رشوه خواری خاوری ها عامل بیماری اقتصاد و سلامتی یک جامعه


Share/Save/Bookmark

 رشوه خواری  خاوری ها  عامل بیماری اقتصاد و سلامتی یک جامعه
by Saead Soltanpour
19-Feb-2012
 

سعید سلطانپور

بالاخره بعد از 4 ماه 32 نفر از متهمان بزرگترین اختلاس مالی در ایران، روز شنبه 29 بهمن به دادگاه انقلاب رفت. امیر خسرو اریا متهم ردیف اول به اتفاق 4 متهم دیگر توسط رئیس شورای عالی قضایی املی لاریجانی از مصادیق مفسدان فی الارض خوانده شدند. اتهامی که حکم اعدام را در پی دارد. به گفته دادستان این پرونده پس از چهار ماه منتهی به صدور کیفرخواست برای تعداد زیادی از متهمان این پرونده (شامل ۳۳ جلد و بالغ بر ۱۲ هزار صفحه) شده است.

همزمانی شروع دادگاه در انتخابات نهم مجلس، خواسته ویا ناخواسته در روند انتخاباتی که توسط بخش های زیادی از جامعه ایران تحریم ویا با کم محلی روبرو شده است را خواهد داشت.

یکی از پیام های این دادگاه، اطمینان دادن مجدد به اقشاری است که با روشدن این اختلاس نجومی و فساد مالی در سیستم بانکی و دولت، سوال های جدی از دولتو قوه قضاییه برایشان ایجاد شده است. مسلما قوه قضاییه سعی خواهد کرد با علنی کردن این پرونده و محکوم کردن چند نفر از متهمان اصلی، خود را از این اتهامات پاک کند.

این موضوع از این جهت برای جامعه ایرانی کانادایی ما اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا یکی از متهمین اصلی این فساد مالی، محمود خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی شهروند کانادا است. اعلام حضورخاوری در کانادا در اکتبر 2011 دوباره ایران و جامعه ایرانی در کانادا را در راس خبر های سیاسی کانادا قرارداد.

از آن زمان تا کنون مقامات دولت کانادا همچنان از اعلام نظر رسمی در مورد محمود خاوری و موقعیت وی در ارتباط با این اختلاس و فساد مالی موضعی نگرفته اند.

احزاب مخالف هم یکی دو بار بر اثر فشار برخی از فعالین جامعه ایرانی سوالاتی را درمجلس مطرح کردند که پیگیرآن نشدند. عدم پیگیری سیاستمداران کانادا نوعی دهن کجی به سیاست های مهاجرپذیری کانادا است که اجازه می دهد عوامل نزدیک به دولتهای استبدادی بدلیل سرمایه گذاری های مشکوکشان، اقامت سریع کسب کرده و بخاطر چند میلیون دلار الوده شهروند کانادا هم بشوند.

یکی از نکات قابل توجه مبلغ رقم رشوه ای بوده است که خاوری دریافت کرده است. د رآن دوران برخی از جریانات و سایتها خواسته و یا ناخواسته از 3 میلیارد دلار اختلاس اشاره می کردند.

در روز اول مه آفرید خسروی در دادگاه درباره پرداخت رشوه به مدیرعامل فراری بانک ملی، گفت: خاوری شماره حسابی در کانادا اعلام کرده بود و قرار بود ۲ میلیون دلار به حساب او واریز شود اما در پیگیری‌های بعدی متوجه شدم مبلغ ۳ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۵۰ دلار به حساب او واریز شده است که قرار بود در ازای پرداخت این مبلغ سقف اعتباری ما را از طریق بانک مرکزی بالا ببرد. پولی که داده شد به این دلیل بود نه برای تنزیل.

روی سخن من با آن دوستانی است که با خاوری آشنا هستند و می گویند که خاوری آدم خوبی است!!!

اگر وی به دستگاه قضایی رژیم اعتماد ندارد، اگر اعتباری یافته است از برکت وابستگی اش به این نظام ضد لیاقت و مدیریت است. عبارت دیگر ش دزدی از خزانه ملت می باشد. ادمی که به کشوری که از ان این همه دارایی را کسب کرده است وفا نمی کند چگونه می شود انتظار داشت که با این پولهای نامشروع، به فساد مالی در سیستم تقریبا سالم اقتصادی کانادا دست نزند..

آنوقت می توان گفت این شخص هم دزد است و هم خائن زیرا به رفقای حزب اللهی خود هم رحم نکرده است. چگونه می توان انتظار داشت که وجودش و سرمایه اش برای جامعه دمکراتی مانند کانادا واکثریت جامعه ایرانی که از فساد مالی – تبعیض های جنسی و عقیدتی، از خود ی و غیر خودی به کانادا مهاجرت کرده اند به مانند سرطان عمل نکند.

لابد خاوری با آن چفیه اش و پز ضد اسرائیلی به کاناد امده که د تا با پولهای مردم ایران با اسرائیل مبارزه کند.

حضور خاوری در ساخت و ساز در تورنتو و سیستم فرار از مالیات آن که در این بخش اسان تر است، به فاسد تر کردن سیستم شهرداری و اقتصاد کمک می کند. عملی که دودش به چشم همه شهروندان تورنتو که محل سکونت عده زیادی ازایرانی ها هست می رود. دزدان اموال مردم مانند خاوری از شکنجه گران هم خطرناک تر هستند. شکنجه گران یا عقیدتی ویا عقده ای مخالفان را شکنجه می کنند ولی این جماعت مصداق چون دزد با چراغ آید، گزیده تر می برند. جامعه ایرانی باید چنین افرادو خانواده شان را بایکوت کنند. این کمترین راه کار مدنی برای جنبش دمکراسی خواهی و حقوق مردم ایران است.

www.kanoun-e-bayan.blogspot.com


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour
 
Mohammad Ala

Personal interest(s) vs. National interest(s)

by Mohammad Ala on

Why cannot the stolen money to be returned to Iran and Iranians, as someone mentioned to be put into good use?  Iranians could use the money to clean our streets, and protect our historical heritage for example.

As long as Iranians place their personal interest(s) ahead of national interest(s) these sorts of things will happen.

Thanks Saeed jan for your time and this blog.


Nader Vanaki

داشِ ما خاوری

Nader Vanaki


داشِ ما خاوری اوّلش مدیر عامل بانک سپه بود که مرتضی رفقیدوست و فاضل خداداد از اون 120 میلیارد تومان اختلاس کردن.  بعد از اینکه محسنی اژه ای، رفقیدوست رو به مآمور خرید زندان اوین محکوم کرد و فاضل خداداد هم اعدام کرد، آقایون دیدن که داشِ ما خاوری باید در لیگ برتر بازی کنه.  پس از اون ماجرا شد مدیر عامل بانک ملّی یعنی از دسته دو اومد به لیگ برتر. بقیه اش هم خودتون ملاحظه کنین.  الان هم خاوری در اردوی آمادگی برای بانک جهانیه! 

نهضت ما حُسَینیهَ،

 بَخور بَخورمون دولُپّیه،

 قدم بعدیمون بانک جهانیهَ