کارپردازان انگلیس درایران - قسمت بیست وهفتم


Share/Save/Bookmark

All-Iranians
by All-Iranians
12-Jun-2012
 

 

درقسمت های گذشته مطالبی در مورد سیدضیا الدین طباطبایی ، برادران رشیدیان ، برادران جی ، حسین فردوست ، بهرام شاهرخ ، نواب صفوی ، جمال امامی ، جعفر شریف ‌امامی ، حسنعلی منصور ، امیر عباس هویدا ، سيد حسن تقي ‌زاده ، برادران انتظام ، مصطفی فاتح ، شیخ عبدالکریم حائری یزدی ، محمد خلیل جواهری ، ابراهیم حکیمی ، علی اردشیر لاریجانی ، برادران لاریجانی ، علی شریعتی ، محمدجواد لاریجانی ، عطاالله مهاجرانی ، محمدرضا مهدوی کنی ، میرحسین موسوی ، عبدالحسین میرزا فرمانفرما ، روح‌الله خمینی ، ناصر مکارم شیرازی و ابوالحسن بنی صدر و سید ابوالقاسم کاشانی و دکتر سيد محمود نريمان  و غلامعلی حداد عادل عرضه شد. در این قسمت به معرفی دكتر سيدحسن امامي امام جمعه اسبق تهران می پرداز یم:

٣٢ - دكتر سيدحسن امامي امام جمعه اسبق تهران

سید حسن امامی (متولد ۱۲۸۱ خورشیدی در تهران) فقیه شیعه، حقوق‌دان، قاضی و سیاست‌مدار ایرانی بود. وی پسر سید ابوالقاسم امام جمعه پسر آقا زین‏العابدین امام جمعه بود و در زمان محمدرضا شاه پهلوی  ، پس از فوت عمویش سید محمد امامزاده در سال ۱۳۲۴ منصب امامت جمعه تهران را بر عهده گرفت و تا انقلاب ۱۳۵۷ آن را در اختیار داشت.
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C

منصب امامت جمعه  چیست؟ 
//www.ensani.ir/fa/content/83630/default.aspx

زندگینامه ی کوتاهی از ابولقاسم امام جمعه پدر سيدحسن امامي : حاج سید ابولقاسم امام جمعه متولد ۱۲۸۲ قمری، پسر ارشد سید زین الدین امام جمعه و نوه ی  دختری معیرالممالک (نظام الدوله) بود که پس از فوت پدر، امامت جمعه و تولیت مسجد شاه را برعهده گرفت. منصب امامت جمعه، مانند دیگر مناصب دوران متأخر قاجار، به سبب نزدیکی آنها با دستگاه حکومت در خانواده ایشان موروثی بود. وی چندی بعد با دختر مظفرالدین شاه، شکوه الدوله (زن سابق موقرالسلطنه) ازدواج کرد. حاج ابولقاسم امام جمعه از اواخر حکومت محمد شاه قاجار تا چندی بعد از مشروطه عهده دار منصب امامت جماعت تهران بود. وی در جریان مشروطه، به دلیل دشمنی با مشروطیت و تبعیت روس توسط هیئت مدیره ی متشکله ی مشروطه عزل و برادرش که از مشروطه خواهان بود به جای او امام جمعه تهران شد. در جریان به دارآویخته شدن شیخ فضل الله نوری در سال ١٣٢٧ قمری، امام جمعه به سفارت روسیه پناهنده شد و پس از چندی با گرفتن تأمین از دولت، به وسیله سفارت روسیه به اروپا رفت. پس از چند سال اقامت در اروپا و سیاحت در آنجا با موافقت و اجازه دولت به ایران بازگشت و در سن ۶۲ سالگی در تهران در گذشت.
 

