اسناد آرشیو ملی بریتانیا: بنی صدر با ولایت فقیه مخالف است


Share/Save/Bookmark

mahmood delkhasteh
by mahmood delkhasteh
04-Oct-2012
 

چقدر جالب است. انگلیسی ها خوب می دانستند که بنی صدر تفاوت اساسی دارد با نهضت آزادی و زنده یاد بازرگان، چرا که بازرگان بین اصول استقلال و آزادی، بر عکس مصدق، رابطه ترجیحی برقرار کرده و آزادی را بر استقلال ترجیح می داد(و اینگونه خلائی سیاسی ایجاد کرد که حزب جمهوری اسلامی با فرصت طلبی کامل آن را پر و تظاهر به مدافع استقلال وطن بودن و این در حالی بود که از قبل آقای بهشتی روابط پنهان و بسیار نزدیکی با دولت کارتر و بعد با جناح ریگان بر قرار کرده بود.) ولی بنی صدر بر این نظر بود که استقلال و آزادی دو روی یک سکه هستند و مکمل یکدیگر و یکی بدون دیگری وجود ندارد. نمی شود استقلال در تصمیم داشت ولی آزادی در نوع تصمیم نه. علت سانسور همه جانبه بنی صدر هم همین است چرا که حاضر نشده است در رابطه با استقلال وطن و حقوق ایرانیان با هیچ قدرت خارجی مذاکره و یا مصالحه کند:

 

لمپورت افزود: "ما نباید بنی‌صدر را از نظر شخصیت سیاسی همانند بازرگان و میانه روهای سکولار سال گذشته بدانیم. .اگرچه میان آنان شباهت‌هایی هست، ولی اختلافات اساسی با هم دارند. برای نمونه تعهد بنی‌صدر به سیاست استقلال از شرق و غرب و نگاه او به جنبش‌های آزادی بخش و حرکتهای اسلامی. همچنین در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که بنی‌صدر همکاران خود را از بین کسانی چون بازرگان برگزیند."

//www.enghelabe-eslami.com/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE/7713-2011-01-30-11-22-26.html

//www.radiozamaneh.com/content/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7-%DB%B2-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87


Share/Save/Bookmark

more from mahmood delkhasteh
 
mahmood delkhasteh

باز نمی دانید و می گویید

mahmood delkhasteh


هموطن عزیز تاریخ را باید آنگونه که واقع شده است بیان نکرد و نه مانند مافیای حاکم و سلطنت طلبان که از طریق تحریف سعی در فریب مردم دارند.  بنی صدر در مجلس خبرگان با عرضه 8 دلیل با ولایت فقیه مخالفت کرده بود.  به همین دلیل بود که در مجلس کودتا یکی از شش دلیل بی کفایتیش این بود که با ولایت فقیه مخالف است.  بنا براین این ربطی به این ندارد که ایشان بعد به فرانسه آمده است و این سخن را گفته است

دیگر اینکه اگر ایشان به ولایت فقیه قائل بود و باور داشت، که دیگر به خود حق نمی داد وقتی اقای خمینی دم از استبداد زد در برابر او بایستد و به مردم هشدار که استبدادی سخت موحش در انتظار شماست.  این در زمانی بود که حتی آقای بازرگان با یک تهدید اقای خمینی در 25 خرداد شصت، در عرض یکساعت به رادیو دویده بود و سر بفرمان آقای خمینی فرود آورده بود و این تنها بنی صدر بود که در حالیکه آقای گیلانی هفت بار فتوای قتلش را صادر و به خانه اش هر شب بمب انداخته می شد، در برابر آقای خمینی سر خم نکرد.  


Esfand Aashena

نسخهٔ اول قانون اساسی‌ ولایت فقیه نداشت

Esfand Aashena


نسخهٔ اول قانون اساسی‌ رو که بردن خمینی امضا کنه توش ولایت فقیه اصلا نداشت.  این بنی صدر گوساله بود که از یک جاش ایراد گرفت (الان یادم نیست چی‌ بود) و نسخهٔ دوم رو که بردن پیش خمینی، خمینی ولایت فقیه رو بهش اضافه کرد.

به هر حال هر کاری کرد یا نکرد، دست آخر با اون رجوی الاغ از ایران فرار کرد و این اون چیزیه که تاریخ و مردم ایران ازش به خاطر خواهند داشت. 

