نیت رضا پهلوی، ماهیت نهاد سلطنت را عوض نمی کند

توصیه ام این است که از هم اکنون در سیاست مداخله نکند


Share/Save/Bookmark

نیت رضا پهلوی، ماهیت نهاد سلطنت را عوض نمی کند
by Ali Keshtgar
13-Jan-2012
 

اگر پیش از انقلاب بهمن، احزاب ملی و آزادیخواه، آزاد بودند و می توانستند از رسانه های ملی برای رساندن پیامهای خود به مردم استفاده کنند، آیا ملتی که هفتاد سال پیش از انقلاب بهمن، انقلاب درخشان مشروطه را دردل تاریخ خود ثبت کرده بود و دست رد به سینه شیخ فضل اله نوری زده بود، در زمستان پنجاه و هفت، نسخه جدید شیخ فضل اله را به رهبری خود برمی گزید؟ به راستی مسوولیت آن رژیم در پیدایش این رژیم تا کجاست؟

آیا اگر محمدرضا شاه پهلوی به سوگندی که برای پاسداری از قانون اساسی مشروطیت خورده بود، وفا می کرد و آزادی های مصرح در قانون اساسی که به بهای مبارزات و فداکاری های ملی به دست آمده بود را محترم می شمرد سرنوشت ایران همانی بود که امروز می بینیم؟

اگر شاه در مبارزه ملی و میهنی دکترمصدق علیه کنسریوم نفت بریتانیا جانب نخست وزیر قانونی کشور و تمایلات ملی مردم را می گرفت و با سازمان های جاسوسی سیا و اینتلیجنس سرویس در توطئه کودتا علیه مصدق شرکت نمی کرد آیا سرنوشت ایران همانی بود که امروز هست؟

آیا اگر شاه دست کم پس از کودتا علیه نخست وزیر قانونی و محبوب ملت، به جای توسل به سرکوب آزادی ها و آزادیخواهان بتدریج فضای سیاسی کشور را باز می کرد و در جهت برقراری نسبی قانون اساسی مشروطه گام می گذاشت، بازهم رهبری مبارزات اعتراضی مردم در دست روحانیون و شخص آیت اله خمینی قرار می گرفت؟

پس از کودتای ۲۸ مرداد مجلس شورا و سنا روزبه روز فرمایشی تر شدند چنان که در اواخر دوران شاه درست مثل آنچه امروز در دوره خامنه ای می بینیم هیچ نماینده ای بدون تایید ساواک و دربار نمی توانست از صندوق های آرا بیرون آید و مردم نام مجلس شورا و سنا را مجالس دعا و ثنا گذاشته بودند. شاه در اواخر دوران سلطنت خود درست مثل همین امروز خامنه ای، حتی رقابت دو حزب حکومتی “مردم” و “ایران نوین” که به سرکردگی اسداله علم وزیر دربار و امیرعباس هویدا نخست وزیر پدید آمده بودند را تحمل نکرد و دستور انحلال آن دو حزب و ادغام آنها را در”حزب واحد و فراگیررستاخیز” صادر نمود. وبدتراز این شخصا اعلام کرد که هر ایرانی باید در حزب رستاخیز عضو شود و هرکس هم نمی خواهد می تواند از کشور خارج شود! آیا طرفداران بازگشت سلطنت حاضراند این اقدامات شاه که بتدریج راه را برای روی کار آمدن حکومت مذهبی در ایران هموار کرد نقد کنند؟ طرفداران بازگشت نظام پادشاهی که به گمان من آب در هاونگ می کوبند هرگونه اشاره به اختناق و سرکوب دیکتاتوری سلطنتی را به بهانه آن که اشاره به گذشته بیهوده است و باید به فکر آینده بود مردود می شمارند. در حالی که هیچ ملتی بدون تکیه به تجارب گذشته خود نمی تواند راه خود را به سوی آینده پیدا کند و هرگونه اختلال در حافظه جمعی و تاریخی ملت می تواند ما را دوباره در دور باطل تکرار گذشته عاطل سازد. اگر پیش از انقلاب بهمن، احزاب ملی و آزادیخواه، آزاد بودند و می توانستند از رسانه های ملی برای رساندن پیامهای خود به مردم استفاده کنند، آیا ملتی که هفتاد سال پیش از انقلاب بهمن، انقلاب درخشان مشروطه را دردل تاریخ خود ثبت کرده بود و دست رد به سینه شیخ فضل اله نوری زده بود، در زمستان پنجاه و هفت، نسخه جدید شیخ فضل اله را به رهبری خود برمی گزید؟

من از تکرار این حرف خسته نمی شوم که نطفه انقلاب بهمن در کودتای ۲۸ مرداد بسته شد و نطفه رهبری خمینی در قلع و قمع کامل احزاب سیاسی و تشکیل حزب فراگیر رستاخیز. هیچ مورخ و تحلیل گرمنصفی نمی تواند این حقایق ساده را وارونه جلوه دهد.و هیچ رهرو راستین راه دموکراسی نمی تواند از ما بخواهد که تاریخ گذشته را فراموش کنیم.

“انقلاب اسلامی” و رهبری آیت اله خمینی مدیون دیکتاتوری طولانی محمد رضا شاه پهلوی بود. آنهایی که هنوز از رژیم پیشین دفاع می کنند و بخاطر نکبت وادبار جمهوری اسلامی به بیماری نوستالژیک گرفتار شده اند، باید به این پرسش بیندیشند که به راستی مسوولیت آن رژیم در پیدایش این رژیم تا کجاست؟ مهندس بازرگان در دوره کوتاه نخست وزیری اش یکبار به طنز گفت ” این قدر نگویند امام رهبر انقلاب است شاه این انقلاب را به راه انداخت”(نقل به معنی)

آقای رضا پهلوی در گذشته درمناسبت های مختلف و اخیرا در گفتگویی با خانم مسیح علی نژاد:

۱- کودتای ۲۸ مرداد، یعنی کودتایی که شهرت جهانی دارد، صدها سند و کتاب در سراسر جهان درباره آن منتشر شده و روزولت مامور سیا در ایران خاطرات مستند خود را درباره آن به چاپ رسانده و ایالات متحده از زبان روسای جمهور و وزرای خارجه پیشین خود بابت آن از ایران معذرت خواسته را منکر می شود. وهنوز در آن فاجعه ای که ما را به اینجا رساند به پدرش حق می دهد!

۲- کارنامه ای که حاصلش انقلاب و جمهوری اسلامی بوده را در کل مثبت ارزیابی می کند و در مورد اشتباهاتی هم که احیانا وجود داشته ما را به نیت حسنه پدرش احاله می دهد. گویی سایر خودکامگان خود را فاقد “نیت حسنه” می دانسته اند!

آقایان خمینی و خامنه ای و اساسا همه دیکتاتورهای عالم اعمال خود را با “نیت حسنه” توجیه می کنند و به قول معروف “راه جهنم هم با نیت حسنه سنگفرش می شود.”

آقای رضا پهلوی در این مصاحبه،هم از منقدان می خواهد که گناه پدر به حساب پسر ننویسند، و هم البته منکر گناه پدر است.اما رابطه محمد رضا شاه و آقای رضا پهلوی با رابطه معمولی پدروپسر فرق دارد.او به اعتبار همان پدر وارث “تاج و تخت” است. و البته اگر ایشان و طرفداران اعاده نظام پادشاهی رضا پهلوی را یک شهروند عادی مثل دیگران بدانند نباید هم کسی گناه پدر را به پای پسر بنویسد، اما وقتی صحبت از نهاد سلطنت باشد و طرفداران احیای این نهاد وارد گود سیاست و فعالیت سیاسی می شوند مساله فرق می کند و نمی شود حساب آنچه را که نهاد سلطنت در گذشته کرده و در گذشته بوده را با حساب کسانی که می خواهند دوباره عقربه تاریخ را به دوران سلطنت باز گردانند جدا کرد. همین جا به این مساله بسیار مهم نیز اشاره کنم که در مورد هر نهادی و هر مقامی که کارکرد سیاسی و حکومتی دارد همه تحلیل گران، مورخان و جامعه شناسان قضاوت را متوجه عملکرد آن در دوره ای که مصدر امور بوده است می کنند نه آنگاه که در موقعیت مغلوب و اپوزیسونل وآزادیخواهی قرار می گیرد.چرا که هر حزب و هر گروه و فرقه سیاسی آنگاه که در قدرت است ماهیت واقعی خود را برملا می سازد و آنگاه که از قدرت به زیر می آید طبعا رنگ مطلوب اپوزیسیون به خود می گیرد. به همین دلیل هم هست که مورخان علی القاعده مشروطه خواهی را به جریانهایی نسبت می دهند که در زمان سلطه دیکتاتوری های سلطنتی، خواهان حقوق شهروندی، آزادی های سیاسی و محدود کردن قدرت سلطان شده اند. اما تقریبا همگی پس از ورافتادن سلطنت، طرفداران بازگشت پادشاهی را نه مشروطه خواه که “سلطنت طلب” می نامند. و این را هم بگویم که تاکنون در جهان نه سلسله ای که به هر دلیل انقراض پیدا کرده دوباره به سلطنت رسیده و نه هرگز در جایی که سلطنت ورافتاده دوباره احیا شده است!

حقیقت آن است که از انقلاب مشروطه تا انقلاب بهمن یعنی در یک دوره ۷۰ ساله ایرانیان خواستار سازگار کردن نهاد سلطنت با دموکراسی بودند، اما همه تلاشهای ۷۰ ساله اصلاح طلبان و خیرخواهان با شکست مواجه شد و همین دلیل انقراض سلطنت در ایران شد. این تجربه طولانی هفتاد ساله نشان داد که مختصات تاریخی و اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران به گونه ای نیست که بتوان در این آب و خاک نهال سلطنت سازگار با دموکراسی را پرورش داد. در این هفتاد سال ثابت شد که نهاد سلطنت در ایران با چاپلوسی و تملق عاشقان زروزور سازگارتر است تا با اندرزها و نصایح طرفداران حق و قانون.

فروغی، قوام، مصدق، شایگان، حسیبی، صدیقی، صالح، بختیار، فروهر، امینی، درخشش، بازرگان و دهها اصلاح طلب دیگر دوره های مختلف آن زمان را می توان برشمرد که مغضوب و قربانی مقام سلطنت شدند بخاطر دعوت از پادشاه به رعایت قانون اساسی. و برعکس می توان انبوهی ازمقام های کشوری و لشکری دوران از انقلاب مشروطه تا انقلاب بهمن را نشان داد که نه بخاطر شایستگی بلکه صرفا بخاطر وفاداری و سرسپردگی به اعلیحضرت به صدرات و وزارت و مسوولیت رسیدند. و سرانجام در دوره ۲۵ ساله از کودتای ۲۸ مرداد تا انقلاب بهمن رای و اراده ملت در انتخاب نمایندگان مجلس، حکومتگران و در سرنوشت ملت هیچ تاثیری نداشت و جای هر تنابنده ای که به اندرز و نصیحت لب می گشود، گوشه زندان بود. و به راستی مبادا که نسل جوان ایران در سایه سیاه نظامی که از آن ادبار می بارد، تاریخ را فراموش کند.

فراموش کردن گذشته ومحروم شدن ملت از حافظه تاریخی چیزی مگر مبتلا شدن به آلزایمر دسته جمعی نیست. ما بدون کندوکاو در تاریخ گذشته مان و بدون اتکاء به حافظه تاریخی مان نمی توانیم راه درست آینده را پیدا کنیم و مدام در معرض فروافتادن به چرخه دور باطل تاریخ هستیم. نسل جوان امروز باید بداند که در زمان اعلیحضرت محمد رضا پهلوی شاه خود را فراتر از قانون اساسی و رای خود را بالاتر از رای ملت می دانست. دانشجویان بخاطر داشتن یک کتاب به زندان می رفتند. ساواک مخالفان راشکنجه می کرد. سانسور فکر و اندیشه سبب می شد که مردم به افکار سانسور شده مذهبی اقبال نشان دهند. اگر افکار ارتجاعی آیت اله خمینی در فضای آزاد منتشر می شد و فرهیختگان و اندیشمندان در چنان فضایی به نقد آن می نشستند، هرگز جوانان ایرانی فریب تفکری که پدرانشان در انقلاب مشروطه دست رد به سینه آن زده بودند نمی خوردند. خاصیت دیکتاتوری آن است که فکر سانسور شده و چهره زندانی و سرکوب شده را هرچه باشد و هرکه باشد در انظار مردم مقبول می سازد.دیکتاتوری سلطنتی ایران یک دیکتاتوری مدرن بود که راه را برای دیکتاتوری مذهبی هموار کرد. تجربه تونس، مصر و لیبی در برابر ما است. در این سه کشور دیکتاتوری ها کم و بیش مدرن بودند، یعنی آزادی های فردی را از مردم سلب نمی کردند، زنان را به زور توسری مجبور به رعایت روسری نمی کردند و…

اما از آنجا که همه این رژیم ها اولا آزادی های سیاسی را سرکوب می کردند و ثانیا به فساد گسترده مالی و اداری آلوده بودند، راه را برای قدرت گرفتن اسلام گرایان هموار کردند. راه تعالی هیچ یک از این جوامع در آن نیست که برای فرار از اسلام گرایان دوباره به گذشته برگردند.

ایرانیان بیش از یک قرن است که برای آزادی و حکومت قانون مبارزه می کنند. تجربه این یکصد سال نشان می دهد که رهبری های انتصابی و موروثی هیچ یک راه گشای دموکراسی در ایران نیست.ای کاش احتمال دموکراتیزه کردن سلطنت در ایران پدید می آمد و دست کم اعلیحضرت در آخرین سالهای خودکامگی اش می توانست پیش از آن که مردم به انقلاب مجبور شوند، به نامه علی اصغر حاج سیدجوادی که نوشت من صدای ترک خوردن سقف رژیم را می شنوم و از شاه درخواست کرد که به قانون اساسی و آزادی های مصرحه در آن بازگردد، عمل می کرد! اما چه می توان کرد که خودکامگان همواره زمانی فریاد اعتراض مردم را می شنوند که دیر شده باشد. سرنوشت محتوم و تاریخی دیکتاتوری سلطنتی که حقوق و آزادی های ملت را تماما لگدمال کرده بود همان بود که در بهمن پنجاه و هفت رخ داد.

نیت آقای رضا پهلوی هرچه باشد، ماهیت نهاد سلطنت را عوض نمی کند. سلطنت و هر قدرت موروثی و انتصابی دیگری در هر کجای جهان بویژه درایران میل به خودکامگی دارد. به همین دلیل هم هست که در اکثر دموکراسی های جهان این نهاد بکلی از میان رفته است. در کشورهای بریتانیا، سوئد و یا اسپانیا نیز به نهاد سلطنت همچون یکی از اشیاء موزه تاریخ نگاه می کنند. و پادشاه از هرگونه دخالت در سیاست منع شده است، چرا که تجربه تلخ دخالت این نهاد در سیاست را فراموش نکرده اند.

به عنوان یک ایرانی مدافع آزادی های بی حدوحصر سیاسی از آزادی کامل احزاب طرفدار سلطنت در جمهوری آینده دفاع می کنم. اما توصیه ام به آقای رضا پهلوی این است که اگر خود را وارث تاج و تخت پادشاهی می داند، و قانون اساسی مشروطه را هم می پذیرد، از هم اکنون در سیاست مداخله نکند.

علی کشتگر
www.mihan.net


Share/Save/Bookmark

 
Siavash300

Historical fact. Jebhe Meli is Khaen

by Siavash300 on

It is crystal clear that Dr.Karim Sanjabi claimed Khomanie is a democrat and Islamic republic is democratic. Why some people try to hide this important historical fact. Jebhe Meli was khaen to Iranian people and they have to have enough courage and come froward and apologize from Iranian and Pahlavi's family. Jebhe Meli along with mullahs and the other idiots were the reason to pursuaded shah to leave the country and put our nation in current situation. I don't understand why they don't want to admit their Khayanat.

                 GOAL : RESTORING MONARCHY


Shemirani

Its not about a person but about a state of mind !

by Shemirani on

 Aynak,

Afkar Cherik Fadayin khalgh (link kar nemikone vali jomlasho mishe khoond) bana bar khoshoonak va radicalisme afkarist khatarnak. Dar jameye motmaden jaye in afrad dar zendan boode az 30 sal pish ta emrooz (Brigade  rosso dar Italia,Action directe dar Faranseh, baader & meinhof dar Alman)!

Age ishoon tahavol dide, good for him vali farghi be haale ma nemikonad ! ishoon bad az 30 sal taze khodesho resoonde be afkar 30 pish bande va kheli iranie digar !   shahkar  karde?! bana bar in moshkel man injast ke ishoon bedoone inke dar nazar begirad ke afradi in pishraft zehni salha pish anjaam dadean be khod ejaze midahad tossie va rahnemayi dahad va dars democracy?(khodesho roshangara ya roshanfekr midoone in baram ajibe !!!) edea edea edea !

dar jameyi democrate gharb karname siasi afrad mohem mibashad va mibinid ke ba avalin khata az rade kharej mishavand !

pass chetor  dar jameye irani, hey khata mikonan, hey gool mikhorand,hey birahe miravand, vali bazam dar sahne khodeshoono midoonand va dars democracy midahand ????!!  (bahs man faghad ishoon nist balke kole nasle inha) pas key mikhan baznezeshtegi siasi begirand ?hich vaght ta 99 salegi edea roshanfekri mikonan ? come now  !!

 inha yek bar birahe raftand na ozr khahi kardeand taze talab kar haam hastand edea bar anke age donbal emmam oftadan taghsire shah boode !!! doroogh bozorgtar tar az in nashnide boodim !

 Felestin-Isreal issue is not Iran's business, ta injash haam pool naft Iran ziadi kharje "baradaran mosalmoon" shode va man in ra khianat be Iran midanam ! pas in afkar ke mosalmoon boodan mohemtar az mihan hast afkari zede mellist !!

ps;  gooyande TV nistam va ahle ghalam haam nistam tasavorat shoma be kol eshtebast ! 

ps: rajebe entekhab nohe system har fard Irani ba aghlo kherade khodesh entekhab khahad kard ! we all are free to choose ! 

 

 

 


aynak

آنچه دگران کاشتند که برای ما زهر شد. لااقل ما آن بکاریم تا ...

aynak


سوال های بی جواب:
دوستان محترم، بجای جستجو در گذشته کشتگر (من حقیقتش آشنایی زیادی با او
ندارم، و لینک شمیرانی هم کار نمی کند، ولی تا جایی که می دانم کشتگر نه به
جنایت متهم است و نه دزدی نه سرکوب مردم.  اینکه ایشان طرفدار حقوق مردم
فلسطین بوده که خیلی ها بودند و --هستند--، شاید به دلیل اینکه اسراییل
همکاری بسیار نزدیکی با ساواک داشته -شاید  به نظر شما جرم بیاید ولی اگر
پایتان را از محدوده LA بیرون بگذارید متوجه خواهید شد که بقیه جهان در
مورد مسله فلسطین چگونه فکر میکند و اگر وتو آمریکا تحت فشار مستقیم
اسراییل و لابی او نبود، این مسئله  شاید سالها پیش و پس از برقراری صلح
بین اسراییل و مصر حل میشد)-  پس سعی بفرمایید به نکته ای که او مطرح می
کند توجه فرمایید و تیله نفرستید .   محمد رضا پهلوی  که در دوره ۱۳ ساله
قبل از کودتا پادشاهی بود نسبتا --مشروط-- پس از آن دوره - و رفته رفته
تبدیل به یک دیکتاتور تمام عیار شد.   آنچه از گذشته خامنه ای نقل می شود،
تصور اینکه او نیز روزی به خونخواری که امروز به آن تبدیل شده را اگر نه
محال لااقل دور ازتصور می نمود..    همانگونه که به دلیل جنایات آلمان و
ژاپن و  آغاز جنگ جهانی دوم این دو کشور از حق داشتن ارتش صلب شدند-
کارنامه بد موجب برخی تغییرات در روش باید شود.  در مورد این نوشته- 
کشتگر  به درک من با رضا پهلوی مشکل ندارد بلکه با -نظامی که ادامه  آن
همین امروز خود را با نام ولایت فقیه -- ولی با همان روش یک نفر در صدر و
بقیه رعیت و گوسفند می خواهد --حکومت-- کند مشکل دارد.    به زعم شما جناب
شمیرانی (که تصور میکنم همان گوینده تلوزیونی باشید؟) و دنباله فکری شما --
دلیل انقلاب نمک نشناسی  و  فریب خوردن مردم بوده، و گرنه هیچ مشکلی که
نبوده - که هیچ اگر می توانستید همان بساط را که امروزه به همین بساط تبدیل
شده -- دوباره ادامه میدهید.  از نظر شما دیکتاتوری مهم نیست- چه کسی
دیکتاتور باشد مهم است.  دیکتاتور  خوب (شاه) خوب است  و دیکتاتور بد
(خمینی و خامنه ای) بد.
اگر کشتگر روزی چریک بوده و امروز نیست، نام این تحول است.  باید به آن خوش
آمد گفت.   اگر او بجای کمیته مرکزی خواهان دولت دمکراتیک است این تکامل
فکری است.   او به جرم "توصیه" به شاه الان دارد به مرگ از طرف عده ای
محکوم می شود، تصور بفرمایید این افراد اگر زنده بودند و این پادشاه مقامی
غیر تشریفاتی داشت که حقیقتش در ایران امکان ناپذیر است کفن پوشان شاه الهی
با او چه می  کردند؟
یک بار دیگر لااقل از نظر خودم به شما که لااقل به نظر می آید بیشتر اهل
قلم هستید می پرسم:  آیا رضا پهلوی -- با نام یک وارث تاج و تخت می تواند
به ایران بهتر کمک نماید یا شهر وند عادی ولی سناخته شده- که خود از حالا
دیگر خواهان تجربه مجدد هزار ساله اخیر نیست؟   تصور بفرمایید که ما اول
ایران را قرار بدهیم و آینده آن را.   حکومت اسلامی آخرین روزهای بقای خود
را طی می کند.   برای آنها که دو اندیش اند، ساختاری که پایدار باشد و اگر
از نسل ما گذشت برای نسل بعدی درخت گردو را بکارند.   آنچه دگران کاشتند که
برای ما زهر شد.   لااقل ما آن بکاریم تا دیگران بخورند - تا مسموم
نشوند. 