تحصیلات و زندگی دینی و علمی سید حسن امامی : سید حسن امامی پس از تحصیلات مقدماتی در مدرسه ای  که توسط روس‌ها اداره می ‌شد، برای فراگیری علوم فقهی و دینی، ادبیات عرب، منطق و سایر علوم به حوزه ی علمیه ی نجف رفت و به درجه اجتهاد نائل شد. در سال ۱۳۰۷ به منظور فراگیری علم حقوق نوین به سوئیس رفت. پس از پنج سال اقامت و تحصیل در رشته حقوق خصوصی در دانشکده حقوق دانشگاه لوزان، در سال ۱۳۱۲ با ارائه رساله خود با عنوان «اساس قضائی مهر در فقه شیعه اسلامی» موفق به اخذ درجه دکترای حقوق شد.
دكتر سيدحسن امامي در سال ١٣١٣ به ایران بازگشت و در مدرسه عالی حقوق و دانشکده معقول و منقول به تدریس تاریخ حقوق و حقوق اسلام پرداخت. در سال ١٣١٧ در تشکیلات دادگستری نوین به شغل قضائی منصوب شد. در سال ١٣٢٣ ریاست کل دادگاههای شهرستان تهران را برعهده گرفت و در سال ١٣٢٧ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به تدریس حقوق ثبت اسناد و اصول محاکمات حقوقی در مقاطع مختلف پرداخت. در سال ١٣٣٦ دروس حقوق مدنی و شرح قانون مدنی، به درخواست دانشجویان که به کتابهای مدون حقوق مدنی دسترسی نداشتند، برای تهیه کتابی در این زمینه به لوزان سوئیس سفر کرد. با فراغتی که در این سفر به دست آورد، شش جلد کتاب حقوق مدنی را بر اساس یادداشت ها، جزوه ها، کتابهای فقهی و حقوقی و منابع دیگر به رشته تحریر در آورد. این کتابها تاکنون بارها تجدید چاپ شده و هنوز هم یکی از اصلی ترین مراجع و منابع تدریس، مطالعه و تحقیق در دروس دانشگاهی حققو مدنی و دوره های کاربردی حقوق (کارآموزی وکالت دادگستری، مشاوره حقوقی و قضاوت) به شمار می آید.
دکتر امامی پس از سالها تدریس و ریاست گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و انتخاب شدن به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران در سال ١٣٤٦، به درخواست خود در سال  ١٣٤٧بازنشسته شد اما گاهی در دانشکده حقوق دانشگاه ملی سابق تدریس می کرد
//www.irannotary.ir/page/dremami.aspx

 خانه ی دكتر سيدحسن امامي : منزل امام جمعه از بناهای عالی نیمه دوم قرن سیزدهم هجری قمری و محل سکونت امام جمعه تهران در دوران قبل از انقلاب ٥٧ بود. این بنا دارای اتاق ها و تالارهای متعددی است که داخل آن ها با گچ بری های زیبا تزیین شده است. درب های نفیس، اتاق ها و راهروهای این بنا از نظر دقت و ظرافت در کنده کاری و نجاری چشم گیر است.
//barayeiranesabz.blogfa.com/post-7.aspx

دكتر سيدحسن امامي از اعضای لژ فراماسونری ( لژ فروغي ) بود
//www.ir-psri.com/Show.php?Page=ViewDocument&DocumentID=319&SP=Farsi

 دكتر سيدحسن امامي رییس لژ فراماسونری ( لژ نور ) بود: لژ نور در روز سیزدهم خرداد  سال  ١٣٤٦ در تهران تاسیس شد و مراسم افتتاح آن با خواندن سرود هایی از تورات و انجیل در حضور (کرستوفر اسحق فری)، ناظر اعظم لژ ناحیه ایران انجام گرفت. ریاست این لژ با (سید حسن امامی) فرزند (میرزا ابولقاسم امام جمعه) بود که در سوییس به جرگه برادران ماسونی پیوسته بود. منبع : کتاب فراماسونری نوشته اسماعیل رائین
//aipac.mihanblog.com/post/36

استمزاج سید حسن امامی از انگلیس برای تشکیل حزب
سند شماره ٤٢٩٠٣٢ / ‌مورخ‌ ٣ بهمن ١٣٣٦ / موضوع تشكيل احزاب در كشور : يكي از دوستان سياسي سناتور دكتر سيدحسن امامي‌، امام جمعه تهران‌، اظهار داشته در اولين روزهايي كه زمزمه تشكيل دو حزب سياسي در ايران باز شد، چون جسته و گريخته شنيده مي‌شد كه امام جمعه تهران كانديداي‌ ليدري يكي از اين دو حزب است لذا مشاراليه با عجله به لندن رفته و در آن جا با دنيس رايت معاون وزارت خارجه انگلستان و كاردار سابق سفارت انگليس در تهران كه از دوستان ايشان بوده ملاقات و از وي در مورد شركت در احزاب مشورت و استمزاج نموده و دنيس رايت هم كه نفوذ زيادي در امام جمعه دارد به وي تجويز كرده كه حتي‌المقدور از قبول اين كار شانه خالي كند
//www.farsnews.com/newstext.php?nn=8811160226

زندگی سیاسی و پایان عمر
سید حسن امامی یک روز پس از نطق دکتر مصدق (شوهر عمه اش) در اعتراض به دخالت در انتخابات پانزدهم مجلس شورای ملی توسط قوام، وی در دی ماه ۱۳۲۵ به همراه عده زیادی از معاریف همچون محمد مصدق، دکتر احمد متین دفتری، سید مهدی فرخ و آیت الله زاده شیرازی با تحصن در دربار به وضعیت انتخابات اعتراض کرد. چهار سال بعد یعنی در ۳۰ مرداد ۱۳۲۹ وی با ضربات دشنه مورد سوء قصد قرار گرفت و پس از آن سر و صورت وی فلج شد.
//www.tourjan.com/?tag=%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C

سید حسن امامی در اولین دوره مجلس سنا ، سناتور شد. او مدتی نیز رییس دانشگاه ملی بود
Various Sources

اولین دوره مجلس سنا هم‌زمان با شانزدهمین دوره مجلس شورای ملی در ۲۰ بهمن ۱۳۲۸ در تالار مجلس شورا گشایش یافت
//fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3_%D8%B3%D9%86%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

سید حسن امامی در مجلس هفدهم در انتخابات مجلس پیروز شد ولی در ۱۸ اردی بهشت ۱۳۳۱ تصویب اعتبارنامه وی در مجلس تشنج آفرین شد. اعتبار نامه امامی با تمام بحث ها تصویب شد و وی در ۱۰ تیرماه همان سال با ۳۹ رأی از ۷۶ رأی به ریاست مجلس برگزیده شد. اما ریاست وی یک ماه هم نپایید و ۳۱ تیرماه پس از قضایای ۳۰ تیر از سمت خود کناره گیری کرد. وی در ۱۵ مرداد همان سال تهران را به مقصد اروپا ترک کرد.
//www.tourjan.com/?tag=%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C
 
سید حسن امامی بعد از بازگشت به ایران فعالیت خود را بیشتر در دانشگاه متمرکز کرد و یکی از مهمترین اساتید حقوق ایران به شمار می رفت.
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C

وی سال های آخر عمرش را در خانه شخصی اش در سوییس به سر برد و در سال ۱۳۵۸ در همان جا نیز از دنیا رفت وبه خاک سپرده شد. اموال وی در ایران پس از انقلاب مصادره گشت
//www.tourjan.com/?tag=%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C

می گویند سید حسن امامی در شرایطی که سرطان داشت و قادر به تکلم نبود درگذشت
Various Sources

چند توضیح لازم :
١ - در جستجوی اینتر نتی در مورد نام و مشخصات همسر و فرزندان سید حسن امامی امام جمعه اسبق تهران ، هیچگونه اطلاعی بدست نیامد.

٢ - می گویند رابطه ی عاشقانه ی فوزیه با ورزشکار جوان و خوش قیافه ای بنام تقی امامی (از خویشاوندان سیدحسن امامی امام‌ جمعه تهران) یکی از عللی بود که شاه ، در سال  ١٣٢٤ فوزیه را طلاق داد 

۳ - می گویند پیغام های آیت الله بروجردی بیشتر توسط سید حسن امامی و گاهی بوسیله ی شیخ محمد تقی فلسفی به شاه می رسیده است:
Various Sources

٤ - شرح حال سید حسن امامی را در دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا ، بهرام روشن ضمیر نوشته است

٥ - حسين آجورلو در وبلاگ خودنوشته است : در مورد سید حسن امامی دیدگاه های متفاوتی مطرح است به طوری که برخی ایشان را وابسته به انگلستان می دانند و مدارکی نیز ارائه می کنند مانند سند شماره ٤٢٩٠٣٢ / مورخ‌ ٣ بهمن ١٣٣٦ و عده ای دیگر نیز ایشان را یک استاد معتبر و شخصی بی طرف ذکر کرده اند مانند عباس مباركيان مولف کتاب "چهره ها در تاريخچه نظام آموزش عالي حقوق و عدليه نوين" ، چاپ انتشارات پيدايش در سال ۱۳۷۷در تهران.
 

تصاویر

دكتر سيدحسن امامي

دكتر سيدحسن امامي و شاه

خانه ی پدری امام جمعه

سند شماره ٤٢٩٠٣٢ / مورخ‌ ٣ بهمن ١٣٣٦
 

نظر شما چیست؟ 
 


Share/Save/Bookmark

more from All-Iranians
 
Mehrban

Dear All- Iranians

by Mehrban on

به قول مادرم که می‌گوید ما همه چیز را فهمیدیم ولی‌ از این ماسون سر در نیاوردیم. :)  

سپاس از پیامتان، گر نیک بنگری اوباما هم ماسون از آب در خواهد آمد :)


Mehrban

Thank you Anglophile

by Mehrban on

It is a very interesting idea and categorization. 


