی در سوپرمارکت یا لباس تا زدن در WalMart و نگهبانی ساختمان را می‌تواند شامل شود. البته بگدریم که حتی برای کار کردن در مک‌دونالد و وال‌مارت باید پارتی داشته باشید و اقامت‌تان قانونی باشد وگرنه باید به بقالی‌های ایرانی یا عرب اکتفا کنید که نصف مک‌دونالد هم ممکن است پول ندهند. از این گذشته، اگر کارفرما بو ببرد که مدرک تحصیلی عالی دارید ردتان می‌کند! خلاصه کلام، پیدا کردن همین کارها هم اصلا آسان نیست.
بعضیها چند ماه اول مهاجرت را تا زمانی‌که بتوانند یک کار بهتر پیدا کنند با این کارها سر می‌کنند. بعضیها حتی پس از چند سال داشتن کار خوب، از کار بیکار می‌شوند و از ناچاری دوباره مجبورند به این کارها بپردازند. عده‌ای هم هیچوقت نمی‌توانند آن «کار خوب» را پیدا کنند چون نمی‌توانند زبان کشور میزبان را خوب صحبت کنند، تحصیلات مربوط را ندارند یا اگر دارند در کشور میزبان پذیرفته نیست و نمی‌توانند از اعضای خانواده خواهش کنند تا چند سال باد هوا میل کنند تا ایشان دوباره به مکتب بروند و مدرک بگیرند. عده‌ای هم سن‌شان به حدی رسیده که هیچ کارفرمایی حاضر نیست روی آنها سرمایه‌گذاری کند.
در هر مرحله از مهاجرت که این تجربه را بگذرانید تلخی و نیش گزنده آن را حس می‌کنید و اگر توانسته باشید آن را پشت سر بگذرانید یا ترجیح می‌دهید آن را بکلی فراموش کنید و با کسی راجع به آن صحبت نکنید و یا اینکه تحلیلی فیلسوفانه در مورد آن بعنوان بخشی از مراحل زندگی و مهاجرت ارائه میکنید.
در هر حال بعید می‌دانم کسی حاضر شود داوطلبانه و در حالیکه امکان یک شغل بهتر را دارد تن به کار در وال‌مارت بدهد. ولی Barbara Ehrenreich داوطلبانه حاضر شده شش ماه تن به کارهایی بدهد که حداقل دستمزد را دارد. او نتیجه تجربیاتش را در کتاب Nickel and dimed //tinyurl.com/yoynsh چاپ کرد. هدف اصلی نویسنده از انجام اینکار جواب دادن به کسانی بود که می‌گفتند باید مستمری بیکاران در امریکا محدود شود و اگر مستمری‌بگیر کار پیدا کند -- هر کاری با هر درآمدی که باشد-- باید مستمری قطع شود. نویسنده این کتاب با انجام این تجربه می‌خواست نشان دهد که کارهای زیادی هست که میلیونها امریکایی به آن مشغول هستند ولی کفاف حداقل ضروریات زندگی یعنی اجاره خانه را هم نمی‌دهد.

(این نوشته نخست در وبلاگ ایرانیان برونمرز //IranAbroad.org منشر شد.)

 


Share/Save/Bookmark

more from IranAbroad
 
jamshid

Re: ghanoone jangal

by jamshid on

hAlA enghadr AmerciA badeh, jAye digari dar donyA hast ke be nesbate jamiatesh kolan az AmericA behtar bAsheh? enghadr irAdhAye bani esrAeeli nagir.


Majid

Apparently!

by Majid on

Apparently we are in two different pages!

Good luck my friend.

