FICTION
فکر کردم، راستی چرا نپرسیدم دلیل احضارم چیست؟
"....فردا ساعت هشت صبح باید دادگاه مستقر در زندان " اوین "
باشم. چند دقیقه پیش تلفنی اطلاع دادند. من تنها نمی روم. رئیس توئی،
تصمیم گیری های نهائی با توست. فردا با هم می رویم...."
مثل برق گرفته ها تکان خورد. رنگش پرید، و بر عکس همیشه که چکشی حرف می زد تقریبن با ناله گفت:
" ...من چرا؟ تو را احضار کرده اند. آمدن من کمکی نمی کند..."
حرفش را بُریدم...
>>>
POETRY
دوستت دارم
اما تنها به اندازه ی آن نیاز سراپا مستی
که در رگهایم هست سرشار
به قدر آن شعبده ی ظریفی که در لبخنده ات پیداست
>>>
POETRY
اینجا هنوز
زمستان در هوا موج میزند
دستها
سرما را
تا مغز استخوان رسم میکنند
قاصدک
گویی خیال رساندن پیام بهار را ندارد
>>>
DREAM-NIGHTMARE
احساس بی وزنی داشتم در هوا بوی انتقام پیچیده بود
خیلی ها داشتند نماز می خواندند.زن بغل دستی ام روسری را
در دستانش داشت می پیچید و می گفت آقا تا میدان آزادی خیلی راه مونده .به
دست هایش نگاه کردم و روسریش را از پنجره به بیرون انداختم و گفتم تا چند
دقیقه دیگر می رسیم خانم !راننده ترانه ی شادی را گذاشته بود و خیلی ها داشتند می رقصیدند . سربازان
امریکایی داشتند در خیابان جیجون عده ای را تیر باران می کردند .سربازان
انگلیسی و اسرائیلی آن طرف تر داشتند مسجدی را آتش می زدند .دسته های مردم
در میدان آزادی جمع شده بودند و خیل عطیمی از روحانی های ریش دار را دار
می زدند.
>>>
BIOGRAPHY
برخورد دو جريان خواهان و مخالف تغيير آن ديناميسمي را به وجود آورد كه
هيچ يك از آن دو رسته را ميسر نيفتاد تا بنا بر ميل خود بر آن بر مهار
زنند و تغييرات را در جهت خواست هاي خود برانند. نگونبختانه، با اينكه
قسمت اعظم اين گرده ي سرنوشت ها به نگارش در آمدند، گرفتاري ها تدريس،
پايان دادن پژوهش هاي پيشين، و نيز بيماري مانع از اتمام پروژه شده اند.
چند نسخه ازين طرح در اختيار چند متخصص ادبيات قرار گرفت تا از كمك و
همكاري آنان براي نگارش گرده هاي پيرامون اديبان بهره مند شود. حال، نظر
به توجهي كه اخيراً به برخي ازين «شخصيت» ها داده شده است، درست آن ديدم
كه گرده هايي را كه نسبتاً آماده اند در اختيار خوانندگان قرار دهم. اينك
يكي از آنان:
>>>
PROSTITUTION
"گر تو نمی پسندی, تغییر ده قضا را"
پس از حدود سی سال مبارزه ی اسلامی با فحشا, بیداد فحشا هنوز یکی از ویژگی
های حکومت اسلامی و حاکمیت فقها ست.روش های مبارزه ی اسلامی با فحشا, برای
چندمین بار در تاریخ , در سی سال گذشته نیز تجربه شد. آتش زدن و تخریب
محل کار و زندگی فواحش( تن فروشان ), سوزاندن و اعدام تن فروشان, شکنجه و
اعدام پااندازان خرده پا , محجبه کردن تن فروشی و دایر کردن " شهرنو" های
اسلامی روش های به کار گرفته شده از سوی فقهاست .علی رغم اثبات نا کارایی
این روشها ی ضد انسانی و ابلهانه, مرغ فقها در بکار گیری این روش ها "یک
پا دارد" و کوتاه بیا نیستند, حتی به قیمت گسترش حیرت انگیز فحشا و عوارض
آن
>>>
FREE SPEECH
بزرگترین آفت دروغ از بین بردن و سست کردن اعتماد بین افراد است
حسین درخشان ...دست به جعل زده است و از خود چیزی ساخته و به من بسته است. برای من جالب است که کسی که فحاشی مردم را به خود منتشر می کند تا مثلا آزادمنشی خود را به رخ بکشد تذکر حقوقی مرا ادیت می کند. او نگران است که روشهای غیراخلاقی اش با نقد حقوقی و اخلاقی همان اندک تاثیری را هم که ممکن است در بعضی اذهان داشته باشد از دست بدهد. بسیار با معنی است که او اگر هر کامنتی در هر جای وب بر خلاف خواست و نفع او باشد رسما می نویسد و اعتراض می کند و خواهان برداشتن آن می شود اما کامنتی را که در برابر رفتار ناجوانمردانه او گذاشته می شود و در آن هیج اصلی از آزادی بیان و احترام به مخاطب مخدوش نشده کوتاه می کند.
>>>
POLITICS
براستی چراست که دست از سر اين «امام» بر نمی دارند؟
گاه شرايط آنگونه ايجاب می کنند که رهبر فوت شده را بصورتی شگفت آور به ميان بازماندگانش برگردانند تا مشکلات و اختلافات را سريعاً حل و فصل کند. و از آنجا که احضار ارواح نه ممکن است و نه پذيرفتنی، نزديکان رهبر از دست رفته بايد او را از طريق بازگفتن خاطره های خويش بازسازی و احياء کنند.
>>>
DEBATE
قلمی که در جبهه خودی آتش افروزی کند، آیا در غلاف مفیدتر عمل نمی کند؟
متن نوشتار عباس میلانی در روزنامه کیهان را شاید بسیاری به یاد دارند. آن در زمانی دیگر و در شرائطی متفاوت نوشته شده بود و درست و یا نادرست بودن آن قابل گفتگو ست. ولی پرسشی اصلی در این مورد که در واقع زیر بنای نوشتار آقای زرافشان است، اینستکه آیا مصالحه سیاسی در شرائط ویژه، دارای یک انسجام از قبل پیشبنی شده و همه پسندی است که در هنگام گرفتاری همگی ملزم به رعایت آنند؟ و یا این در حد و مرز یک پدیده شخصی باقی میماند؟
>>>
IDEAS
نگرشی نوین به گفتمان جامعه بهایی در عصر مشروطیت
در حالی که انقلاب مشروطه ایران در سالهای اخیر به طور علمی و دانشگاهی مورد نقد و بررسی مبسوط دانشمندان قرار گرفته است لکن رابطه دیانت بهائی و انقلاب مشروطه ایران تا حد زیادی مجهول مانده است. دیدگاههای بهایی در مورد جنبش مشروطه به اشتباه ساده انگاشته شده و یا به یک یا دو جنبه محدود گشته است. نمونه واضح نوع اوّل ساده اندیشی را می توان در آثار ادوارد براون یافت. او که مهم ترین مستشرق اروپائی آن دوران به شمار میرود معتقد بود که بهائیان به دستور حضرت عبدالبهاء موضعی انفعالی در پیش گرفته بودند.(۴) به عقیده براون بهائیان فاقد برنامه ای جامع و همه شمول برای اطلاحات در ایران بودند
>>>
TORONTO
بند کیوسک آمده اند تا کنسرت تورنتو را در تاریخ هشت سپتامبردر اپرا هاس تورنتو برگزار کنند
من از گوشه جاز کیوسک به کیوسک وصل شدم. شهروز مولایی ، جازیست گروه کیوسک در یک پیشنهاد بی شرمانه از من خواست که برای ترانه "افسوس" هلهله بزنم. مساله هلهله خدا را شکر منتفی شدم و جایش هلهله عروسی علی کمالی (بیسیت گروه)را جایگزین کردند. ولی من دیگر درگیر شده بودم و این درگیری یعنی بعنوان مثال چند آخر هفته تمام خزیدن در خانه و سیفون نکشیدن برای جلوگیری از ایجاد صدای زاید در هنگام ضبط جاز " تو کجایی " و یا در یک روز منفی چهل و سه درجه کانادایی ، ساعت سه صبح با شهروز کیوسک تا اتاوا رفتن برای اخذ ویزا برای اولین کنسرت کیوسک در سانفرانسیکو . آلبوم عشق سرعت از نظر من یک آلبوم کاملن زیر زمینی است. همه آلبوم در زیر زمین دو خانه در تورنتو ضبط شده است. یک خانه در شمال تورنتو و خانه ما.
>>>
MEDIA
اگر یک دفعه دیدید نبوی به آمستردام اسبابکشی کرد و در اتاق مهدی جامی نشست، تعجب نکنید
موقعی که داشتم برای تغییر اساسی ساختار و اینترفیس وبسایت رادیو زمانه
فکر و طراحی میکردم، یکی از بزرگترین تاکیدهای مهدی جامی این بود که
طراحی تازه هیچ شباهتی با «روز» نداشته باشد. خیلی روی «روز» حساس بود و
هیچ دلش نمیخواست «زمانه» هیچ ارتباطی با آنها داشته باشد. برای همین هم یک بار سید نبوی پیغام داده بود که حاضر است مجانی برای
زمانه طنز بنویسد تا مردم مجبور نباشد جوکهای بقول او بیمزه و لوس نیک
آهنگ کوثر را در زمانه تحمل کنند. ولی مهدی جامی بخاطر همان فلسفهاش در
جدا نگهداشتن روز از زمانه شدیدا مخالفت کرد. گذشت تا یکی دو ماه پیش که یکدفعه در کمال تعجب سروکلهی سید نبوی در زمانه پیداش شد
>>>
NEW GENERATION
رادیو زمانه – ببین دات تی وی – ایرانیان دات کام
چند سالیست که در هر گوشه و کنار وقتی پای صحبت با ایرانیان را باز میکنم و در مورد مسایل مربوط به کشورم و
یا بهتر بگم هموطنانم در داخل و جامعه ایرانی در خارج از کشور بحث و گفتگو
اغاز میشه همیشه در یک نقطه ای از این گفتگوها همه چیز به نسل جدید یا
جوان یا بهتر بگم نسل مدرن و پیشرفته ایرانی ختم میشه. در حقیقت همه کم و کاستی نسل قبل از نسل جدید یکدفعه سپرده میشه به نسل امروز ایران حتی در خیلی از موارد معرف
ایران مدرن یا ایرانیان مدرن نیز به دوش این نسل قرار میگیرد و همچنین
قرار این نسل آبروی از دست رفته ما ایرانیان را در همه عرصه ها به ما برگرداند.
>>>