زنان ناجوانمرد

تلاش اصلی مجموعه «سکس و شهر» در این نهفته است که تصویر بدوی و خشنی از مردان رسم کند


Share/Save/Bookmark

زنان  ناجوانمرد
by ونداد
15-Jun-2010
 

از هفت سال پیش سریال تلویزیونی « سکس و شهر» نوشته‌ها و خاطرات یک زن روزنامه‌نگار ساکن نیویورک را به درون خانه‌های آمریکای شمالی برد. دیری نپایید که ادعاهای حق به جانب و شاکیانه‌ی قهرمان اصلی و سه دوست مؤنث دیگر او در این سریال نسبت به مردان، هم نظر زنان را به خود جلب کرد و هم خشم توام با کنجکاوی مردان را برانگیخت.

سریال «سکس و شهر» نه تنها بحث‌های موافق و مخالفی بین زنان و مردان ایجاد کرده است، بل‌که باعث شده در بین فمیسنیست‌ها هم دو جبهه‌ی بزرگ موافق و مخالف به وجود بیاید. این دعواهای سلیقه‌ای و اخلاقی موجب شهرت روزافزون این سریال شد و سپس دو فیلم سینمایی هم بر اساس این موضوع ساخته شد و بر پرده‌ی سینماها به نمایش درآمد.

چهار زن سفید و جذاب طبقه‌ی متوسط ساکن نیویورک با وجود آن‌که در عمل چیزی بیشتراز تابلوی مصرف ومد برای کمپانی‌های کفش و لباس و لوازم آرایش نیستند و در هر سریال و فیلم ساخته شده در شکلی کلیشه‌ای و تکراری به مردان دور بر خود می‌تازند، ولی به دلائلی نامشخص همچنان از محبوبیت عمومی برخوردارند و دامنه‌ی حضورشان به اروپا و جهان سوم هم رسیده است.

تمام هم وغم قهرمانان زن این فیلم در این خلاصه شده است که مردان را موجودات معتاد به سکسی نشان دهند که به قول قهرمان اصلی فیلم سامانتا جونز: «آنها را فقط می‌توان در رختخواب کنترل کرد».

تلاش اصلی این مجموعه در این نهفته است که تصویر بدوی و خشنی از مردان رسم کند و نشان دهد که آقایان موجودات مریخی هستند که تنها کار مفیدی که ازشان برمی‌آید به آلت تناسلی بی‌بند و بارشان بستگی دارد.

مردان ارائه شده در این برنامه‌ی سرگرم‌کننده، هم دشمن زن‌ها هستند و هم وسیله‌ای که دلیل وجودی‌شان در جامعه‌ی انسانی چیزی جز برآوردن آرزوهای جنسی زنان نیست. بسیاری از فمینیست‌های غربی به نگاه مسموم و یک سویه‌ی فوق ایراد می‌گیرند و مطرح می‌کنند که برداشت جنسیتی «سکس و شهر» بدون آن‌که به انگیزه‌های اصلی دغدغه‌های زنان بپردازد و مرد سالاری را از ریشه زیر سئوال ببرد با عنوان کردن و بزرگ‌نمایی خواسته‌های غیرواقعی زنان به جنبش عدالت‌خواهانه‌ی زنان ضربه می‌زند.

فمینیست‌های مخالف این برنامه‌ی تلویزیونی سرگرم‌کننده بر روی یک ایراد بزرگ فیلم انگشت می‌گذارند، آنها معتقد هستند که سازندگان سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی این چنینی می‌خواهند به جامعه این حقیقت دروغین را تحمیل کنند که فقط زنان سفیدپوست متمول و جذاب شهری قادر به رقابت با مردان هستند.

دهن کجی شیک باند چهار نفره‌ی زنان تقریباً مجرد در « سکس و شهر» و تقلید عمدی آنها از شیوه‌های فریب و به چنگ آوردن جنس مخالف، مردان را نیز جریحه‌دار و عاصی کرده است. در رسانه های گروهی صدای منتقدان مرد از این همه تحقیر و یک بعدی دیدن به ستوه آمده است و به اشکال گوناگون سعی در تخطئه آن دارند.

تنها شخصیت ثابت و ماندگار مرد در این برنامه‌ی دنباله‌دار «مرد بزرگ» است که با ثروت بی حد و حصر و جذابیت خارق‌العاده تبدیل به سمبل مردانی شده است که کوچک‌ترین عمق روحی و شخصیتی ندارند و همه‌ی نیروی‌شان در داشتن رابطه‌ی هر چه بیشتر جنسی با زنان جوان است. با همه این توصیفات قهرمان زن فیلم کورکورانه عاشق اوست و بعد از خیانت‌های مکررش باز هم به دام او می‌افتد.