 

 

 

 

ایران برای همه ایرانیان
رای ایرانیان - دولت ایرانیان
نه ولایت وقیح نه پادشاه سفیه

 

 

 

 


Shemirani

Now, i understand much better !

by Shemirani on

 Ali keshtgar

there was a link in iranian.com of you in 80's and your lovely  democrats friends lol

//iranian.com/main/singlepage/2008/anti-revolutionaries

you can erase all the video in youtube but you can't erase our memories ! You (and all your friends) own Iranians a Big apologise for what you did in 1357. In afkar Vahshi Khorafati va Chapie Radical shoma bood ke baese badbakhtie 30 millions (va bad 70 millions irani) shode ! Ba che veghahati emrooz darse democracy be nasle ma midahid ? bar assase che karname siasi ?

zemnan link haye be zabane fransavi haam haast ke ishoon delesh baraye felestinia mitapeh ! (akhey delam koli sookht  !!)

Aghaye Ali Ketshar Afkar pooside shoma bood ke in fajearo afarid !!!!  Chetor Pedarane ma (ke dar haman zaman dar iran zendegi mikardand )Mesl shoma na cherik shodand va na asheghe emmam age begholetoon hamash tagsire systeme pishin boode???!! Dast vardarid az DOROOGH GOFTANHATOON  va masooliat karname nangin khodra ghabool konid ! Va Bazneshetegi shoma tabrik !

 

 

 

 


Veiled Prophet of Khorasan

Aynak and others

by Veiled Prophet of Khorasan on

 

Mashrooteh does not mean Shah does not get involved in politics. It means he does not get unchecked power. Mashrooteh has root "Shart" or "condition" meaning power of king is conditional.

There is a governing body that checks power of king. Initially kings had a lot of power. Over time in West the power went to just ceremonial. I agree that if we have a king it should be a ceremonial position. But I don't see why a king should not be allowed to participate in politics. In West by tradition kings do not participate in politics. There is no reason why they could not run for office and get elected to anything. At the minimum they have a right to voice their opinion.

As for clergy in West they most definitely may run for office. Have you not heard of Reverend Jesse Jackson running for President. Because of their shady behavior we may decide to put a ban on clergy in office. At least for a number of years. But it is not a general requirement of democracy. To be clear nobody gets to tell others to not participate in politics. If you do not like him then don't vote for him. Are you now to be the new "guardian council"; no thank you.


Veiled Prophet of Khorasan

No Arash

by Veiled Prophet of Khorasan on

 

It will not be 80 years. Those days we did not have media as we got today. Information was tightly controlled and state has it fully run. Today it has taken about 30 years for people to start to come around.

Remember there are still Russians who support the revolution. There will always be vocal anti Shah supporters of revolution. But people are slowly coming around. I was never a revolutionary but disliked Shah. Now I changed my mind.

This is not about how smart you are but how much information you got. Why do you think RP is getting traction. Why do you think the older generation is least supportive. Not to mention how angry and worried they are getting.


Arash Kamangir

It will take a long way

by Arash Kamangir on

It took the Russians some 80 years to learn that they have done unjust to last russian Czar and his family. As iranians are not smarter than russians, it will take them probably another 50 years or more to realize what they have lost. The Pahlavi family are still attacked and criticised more than wonderful islamic regime.


amirkabear4u

the only view I agree with RP

by amirkabear4u on

is that he says Iranian people should select him. He has a bloody long time to wait and it won't be in this life.

He does not know a lot of people do not care for monarchy anymore.


aynak

رشید خان شما هم که مانند شاه پسر شدی شتر مرغ؟

aynak



کجای این حرف رو متوجه نمی شی؟  پادشاهی که در سیاست و دولت دخالت کند
مشروطه نمی شود.  همان گونه که روحانی که داخل سیاست شود دیگر روحانی نیست-
سیاستمدار است.  کی گفته یا حق دارد بگوید، رضا پهلوی به عنوان یک شهروند
ایرانی در سیاست شرکت نکند؟  ولی او به عنوان شاه مشروطه- چنین حقی ندارد.  
کما اینکه خمینی هم نداست.  در قدم کشور اروپایی و یا آمریکایی (چه شمالی
چه جنوبی) کشیش یا روحانی را سراغ دارید که در سیاست شرکت میکند؟    و بار
دیگر میپرسم، جز پادشاهی بحرین و عربستان کدام پادشاهی مشروطی را در اروپا -
میشناسید که در امور سیاسی دخالت کند؟   بودجه عرضه کند؟  در احزاب سیاسی
شرکت کند و نظریات سیاسی فرا دولتی بدهد ؟    اگر قرار است شاه  مشروط باشد
باید فرا جناحی باشد، باید فرا سیاسی باشد.   پس این "شاه" حق نظر در امور
سیاسی را ندارد و صرفا آنطور که گفته شد باید فقط جنبه تشریفاتی داشته
باش- که این به مذاق شما خوش نیامد.   حالا شما دوباره بیا سعی کن همان
روشی را  که ایران را پس از ۲۵ قرن به اینجا رسانده  تبلیغ کن.

 

 


rashid

آقایون و خانم های

rashid


آقایون و خانم های نظر دهنده من چهارتا نظر تو این نوشته ثبت کردم با استناد به کجای این چهار یادداشت میتوان در آورد که من سلطنت طلب یا فلان و بیسار هستم ؟ باشم یا نباشم نظر شخصی  من به خودم مربوط است . جوهر این چهار یادداشت اینست که همه ایرانیان آزادند که هر چه دلشان میخواهد بگویند و انجام دهند . طرفدار سلطنت یا جمهوری دموکراتیک یا جمهوری اسلامی باشند یا نباشند . چه اشکالی داره. ولی اگر یکی بیاید بگوید فلانی تو حق نداری حرف بزنی چون  پدر یا ماردت فلان بوده اند ، باید خدمتش رسید .  آخه اینم دموکراسی شد که بگویند چون تو بابات ساواکی یا ساوامائی یا هر چه بوده تو  دیگه حق حرف زدن نداری ؟ این حکومت عوض میشود ، ده تا حکومت دیگر هم میایند و باز میروند ولی تا فکر ما این باشد ایران بسیار ویران تر از آنچه امروز هست خواهد شد. دیدگاه اساسی من در مورد ایران و آزادی آنست که در این نوشته اخیر و تحت نام ( هرچه باشیم گلهای یک گلستانیم ) آمده //iran-asha.blogfa.com/post-127.aspx.  

aynak

شاه و سیاست:

aynak


دخالت شاه در سیاست و یا مشخص تر دخالت در حکومت همان بود که مشروطه-- خواها ن تغییر ش بود.  اینکه دوستان "مشروطه طلب"  در عمل شاه را صاحب و مردم را رعیت می پندارند و از "مشروطه سلطنتی "  در حققیت فقط طالب سلطنت اند، امری است آشکار.  خوب دوست محترم اگر در انگلیس و اسپانیا و سوئد غیر از این است که شما اینقدر آشفته شدی و می گویی:  رشید مینویسد: "غیر  از اینکه طبق همین سند مهمترین و اساسی ترین مسائل مملکت با نظارت و حکم او قابل اجرا میشود ؟ این یعنی شاه تشریفاتی باشد ؟  ، در سیاست دخالت نکند ؟ اصلآ اداره هیچ مملکتی بودن رهبر یا شاه یا یک نفر در رأس با هر نامی شدنی است ؟"   خوب، رشید خان، در سوئد است که شما پادشاهش را دخیل در سیاست می بینید یا انگلیس یا اسپانیا؟   خنده دار ترین جمله مبارک این است:  "یعنی شاه تشریفاتی باشد؟"     شما بگو لیلی مردی بود یا زنی؟   پس اگر تو اسم خود را مشروطه طلب می گذاری -- انتظار تشریفاتی نبودن شاه را چگونه توجیه میکنید؟     l لااقل لینکی که فرستادی بخوان، بجای این همه شلوغ پلوغ کردن.    در اصل ۴۴ قانون مشروطه آمده: اصل چهل و چهارم: شخص پادشاه از مسئولیت مبری است وزراء دولت در هرگونه امور مسئول مجلسین هستند.
اصل چهل و پنجم: کلیه قوانین و دستخط های پادشاه در امور مملکتی وقتی اجراء می شود که به امضای وزیر مسئول رسیده باشد و مسئول صحت مدلول آن فرمان و دستخط همان وزیر است.
با تشکر از شما که با نوشته خود، آنچه کشتگر نگران آن است را ثابت می کنید:  کشتگر می گوید حتی اگر نیت رضا پهلوی خوب باشد - ماهیت نظام سلطنتی که امثال رشید خان طرفدار آن هستند، و شاه را سایه خدا می پندارند در نهایت هیولایی از این منصب خواهند ساخت.  درک شما از نقش و مسولیت شاه خود بهترین اثبات  این ادعای کشتگر است.   ++++++++++++++++ دوست محترم ارج:   سوراخ های فراوانی که در استدلال طرفداران این مرام - که دوران آن در ایران آخرین روز های خود را طی می کند - با یک خروار سیمان پر شدنی نیست. حقیقت اینکه مشغول داشتن ذهن به این که بجای یافتن روش های مناسب برای بهبود شرایط ایران از نظر اقتصادی-محیط زیستی-توسعه دمکراسی ..... مجبوریم به نقد سلطنت ولی فقیه و پادشاهی بپدرازیم -- در نهایت ما را هم به دام سفاهت خواهد انداخت.  ولی چاره چیست؟

 

 

 


rashid

اینکه ( شاه نباید در سیاست دخالت کند )

rashid


اینکه ( شاه نباید در سیاست دخالت کند ) را از کدام خرابه ای پیدا کرده اند ؟ سند و منبع آن کجاست ؟ کلاه برداری شاخ و دم دارد ؟ یک عده آشفته حال این  دروغ را از خودشان در آورده اند ،  به آن استناد میکنند و تو دهن نادان تر از خود هم انداخته اند .  این متن و متمم قانون اساسی مشروطه //iranshahr.org/?p=890  غیر از اینکه طبق همین سند مهمترین و اساسی ترین مسائل مملکت با نظارت و حکم او قابل اجرا میشود ؟ این یعنی شاه تشریفاتی باشد ؟  ، در سیاست دخالت نکند ؟ اصلآ اداره هیچ مملکتی بودن رهبر یا شاه یا یک نفر در رأس با هر نامی شدنی است ؟ بله در ایران همیشه مریض احوال  و ضد مردم و به نام مردم  ، ضد ایران  و بنام ایران فراوان داشته وداریم و خواهیم داشت  و بهترین محیط برای شنا گری و عقده گشائی اینان هم هنگامی است مملکت سرو ته ای نداشته باشد . ولی این خیالات عملی نخواه دشد و اگر بشود دوام نمیآورد و بدنه ملت بزرگ ایران از روی همه اینها رد میشود همچنانکه تا کنون شده

تازه آن قانون مشروطه خوراک آنروز جامعه ایران بوده و در دنیای امروز هیچ ارزش اجرائی ندارد چه رسد که به آن استناد کنیم .
بخوانید آن قانون را و ببینید که اگر امروز بخواهید آنرا اجرا کنید شاخ در نمیآورید ؟ آنهائی که به استناد آن قانون مشروطه اراجیف میبافند اصلآ  آنرا قبولش دارند ؟ به هر حال  عیبی ندارد ، تو دنیای مجازی و سوراخ سمبه ها خود بگویند و خود بشنوند ولی  ایران آینده جای امنی برای آنها نیست .


Arj

Monarch vs VF

by Arj on

Thank you dear aynak for a post that has some substance rather than personal attacks as we have witnessed here from the online version of RP's Shaban Bimokhs! Despite their unrelenting personal attacks at Mr. Keshtgar for having dared to question RP's modus operandi, the resident Shahollahis of IC have not even put up a serious rebuttal to his assertions to prove him wrong or mistaken! Such is the nature of Shahollahis who never see anything wrong done by their master, HIM ariamehr or his mini-me, RP! Just like the Hezbollahis who wouldn't even let anyone question the infallible VF, their Emam Khamenei, let alone listen and rebut!

What's interesting is that these folks, while preeching to others that no one has the right to tell people what to (or not to) do (albeit Mr. Keshtgar is merely making a suggestion rather than telling!), they don't even mention the Rastakhiz party (Shah's pet project) of which Shah had ordered all Iranians to either become a member or leave the country! I guess when they say "no one has the right," they mean except HIM the Shah and RP! Just like Khomeini and khamenei who are exceptions to the rules for Hezbollahis!


Veiled Prophet of Khorasan

Giving people advise

by Veiled Prophet of Khorasan on

 

We are all free to give advise but why should one take it? I would take the advise of one who has a good track record. Making a bad choice is bad enough but worse is not admitting and learning from it.

Here is a true story from my life. A few years ago I hired a financial adviser to manage some of my assets. He invested them in bank stocks. Needless to say it was a disaster. When I asked my adviser about the mess he said banks are a good investment. Basically he refused to accept he had made a bad decision. Having no option I dismissed him and took over personally. I managed to saved what was possible. The lesson was to not deal with a person who refuses to admit a mistake.

Here we got a person with a horrible track record of judgment. Why should Pahlavi or anyone pay attention to him. Did he ever get something right? If not then why should I think he is right now.

My personal advise to him and others like him is they should keep out of politics. Given their abysmal judgment they are the ones who I am weary of not RP!

In his whole life RP has not made any mistakes at the level of Mr. Keshtgar. But Keshtgar has not got one thing right.

I got to be a nut to listen to a person with a proven bad record as Keshtgar. You go ahead go give advise and pretend to matter.


anglophile

بهترین جمله عینک هم جمله پایانی اوست

anglophile


   این مصدق الهی  ها امتحان خود را به دفعات متعدد و به بدنامی کامل پس داده اند که آخرین آن حمایت بی‌ دریغ این قوم ظالمین از ظالم الله یعنی‌ خمینی بوده‌ست. درست گفتی‌ عینکی: آزموده را آزمودن خطاست!  

 

 


aynak

مهمترین جمله کشتگر جمله پایانی اوست:

aynak


 

 

 

" اما توصیه ام به آقای رضا پهلوی این است که اگر خود را وارث تاج و تخت
پادشاهی می داند، و قانون اساسی مشروطه را هم می پذیرد، از هم اکنون در
سیاست مداخله نکند."
برخی دوستان به نظر میاید که این جمله کشتگر را یا  بد متوجه شدند، یا با
اصل جدایی دولت  و سلطنت هرچند از نظر اسمی موافق اند، از نظر عملی به آن
اعتقادی ندارند، وگر اینگونه آشفته نمیشدند.
اصل مشروطه، که آنها که خود را مشروطه خواه می پندارند باید از آن پشتیبانی
کنند همین -- مداخله نکردن شاه در سیاست است.  این اصل به مذهب هم بر
میگردد. به این مفهوم که مذهب باید امری غیر سیاسی/دولتی  باشد. همانگونه
که وقتی غیر آن شد، نتیجه اش همین نظام ولی فقیه خواهد شد.   پرسشی که برای
من خواننده پیش آمده این است:
-اگر رضا پهلوی خواهان آغاز یک کنگره ملی است (که کار  بسیار خوبی نیز از
نظر من هم هست، چرا؟  چون آغازی است برای خارج شدن  از۴ چوب نظام اصلاح
ناپذیر کنونی)  آیا این با عنوان یک شهروند صورت می گیرد یا با عنوان مدعی
تاج و تخت؟   اگر اولی است، رضا پهلوی می تواند براحتی با بیان اینکه، به
مجموعه سلطنت /نظام پادشاهی اعتقادی ندارد، قال قضیه را برای یک بار و
همیشه خاتمه دهد.  در این صورت - دیگر هیچ کس نمی تواند او را مسئول کردار
پدر دانسته و تمام دیالوگ ان زمان روی محور  آنچه او پیشنهاد کرده: "ایجاد
کنگره ملی" خواهد گشت.   ولی متاسفانه و آنگونه که در مصاحبه با مسیح علی
نژاد هم مشخص بود، دانسته یا ندانسته رضا پهلوی خود را شتر مرغ می پندارد. 
به نظر می رسد که تصور می کند با طفره رفتن از بیان آشکار نقش خود - و
تعویق آن به رای مردم، می شود مسئله را ماست مالی کرد.  آنچه کشتگر به
درستی  بیان میکند شق دوم است:  اگر رضا پهلوی خود را وارث تاج و تخت می
داند، فرقش با خمینی که مذهب را با سیاست قاطی کرد چیست؟  مهمتر فرقش با
پدر خودش که بجای پادشاه مشروطه که طبق همان قوانین مشروطه از هر گونه
مسولیتی مبراست - سلطنت استبدادی کرد و هر گونه که بنگرید، حکومتش تنها
چیزی که نبود این بود: "مشروط"
مهمترین مسئله ای که هم میهنان باید به ان توجه کنند این است که جو زده
نشوند.  مهمتر از کنگره ملی - چگونگی بوجود آمدن ان، و مهمتر از سرنگونی
حکومت فعلی - ماهیت و چگونگی تشکیل بدیل آن است.  اگر قواعد بازی از ابتدا
صحیح گذاشته شد، شانس موفقیت ایران و ایرانیان، که همان رسیدن به برقرای
روش دمکرایتک برای مدیرت جامعه است بسیار بالا خواهد بود، وگرنه خشت اول
اگر کج نهاده شد، عاقبت حکومت رضا خان و خمینی خواهد بود.  

 

 

 


rashid

زیر سایه امپریالیسم !؟

rashid


در ایران افکار هزارتا آدم مثل جناب کشتگر را دو ریال هم نمیخرند . اینرا  خدا نکرده برای تحقیر نمیگم وگرنه ایشان هم مثل هر ایرانی و انسانی احترام دارند منتها در افکار و اعمال تباه و خود بزرگ بینی  و یا خود شیفتگی گرفتارند . حالا تو غرب ودر زیر سایه  و با کمک همان به گفته خودشان امپریالیست ها  کار و کسبی راه انداخته اند . این جور آدمها با حرفهای قلمبه سلمبه  و بیمعنی خود فقط میتولنند تعدادی درس خوانده ساده دل  یا بیکاران علاقه مند به بحث برای بحث ، را به بساط خود جذب کنند .
اگر بدون یاری آگاهانه بی بی سی و همدست هاش مثل وی او ای  و رادیوفردا و زمانه و بسیاری سایتهای همسوی غرب تونستند چارتا مخاطب درست و حسابی پیدا کنند اونوقت یه چیزی .

