نکاتی در مورد "عزاداری" در مذهب شیعه


Share/Save/Bookmark

All-Iranians
by All-Iranians
21-Nov-2012
 

 

عزاداری یا سوکواری به مراسمی آیینی گفته می‌شود که به یادبود فرد درگذشته و به منظور صبر بر مصیبت وارد شده برگزار می‌شود.  مراسم عزاداری در سراسر جهان دارای ریشه‌های مشترک بوده ولی رسوم و آیین‌ها بسته به زمان، مکان و فرهنگ متفاوت است. در بسیاری از مناطق ایران رسم بر این است که دوستان و اقوام فرد درگذشته پس از تدفین وی به منزل صاحبان عزا رفته و با خواندن نماز میت به وی تسلیت می‌گویند. سپس در مجالس متعدد (مانند سوم، شب هفت، چهلم و سال) وی شرکت کرده و با خواندن سوره فاتحه الکتاب برای روح مرده طلب مغفرت می‌نمایند...  در مذهب شیعه عزاداری برای شهیدان واقعه عاشورا نوعی عمل مذهبی تلقی می‌شود که توسط مختار ثقفی پایه گذاری شده و تا به امروز ادامه یافته‌است. گاهی نیز مراسم عزاداری جنبه سیاسی به خود گرفته و کارکردی به کلی متفاوت می‌یابد. واقعه ی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ با واقعه مدرسه فیضیه قم در یک مجلس عزاداری آغاز گردید.

سوگواری محرم : عزاداری‌ها و یادبودهایی است که به مناسبت کشته شدن حسین بن علی و یارانش که در واقعه کربلا روی داد، انجام می‌شود. این نبرد در سال ۶۱ هجری قمری در صحرای کربلا در عراق کنونی اتفاق افتاد. سوگواری برای حسین بن علی مختص ماه محرم نمی‌شود و در دیگر روزهای سال نیز با توجه به فرهنگ و رسم هر منطقه انجام می‌شود. سوگواری برای حسین بن علی و دیگر یارانش از روز نخست محرم آغاز می‌شود و در ظهر عاشورا به اوج می‌رسد. در غروب و شامگاه عاشورا، این سوگواری تحت عنوان مراسم شام غریبان ادامه پیدا می‌کند. در روز ۱۲ محرم نیز مراسمی با نام «سوم امام حسین» انجام می‌شود. این نوع مراسم‌ها در روز ۱۶ محرم با نام «هفتم امام حسین» و ۲۰ صفر با نام «اربعین» ادامه پیدا می‌کند. مراسم سوگواری سومین امام شیعیان از دیدگاه شیعه اهمیت بسیاری دارد و انجام آن عبادت است. سوگواری محرم در جاهای مختلف به صورت‌های گوناگون انجام می‌شود.

