کانادا: فرصتی سیاسی برای جامعه ایرانی


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
10-Jul-2008
 

روز 24 ژوئن انجمن شهر ، شهر وان در غرب ریچموند هیل رای به تحقیق در مورد هزینه کردن زیاد تر از حد مجاز توسط لیندا جکسون در انتخابات شهرداری وان جنجال سیاسی را با اوچ خود رسانید . جکسون بر اساس حکم دادگاه برای حسابرسی هزینه انتخاباتی اش مشخص شد که وی 10 % بیشتر از مبلغ 120،419 دلار (1) هزینه کرده است و از قوانین انتخابات شهرداری ها تخلف کرده است . قاضی دادگا ه در نیو مارکت این حکم را بر اساس شکایت دو تن از ساکنان شهر وان صادر کرده بود. البته رقم تخلفات بیشتر از این حد هست ولی هنوز تایید نشده است مثلا یک اگهی تبلیعاتی به مبلغ 3،808 دلار و مبلغ 14 هزار دلار در آمد از محل جمع آوری کمک مالی گزارش نشده بود ه است .

جینو رافولو ( 2) که یکی از شاکیان بود زمانی که تقاضای دسترسی به مدارک واطلاعات در شهرداری را که حق قانونی همه شهروندان هست را کرده بود با مخالفت و کارشکنی اعضای انجمن شهر روبرو شده بود و حتی وی را از تماس با کارمندان شهرداری و حضور در شهرداری ممنوع کرده بودند . لیندا جکسون دختر شهردار قدیم این شهر خانم لورنا جکسون که 23 سال عضوانجمن شهر بود و در زمان شهرداری اش فوت کرده توانست در یک انتخابات فشرده در نوامبر سال 2006 در انتخابات شهرداری های انتاریو با 90 رای شهردار مایکل دی بایس ایتالیائی تبار (3)را شکست بدهد. لیندا جکسون از سال 2002 عضو انجمن شهر انتخاب شده بود. دی بایس به دادگاه رفت و تقاضای شمارش دوباره آمار را کرد که دادگاه به آن حکم داد . ولی شهرداری لینداجکسون با همان اختلاف رای تایید شد. رقمی برابر 400 هزار دلار از محل بیت المال ( جیب شهروندان ) هزینه این بازخوانی شد.(5)

در سال 2003 نیز مواردی از دادن بلیطهای مجانی توسط دی بایس به رای دهندگان که توسط حامیان ثروتمند دی بایس خریداری شده بود توسط روزنامه تورنتو استار گزارش شده بود. لیندا جکسون نیز در بیانه ای که بعد از رای غیر عادی انجمن شهر قرائت کرد به اضافه هزینه کردن توسط دی بایس و جویس فراستاگیلو که در صورت برکناری جکسون عهده دار شهرداری خواهد شد اشاره کرد. بنظر میرسد باند بازی های سیاسی و اقتصادی در علنی شدن این قانون شکنی ها نقش داشته است . لینداجکسون در زمان تصدی خود نیز متهم است که خریدهای شخصی را از محل کارت اعتباری ( کردیت کارد ) شهرداری پرداخت کرده است . لیندا جکسون وعده انتخاباتی داده بود که برای یایان دادن به بدنامی شهر وان که به بهشت گانگسترها و پول های سیاسی شرکتهای بزرگ (6) مشهور است تلاش خواهد کرد.

خریدهای جکسون از پول مردم

1. سه دفعه غذا به مبلغ 346.94 دلار که دو بار صورت شده است یکبار با کارت اعتباری و دیگر ی از طریق فرم های هزینه ها

2. خرید کیف 164دلار ی – خرید دوربین 467 دلاری – 271 دلار یک ماهی فروشی در ود بریج

3. تلفن دستی در حالیکه بلاک بری وی توسط شهرداری پرداخت می شود .