Everything is sacred


anglophile

علی‌ عزیز

anglophile


مشکل دلخواسته اینجاست که میخواهد به همه بقبولاند که از اعماق درون افراد بیشتر از خودشان خبر دارد. نظیر "استدلالات" او در باره مقاله فوکوس آنلاین. بنابراین هیچ منطقی‌ در این مقوله در نظر دلخواسته به جز الهامات شخصی‌ او قابل قبول نیست. درست نظیر معبود او یعنی بنی صدر. مگر گزارش کاردار سفارت انگلیس به داد ابولی و یارانش برسه وگرنه دست یازیدن به کذب جز واجبات اسلام از من دراوردی اقایون است. همان اسلامی که امام کذابشان بدعت گزارش بود.


Ali P.

خودش و آیت الله منتظری و اسناد بریتانیا و دیگر هیچکس

Ali P.


در زیر یک سناریو، حرف هر دوی ما صحیح است و بنده اصراری هم ندارم که به شما چیزی را ثابت کنم:

آقای بنی صدر، ته قلبش، با ولایت فقیه میانه ای نداشته ( همانطور که بر طبق ادعای خودش با اعدام های اوایل انقلاب هم موافق نبوده)

 ولی، بنا به ملاحظاتی، به آن رای مثبت داده.

مشکل من اینست که:   آنجا که به حساب می آمده و صدای هر شخص دانا و با وجدانی، در آن مقام، یا با مخالفت صریح و یا با تکذیب مواضع نسبت داده شده به ایشان، در می آمد، از ایشان کلمه ای صادر نشد.

تا اینکه پای ایشان به پاریس رسید و ما فهمیدیم- طبق اظهارات خودش و البته اسناد بریتانیا-  آقا اعتقادی به ولایت فقیه نداشته

در ضمن ما همه میدانیم در نخستین انتخابات، آقای بنی صدر کاندیدای مورد علاقه امام بود ( بر خلاف مدنی)

بنی صدر لابد این عقیده خود را از امام هم پنهان نگاه داشته بودند وگرنه بعید به نظر میرسد مکار جماران ریاست جمهوری ایشان را تایید کند، حالا هر چقدر دست مبارکش توسط آقای بنی صدر بوسیده میشد..

 

 


mahmood delkhasteh

یا حافظه اتان یاری نمی کند یا حقیقت را نمی گویید

mahmood delkhasteh


آقای منتظری در خاطرات خود و در دیگر موارد بارها گفت و نوشت که بنی صدر با ولایت فقیه مخالف بود.  مسئول انتشار پوستر های انتخاباتی بنی صدر، آقای احمد سلامتیان بود.  ایشان در مصاحبه اشان با من گفتند که تصمیم صریح گرفته شده بود که در پوسترهای انتخاباتی، هیچ تصویر و یا سخنی از آقای خمینی نباشد و برای همین پوستر های انتخاباتی بنی صدر تنها پوستر هایی بود که در آن هیچ سخن و یا عکسی از آقای خمینی نبود.  حتی احمد مدنی سکولار هم پوسترهای خود را همراه عکس آقای خمینی منتشر کرده بود.

دیگر اینکه هیچ پوستری از بنی صدر  در رابطه با انتخابات وجود ندارد که در آن چه صریحا چه تلویحا سخنی از ولایت فقیه باشد


Ali P.

اطلاع چندان از انقلاب و تاریخ آن

Ali P.


آقای عزیز:

بنده همانوقت آنجا بودم و تا حدی - به علت صغر سن- مسائل را دنبال میکردم.

در زمان مبارزات انتخاباتی این آقا ی بنی صدر دقیقا بخاطر دارم پوستری را که در آن از سوی ستاد انتخابات بنی صدر و از قول آیت الله منتظری گفته شده بود: من و آقای بنی صدر به ولایت فقیه رای مثبت دادیم.

 

این را بنده دقیقا به خاطر دارم و میدانم کلمه ای در رد آن ، نه از جانب بنی صدر و نه از کس دیگری صادر نشد.

این آقا مورد نظر و التفات امام بود و تا آن موقع هم موردی بین ایشان پیش نیامده بود که خدای ناکرده امام از اپیشان کدورتی به دل بگیرد.

