ایران و جامعه ایرانی کانادایی ، گفتاری به مناسبت ماه میراث آسیا


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
31-May-2009
 


ماه می از سوی دولت کانادا به عنوان ماه "میراث آسیا" نامگذاری شده و از سال 2003 به آن رسمیت داده شده است .

پیشنهاد انتخاب ماه میراث آسیا در سال 2001 سناتور وینی پو( لیبرال از انتاریو ـ هنگ کنگی تبار) به مجلس سنای کانادا ارائه داد.

علت این نامگذاری، گرامی داشت نقش مهاجران آسیائی در کانادا بوده است
در آمریکانیز از 1979 مراسمی توسط آسیائی ها برگزار می شود.

در این راستا پلیس منطقه یورک پنجمین سال بزرگداشت این مراسم را در اداره پلیس شهر مارکهام برگزار کرد .

بد نیست بدانید مارکهام با 65% مهاجر عمدتاًآسیائی (چینی و آسیای شرقی) اولین شهر در کانادا با اکثریت مهاجران است. .

در سال گذشته این مراسم را پوشش خبری دادم . بعدا پیشنهاد کردم آسیا بدون ایران بیرنگ هست . به من گفته شد که ایرانی ها تمایلی به شرکت در این مراسم نشان نداده اند. امسال کارآگاه تونی براون از ما خواست که هنرمندانی را برای این مراسم که داوطبانه هست معرفی کنیم . با کمک محمد کمالی (گروه موسیقی گیلان ) ، علی اتابکی نوازنده سنتور را که اخیر ا به همراه خانواده اش به کانادا مهاجرت کرده است و در رشته دکترای باستان شناسی درس می خواند ، برای این مراسم معرفی شد که بخشی از فرهنگ ایران را به دیگران ارائه بدهد.

من هم به عنوان یک روزنامه نگار و فعا ل جامعه ایرانی کانادائی گفتاری داشتم

متن گفتار

با سلام و تشکر از اینکه به عنوان یک عضو مطبوعاتی جامعه ایرانی در کانادا، این فرصت به من داده شده است تا با شما نظراتم را بیان کنم .

اجازه بدهید باتوجه به کمی وقت خیلی مختصر اشاره ای به تاریخچه ایران ( پرشیا ) داشته باشم

سابقه ما به حداقل 3200 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. ایران در کنار چین و هند وستان همواره ستونهای تمدن آسیا و دنیا بوده اند . . با این تفاوت که ایران برخلاف چین وهند همیشه در خط اول رویارویی و برخورد تمدنها با غرب ( امپراطوری رم )بوده است .

البته هنوز نیز در معادلات جهانی تاثیر جدی دارند واقعیاتی مانند هند، بزرگترین دموکراسی دنیا و چین، بزرگترین نیرو ی کا ر و میزان تولید و ایران حضورقوی اسلام سیاسی در منطقه .

جاده ابریشم

جاده ابریشم برای 3000 سال خط اصلی ارتباط تجاری بین چین و ایران ومصر و اعراب و روم ها بوده است . ونقش ایران در این جاده بسیار مهم بوده است . بدون شک تاثیراین جاده بر تمدن جهانی د رآن سالها بر کسی پوشیده نیست.

با توجه به محدودیت زمانی به قرن گذشته ایران می پردازم :

از زمانی که نفت در ایران توسط انگلیسی ها کشف شد مشکلات ما هم شروع شد. البته اهمیت استراتژیک ایران هم بیشتر شد. ایران 980 کیلومتر مرز دریایی درخلیج فارس و دریای عمان دارد . آبراهی باریک که 70% نفت اروپا و چین و هند و ژاپن و 30% نفت آمریکا وکانادا باید از تنگه هرمز عبور کند. یعنی هر کسی این تنگه را کنترل کند قدرت سیاسی دنیا را دارد.

2. ما همسایه قدرتمندی در شمال داریم .

از 1917 ایران تا فروپاشی شوروی ، مرزی 1000 کیلومتری با اتحادجماهیر شوروی داشت . بازی های ابر قدرت های شرق و غرب در این سالها ، چندان انتخاب سیاسی برای مردم ایران نمی گذاشت.

3. ما در خاورمیانه قرار داریم . در منطقه ای که زادگاه دینهای اصلی دنیا مانند یهودیت ، مسیحیت و اسلام هست . محلهای مقدسی برای همه این مذاهب د راین منطقه وجود دارد که دخالتهای سیاسی ، موضوع را پیچیده تر می کند .

4. بعد از انقلاب کبیر فرانسه ما اولین کشوری بودیم که در اسیا برای پارلمان انقلا ب کردیم

از همان دوران بحث ها ی مدرن گرایی و سنت فعال بوده است .

در ایران اکثریت مردم مسلمان شیعه هستند. سنی ها در رده بعد ومسیحیان و یهودیان و زرتشتیان پیروانی در ایران دارند . البته مذاهب دیگری هم مانند فرقه بهائی وجود دارد. بر خلاف آنچه که در غرب ترویج و تصور می شود ایرانیها کمتر از بقیه ملتهای مسلمان خاورمیانه مذهبی تر هستند مثلا در روزهای جمعه تعداد محدودی به نماز جمعه می روند در حالیکه درکشورهای همسایه حتی ترکیه ، روز جمعه و برگزاری نماز جمعه محسوس هست و شهربه حالت تعطیل کامل در می آید

بسیاری از ما چه د رداخل چه د رخارج یاد گرفته ایم که نهاد دین از نهاد دولت باید جداباشد . این تجربه ای هست که ما لمس کرده ایم.حضور ما در کانادا، به واسطه این تجربه هست .

باب ری نماینده مجلس می گوید : منابع اطلاعاتی ما در مورد ایران ، فاکس و سی. ان. ان هست .