تاریخچه عزاداری و سیر تکاملی آن در مذهب شیعه : مراسمی که امروزه شيعه تحت عنوان عزاداری انجام می دهد، هیچ اصل و اساسی در اسلام ندارد و در دوران پیامبر اسلام به هیچ وجه عزاداری بدینگونه مطرح نبوده و در تمام قرآن و احادیث، کوچک ترین اشاره ای به عزاداری با آداب امروزی شیعیان نشده است؛ نمونۀ بارز بر این مدعا رخ دادن بزرگترین مصیبت تاریخ اسلام یعنی وفات پیامبر اسلام است که در تمام کتب تاریخی و روایتی کوچک ترین اشاره ای به عزاداری صحابه به سبک شیعیان امروزی نشده است و یا شهادت سید الشهداء حمزه _ عموی پیامبر و دیگر شهدای اُحُد که شخص رسول خدا صلی الله علیه وسلم و یا احدی از صحابه برای آنها عزاداری نکردند و هفته و چهلم و سالگرد نگرفته و دسته و هیات و تکیه به راه نیانداخته و سینه و زنجیر و قمه نزدند! این رسم،سال ها پس از وفات پیامبر اسلام، با اهداف سیاسی بنا نهاده شد تا بازماندگان تفکر عبدالله بن سبأ یهودی جهت زنده نگه داشتن و رشد و ترویج افکار خود بتوانند هم فکران و پیروان خودشان را سازماندهی نمایند و بعنوان نمادی در مقابل حکومت های آن دوران، خودنمایی کنند.
غلو و افراط در همدردی با مردم، یکی از راه های نفوذ در میان آنان بود که بعنوان ابزاری جهت نیل به اهداف شوم تحریف اسلام قرار گرفت و لذا دشمنان اسلام رسم عزاداری حسینی را بنا نهادند.
این رسم با نوحه خوانی شروع شد و در دوران حکومت آل بویه علنی شد؛ ابن‏ اثیر در تاریخ «الکامل» خود ذیل حوادث سال ٣٥٢ قمری،یعنی‏ پس از فتح بغداد به دست امیران شیعۀ آل ‏بویه،می ‏نویسد: «در دهم‏ محرم این سال، معزالدولۀ دیلمی به مردم دستور داد که برای‏ حسین بن علی دکان‏هایشان را ببندند و بازارها را تعطیل کنند و خرید و فروش نکنند و نوحه بخوانند و جامه ‏های خشن و سیاه‏ بپوشند و زنان موی پریشان و روی سیاه کرده و جامه چاک‏زده، نوحه بخوانند و در شهر بگردند و سیلی به صورت بزنند». این اولین دستۀ تاریخ است. اولین سالی که در مرز خلافت عباسی برای امام حسین عزاداری شد. مراسم و عزاداری در زمان آل بویه فقط روز عاشورا بوده و تا انقراض این سلسله هر سال، تکرار می شده است.
عزاداری جمعی و علنی، سینه زنی و لباس سیاه پوشیدن هم هیچ ریشه ای در اسلام ندارد و از عادات دوران جاهلی است که در میان برخی مسلمانان هنوز هم وجود دارد، اما امروزه با نام اسلام به مردم معرفی می شود.
در قرن نهم سلطان حسین بایقرا – از نوادگان تیمور لنگ – از ملا حسین کاشفی خواست تا داستان کربلا را بنویسد؛ او هم کتابی در این باره با عنوان: «روضه الشهدا فی مقاتل اهل‏ البیت» نوشت که تا مدت ها تنها منبع مداحان بود؛ عمومیت این کتاب به حدی بود که کسانی که از روی این کتاب مداحی می کردند، روضه خوان یعنی (کسی که کتاب روضة الشهدا می خواند) نامیده شدند و مجالسش هم مجالس روضه نامیده شدند. پس از سلطۀ مغول، عزاداری از حالت سیاسی خارج شد و با وجود اینکه در اصل اسلام ریشه ای نداشت، اما در دایرۀ اسلام بعنوان یک عمل دینی منحصر شد.
زنجیر زدن هم از عادت‏های مغولان بود که به عزاداری اضافه کردند و عزاداری یک مرحلۀ دیگر از تکاملش را طی کرد. زنجیر زنی بیشتر‏ در هند و پاکستان رواج دارد.