All-Iranians

جناب مهربان

All-Iranians


 

با تشکر از توجه شما، متذکر می شود که یک نمونه ی تمام عیار آریستوکرات غربی، میت رامنی کاندیدای جمهوری خواهان برای رییس جمهوری آمریکاست. بی بی سی اخیرا فاش کرد که اجداد میت رامنی ریشه های انگلیسی (بریتانیایی) دارند و با این ترتیب میت رامنی هم "کارپرداز انگلیسی ها" از آب در آمده است !!!

//www.bbc.co.uk/news/magazine-18422949


All-Iranians

Jenab-e Anglophile

by All-Iranians on

Thank you for your comments and for your words of wisdom. You may also like to view these links

//iranian.com/main/blog/all-iranians-101

//iranian.com/main/blog/all-iranians-100


anglophile

Dear Mehrban

by anglophile on

Thank you for your interest in my comment. Also thanks for pointing out the 'typo' which is now corrected.

Let me say that my own interest in this issue was triggered, ironically, due to a chance meeting with a distinguished member of the Qajar clan who was a university academic of cosiderable fame, visiting London - bless his soul as he in no longer with us. In that meeting this gentleman, who happend to be the black sheep of the family (due to his unorthodox views on many things including aristocracy) pointed out that since the Arab invasion of Persia there has been no such thing as aristocracy in its European sense. He argued that an aristocratic class is one that remains in power, as a ruling class, in continuity and for a considerable length of time (more than a few hundred years) with a seat of power and all the associated parphernalia, (a town or a provincial location where the power is focussed, a residential estately home/castle/mansion, a coat of arms, a family motto, etc.). But the two most important criteria for being a member of the aristocratic class are to be in the ruling sector of the society and to have a set of well preserved customs/traditions/education/skills, etc. which are passed to the next generation.

Now with this in mind the only two groups who can qualify for such criteria in Iran are (a) the ruling clergy (Olama) and to a lesser extent (b) the tribal rulers (Bakhtiari and Qashqai) . I say to a lesser extent because our tribal chieftains broke tradition with their tribal costumes and became Europeanised or Westernised and at the same time they lost their ruling class status considerably (particularly in the 20th century and later). But the clergy, througout the ages, have retained their status as the ruling sector of the society (if not officially but effectively) and they have adhered generation after generation to the same set of rules, education and traditions. 

Just consider the present rulers of he Islamic regime. First of all they all come from religious families. Then they have gone to the same or similar schools, including seminaries. Next, they have inter-married extensively (the web of maritally related mullahs is like no other in our society) and they have adhered to the same set of traditions and customs generation after generation. Even their westernised children observe a large amount of their parents traditions. Some have their own family seals (the senior clergy) and their seat of power (mosques, and plenty of properties).  Moreover, this tradition has been going on. sometimes within the same family for several hundred years. The very person who is the subject of this issue of the blog series, Dr Seyed Hassan Emami, came from a line of blue-blooded clergy of several generations.

I hope I have been able to explain my point.

Thanks again,  Anglo


Mehrban

Anglophile

by Mehrban on

در ایران تنها طبقه‌ای از جامعه که با یک سبک و روال مشخص و با تداوم کامل از نسلی به نسل دیگر سبک و آیین خود را انتقال داده‌اند همان طبقه‌ای هستند که به روحانیت و یا به قول ما به آخوند شهرت دارند. من معتقد‌ام که اگر بخواهیم آریستوکراسی به زعم غربی را در ایران پیدا کنیم فقط آخوند‌های درجات بالا هستند که مطابقت دارند با تعریف آریستوکراسی عربی.

Could you please elaborate on the paragraph above, it is very interesting. I believe the last word is a typo and you meant "Gharbi" .


anglophile

ارتباط تنگاتنگ آخوند و قجر

anglophile


 

 هرچند که این داستان سابقه طولانی دارد و اینجانب در آخرین بلاگ خود (راستی‌ اگه قجرا برگردند به سلطنت چی‌ می‌شه) به این موضوع به صراحت اشاره کرده‌ام ولی‌ جا داد که به مناسبت افشا گریهای بسیار هوشمندانه دوست عزیز جناب "همه ایرانیان" و در ارتباط  با وابستگی‌ خانوادگی مصدق السلطنه و دکتر سید حسن امامی قدری این موضوع را بسط دهم. 

