خاتمی حضوری معیوب در سیکل غیر دموکراتیک


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
08-Feb-2009
 

بالاخره خاتمی دقایقی پیش به عنوان نامزد ریاست جمهوری اعلام حضور کرد.

بدون اینکه وارد خصوصیات خاتمی شویم باید گفت خاتمی در یک سیستم عمل میکند و در مقایسه نه چندان واقعی ، اوبامای نظام سرمایه داری و سیاسی قدرتمند ولی بسیار فاسد آمریکا هست . بنابراین از یک حدی بیشتر از آنچه که بخواهد نیز نمی تواند عمل کند.

هر چند بقول "علما " در اسلام نیت شرط هست . اگر هم نیت خاتمی خوب باشد در سیاست آنهم سیاست خاورمیانه و انهم در کشوری مانند ایران که روحانیت طبقه ممتاز هست و ولایت فقیه قدرت مطلق، نیت خوب کار ساز نیست .

خاتمی نه می تواند امیر کبیر باشد و نه حتی مهندس بازرگان .

ایران نیاز به سیاستمداری دارد که زود قهر نکند . به مردم تکیه کند و در مواقع ضروری سکوت نکند . خاصیتی که در خاتمی کمتر وجود دارد . شکی نیست که د ردوران خاتمی ، فضای سیاسی ایران بازتر شد ولی نبایداز نظر دور داشت که انتخاب وی در دورانی که بقول ا صلاح طلبان دولتی بویژه مجاهدین انقلاب که از موسسان دستگاههای سرکوب جمهوری اسلامی بوده اند و تا چندی قبل از مدافعان قاطع نظام استبدادی ولایت فقیه و معتقدیت به خذف فیزیکی رقبا و دگر اندیشان بوده اند، از حمله آمریکا به ایران جلوگیری کرد ، نمی توان عوامل خارجی را در این انتصاب هوشیارانه ولایت فقیه نادیده گرفت . رئیس جمهور آیند ه ایران بستگی به رویکرد آمریکا در قبال ایران دارد . سیاست تند روانه ، انتخاب مجدد احمدی نژاد ، سیاست ملایم تر آمریکا ، انتخاب خاتمی که برای غرب مطلوب تر هست ، و در سیاست تشدید تحریم اقتصادی ، میر حسین موسوی که با سیاست های کنترل بیشتر دولتی ، یک تهدید به نظام اقتصاد بازار آزاد خواهد بود . گزینه خاتمی ، با توجه به حمایت رفسنجانی از وی و سابقه حمایت خاتمی از عمود ولایت فقیه ، گزینه برتر جناحهای اصلی نظام خواهد بود . حضور خاتمی ، میر حسین و کروبی از نسل اول دوران حاکمیت جمهوری اسلامی قبل از هرچیزنشانگر این است که این جماعت تصور می کنند قهرمانانی هستند که قرار است مانند سوپر من ، ایران را از دست احمدی نژاد نجات بدهند . هر چند کسانی مانند خاتمی بارها و بارها تاکید کرده بود که مردم نیاز به قهرمان ندارند. در هر حال ، نظامی که نتوانسته است چهره های جوان تر ی را به صحنه بیاورد نشان از بحران ها ی جدی آینده سازی و جانشین سازی و پشتوانه مردمی و مشروعیت دارد .

شکی نیست که دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد و حضور وی در دورترین نقاط ایران و تشکیل هیئت دولت در استانها ، و در دسترس بودن رئیس جمهوری برای عامه مردم در سفرهای استانی و نامه نگاری ها مردم به وی ، کار را برای رئیس جمهوری بعدی بسیار سخت تر خواهد کرد .

و همچنین در یک رای گیری مدیریت نشده ، آرای این مناطق خطر جدی برای آرای خاتمی خواهد بود که رای بسیاری از دانشجویان ، طبقات متوسط را از دست داده است . احمدی نژاد آخرین گزینه ناچاری سیستم خواهد بود زیرا وی ریشه جدی در جناحهای قدرت حاکم را ندارد و باضافه شهرت وی در جهان بویژه جهان سومی ها و مسلمانان و نیز اعتقاد وی به ظهور امام زمان یعنی کم رنگ بودن نایب امام زمان – ولی فقیه – خامنه ای – هست . هیچ سیاستمداری چه برسد به اخوند سیاستمدار اجازه بدهد کسی مانند احمدی نژاد نقش وی را کم رنگ کند .

جدی در اینکه چه کسی در ایران رئیس جمهورمی شود نخواهد داشت وقتی که 40 % منابغ مالی کشور در کنترل و بدون حسابرسی ولی فقیه هست و شورای نگهبان منتصب ولی فقیه ، وظیفه غربیل کردن غیر خودی ها را دارد .همان گونه که خاتمی می گوید نکته دوم اينكه اين حضور، جا را براي هيچ كس و هيچ جرياني تنگ نمي كند، راه باز است و حضور و شور مردم بسيار مهم. معتقدم حضور افراد با سلايق مختلف مي تواند زمينه را پرشور كند و جا براي هيچكس تنگ نيست و اميدوارم اين حضور و حضورهاي ديگر زمينه حضور حداكثري مردم در عرصه باشد و هر چه باشد خير است. فارس مهم این نیست که چه کسی رئیس جمهور شود مهم این است که بار دیگر تعداد بیشتری را برای ثبت در کتا ب ها ، چانه زنی با غرب و بر سر منتقدان و دگر اندیشان کوبیدن ، پای صندوقهای رای بیاورند . تحریم یا شرکت هم به تنهائی نقشی نخواهد داشت . وظیفه آگاهی رسانی به مردم را فراموش نکنیم و بعد از 30 سال سیاست بازی ، بازهم بازی سیاسی نخوریم و سرباز پیاده نشویم . بدون گرفتن امتیاز سیاسی برای مردم ، هیزم گرمی بازار انتخابات نشوید. مردم سیاه لشگر این انتخابات هستند . تمامی کاندیداها ، کم و بیش یک عذر خواهی به مردم ایران برای نقش داشتن در ادامه جنگ و کشته و زخمی شدن هزاران ایرانی و عراقی و نیز سرکوب سیاه دهه 60 دگر اندیشان که هیچگاه در خوب بودن ان تردید نکرده اند ، بدهکارند. این دو اصل مرزبندی بین نیروها ی مردمی و حکومتی هست

www.kanoun-e-bayan.blogspot.com

سعید سلطانپور-تورنتو


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour
 
default

Excellent. Is there English

by nevertheless (not verified) on

Excellent. Is there English translation to your great analysis.