با روی کار آمدن دولت صفوی و رسمیت یافتن تشیع دوازده امامی، عزاداری محرم جدی‏تر و رسمی‏ تر شد.در این دوره،روضه خوانی و مناقب خوانی،دیگر یک شغل به حساب می‏آمد.پیتر دلاواله،سیاح‏ ایتالیایی در سال ١٠٢٧ قمری از اصفهان،پایتخت صفویان،یکی از دقیق‏ترین گزارش‏ها در این مورد را به دست می‏دهد:
«تشریفات و مراسم عزاداری عاشورا به این قرار است که همه غمگین و مغموم به نظر می‏رسند و لباس عزاداری به رنگ سیاه یعنی رنگی که در مواقع دیگر، هیچ وقت مورد استعمال قرار نمی‏گیرد بر تن می‏کنند. هیچ‏کس سر و ریش خود را نمی‏تراشد و به حمام نمی‏رود. به علاوه نه تنها از ارتکاب‏ هر گناه پرهیز می‏کند،بلکه خود را از هر گونه تفریح و خوشی محروم‏ می‏سازد. همه با هم آهنگ‏های غم‏انگیز در وصف حسین و مصائب‏ وارد بر او می‏خوانند و دو قطعه چوب یا استخوانی را که در دست دارند، به هم می‏کوبند و از آن،صدای حزن ‏انگیزی به وجود می‏آورند. پس از این که روز دهم محرم یعنی روز قتل فرا رسید، از تمام اطراف و محلات‏ اصفهان، دسته‏های بزرگی به راه می‏افتد که بیرق و علم با خود حمل می‏کنند و بر روی اسب‏های آنان، سلاح‏های‏ مختلف و عمامه‏های متعدد قرار دارد. به علاوه چندین‏ شتر همراه دسته‏ها هستند که بر روی آن‏ها جعبه‏هایی‏ حمل می‏شود که درون هر یک،سه چهار بچه،به‏ علامت بچه‏های اسیر حسین شهید قرار دارند. علاوه‏ بر آن، دسته‏ها هر یک به حمل تابوت‏هایی می‏پردازند که‏ دور تا دور آن‏ها مخمل سیاه رنگی پیچیده‏ شده است».
عده ای از محققان، اضافه شدن نمایش و شبیه سازی های عزاداری و واقعه ی کربلا را به اواخر دوره ی صفوی و برخی دیگر هم به دوران قاجار و پس از ورود هنر نمایش به ایران و تکامل عزاداری نسبت داده اند.
در زمان حاکمیت ایل زند نیز (چون پیرو آیین تشیع بودند و از آنجایی که کریم خان مردی مقید به آداب و مراسم مذهبی بود) به تقلید از پادشاهان صفوی، در ایام محرم به برگزاری مراسم عزاداری می پرداختند.
قدیمی ‏ترین اطلاع موجود از تعزیه مربوط به عهد صفوی است. اما رواج بیشتر تعزیه مربوط به عهد قاجار و پس از حکم معروف‏ میرزای قمی در خصوص‏ بلامانع بودن اجرای تعزیه از لحاظ شرعی است. مثلاً فتحعلی شاه قاجار در بعضی از شب‏های جمعه،به خصوص در ماه‏های‏ محرم و صفر و رمضان،مجلس روضه خوانی بر پا می‏کرد. در دورۀ او، تعداد زیادی تکیه در تهران بر پا شد.در دورۀ ناصر الدین شاه، عزاداری منحصر به روز عاشورا نبوده بلکه به دهه اول محرم و به ایام سوگواری های ائمه مانند ۱۹ تا ۲۳ رمضان و ۲۸ صفر نیز گسترش یافته بود. شخصِ ناصر الدین شاه در دهۀ اول محرم در تکیۀ دولت حضور پیدا می کرد و سالانه مبلغ پنجاه هزار تومان برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین خرج می شد. معروف‏ترین تکیۀ تهران را ناصر الدین شاه با نام «تکیۀ دولت» ساخت.بر اساس آمار سال ١٢٦٨ قمری،تهران با ١٥٥٧٣٦ نفر جمعیت ١٠٧مسجد و ٥٤ تکیه داشت.
لغت تکیه از دورۀ قاجار بوجود آمد. شاه و شاهزاده‏ها برای‏ شرکت در مراسم عزا نیازمند جایی بودند که به آن تکیه بزنند! در این تکیه‏ها تعزیه بر پا می‏شد و روضه خوانده می‏شد.جز در سال‏ ١٢٤٢ که عباس میرزای ولیعهد از عزاداری محرم برای ترغیب‏ لشکریان به جهاد علیه روس‏ها بهره برد؛ معمولا عزاداری ‏های عهد قاجار بیشتر به گریه کردن و گریاندن اختصاص داشته و قمه زنی از همین عهد رواج می‏یابد و عزاداری بیشتر به شکل امروزی شباهت می یابد.