4. خرید 1500 دلار سرویس چینی که جکسون می گوید برای هدیه کریسمس برای مدیران شهرداری خریده است اعضای انجمن شهر تا 32 هزار و شهردار تا 92 هزار دلار می توانند هزینه کنند که رقم بالائی از محل بیت المال ( پول مردم ) هست .

گرگ سوربارا گرگ سوربارا مرد قدرتمند و میلیونر ایتالیائی تبارحزب لیبرال و نمانیده شهر وان در کوئینز پارک ، وزیر اقتصاد در دوره اول نخست وزیری دالتون مک گینی در انتار یو بود . سوربارا به اتهام زدو بند در سهام شرکت های تحت کنترل خود توسط پلیس فدرال کانادا ( آر.سی .ام . پی ) تحت تعقیب قرار گرفت ولی برای وی پرونده قضائی تشکیل نشد . در هر حال سوربارا در دوره دوم انتخابات در صحنه های عمومی کمتر ظاهر شد و بعد هم از سمت وزارت اقتصاد که مهمترین پست هست به بهانه خانوادگی استعفا کرد. سفر لیندا جکسون به اسرائیل (7) لیندا جکسون به هزینه فدراسیون " یونایتد جویش اپیل " یهودیان متحد (8) در 14 نوامبر 2007 سفر 10 روزه ای رابه اسرائیل انجام داد. این سفر در حالی انجام می شد کهUJA " یونایتد جویش اپیل " در همان شب مهمان جان بولتون یهودی آمریکائی از نو محافظه کاران و طراحان خاورمیانه بزرگ و حمله به عراق بود.

جان بولتون که در هتل رویال یورک سخنرانی می کرد بی شرمانه د رخاک کانادا از ضرروت حمله به ایران صحبت می کرد و آشکارا به تبلیغ " نفرت و نژاد پرستی " و جنگ می پرداخت . در حالیکه سیاست رسمی کانادا بر مذاکره و راه حل سیاسی هست . در همان روز که این مطلب در روزنامه " لیبرال " (9) یورک منتشر شد من و مرتضی تهرانی از فعالان ایرانی جنبش صلح نامه های اعتراضی و اگاهی رسانی جداگانه ای به سردبیر لیبرال نوشتیم . من جداگانه به لیندا جکسون و سایر اعضا انجمن شهر رونوشت آنرا نوشتم که البته جوابی دریافت نشد . من در ]ن مطلب کوتاه اشاره کردم چگونه خانم جکسون سفر می گوید برای درک جامعه یهودی در شهر وان این سفر به اسرائیل ضرروت دارد. لیندا جکسون چگونه این سفر را سفر دوستی می داند در حالیکه جمعیت زیادی از مسلمانان در " وان " زندگی می کنند و درک آنها هم لازم است . ؟ بهتر است ایشان زحمتی به خودشان بدهند و قدمی به انطرف دیوار بتونی جدا کننده غیر قانونی که توسط اسرائیل کشیده شده است و دادگاه بین المللی لاهه آنرا ناقض حقوق ساکنین فلسطین دانسته است بگذارد تا از نزدیک به ریشه منیع اصلی مشکلات سیاسی و اقتصادی خاورمیانه آشنا شود .

شهر وان – قطب اقتصادی و مذهبی شهر " وان " محل تمرکز یهودیان و جامعه ایتالیائی هست . بزرگترین مسجد ومجتمع مسلمانان " مسجد احمدیه " متعلق به فرقه احمدیه پاکستانی ها نیز در خیابان کیل بالاتر از خیابان میجر مکنزی در نزدیکی شهر بازی " واندر لند " و بزرگترین مجموعه تجاری " وان میلز " نیز قرار دارد. درصد ایرانی ها در این شهر مشخص نیست ولی بنظر زیاد نمی آیدو حداقل حضور پررنگی در این شهر ندارد. در انتخابات قبلی " هادی " یکی از ایرانیا ن مقیم وان خواست که برای اطلاع جامعه ایرانی با دی بایس مصا حبه ای انجام شود ولی دی بایس که به پیروزی خود بسیار امیدوار بود به حمایت جامعه ایرانی نیازی حس نمی کرد و با 90 رای نه تنها بازنده شد که کار شهر و مردم شهر که یکی از بالاترین مالیات ها را میردازند قربانی باند بازی ها شده است و سر مردم بی کلاه مانده است . به عنوان مثال " مجید " که به اتفاق خانواده اش در این شهر زندگی می کنند نتوانسته است درشهرداری اجازه برای پارک کردن ماشین در خیابان و یا تعریض قسمت جلوی خانه را بگیرد و هر چند روز یکبار جریمه می شوندو پارکینگ عمومی هم در محل نیست .