در ایران تنها طبقه‌ای از جامعه که با یک سبک و روال مشخص و با تداوم کامل از نسلی به نسل دیگر سبک و آیین خود را انتقال داده‌اند همان طبقه‌ای هستند که به روحانیت و یا به قول ما به آخوند شهرت دارند. من معتقد‌ام که اگر بخواهیم آریستوکراسی به زعم غربی را در ایران پیدا کنیم فقط آخوند‌های درجات بالا هستند که مطابقت دارند با تعریف آریستوکراسی غربی.

در نتیجه جای تعجّب نیست که قجر‌ها که می‌خواستند خودرا (به غلط) اریستوکرات جا بزنند برای پید کردن "مشروعیت" خودرا به طبقه روحانیت نزدیک کرده و با آنها وصلت میکردند. یکی‌ از وصلت‌ها همین ازدواج فرخنده اثر مصدق السلطنه و دختر امام جمعه تهران میباشد. در عصری که ازدواج‌ها فقط به فقط با حساب و کتاب و نه از روی عشق و عاشقی انجام می‌شده انتخاب دختر یک رهبر مذهبی‌ از سوی مصدق السلطنه برای همسری خود گویای نقشه‌ها و بلند پروازیهای این فرد از برای رسیدن به قدرت میباشد. به گولی "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل".  بد نیست در اینجا یادی هم از شاعر آزاده همان عصر یعنی‌ عارف قزوینی بکنیم که فرمود:

تا که آخوند و قجر زنده در ایرانند این

ننگ را کشور دارا به کجا خواهد برد

 

واضح است که عارف نیز واقف بر این ائتلاف نامقدس بوده است.

 

با سپاس مجدد از تحقیق بسیار ارزنده جناب عالی‌.


All-Iranians

ارتباط خانوادگی سید حسن امامی و دکتر محمد مصدق

All-Iranians


دکتر محمد مصدق : شوهر عمه سید حسن امامی بود
Various Sources
فرزندان امام‏ جمعه زین‏ العابدین تهرانی او در جوانی به عضویت فراموشخانه درآمد

 از همسر اول، زهرا ‏خانم دختر دوستعلی‌خان نظام‌الدوله:
میرزا ابوالقاسم، پس از وفات پدر به امام‏ جمعه گی رسید، از همسر اول میرزا ابوالقاسم، دو دختر و یک پسر پیدا کرد، از جمله سید حسن امامی. همسر دوم میرزا ابوالقاسم، شکوه‏الدوله دختر مظفرالدین‏شاه بود و صاحب سه فرزند شد.
از همسر دوم، ضياء‏السلطنه دختر ناصرالدین‏شاه:
آقا سيّدعلی حسام‏الدین میرزا/ آقا سيّد جواد ضياء‏الدين ميرزا، ملقب به ظهیرالاسلام/ ندیم‏السلطنه/ ضياء‏اشرف که پس از وفات مادرش ملقب به ضياء‏السلطنه شد: همسر محمد مصدق
//fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D8%A7_%D8%B2%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%86_%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C


All-Iranians

همسران سید حسن امامی

All-Iranians


همسر اول سید حسن امامی فرانسوی و همسر دوم او  یکی از دانشجویانش بود/ نظرات بازدیدکنندگان:
//www.irdc.ir/fa/content/13061/default.aspx

 


All-Iranians

منصب امامت جمعه از ديدگاه فقهى روح الله خمينى

All-Iranians



All-Iranians

Jenab-e Anglophile

by All-Iranians on

Thank you for your visit and your supporting input. You may also like to view this

سماع و رقص مذهبی

//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%B9


anglophile

به نظر تخصصی اینجانب

anglophile


 

یکی‌ از شریف‌ترین و انسان‌ترین و روشنفکرترین خدمت گذاران ایران و دولت فخیمه مرحوم دکتر سید حسن امامی بوده اند. میدانستید که ایشان یکی‌ از اساتید رقص کلاسیک غربی بوده اند و بواسطه خوش قیافه بودن در 
میان خانم‌ها از سوکسه زیادی برخوردار می‌‌بودند. اگر ما روحانیونی نظیر ایشان بیشتر می‌داشتیم حال و روزمان بهتر از این بود.

 

خیلی‌ ممنون از حسن انتخابتان.