 


IranAbroad

بله قانون جنگل

IranAbroad


اگر حاکمیت قانون جنگل نبود چطور با وجود آنهمه گرسنه در خود امریکا (حالا کاری به افریقا و آسیا نداریم) دولت امریکا می‌توانست میلیونها میلیون دلار را در بوروکراسی ناسا حرام کند تا فقط به رقیب پز بدهد که پوزتان را زدیم ما اول رفتیم کره ماه! دوست عزیز، پیشرفت و تمدن در کره ماه رفتن نیست. تمدن و انسانیت و آنچه که ما را از حیوانات قرار است متمایز کند رفتاری است که با همنوعان خود داریم. چطور کشوری می‌تواند ادعای تمدن و ابرقدرتی کند و در عین حال یک چهارم جمعیت آن که شامل میلیونها کودک می‌شود از اساسی‌ترین خدمات بهداشتی محروم باشند؟


Majid

Dear friend

by Majid on

You certainly do not think that this "ghannon-e jangal" got us out of the cave to landing on the  moon! do you? And I never said that if you are not strong you deserve what ever! All I said was it's an ever challenging life,move up! " Aab az yek jaa moondan zood boo migireh"


IranAbroad

قانون جنگل

IranAbroad


ظاهرا آقا مجید هم همان برداشت اشتباه  سهیل را دارد: انجام این کارها دوره‌ای و موقت است. نه اینطور نیست. مردم تفاوتهای بسیاری با هم دارند و خیلی‌ها نمی‌توانند مدیرعامل مایکروسافت یا رئیس ناسا بشوند و «حق» دارند کاری داشته باشند که شرایط آن انسانی باشد و حقوق آن کفاف زندگی خودشان و خانواده‌شان را بدهد. همه مستخدمها قرار نیست فردا مدیرعامل شوند. این سیستم فکری «جنگل» است که اگر قوی نیستی هرچه  بر سرت می‌آید حق توست! انسانها باید با حیوانات جنگل تفاوت داشته باشند.


Majid

MOVE UP...OR...MOVE OUT !!!!

by Majid on

Look below!


default

you right thank you

by hajiagha on

Mr, soheil your answer is sucks man I am artist one of the best ever Iran had....awarded ...then educated in Canada computer animation and ......why I live here like homeless and working as handyman or painter which I make good money,,,,I like to be artist but here in Canada we have so much racism,,,,only labours job go for us....

 

Iranian artist and I trying to tell this story but some stupid Iranian looks to me they like to be slaves .....they cover and they lies to Iranian in Iran about out of Iran, I am one those guy became loser after I left Iran to Canada, I saw so many Iranian in Canada having same problems and they are to shy to speak out......


Majid

One of the two!

by Majid on

I don't care if you fold cloth or you flip a burger or you're a CEO  !  this is the path to success                   MOVE UP   OR   MOVE OUT!                 If you're not living on the edge , you're taking too much space!!!

And remember ONE thing, success is NOT looking for you ! you need to look for success 


default

I agree with what you say as

by Anon (not verified) on

I agree with what you say as a fact, but disagree with the attitude.
Simply put, man should work. World is full of extremely successful people, who started out at jobs you have mentioned. Some people have the ability to move up and some don't. And the main difference between these two groups is usually their attitude not talent.


default

It's a great book

by FoaadK (not verified) on

She had a sequel that was not as well recieved called "Bait and Switch" or something like that. She was very brave in the Nickel and Dimed book.


IranAbroad

Inhumane System

by IranAbroad on

سهیل خان
بر فرض اینکه چیزی که شما می‌گوئید درست باشد و بتوان از لباس تا زدن به مدیرعاملی رسید، این نمی‌تواند وضعیت اسفناکی را که ۹۹ درصد بقیه این کارگران در آن شرایط زندگی می‌کنند توجیه کند. اگر شرایط این کارگران را از نزدیک ببینید متوجه می‌شوید که آنها حتی اگر یک روز کار نکنند (مثلا برای اینکه دنبال کار دیگری بروند) آخر شب چیزی ندارند بخورند و آخر ماه پول اجاره را نمی‌توانند بدهند.
خلاصه کلام اینکه: سیستمی که در آن ۹۹ درصد مردم باید تاوان ثروتمند شدن یک درصد را بدهند انسانی نیست.


Soheil Samouhi

So what are you trying to

by Soheil Samouhi on

So what are you trying to get to?

The jobs you are talking about are for people who have no or little education or skills.

However, even a job in Wal-Mart with your full commitment and effort can get you a management or even a VP position. This is evident in Wal-Mart, Costco, and yes McDonald.

 

Looks the biography of COO of McDonald.