تنها مردان قابل اعتماد در این مجموعه مردانی هستند که نسبت به زنان قهرمان این سریال تما یل جنسی ندارند و خودشان نیز عاشق مردان هستند، مردانی که تصویر ارائه شده از آنها بیشتر شبیه کپی بی‌رنگ و بویی است از زنان داستان و تنها وظیفه‌شان توصیه‌های مداومی است که برای خرید لباس و آرایش اغراق‌آمیز موجود در این سریال تلویزیونی می‌دهند.

زنان جذاب و یک بعدی تمام برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی هالیوودی که کپی کم رنگ شده و ضرورتاً محدود شده‌ی آن در جهان سوم نیز به وفور یافت می‌شود، زنانی هستند که تنها نگرانی و بحران زندگی‌شان از دست دادن و یا به دست آوردن مردان این فیلم هاست. به همین دلیل می‌توان تصویر کاریکاتوری که از مردان در « سکس و شهر» ارائه داده می‌شود را در یک نگاه رندانه، با آنچه که در اکثر سریال‌های تلویزیونی غربی در طول 50 سال گذشته از زنان ارائه داده است مقایسه کرد.

از این زاویه‌ی دید است که فمینیسف‌های موافق با سریال‌های به نمایش درآمده و فیلم‌های به روی پرده رفته‌ی «سکس و شهر» با وجود سطحی بودن ادعاها، از زنان « ناجوانمرد» سبکسر و غرق شده در مصرف و ثروت این مجموعه‌ی سرگرم‌کننده دفاع مشروط می‌کنند.

در حقیقت بازتاب « ناجوانمردی‌های» زنان در این برنامه و به تصویر کشیدن رفتار نابه‌هنجار زنان پرقدرتی که به مردان فقط از زاویه‌ی برآورده ساختن نیاز جنسی می‌نگرند وسیله‌ای می‌گردد تا حقیقت اصلی رفتار با زنان در جامعه با ظرافت تمام آشکار گردد.

اگر در یک نمایش وارونه که در آن چند زن متمول، پرقدرت، شیک و جذاب ایرانی مدام در حال سوءاستفاده از مردان ضعیف‌تر از خود باشند، زنانی که ضمن داشتن همسر از موقعیت اجتماعی خود به طرز ظالمانه‌ای کمال استفاده را بکنند و بی‌محابا از مردان موجوداتی ارائه می‌دهند که تنها دلیل مفید بودن‌شان در داشتن آلت تناسلی شان است، ثابت خواهد کرد که «سکس و شهر» سرگرمی هوشمندی است که بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی مربوط به زنان را منعکس کرده است.

First published in zamaaneh.com

منابع:

Laurie Penny , Why men hate Sex and the City, 28th May 2010, Prospect Magazine

Bidish, Why
the Sex and the City 2 reviews were misogynistic
, Guardian

 


Share/Save/Bookmark

more from ونداد
 
default

Experience

by Doctor X on

Souri jan I did not know your were a quite a Jahan dideh. So you have tasted the Sard and The Garm ha? Well. If you have not tasted the latter, get ready, it is gonna be real hot in here!

Midwesty jan. What exactly is the Yenta culture?

Anahid : You just named one of my top two favorite shows. God i wish i could be like Charlie and a little less that his brother:) I also Love Desperate Housewives. Scrubbs... You know. All the shows not requiring much of thinking and getting my brain cells involved in them I preserve those cells for when i get on IC:)


benross

maybe sex out of the city is preferable

by benross on


Souri

I agree with Dr X

by Souri on

That movie is exactly like the other one (Desperate housewives) with the difference that those 4 women are not the housewives!

This is an American serial movie ! Something like Dallas and Dynasty and the other American products!

I don't see any notion of Feminism in that movie! Where did you get that idea?

Those are some New Yorkie women who live and love à la New Yorkie, exactly the way it is. I  lived in NYC and had the chance (LOL) to be in close contact with some NY women of that level, and can assure you that this movie is the exact cliché of the urban women of NY.....

Instead of "Sex & the city" I would call that movie "Desperate women in NYC"

LOL


Anahid Hojjati

Times have changed, get used to it

by Anahid Hojjati on

This show just reflects changing times. In some cases like fashion, it goes to extreme but the fact that focus is on women and their relationships just reflects changing times. I have to write that I watched the first movie and I have not seen too many episodes of the TV show. Maybe those who don't like it, can switch to another channel. Also, have a sense of humor.  Women don't analyze light TV shows such as Two and Half men.  We just enjoy the show.


Midwesty

How degerading...

by Midwesty on

If sex is the main theme of this movie, which I can claim it is, since the title has two words that the first one starts with SEX, then women from the same perspective are useless before the age of 9 and after 50, same as nomadic mentality.

Grown up men who talk about the sex constantly and view women as sex objects are on the other side of the same coin of this feminist view portrayed by this movie/series.

I see this movie not more than anything but to feed into the Yenta culture being spread by the media. They have even progressed and infected the news by the same means, rewriting facts, history and what it's left of our memories.

Thanks for your article!


Darius Kadivar

Sex and the Pity

by Darius Kadivar on


reRa

sex and the city rocks...

by reRa on

دقیقا با حرفهای ونداد زمانی موافقم .. واسه اولین بار ... خیلی مسایل و موضوعات در مورد روابط زن و مرد .. از زبان و تجربه های زنان بازگو میشه .. یادتون نره که نویسنده کتابش هم یک زنه ... و خیلی از اتفاقات و تجربه های این فیلم و یا سریال های سکس و شهر از طریق و دید و تجربیات خود نویسنده یا دوستان زن نویسنده اتفاق و پیش اومده  .. و همین به زیبایی این موضوع کمک می کنه .. چون زنها می تونن بنوعی این رو به زندگی خودشان و تجربه های خودشان نزدیکتر ببینن و حس کنن ... صرف نظر از کمرشیال کردن این فیلم ... یا همون اصرار به خرید های زیاد و لباس و مصرف گراییش .. که خوب اگه یه زن بتونه از پس این مورد بر بیاد چرا که نه ... کلا سکس و شهر خیلی قشنگ به همه موضوعات رسیده و خیلی کمک کرده که زنها بتونن راحت تر راجع به مشکلاتشون و مسایل جنسی و در رابطه با مرد هایی که دارن ..دیگه مرتب خجالت نکشن و راحت  بتونن صحبت کنند و یاد بگیرن که چطور باید با هاش سرو کله بزنن ..


evar

قسمتی از نوشته

evar


قسمتی از نوشته خودتون  کپی میکنم:

" به دلائلی نامشخص همچنان از محبوبیت عمومی برخوردارند و دامنه‌ی حضورشان
به اروپا و جهان سوم هم رسیده است."

دوست عزیز به نظرم دلایل مشخص است ولی شما علاقه به دیدن انها ندارید.

این فیلم بسیار مشابه فیلم هاییست که سالهاست دارن ساخته میشن و هیچکس هم  اعتراضی نمیکنه. تفاوت این فیلم با سایر فیلم ها اینه که در این فیلم نقش زنها و مردها جابه جا شده.

این فیلم فیلمی کاملا ساختار شکنانه و ضدکلیشه ایست.

و شاید برای نخستین بار خصلت هایی رو که هر فردی داره چه زن و چه مرد مثلا تمایل به داشتن سکس خوب ، این بار از زبان یک زن بازگو میشه. در حالی که در فیلم های کلیشه ای مردها هستند که انتخاب میکنند... مردها هستند که غریزه جنسی دارند و حقشون هست که این غریزه رو ابراز کنند

مردها هستند که باید زندگی مجردی و ماجراجویی های اون ر داشته باشند


ونداد

I saw most of them including movies

by ونداد on

Dr.X Aziz

I always felt that there is more into their highly fashioned and saturated sexual quests and I could easily identify the latter part with manly drives and desires of plenty of men including myself ... and I watched penty of those almost repeaticious motifs in the show through those years...

I refer you to an article from the Prospect magazine that I besed my argument around it and Its there in the foot notes of my article:

"Big is a patriarchal husk with zero emotional depth, an empty symbol of everything that women are meant to find hateful and desirable about powerful men. Imagine introducing him to your friends. It’d be like having a girlfriend called Tits.

Then there’s Aidan. Boring, squidgy-eyed Aidan with his tight white T-shirts, who reappears in the latest film to tempt Carrie away from Big. He is framed as the polar opposite to Big—despite also being rich, white, male, handsome, American and seemingly unable to hold a conversation that isn’t about Carrie or money. All of the male romantic interests in the franchise have a hard, plasticised Ken-doll beauty that is almost offensively unreal, apart from the cheerily balding child-man who Charlotte eventually persuades to whisk her up the aisle. Who can remember his name? Probably not even Charlotte".

Thanks


default

Vandad jan

by Doctor X on

I Don't think so.

It had the exact opposite message. Samantha would Become depressed and Enraged if she never got the sexual attention that she thought she  deserved. She was the Biggest of all the enticers. Her skills at seducing men was what her whole life was based upon.

Miranda. Would resist at first but she would crave in and break down and after a few attempts.

Kerrie. Was practically begging for attention and of the sexual Attention of any kind.

Charlott. Was even willing to adopt another faith for the one that she thought was the right one.

Taken together, Where do see even slightest indication or hint of "power" and strong shakhsyat in any of these women?

I bet you did not even watch any of the episodes.


ونداد

زنان ناجوانمرد

ونداد


 

دوستان محترم در ایرانیان.کام

این سریال می خواهد به مردها نشان دهد که چند شخصیت زن قوی و موفق و جذاب
می توانند عین بعضی از مردهایی که فکر و ذکرشان سکس است رفتار کنند و از
این طریق طعم بی حرمتی که به زنان می شود را در عمل به بعضی از مردان نشان
دهند

ونداد زمانی