 

اگر ابوالحسن خان مخالفتی با ولایت فقیه داشت ، لابد آنرا فقط و فقط به راویِ مسئول اسناد آرشیو بریتانیا ا- بطور خصوصی- ابراز کرده بود وگرنه اگر آنرا علنا جایی مطرح کرده بود، رقبایی داشت که این را مستمسک قرار داده ایشان را از چشم امام بزرگوارشان بیاندازند.

 

این حرف ها را شما  جایی بفرمایید که ملت این آقا رانشناسند . وگرنه اینجا اکثرا با افاضات و سوابق ایشان- همانطور که ملاحظه میفرمایید- آشنا هستند. 


Demo

از دری وری خسته!

Demo


نه تنها انگلیسها بلکه پاسدارها هم علم غیب داشتند و اینرا میدانستند و بهمین سبب قلم پای «بنی مکر» را شکستند!
//isna.ir/fa/news/91070604116/%D8%B1%D9%88%D8...
و مسخره تر آنکه دلخسته هم همزمان با بریتانیا و پاسدارها به افشای اسرار مگو می پردازد! و هیچکدامشان هم هرگز نمیشوند از گفتن دروغ و دری وری خسته! و انگار که فرصت طلبی فقط در انحصار طلبه ها و آخوندها نیست و بلکه ارثی است و برجسته!


MRX

Not worthed

by MRX on

Unless you are related to Bani Sadr or some thing, don't waste a time defending this guy. some of us are old emough to remember this jerkolah and his actions. He really should be repending and asking people in Iran for forgiveness.


anglophile

به همین خیال دلت خوش باشه.

anglophile


 یه آخوند زاده‌ای که با علم کامل به مواضع خمینی حاضر هست تن‌ به حمایت از خمینی یعنی بزرگترین شارح ولایت فقیه در بده و فقط وقتی‌ که رئیس جمهور شد بگه حالا من مخالفشم !! (اونم توی دلش)همون بهتر که دهان باز نکنه که بوی گندش دنیا رو پر میکنه. برادر توهم بین پیغمبرا جرجیس رو پیدا کردی؟. حالا اگه خودتو میخوای گول بزنی‌ بزن ولی‌ به دیگرون یه قدری ارفاق کن.


mahmood delkhasteh

So Whatt?!!!

by mahmood delkhasteh on

آقای عزیز انگار شما اطلاع چندانی از انقلاب و تاریخ آن ندارید.  اگر نه می دانستید که بنی صدر در همان مجلس خبرگان با مطرح کردن هشت دلیل با ولایت فقیه مخالفت کرد و هیچگاه به قاتنون اساسی ولایت فقیه هم رای نداد.  در مجلس کودتا بری برکناری او هم یکی از شش دلیل اصلی برای "بی کفایتی" اش این بود که با ولایت فقیه مخالف بوده است ( دلایل دیگر این بود که با گروگانگیری مخالف بوده و اینکه با اعدامها مخالفت  کرده و شکنجه در زندانها را افشا کرده است.)م

لطفا متن من را دوباره بخوانید، سخن اصلی من این است که انگلیسی ها هم می دانسته اند که بنی صدر بر سر استقلال ایران با احد الناسی معامله نخواهد کرد و علت اصلی سانسور همه جانبه او هم همین است که به هیچ قدرت خارجی باج نمی دهد


anglophile

حالا بازم بگید انگلیسا بد هستند

anglophile


 

همیشه هوای نوکراشون رو دارن مخصوصا که یه دبیر سومی‌ هم که با فامیل نوکرای اسبق ازدواج کرده گزارش ردّ کنه به لندن.

 


All-Iranians

Jenab-e Mahmood Delkhasteh

by All-Iranians on

Let's not to forget this

کارپردازان انگلیس در ایران: ٢٨ - ابوالحسن بنی‌صدر
//iranian.com/main/blog/all-iranians-91


Faramarz

یک پاش لب گوره به فکر آخر و عاقبت افتاده!

Faramarz


 

 

بجای این حرفها بیا از مردم ایران عذر خواهی و تقاضای بخشش کن.


Ali P.

So what????

by Ali P. on

30 years after the fact, one of Banisadr's supporters, claims, according to the British documents- and unbeknownst to average Iranians at the time- deep, deep down, he was against "Velayateh Fagheeh"

 

BUT IT WAS SECRET!!!

 

No one should have known!

 

He never said a word about it, when it mattered.

 

 

Now, the news is leaking: Mr. Banisadr was against it all along.

Seriously...ARE YOU FREAKIN' KIDDING ME??