Joubin

The children and the adults - circa 1352 Iran

by Joubin on

//www.youtube.com/watch?v=buTlBLGdUfo&feature=youtu.be&t=1m27s 

"As a Marxist my address is to the people and history."

A thoughtless, restless, and clearly confused, young malcontent. That, I would think, will be the most generous judgment of Iranian history, regarding you, Mr. Golesorkhi. 

//www.youtube.com/watch?NR=1&v=vM8R8Noe1w8  

Roohet shaad! 

-  

Think Clearly, Speak Straight, and Act Decisively.  Only then will you be an Iranian.


Veiled Prophet of Khorasan

We already know

by Veiled Prophet of Khorasan on

 

How various people from Arj to myself think about RP. I doubt any of us are going to be going for a different position. Therefore I ask what is the point of this article? The is not the boss of anyone.

He has his own position and that is his business. He has no right to tell RP or anyone what to do. That part is neither his business nor within his power. Sir go on and say what you wish; it makes no difference to me.

The same goes for others like Amirkabir. Sir maybe RP is useless to you. But it is not really you who decide his importance to me. I guess after all these years people still don't know one simple thing. You do not get to tell others what to do.

 


default

Gunga Din while you're at it, also "de-bunk" Rastakhiz

by Hooshang Tarreh-Gol on

and SAVAK's cooperation with Hojatieh.


anglophile

Mosaddeghists lies debunked

by anglophile on

   The same group whose leaders were competing
with each other to ingratiate themselves with Khomeini, yes I am talking about
the so called Jebeh Melli or better said Mosaddeghollahis, continue to bemoan
their discreditted past and their dark deeds (allinace with the mullahs) that
replaced an autocracy by a theocracy. Now they are resorting to lies and more
lies about the Pahlavi era and the constitutional successor to the throne
namely Prince Reza Pahlavi.

 

Here are their lies debunked:

 

1.        
"Shah created the the atmosphere in
which Khomeini came to power by eliminating all secular and
democratic political entities." 
 Pahlavi II, continued and
completed the work of Pahlavi I by removing the last vestiges of the clerical
influence in areas like women's right to vote and participation in political.
educational and judicial discourse. Mohammad Reza Shah's Iran was
secular in every respect. Even political figures of Baha'i and Zoroasterian
faith were admitted to the key positions regardless of their faith. The official
faith of the country though remained Islam. After Mosaddeg's total disregard
for democratic institutions such as the press, parliament and people, the Shah
had to reintroduce them gradually and he started the process until the
Mosaddeghist-Mullah alliance of 1979 stopped the process.

2.        
" RP's defending of 28
Mordad coup as "legal" and "legitimate" is a tell-tale
indication of his interpretive notion of 'gleality' and 'legitimacy.
" Prince Reza
Pahlavi did not defend or confirmed any thing. He only questioned the very
legitimacy of Mosaddegh's defiance against the Shah's decree which removed him
from office. Mosaddeghists' horror at puttig their idol's legality under
scrutiny is understandable but not also pitiable. No independent and credible
author or historian can reject the suggestion that 28 Mordad was a vote of no
confidance to Mosaddegh by a abstaining nation.

3.        
" RP's relation to the Pahlavi regime is not defined by a
father-son  realtionship, but by his representation of the institution of
monarchy and advocacy of Phlavi dynasty. Hence, people have every right to
question him on the records of the previous reigns of Pahlavi dynasty if
he is to reclaim the throne!" 
People have
questioned and the vote is still to be cast (in favour by all accounts) but what
Mosaddeghist should watch out is people's vote on Jebeh (zed) Melli and their
dark records!

4.        
One's personal comportment
and mien are a totally separate entitiy from his/her conducts in
an institutional role! RP'e personal demeanors may seem affable as a
private person, but once in charge of such an institution as
Iranian monarchy with an undemocratic and despotic history, he would
have committments to his throne that would put him at odds with the people and
their rights -- as is the norm in all life-time ruling regimes!" 
When desparation turns into
exasperation then false assumptions begin to emerge. ALL democratic eurporean
and non European monarchies had a non-democratic past but none of that stopped
them from continuing with a refromed institution that had deep roots in their
cultural heitage. The
institution of monarchy is alive and potent for as long as there are Shahnameh,
Nezami and Hafez and Sadi as four of the pillars of our cultural heritage.

More lies the be debunked? :)

 

 


Siavash300

Misleading points

by Siavash300 on

The writer falsely links the appearance of Islamic government to the event of 1953. Wrong.

Shia clergies had a long history of battle to take power in Iran. It started during Mashroteyat when group of clergies along with people were gathered in front of Majlis and shouting loudly "Mashroteh Nemikhahi, Deen e Mobin khahem". Means we don't want constitional monarch, we want relgion government. Needless to say all those uprising such as Sheikh Mohamad Kheyabani in city of Tabriz (he was shia clergy). Mirza Khochak khan Jangali in providence of Gilan who was devoted muslim and wanted to apply the principals of Islam to Iranians. Ayatollah Hadi Modares who was saying "our religion is the same as our politic and our politica is the same as our religion". This is the same statement khomaini claimed and mullahs are repeating these days.

   The event in 1953 had been meant to prevent Iran from falling to the hand of Soviet Union through Tudeh party. Mark Gasiorowski gives details from the event in his book.

                         GOAL : RESTORING MONARCHY


Arj

The losing battle!

by Arj on

Excellent points by Mr. Keshtgar! Indeed, supporters of Pahlavis are risking irrevlevance by insisting on trying to exhume and resurrect the decomposed body of Iranian monarchy rather than concentrating on the democratic nature of a potential alternative to IRI! Perhaps that explains RP's position on fence-sitting and leaving the door open for any role that would be handed to him by the people!

Here are the points Mr. Keshtgar aptly underlines that seem to be the seminal premise of future discussions with regards to RP and his claims: 

1- Shah created the the atmosphere in which Khomeini came to power by eliminating all secular and democratic political entities.

2- RP's defending of 28 Mordad coup as "legal" and "legitimate" is a tell-tale indication of his interpretive notion of 'legality' and 'legitimacy.'

3- RP's relation to the Pahlavi regime is not defined by a father-son  realtionship, but by his representation of the institution of monarchy and advocacy of Phlavi dynasty. Hence, people have every right to question him on the records of the previous reigns of Pahlavi dynasty if he is to reclaim the throne!

4- One's personal comportment and mien are a totally separate entitiy from his/her conducts in an institutional role! RP'e personal demeanors may seem affable as a private person, but once in charge of such an institution as Iranian monarchy with an undemocratic and despotic history, he would have committments to his throne that would put him at odds with the people and their rights -- as is the norm in all life-time ruling regimes!


Shemirani

Shoma ki hastid ke tahin o taklif mikodid ?

by Shemirani on

آقا شما بد جوری سوزنتون (و افکارتون) گیر کرده !

امسال شماها کی‌ هستند که صبح تا شب بعد از سی‌ و اندی سال جز خورده از شاه فقید یا فرزندش کار مفیدتری ندارند ؟

جالب اینجاست که پرونده سیاسی تک تک شماها سیاه می‌باشد. کاش میشد که امسال شما مصو لیت پذیر بودند بر آنچه بر سر ملت آوردند، به چه حقی‌ پشت پوشش آزادی‌خواهی خود را پنهان می‌کنید و شاه فقید مصو ل تک تک عملیات خود میدانید. این خودش نشانیی از نپختگی ذهن سیاسی شما است (به آزادی مطبوعاتی یا حزبی آن زمان یا این زمان ربطی نداره که شما نمیخواهید مثل یک مرد بالغ به اندیشید و سهیم بر آنچه که گذشت)

نسل شما تا حدودی دستکاری بر تاریخ مصر ما کرده است که خودشو خوب جلوه بدهد، اما متأسفانه برای شما نسل من خشونت و مسهبی  دو آتشه بودن تک تک شما را به خوبی‌ بر یاد دارد، و این افکار شما بود که این فاجعهٔ رو پیاده کرد و نه پادشاهی که دست مسهب را از امور جامعه کوتاه کرده بود !

بر مثال ل آیا نوهٔ مصدق ( قهرمان ملی شما) جناب هدیتلله متین دفتری که وکیلِ " حقوق بشر" می‌بود با حزب خودش همدست مهدی بزرگان در این فاجعه دست نداشته ؟

 از شما توصیه و یا راهنمایی‌ بر آنچه که دموکراسی‌ باید باشد یا نباشد احتیاجی نیست ! هرچه کرده‌اید برای هفت پشتمون بست بوده است ! راهنمایی‌ شما مساوی با چاه نمایی می‌باشد

Et pour votre gouverne on ne refait pas le monde avec des SI


Maryam Hojjat

I Agree with areyo barzan Too

by Maryam Hojjat on

the author has no Right To tell anyone what to Do.  RP is currently the best choice we have to lead the oppositions in order to dismantle this barbaric IRR.


Joubin

Time to hit the archives

by Joubin on

Salaam to all.

This is an interesting [1] little read. 

The Persian Regenesis - Bruce Hopper, Foreign Affairs, 1935 

//www.foreignaffairs.com/articles/69501/bruce...    

Per my read:

1) Islam was already identified as a divisive, or clearly insufficient, "formula" for the regional states to achieve their rebirth and "brotherly cooperation".  Thus, the angoolak of the "beloved" British Empire.

2) "Vigorous" Nationalism was understood to be both the key to the "unexpected" resurrection of the "Phoenix", and as a mutually acceptable regional framework for effective "cooperation" and "treat[ies]".

3) Iran was understood be the "key" and a strategic concern.

4) Iran was leading the way in the region.  

and last but certainly not least

5) The IRANIAN Pahlavi Monarchy was a "new formula" unlike the monarchy of the tribal "Shah"s from the steppes of Turan.

- notes: 

[1]: Do use the search features and hit the archives.  Sort by date, and start from oldest. "Anglo-Saxons" certainly did their research and their big brains have been on it for long time.  Have you, dear Iranians, conducted your research?  

https://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Thayer_Mahan [America is Iran's natural strategic ally. Truly, it is a no brainer.  Europe and Russia our natural strategic enemies.  Even a bimokh would get this ..] 

URL pattern for date sorted search of the FA archives: 

//www.foreignaffairs.com/search/your%20search...   

e.g. //www.foreignaffairs.com/search/iran%20nationalism?s=dd  

Hack the url to jump to the older entries by fiddling with the page number, e.g. to go to page 35

//www.foreignaffairs.com/search/iran%20nation...

Enjoy your readings.

Think Clearly, Speak Straight, and Act Decisively.  Only then will you be an Iranian.


omeedvar

Time to be fair and impartial

by omeedvar on

Mr. Keshtgar makes no sense. While we should not forget our history, we must not use it selectively for political purposes, and impose our views on other Iranians. Mellioun had their chance during the revolution, however, they failed because of their devision, lack of leadership, and bad judgement.

Many elite Iranians who supported the revolution were educated and some lived in the free world. They had access to all informations about A. Khomeini, his past activities, and his books. They were ignorant or chose not to inform majority of people within the country. They painted a utopian picture of Islamic regime for the Iranians.

I agree with Areyo Barzan (//iranian.com/main/blog/areyo-barzan/time-put-or-shut), Afshinazad, Rebecca, Rashid, and VPK.  After a fair and reliable referendum, people of Iran will decide what form of regime is suitable for them. The key is to make sure that no power previledge is given to a person or a religeon, in the new "Ghanoon-e Assasi", like they did give to foghaha, in Constitutional Monarchi, and Islamic Republic.


Anonymous Bugger

Yes, Reza Pahlavi must stay off politics&formulating future Iran

by Anonymous Bugger on

 

provided, that folks like  Javadsha javid, Keshtgar, mossadeghollahis, sabzollahis, ommaties & chapollolahis who were instrumental in bringing Islamic republic to power stay off politics & giving opinions-perscriptions. If your sense of judgement  sucked then, I'm sure your sense of judgment sucks now. So for the good of the country stay quiet & let those with clean hands get in. you need first to account for your partnership as 5th columns of  the Qadessi republic before acting as reborn secular pundits. 

ps* I'm independent, neutral on Reza Pahlavi, find his mother to be one of the main culprits behind ommatie revolution via her cozying up & appointments of omaru ommatie cults such as Seyed Nasr, Naraghi , etc at top posts of sensitive educational. media & cultural departments.  Future of Iran is neither Monarchism nor Arabo Ommaties but independent Iranophilles.

Cheers!!!


robertborden54

Talk is cheap.

by robertborden54 on

Mr. Keshtgar and any friends he has should either do something effective or shut up. Reza Pahlavi isn't telling Mr. Keshtgar what to do and what not to do, so he should be extended the same courtesy.  Quite honestly a bit rich coming from a person who belonged to an ideologically violent group and who hasn't managed to work with any given group of "comerades" for very long.  Talk and advice is very cheap.  


areyo barzan

Pendaar Joon

by areyo barzan on

I find notting good (NEEK) anout a hypocrite coward who is ashamed of his own identity and political orientation. so excuse me if I am not calling you neek

Frankley I must admit that you have lot of nerve to show your face around here again and pretend to be  a democracy advocate.

Have you got the aproval of Ali Gedaa and AN for this.

P.S "be bachehaye ettelaaaat sallam beresoon lol "

and what was the point of that irrelevent video again???

P.S what are you afraid of? just answer the question mate.

//iranian.com/main/blog/areyo-barzan/time-put-or-shut

WHO DO YOU THINK CAN LEAD US OUT OF THE CURRENT MESS

WHOSE CLOSET ARE YOU HIDDING IN lol