بنظرمن چهار موج مهاجرت ایرانی ها در 30 سال گذشته اتفاق افتاده است .

موج اول د رجریان سقوط سلطنت و تحقق انقلاب که بسیاری از وابستگان رژیم به خارج آمدند. بیشترین به آمریکا و تعدادی هم کانادا را انتخاب کردند . مثلا صاحب قبلی فروشگاه زنجیره ای لوازم برقی " فیوچر شاپ " جزاین عده بود . تعدا د زیادی از مهندسان نفتی هم به آلبرتا مهاجرت کردند .

موج دو م با حمله صدام حسین واشغال خرمشهر در سال 1358 شروع شد و با سرکوب اپوزیسیون در سال 60 به اوج خود رسید . درطول جنگ 8 ساله بزرگترین مهاجرت تاریخ پرشیا ( ایران ) صورت گرفت . آنها که سالم ماندند و به غرب و کانادا آمدند. این گروه سخت ترین کارهای شغلی را انجام داده است . بیشترین کارهای فیزیکی مانند رانند گی تاکسی ، توزیع پیتزا و صاحبان پیتزا و ساندویچ فروشی وهات داگی ها ، ازجمله کارهای ایرانی ها ی این دوره بود. تعداد کسانی که تحصیلات عالیه داشتند کم نبود ولی بدلیل اطلاعات کم به اقامت موقتی چند ماهه باور داشتیم وکسی سعی برای حضور در سیستم سیاسی اقتصادی کانادا و حرفه های فنی استراتژیک نیندیشد. الان حتی اگر شرایط بازگشت ما هم فراهم باشد ، بدلیل وابستگی خانواده ها ی آسیائی ها به فرزندان ، . در کنار آنها خواهیم ماند .

سوم موج تحصیلکرده ها که د راواخر ریاست جمهوری خاتمی در 99 آغاز شد . خاتمی انسان خوبی بود ولی سیاستمدار خوبی نبود. این گروه بسیاری جذب موسسات بزرگ در رشته های تحصیلی خود شدند . عده زیادی هم به ادامه تحصیل ادامه دادند بسیاری از پزشکان و متخصصان ما در این دوره به کاناد ا مهاجرت کرده اند .

بسیاری از استادان دانشگاهها و مراکز اموزش عالی ،دانشجویان رشته های دکترا در دانشگاه های کانادا ایرانی هستند.

موج چهارم که این اواخر تشدید شده است میلیونرهایئ هستند که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم از سیاست ها ی اقتصادی دولت های اخیر بهره مند شده اند و ثروت های زیادی از طریق وابستگی های سیاسی به مراکز قدرت اندوخته اند .

د رهر حال بین این چهار گروه که به کانادا خدماتی عرضه می کنند . تقریبا تفاهمی بر سر هیچ چیزی د ر مورد ایران بین این گروه ها وجودندارد الا خود "ایران " . به عنوان نمونه ما 4 تا پرچم ایران داریم . همه چهار گروه با کمی بالا وپایئن از زندگی درکانادا و بهره مندی از دموکراسی وآزادی آن خوشحال هستند . و کانادارا خانه خود می دانیم .

سفری به خاورمیانه داشتم . کانادا اعتبار خوبی بین مردم دارد .آنجا شما معنی کانادائی بودن را می فهمی . هرچند من بخاطر ایرانی بودنم مورد سخت گیری های دوگانه نا عادلانه ای می شدم .

چند تا فاکت د رمورد ایرانیان کانادا

اول :ژیان قمیشی مجری برنامه کیو ،CBC ایرانی تبار هست .

دوم : 3تن ازدختران شایسته کانادا ایرانی تبار هستند سالهای 2003-2005 و 2008

سوم : دو تن از نمایندگان مجلس در پارلمان استان انتاریو و کبک ایرانی هستند. دکتر مریدی و دکتر خدیر

چهارم: 5000 از دانشجویان دانشگاه یورک ایرانی هستند.

پنجم : 400 ساختمان ساز ایرانی ،سالانه 70 میلیون دلار در تورنتوی بزرگ برای ساختن خانه های زیبا که معماری شهر را د رسالهای آینده دگرگون خواهد کرد ، هزینه می کنند.

ششم : 40 تن از صاحبان صنایع ایرانی تبار ، سالانه یک میلیارد دلار در انتاریو درآمد دارند.

هفتم : دو تن از قهرمان رده بندی کاراته جهان ایرانی تبار هستند . سعید باغبانی که در مارکهام زندگی می کند و نسیم وارسته .سعید باغبانی قهرمان پان آمریکن هست . بسیار خوب هست اگر شهرداری و مفامات دولتی از این جوانان ورزشکار قدردانی کنند.

هشتم : 8 تن از قهرمان کاراته کانادا از انتاریو و ایرانی تبار هستند.

تجربه کانادا

ما د رحال یاد گیری هستیم در ایران 27 اقلیت قومی زندگی می کنند و عموما در آشتی با یکدیگر زندگی کرده اند ولی تجربه کانادا برای همزیستی و مشارکت سیاسی در یک دموکراسی مدرن مفید هست .

چنین تجمعاتی از اقلیتها د ردنیا کم نظیر هست . پلیس یورک یکی از موسساتی هست که تحت ریاست آقای لابارج تلاش کرده است از طریق واحد قومی خود به کامیونیتی های مختلف ارتباط برقرار کند و گفتگو داشته باشد که بسیار مثبت هست .

جا دارد به عنوان یک عضو جامعه ایرانی کانادائی از برگزارکنندکان این مراسم تشکر کنم.

ولی همه ما به عنوان یک کانادائی ، نیاز داریم که با دیگر جوامع قومی ، کانادای بهترو انسانی تر را بسازیم .


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour