"امی واین هاوس" خواننده بریتانیایی سبک راک در سن 27 سالگی درگذشت
خبری که دیروز تمام شبکه های اجتماعی را تحت شعاع خود قرار داد و طبق معمول هزاران عکس از این خواننده در تصویر پروفایل عده ی زیادی از هموطنان قرار گرفت. البته برای کسی که طرفدار یک خواننده محسوب می شود این کار چندان عجیب نیست. اما بارها دیده شده که معمولا کسانی این کار را انجام می دهند که تنها آهنگ خارجی طول عمرشان را در ماشین بعضی دوستانشان شنیده اند یا فقط هر از گاهی از سر تفنن در هنگام تعویض بی وقفه کانال های ماهواره ای تصادفا یک کلیپ از یک خواننده ی خارجی دیده اند. این حرف به معنای تحقیر این دوستان نیست که چرا مثلا موزیک غربی گوش نمی دهند! بلکه هدف این است که معمولا دوستانی کاسه ی داغ تر از آش می شوند که کمترین دانش را نسبت به موضوع مطروحه یا فرد مورد نظر دارند.
شاید این یکی از بزرگترین معضلات جامعه ایرانی باشد که از خودمان هیچ رای و نظر مشخصی نداریم. یا کورکورانه از هر مدی تقلید می کنیم و رنگ عوض می کنیم. یا برای این که متفاوت و خاص جلوه کنیم سعی می کنیم همیشه بی هیچ دلیل خاصی مخالف دیگران صحبت کنیم. حداقل برای من کم پیش آمده که ایرانی را با خصوصیات اخلاقی و رفتاری و حتی فکری معتدل ببینم. همیشه در دو انتهای مثبت بی نهایت و منفی بی نهایت سرگردانیم و این شامل حتی کوچکترین عقاید و تفکراتمان نیز می شود. برایم جالب بود که بعضی دوستان به خصوص دوستان خارج نشین از این خواننده یک اسطوره ساختند. شاید اگر می شد صراحتا اعلام می کردند که چه اشکالی دارد که او معتاد بود؟ معتاد هم یک انسان است (که صد البته هست) همان قدر که هیتلر هم انسان بود. همان قدر که استالین و دیکتاتورهای فعلی انسانند! همان قدر که همه ی ما انسانیم و حق حیات داریم. اما آیا واقعا اعتیاد کاری شایسته و قابل توجیه است به صرف اینکه فرد مورد نظر در زندگی شخصی یا نوع تربیتش مشکلاتی داشته؟ آیا می توان قتل و جنایت را فقط به صرف داشتن معضل در دوران کودکی قاتل و جنایت کار توجیه کرد؟ شاید تنها مزیت اعتیاد نسبت به قتل و جنایت این باشد که فرد اول از همه به خودش آسیب می رساند. (گرچه خیلی وقت ها اینگونه نبوده و بسیاری از خانواده ها نیز درگیر مشکلات ناشی از اعتیاد یک فرد می شوند!) اما نمی توان صراحتا اعتیاد و مشکلات اخلاقی یک هنرمند را به صرف هنرش نادیده گرفت. نه تنها قابل اغماض نیست بلکه به عقیده ی من بسیار مهم تر و قابل توجه تر نسبت به یک فرد عادی است. چرا که هنرمند مرکز توجه همه به خصوص نسل جوان است و از آن مهم تر الگوی رفتاری بسیاری از طرفدارانش. پس زمانی که بحث مشکلات اخلاقی یک هنرمند یا ورزشکار یا هر فردی که کانون نوجه بقیه باشد مطرح می شود مسئله حساس تر از قبل می شود.
در طول تاریخ هنری تعداد زیادی از همین هنرمندان به دلیل داشتن مشکلات عدیده ی اخلاقی جان خود را در سنین پایین از دست داده اند و دنیا را هنر خود محروم کرده اند. بهتر است به جای اسطوره سازی از چنین افرادی از هنرشان تعریف کرده و در کنارش مشکلات اخلاقی آن ها را اگر نقد نمی کنیم (که بهتر است نقد نکنیم) لااقل توجیه نکنیم! هیچ یک از ما در شرایط دیگری نیستیم و حق قضاوت درباره ی هیچ کس را نداریم. اما کدام یک از ما هست که در زندگی خود درگیر مشکلات و مسائل پیچیده که توان انسان را برای ادامه سلب می کنند نشده باشد؟ کدام یک از ما هستیم که حتی یک بار به پایان دادن زندگیمان فکر نکرده باشیم؟ کدام یک از ما هست که وسوسه ی استفاده از ماده ای که بتواند دنیایش را عوض کند را حتی یک بار تجربه نکرده باشد؟ ولی واکنش ها متفاوت است. آیا فردی که در برابر این وسوسه ایستادگی کرده با کسی که به راحتی تسلیم خواسته ی نامعقولش شده وجود ندارد؟ بحث من خوبی و بدی نیست. ولی این انتخاب هاست که از ما آدم های متفاوتی می سازد. یکی بیل گیتس می شود. یکی ماهاتما گاندی و دیگری بن لادن.
نکته ای که درباره ی هم وطنان خارج نشین همیشه آزار دهنده است اعتقاد بی چون و چرا به آزادی در همه ی ابعادش بدون توجه به ظرفیت های موجود در هر جامعه ای بر اساس نوع تربیت و فرهنگ و آداب و رسوم آن جامعه است. دوستان خارج نشین به صرف زندگی در مهد دموکراسی معتقدند که می توانند چنین دموکراسی را در کشور خودشان پیاده کنند در حالی که به خاطر دور بودن از مملکتشان شاید کمترین شناخت را نسبت به وضعیت فرهنگی و اجتماعی مملکتشان دارند. آن ها معتقدند همه باید آزاد باشند بدون هیچ چارچوب خاص و مشخصی. تصور کنید یک فنر که تا انتها کشیده شده به یک باره رها شود! چه اتفاقی می افتد؟ آزاد شدن این فنر تا کجا می تواند آسیب برساند؟ این افکار دموکراتیک که واقعا هم زیبا هستد برای جامعه ای که برای ساده ترین خواسته هایش دچار محرومیت بوده چه اثراتی در بر خواهد داشت امری است که میلیون ها کارشناس باید با آمار و ارقام دقیق به بررسی آن بپردازند. برای کسانی که در ایران زندگی می کنند کاملا واضح است که اثرات آن به نوعی خواهد بود که هیچ جنبده ای جرات پیدا نخواهد کرد از سرپناهش خارج شود! این به معنای نفی دموکراسی نیست. یا اینکه بگوییم دموکراسی چیز خوبی نیست و باید از آن اجتناب کرد. بحث بر سر رعایت تعادل است. بحث سر افراط و تفریط موجود در ژن ایرانی هست که همیشه از آن طرف بام می افتد!
کاش می توانستیم در کنار این همه افکار مترقی و روشنفکرانه سر سوزنی منطق داشته باشیم و به یک فرد یا پدیده نگاهی واقع گرایانه تر داشته باشیم و به خاطر علاقه به یک طرز تفکر یا یک جریان و حتی یک فرد نکات منفی موجود در آن تفکر و یا فرد خاص را توجیه نکنیم! به امید آن روز...
R. I. P AMY WINEHOUSE...
Recently by flertishia11 | Comments | Date |
---|---|---|
مسخ شدگان | 4 | Jan 25, 2012 |
بند 2 تلیفیزیون | - | Jan 11, 2012 |
چاره حتما جز اینه که ناله ی شبگیر کنیم! | 16 | Jan 07, 2012 |
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
thank you dear COMMENTS
by flertishia11 on Tue Jul 26, 2011 09:18 AM PDTthank you dear COMMENTS
Dear flertishia11
by comments on Tue Jul 26, 2011 08:52 AM PDTThank you for such an excellent piece. It's important to know what we can have in a short term rather than what we want to have or what's ideal for our country. I agree with every sentence that you wrote in here.
Amy's Death
by Fredazusa on Mon Jul 25, 2011 09:34 PM PDTThere is a lot of important point in your article but do not forget that addiction is a disease. We need to look at this and then judge the person.
Her voice will live forever!
by Mash Ghasem on Mon Jul 25, 2011 08:44 AM PDTTimely blog. Sad loss. I like "Back to Black" to as well. Tis for Red Wine and all other fans of her voice.
Amy Winehouse - Back To Black//www.youtube.com/watch?v=TJAfLE39ZZ8&ob=av2n
راستشو بخواین
ParhamMon Jul 25, 2011 04:42 AM PDT
من منطقو نفهمیدم، ولی با نتیجتون موافق نیستم. در ایران میشه دمکراسی پیاده کرد. ایران چنان فرقی با کشورهای دیگه در اینمورد نداره.
از خواندن کامنت
flertishia11Mon Jul 25, 2011 02:43 AM PDT
از خواندن کامنت شما لذت بردم.حق با شماست.واقعا آخر هفته ی بدی بود.ولی به جرات می توان گفت این روزها همه ی خبرها بد هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود! ممنون رد واین!
دوست عزیز.دقیقا
flertishia11Mon Jul 25, 2011 02:41 AM PDT
دوست عزیز.دقیقا با شما موافقم و معتقدم ارزش هنر فرد بیشتر از مسائل شخصی او هست.اما به یک نکته توجه نکردید.بحث من افراط و تفریط ما ایرانی هاست و اینکه به صرف دوست داشتن یک فرد نباید رفتار غلطش را توجیه کنیم.همانطور که نیاز نیست لزوما نقدش کنیم.من فکر می کنم خوب است به یک شخصیت با همه ی ابعادش توجه کنیم.خوبی ها و بدی ها را در کنار هم ببینیم و سوئ رفتار را توجیه نکنیم.همین! ممنون از نظر شما.
We are choked in our vomit
by flertishia11 on Mon Jul 25, 2011 02:37 AM PDTWe are choked in our vomit too for almost 32 or 33 years or more! dear PENDAR NIK (I think this word is a stereotype) about genre you are right,,but I found it in the internet that she was granted this title.I mean ROCKSTAR.
my friend I never ever said that she should be blamed for her addiction , I mean we should not justify others wrong behavior.she was star or anything else.you can enjoy her voice.you can love it all the way, but you can not justify her misbehavior.just read it again please.also I have to say I'm not elit because my article is on the first page, If I'm elit is because you and other friends read it.
good luck.take pills ;)
EXACTLY!
by flertishia11 on Mon Jul 25, 2011 02:15 AM PDTEXACTLY!
در کشوری زندگی
flertishia11Mon Jul 25, 2011 02:14 AM PDT
در کشوری زندگی می کنیم که همه چی به همه چی مربوطه! و در عین حال مربوط نیست.! دوست من بحث مرگ امی بهانه بود برای رسیدن به اصل موضوع.
Why should we talk about
by Khebedin on Sun Jul 24, 2011 11:48 PM PDTWhy should we talk about such an idiot?, are you short of good artists/singers with much better voice in this world?.
.......
by yolanda on Sun Jul 24, 2011 08:40 PM PDTShe died young! It is sad that her parents knew what is coming, but couldn't avert the tragedy! Her dad has written the eulogy before her death!
مومنت، مومنت
ParhamSun Jul 24, 2011 06:10 PM PDT
بحث اِیمی واینهاوس چطوری رسید به این که نمیتونیم در ایران دمُکراسی پیاده کنیم؟؟ همه جور بعله، اینجوری هم بعله؟؟
Hope people will remember her for her music and talent
by Truthseeker9 on Sun Jul 24, 2011 05:29 PM PDTAddiction is a disease. It
by vildemose on Sun Jul 24, 2011 05:09 PM PDTAddiction is a disease. It has nothing to do with ethics, principles or morality.
Violating religous rules does not make one immoral...
Many religious rules are immoral, unethical.
I say no, no, no
by پندارنیک on Sun Jul 24, 2011 04:38 PM PDTShe was not a rock singer, per se; she had sort of her own genre.......Somewhere between Jazz and Soul........she was quite an idol.......and not the first one to choke on her own vomit...........You seem to have an issue with a girl with tattoos :))............me too...........Do we want to raise our children to act like her? I don't think so...........
Now, if I say I liked her voice, and couldn't care what kind of garbage she stuffed her lungs with..........then what do do you think of me? Am I a bad Irooni, now?..................Ok, let me ask you this:
Why on earth does an artist, a singer, have to be a role model in every aspect of life?...............Am I getting anywhere close to you or are we further departing on the subject?...................Just because she was a public figure, she didn't have to behave like a saint..........she never asked for our votes and she never claimed to be a princess.........Now, you might understand where I'm taking you........You see, You are a new member of this site and already have your article published on the first page which is giving me a sort of indication that you must be one of those elites, one of those VIPs who can go to the backstage while the rest are crammed up in tight seats......................Just joking..........this pill is acting up with me.......forgive me.................
Give me a sec to collect my thoughts and see where we were.............Oh, yes, I remember now..........princess.................Yup, she was a princess.......a real one, before her father, a ruthless dictator fled the country..........Our poor princess who could also afford sniffing coke as many times as she wanted choked on her vomit too............and what do you think the public thought of her genre?.........I'm getting a bit dizzy now, Flertishia 11...........I don't really know.....I mean are you flirtish, or are you a Shia? and why not 12? Don't you believe in Mahdi?.......
Come on Flert...........take these pills.....you don't have to pay me anything............
...
by Red Wine on Sun Jul 24, 2011 03:36 PM PDTآخرِ هفتهٔ بدی بود...اوّل کشتارِ نروژ و سپس آیمی.
او را دو بار دیدهام و هر بار غرقِ اِستعدادش شدم،اولین بار در مادرید،صدایش مرا شگفت زده کرد،هر چند که خراش داشت و از حرکاتش مشخّص که زیاد حوصله یکی خوانی را با اعضایِ باند ندارد اما تمام افرادی که آن شب در کلوبِ ۲۳ مادرید بودند،متفّق القول بودند که آیمی یک خواننده مستعد و متبّحر موسیقی سول و جاز است.
بار دگر او را در پاریس دیدم،دیر رسید..موهایِ پریشان،لاغرتر شده بود و رنگ پریده،شوخیهای رکیکش در موردِ اعتیاد و مشروب حاضران را متعّجب کرده بود،دستانش میلرزید و ۹۰ دقیقه برنامه تنها نيمی از ترانههایش را اجرا کرد و حتی حاضر به دیدارِ هوادارانش که او را صمیمانه دوست داشتند نشد و زود از آنجا رفت.
به دلم هیچ خوش نبود هرگاه که از او خبری را دریافت میکردم،شنیدم که کنسرتِ بلگرادِ او با تمسخر قطع شده و او بلافاصله آنجا را ترک و به سویِ لندن رفته...و بعد تور اروپاییِ خود را نیمه تمام رها کرد و ساکت به کنجِ خانهاش در لندن خزید.
دلم خیلی گرفت وقتی خبر در گذَشْتَشْ را فهمیدم،صدایِ پُر زَنْگش ،صدایِ پُر شور و شَرَّش،صدایِ تُرش و شیرین مثلِ شراب... این صدا همچنان در گوشم ،،،تک تکِ موهایم را سیخ سیخ میکند و گلویم به بغض میافتد ،خال کوبیهایَش را دوست داشتم،آرایشِ موهایَش و آن نگاهِ پر نَقشَش را دوست داشتم،من عاشقِ Back To Black هستم.
عجب هنرمندی را دنیایِ موسیقی از دست داد.دلم همیشه برایش تنگ خواهد شد،جايَش همیشه خالی خواهد بود.
آخرِهفتهٔ بدی بود.
ممنون از مقالهٔ خوبی که نوشتید
persian westenderSun Jul 24, 2011 02:03 PM PDT
با اینهمه، من حداقل با بخشی از آن مشکل دارم. در جایی نوشتید که" اما نمی توان صراحتا اعتیاد و مشکلات اخلاقی یک هنرمند را به صرف هنرش نادیده گرفت..."
ولی توجه داشته باشید که بر عکس این قضیه هم صدق میکند؛ یعنی نمیتوان هنر یک فرد را به خاطر مثلا اعتیاد و مشکلات اخلاقی کنار گذاشت و نادیده گرفت. بخصوص اینکه، در بعضی موارد هنر این افراد از هنرمندان و افراد طیف خود فراتر میرود و سر آمدتر میشود. به عنوان مثال، صادق هدایت که دست به خودکشی زد (با این فرض بحث برانگیز که خودکشی امری مذموم و محکوم است) را باید تحریم کرد؛ اویی که به غایت سرآمد دیگران بوده و در کار خود بسیار خلاق و متمایز؟ اصولأ بحث اخلاقیات و هنر دو امر موازی و جدا هستند که لزوماً نباید هر کدام معیار قضاوت برای آن دیگر باشد. بخصوص اینکه هر هنرمند شاید قابل مقایسه با دیگران نباشد. چند هنر مند دیگر میشناسید که به سبک امی واینهاوس بخوانند، همان صدای گیرا را داشته باشند، و هیچ مشکل اخلاقی (اعم از اعتیاد و غیره هم نداشته باشند؟).
باید به فردیت هنرمند توجه کرد. همهٔ هنرمندان در هنر خود با هم قابل مقایسهٔ نیستند که برای ما حق انتخاب بگذارند. همهٔ ما ممکن است درگیر مشکلات اخلاقی بشویم یا نشویم. ولی همهٔ ما هنرمند نیستیم. هنر آنچنان والا و ارزشمند است که گاهی این مسائل در زمرهٔ مسائل حاشیهای قرار میگیرد.
موفق باشید