چه نباید کرد؟

لیندا جکسون اعلام کرده است که حاضر نیست از سمت خود استعفا بده در حالیکه حمایت انجمن شهر را ندارد . شهر به دو جناح تقسیم شده است . اگر وی در دادگاه متهم شناخته شده از شهرداری برکنار خواهد شد . انتخابات جدید باید برگزار شود . دی بایس خود را کاندید این پست می داند. از سوی دیگر ماریو راکو تنها نماینده ایتالیائی تبار لیبرالی که در تورن هیل به رقیب محافظه کار خود باخت و همسرش عضو انجمن شهر " وان " هست در مصاحبه ای با روزنامه لیبرال یورک از نامزدی خود برای شهرداری وان سخن گفته است . علت باخت راکو عدم حمایت سوزان کدیس نماینده مجلس اتاوا از تورن هیل که زمانی رقیب راکو در نامزدی حزب در این منطقه بوده است می باشد .

در هر صورت لیندا جکسون اگر هم از این فساد مالی و قانون شکنی تبرئه شود اعتبار سیاسی برای ادامه شهرداری نخواهد داشت . جامعه ایرانی در " وان " قدرتمند نیست برای تثبیت سیاسی و اقتصادی در انتاریو و کانادا حضور کاندیدا ی ایرانی تبار خوش نام و حمایت جامعه ایرانی با درخواستهای مشروع و عملی مانند برسمیت شناخته شدن جشنهای باستانی ایرانیان مانند نوروز و چهارشنبه سوری – مشارکت ایرانیان در سیستم شهری – استخدام حداقل یک ایرانی تبار واجد شرایط در شهرداری و برسمیت شناخته شدن وحق رای داشتن یک ایرانی تبار در یک کمیته شهری برای مشاوره در اداره شهر از حداق خواسته ها ست که می توان به آن دست یافت . حضور نماینده ایرانی تبار که شانس زیادی هم برای برنده شدن نخواهدنداشت به اعتبار سیاسی جامعه ایرانی خواهد افزود . نام ایران وایرانی به در تک تک خانه های شهر "وان " خواهدر فت و هیچ نماینده ای نمی تواند نقش وسهم ایرانیها را ندیده بگیرد . حضور قدرتمند سیاسی در عرصه های قانونی مقدمه حضور قدرتمند اقتصادی برای جامعه ایرانی هست که سهم زیادی تا کنون در این تقسیم بندی ها نداشته است . حضور فعال در انتخابات به شناختن سیستم سیاسی کاناد اکمک خواهد کرد و همچنین راه فرصت طلب ها را که به یک ناچیزی قانع هستند را خواهد بست . راه رابرای نسل جوان خود آماده کنیم . نسلی که در کانادا خواهد ماند . در سیاست فرصت ها همیشه برای مبارزات قانونی اسان بدست نمی آید . این فرصت ها را ازدست ندهیم .

1. تورنتو استار 25 ژوئن 2008

2. Gino Ruffolo

3. Di Biase

4. Joyce Frustaglio

5. CITY TV NEWS

6. //www.cbc.ca/toronto

7. //www.yorkregion.com

8. UJA- United Jewish appeal Federation

9. //www.yorkregion.com

10. //politicofcanada.blogspot.com


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour