چین ،غرب را مبهوت تمدن شرق کرد


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
14-Aug-2008
 

29 مین بازیهای المپیک در پکن افتتاح شد. این برای اولین باری بود که چین میزبان چنین بازیهایی می شد. هر چند انتخاب چین در سال 2004 در مسکو در برابر شهرهای تورنتو، استانبول، پاریس و ازاکا در ژاپن یک انتخاب سیاسی بود. کمیته المپیک که تازه از زیر رسوایی های مالی و رشوه دهی المپیک زمستانی در سال 2002 شهر سالت لیک سیتی آمریکا خلاص شده بود مجبور بود که چین را انتخاب کند، زیرا یک میلیارد چینی خود به تنهائی حق برگزاری بازیها را ایجاد می کردند. بازیهای المپیك به ماشین پول ساز قدرتمندی تبدیل شده است و به همین دلیل كشورها برای ورود به این میدان با یكدیگر شدیدا رقابت می كنند. كارشناسان پیش بینی می كنند بازیهای المپیك پكن بیش از 5 میلیارد دلار درآمد مستقیم عاید كشور میزبان و همچنین شركتهای بزرگ بین المللی كند. این رقم برای بازیهای تابستانی المپیك 2012 لندن بیش از 7 میلیارد دلار برآورد شده است.

افتتاحیه المپیک
-----------

بر اساس این گزارش درآمد حاصل از بازیهای المپیك آتن 2004 به بیش از 19/4 میلیارد دلار رسید. بیش از 23/2 میلیارد دلار از این رقم سهم حق پخش تلویزیونی بازیها بوده است. (خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه فایننشال تایمز) فراز و نشیب چین حزب کمونیست چین بعد از دوران رهبری مائو و انقلاب تلخ فرهنگی ـ که نمونه کوتاه مدت آن در دانشگاه های ایران بعد از انقلاب 57 اجرا شد و خسارات سنگینی به بنیان علم در ایران وارد کرد ـ به این نتیجه گیری سیاسی رسید که نمی تواند درهای کشور را ببندد و با تکیه بر کشاورزی و شیوه های سنتی در دوران تکنولوژی و در مقابل سرمایه داری دوام بیاورد. رهبران حزب کمونیست چین با پس گرفتن هنگ کنگ ثروتمند که در اجاره 100 ساله انگلستان بود و تعهد به اینکه دست به ترکیب سیاسی و اقتصادی آن نخواهند زد هم مزه ثروت را چشیدند و هم از نزدیک سیستم اقتصاد آزاد را حس کردند. بدنیست بدانید که بازپس گرفتن هنگ کنگ از نظر اقتصادی در سال 1997 باعث فرار سرمایه ها به خارج از کشور بخصوص به کانادا شد. فرار سرمایه های هنگ کنگی های چینی تبار کمک فراوانی به اقتصاد در حال رکود کانادا در آن دوران کرد. بسیاری از این مهاجران اقتصادی پس از گذشت چند سال و اطمینان از اینکه چین به معادلات اقتصادی در هنگ کنگ کاری ندارد به هنگ کنگ برگشتند و البته بسیاری از آنها سرمایه های خود را در کانادا از دست داده بودند. واقع بینی و اصلاح طلبی رهبران چین چینی ها درهای خود را به روی سرمایه های غرب گشودند و آگاهانه و هوشیارانه از این سرمایه ها با حفظ استقلال چین، به منظور تولید کار برای چینی ها و بهبود زندگی بسیاری از آنها که مزه فقر را در سیستم کمونیستی مائوئیستی چشیده بودند، استفاده کردند. سرمایه عظیم انسانی به اضافه تواضع و قناعت چینی ها با هزاران سال تمدن و سرمایه غرب باعث رشد اقتصادی چین شد. آنها تصمیم گرفته بودند که سرنوشت ملت خود را عوض کنند و در طی 20 سال توانستند به این مهم تا حدود زیادی نائل شوند. ساختن استادیوم و تاسیسات ورزشی و آپارتمانها چنان سریع انجام می شد که آتنی ها از آنها خواسته بودند که کمی سرعت آن را به تعویق بیندازند، زیرا استادیوم اصلی آتن در بازیهای المپیک 2006 تا آخرین روزهای نزدیک به افتتاحیه تمام نشده بود. ناراضی چینی، کارگردان مراسم افتتاحیه

افتتاحیه المپیک 2008
ژانگ یی مو Zhang Yimou کارگردان نامدار جهانی چین از بازماندگان دوران انقلاب فرهنگی (1966) است که در نوجوانی به اتفاق خانواده اش به مناطق دور تبعید شده بود و در 15 سالگی مجبور شده بود به مدت چند سال در مزرعه و سپس در کارخانه پارچه بافی کار کند تا روحیه بورژوازی در وی بمیرد و خلقی بشود. شاید اگر مائو هنوز زنده بود و باند وی بر سر کار بودند "یی مو" یک کارگر وفادار به خلق باقی مانده بود. هر چند وی سالها بعد از بازگشت به پکن همچنان در لیست سیاه دولت چین قرار داشت، زیرا منتقد حزب کمونیست بود. به عنوان نمونه دولت چین به وی اجازه نداد برای دریافت جایزه برای فیلم خود به خارج سفر کند. ولی این بار رهبران حزب کمونیست چین که در مراحل اصلاح طلبی هستند تصمیم گرفتند به منافع مردم چین بیندیشند و به همین دلیل وی را مسئول برنامه افتتاحیه کردند. هر چند مخالفان وی می گویند وی نبایستی این مسئولیت را به عهده می گرفت. حدود 10000 نفر در اجرای مراسم افتتاحیه شرکت داشتند و برنامه ریزی های آن حدود 3 سال طول کشیده بود. تمرینات اصلی در حدود 10 ماه پیش با رعایت اصول مخفی کاری از دید خبرنگاران انجام گرفته بود. مراسم افتتاحیه که با حضور بسیاری از رهبران غربی منجمله جرج بوش و همسرش برگزار شد، هنرمندانه و زیبا تمدن شرق را با تکنولوژی غرب پیوند داد. روایت اختراع کاغذ و راه ابریشم و نقاشی و طرح آن توسط رقصندگان و موج انسانها و ذکر قدمت چند هزار ساله ی آن که به قبل از میلاد مسیح برمیگردد، رهبران غرب را دچار تناقض جدی کرد. مراسم افتتاحیه و نمایش تمدن چین که تنها بخشی از تمدن مشرق زمین شامل پرشیا، هند و مصر بود، مدعیان تمدن برتر را مات کرد. نظم برنامه و حرکات دقیق همه گزارشگران را به تحسین واداشت.

بر خلاف جشن های بسیار گران قیمت 2500 ساله محمد رضاشاه که توسط خارجیها و برای آنان طراحی و اجرا شده بود این مراسم توسط چینی ها و غلبه برحقارت 100 ساله اخیرشان بود که آن را با اراده ملی به یک پیروزی ملی برای چین تبدیل کردند. هر چند مسئله نقض حقوق بشر و شورشهای تبت و اختلال در حمل مشعل المپیک باعث شده بود که مراسم تا حدود زیادی تحت الشعاع قرار بگیرد. چینی ها در این مراسم هنری نشان دادند که می توان برنامه های هنری داشت و هنر به مردم عرضه کرد و از برهنگی زنان که جزئی از فرهنگ مبتذل سرمایه داری در غرب است نیز سوءاستفاده نکرد. متاسفانه سوء استفاده از بدن زنان در استادیوم های ورزشی و مراسم مختلف در غرب برای کسب درآمد یک اصل برای سرگرم کردن و به عنوان یک بخش خدشه ناپذیر هنر جا افتاده است. برگزاری چنین مراسم با شکوهی نخست وزیر استان بریتیش کلمبیا را که میزبان بازیهای زمستانی 2010 هست، نگران خواهد کرد، زیرا قاعدتاً مراسم ونکوور باید بهتر از بازیهای قبلی باشد. تیم ایران رنگ لباس تیم ایران سبز و طراحی آن خیلی معمولی و بدون ذوق و ابتکار بود. عدم شرکت مردان و زنان ایرانی با لباسهای محلی و سنتی ایرانی جای تاسف دارد. یکی از نکات مثبت حضور هما حسینی به عنوان پرچمدار زن تیم جمهوری اسلامی بود. یکی از نکات منفی عدم حضور رضازاده بود که در یک تصمیم غیرمنتظره بازنشستگی خود را اعلام کرد و مانند بقیه پدیده های جمهوری اسلامی همراه با شایعات و تفسیرها همچنان مطرح است. در هر حال وی سهم خود را به ورزش ایران ادا کرده است. چین و آمریکا و ایران مراسم المپیک پکن یک نبرد سیاسی بین آمریکا و چین برای کسب قهرمانی این مسابقات است. آمریکا در سالهای اخیر قهرمانی را از آن خود کرده است ولی تحلیل گران معتقدند که چین قهرمانی را از آمریکا خواهد گرفت. امری که به حیثیت سیاسی آمریکا و برتری ورزشی آن پایان خواهد داد. 1974 بازیهای المپیک آسیایی در تهران برگزار شد و سالنهای اصلی و استادیوم آزادی محصول این زمان و یکی از معدود کارهای مثبت محمدرضا شاه بود. ایران با 36 مدال طلا و مجموع 81 مدال دوم و چین با32 مدال طلا و مجموع 106 مدال در رده سوم قرار گرفته بود. محمد مایلی کهن مربی سابق و حزب اللهی تیم ملی فوتبال ایران در یک انتقاد تند با اشاره به اینکه مراسم افتتاحیه رقابت های المپیک 2008 پکن، افسوس او را برانگیخته، می گوید "در زمان های نه چندان دور، چینی ها به ورزشگاه آزادی با دیده افسوس می نگریستند." محمد مایلی کهن در گفتگو با مهر ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: برگزاری اینگونه مراسم برای ما ایرانی ها مثل یک رویاست. ما هرگز چنین امکاناتی برای برگزاری اینگونه مراسم نداریم و این در حالی است که وقتی بازیهای آسیایی سال 1974 را برگزار می کردیم، تمام آسیایی ها و بویژه چینی ها از دیدن زمین چمن ورزشگاه آزادی، دریاچه، پیست دوچرخه سواری، پنج سالن و استخر شنا انگشت حیرت به دهان برده بودند." به راستی رمز موفقیت چینی ها در چیست؟ چه شده است که ظرف 20 سال به چنین موقعیتی رسیده اند. رمز پس رفت ما چیست؟ پاسخ به این سئوال که باید کارشناسانه و بدون تعصب باشد می تواند راهگشا باشد. فعلا تا پیدا کردن پاسخ، از چینی ها که آبروی شرق را خریدند باید تشکر کرد. ایمیل نویسنده: ssultanpour@yahoo.com این آدرس ایمیل در مقابل هرزنامه ها محافظت می شود. برای مشاهده آن ابتدا باید جاوا اسکریپت را فعال کنید.


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour
 
default

Iran is not China

by Concerned Iranian (not verified) on

Let's be realistic. Iran should not be compared with China. The Chinese have a continous 500o-year old history and civilization. Although Iranians also had thousands of years of civilization (like the Egyptians, Greeks, and Mespotamians and Shoosh Empire), today, like these countries the Iranians do not even remember any of their ancient civilization.
Please compare Iran with Turkey and Arab countries and then pat youself on the back (as Xrexes does all the time) for being so great. Wake up and smell the Tea!


default

Beloved xerxes, the Savior?

by Not Anonymous (not verified) on

I'm mabhoot-ed by Xerexe's astounding level of insights, bordering clairvoyance.

Are you sure you're not the 14th nail in the coffin of Imam Mahdi??

p.S. XOXo


default

Curly and not Anonymous

by XerXes (not verified) on

Believe me when I say that. Countries such as Iran and China work in long term plans, and China is not a done deal as far as the system is concerned. If China rushed her change, today we would see another Russian style, a dysfunctional system in China.

Unlike what the western media try to portray and push as an agenda, quick socio-economical changes are not wise.
If you think that Chins is what it is today, and Iran will always remain this way, then you are a bit crazy.
The Chinese are in transition and Iranian politics and society is also in transition. These transitions are not fake, similar to Reza Shah's time, that a leader comes and gives you "modernity" or comes and takes "modernity" away from you. These transitions are becoming embedded within our society in today Iran.

You might have a short sighted issue, want what's best for Iran today and forget about Iran of future. I would suggest to read more history books.

Many countries around the globe or in our neighborhoods might be eating and enjoying the economical prosperity, comparing to Iran, while we are "suffering", but we are paying for our social experience which would allow us to teach, direct and most importantly influence them to do what's best for the region and ultimately Iran!

China is the future, and Iran has a bright one a head, you must be a visionary to see that, although simpler to see China than Iran, neverthless similar in some ways!

not Anonymous, What I take to take me so high is reading and history books. Hit them and get high too ;)

I don't believe in lottery and know that Na bordeh RANJ, Ganj moyasar nashavad. That's for sure. That's how Europeans got where they are, that's how any great nation has gone through to become great.

You see today, I see tomorrow.


default

xerxes, the Majnoon va Heyroon

by not Anonymous (not verified) on

xerxes, the Hallucinator:

I want the same medication you're on!! pretty please!!


default

XERXES, you got to be kidding?

by curly (not verified) on

China as well as IRI are both ( big brother, little minnie me!) are the most depressive of their citizens, violators of the human rights and morally corrupt.
They both have perfected the art of deceit and lying to their citizens and the world.Why do you think they are so good in making cheap fake stuff, because, that is their governments motto, and IRI will pretty soon start that too !!!They just are working on fake university degrees.
Give me a break !


default

Concerned Iranian you are wrong

by XerXes (not verified) on

Similar to Chinese, maybe not as great in many ways, yet better in others, we have had a great history and civilization. Iranians have contributed more than enough to the ancient humanity; Chinese and Iranians are grand parents of the humanity and civilized world.
Our humane culture and art goes back to over one thousand years, when the world was a harsh place.
What happened? Nothing big. In our recent history we were disrupted by our natural social progression from some colonizing countries. We are back on the track and have to pay now for what we should have paid during the constitutional revolution.
No problem, If Chinese, similar to us today, would've rushed their country and government to make them western, or bend for the western demands, they would not be what they are today. We also need to give time and learn how to be our best. Similar to Chinese, we are politically free and independent, so now we need to work on our future. Regionally we are the only third world country to be in this position, and world wide, we still remain of very a few.
If the IR work, which I know it will (IR meaning the evolution of the current system), then we all know that we would be the leader in bringing the new format of governing body, something that the region demands very highly. The west knows this, but many Iranian here are clueless of this very fact.
Don't look at Iran from the last 30 years and judge Iran. Look at Iran from the last 100 years and you see that this was a natural move and very much needed for our future social advancement.
Iran will be fine. These are tough times for us, but name one country that became great without going through tough times.
Once on the row, there is no stopping to Iran's progress. Economically we will catch up to any country, but politically and socially no regional country could even compare to us. And that would be our differential advantage and the new powerful/influential Iran.

Amen to that


default

Not fair

by Aziz (not verified) on

Do not forget we are Shiites, Chinese are not.
That is like comparing Handicapped Olympics to non-handicapped


default

very good

by Marhoom Mirza Reza Kermani's spirit in shabeh jomeh (not verified) on

excellent article, as it has lots of good points to think about.

As your last question as what happened to China in the past 20 years and what happened to us, here is my answer:

The Chinese FREED themselves from the British intervention in their country, while Iran WENT BACK under the British rule, that is what happened to us......


default

China is an ancient country

by Concerned Iranian (not verified) on

The Chinese continue to enjoy their long history. Remember, the Chinese have had a gloroius history for the most part. There is no reason to compare us with them. The Iranians should be compared with Afghans, Bengladesh, Iraq, Syria or Jordan. We did not deserve our short vacation from our history during 1965-1975. Today's backward Iran refelcts the thining of its people. I congratulate the Chinese for their great job. We should take lessons from them.