در دورۀ پهلوی ابتدا رضا شاه برای تثبیت حکومت خود و جلب توجه مردم، به برگزاری مجلس روضه خوانی اقدام می کرد و حتی هنگام عزاداری گِل بر سر خود می مالید. امّا بعد از گذشت چند سال، او از برگزاری مجالس و مراسم عزاداری به کلی جلوگیری کرد و به شدت با برگزاری آنها مخالفت کرد و مبارزه نمود. با مخالفت رضا شاه، دوباره عزاداری به خانه ها کشیده شد و حالت مخفیانه به خود گرفت و کم کم پایه و بنیان هیئت ها بناگذاری شد. هیات های عزاداری که ما امروزه شاهد آن هستیم، ابتدا در مفهوم و معنا گسترده و عام بود و به تدریج این تشکل خاص و منظم به صورت «هیئت» شکل گرفت.
اما ماجرا به همینجا ختم نمی شود؛ در طول تاریخ، از عزاداری به نام یک امر دینی، استفاده های گوناگونی شده و بعنوان نمونه می توان به این دست مسائل اشاره نمود:
در ابتدا با هدف تحریف اسلام و اهدافی سیاسی و غیر دینی مانند زنده نگه داشتن و رشد دادن و ترویج افکار عبدالله بن سبأ یهودی مورد استفاده قرار گرفت.
در سال‏ ١٢٤٢ عباس میرزای ولیعهد از عزاداری محرم برای ترغیب‏ لشکریان به جهاد علیه روس‏ها بهره برد در دوره انقلاب هم از همین عزاداری برای تشویق کردن نیرو های ایران در جنگ بین ایران و عراق استفاده می شد.
رنگ و بوی دینی دادن به جنگ باعث می شد که خیلی از سربازان شرکت کننده در جنگ با نیت جهاد و کسب شهادت پا به میدان جنگ بگذارند و تا پای جان بجنگند و این بسیار به نفع ایران تمام شد. سبک عزاداری با وجود تکامل تدریجی اش، تا دوران قبل از انقلاب همان سبک سنتی و سادۀ خود را طی کرد تا اینکه به انقلاب رسید.
در ابتدا انقلاب هم به همان شیوۀ سنتی با عزاداری برخورد کرد، اما با بوجود آمدن امکانات ارتباط جمعی، گسترش برق و وسایل الکتریکی، اینترنت و رسانه های مختلف شنیداری و دیداری مانند رادیو و تلویزیون و... تحولات عظیمی در عزاداری ایجاد شد؛ آخرین تغییراتی که در عزاداری به چشم می خورد، تغییر در آهنگ نوحه ها و محتوای عزاداری در مجالس عزاداری است؛ قبلاً در مجالس عزاداری فقط از وقایع گذشته اسم برده می شد؛ اما امروزه درون مایۀ سیاسی هم پیدا کرده است. و بعلاوه شباهت بسیاری با آهنگ های غربی پیدا کرده است.
اما با این وجود عمدۀ موارد اصلی عزاداری هنوز هم در این رسم یافت می شود؛ رسمی که مشخص است ریشه ای در دین اسلام نداشته و بلکه برگرفته از آداب و رسوم جاهلیت و فرهنگ های غیر اسلامی است : زنجیر زنی ،سینه زنی ،مجروح کردن خود با استفاده از انواع فلزات تیز شبیه زنجیر زنی، حمل علم به همراه دسته های عزاداری، طبل زنی ، تبرک جستن به بارگاه های پوشالی ، روضه خوانی، اجرای نمایش برای مراسم عزاداردى و .... که شباهت هایی از این دست مسائل همگی به تقلید از دیگر آداب و رسوم وارد اسلام شد اما به نام اسلام به خورد مردم داده شد

شعری از ملک الشعرای بهار در باره محرم

در محرّم ، اهل ري خود را دگرگون مي كنند
از زمين آه و فغان را زيب گردون مي كنند
گاه عريان گشته با زنجير مي كوبند پشت
گه كفن پوشيده ،‌ فرق خويش پرخون مي كنند
گه به ياد تشنه كامان_ زمين كربلا
جويبار ديده را از گريه جيحون مي كنند
وز دروغ كهنه ي « يا لیتنا كنّا معك»
شاه دين را كوك و زينب را جگرخون مي كنند
خادم شمر كنوني گشته ، وانگه ناله ها
با دو صد لعنت ، ز دست شمر ملعون مي كنند
بر “يزيد” زنده مي گويند هر دم، صد مجيز
پس شماتت بر يزيد مرده ی دون مي كنند
پيش ايشان صد عبيدالله سر پا، وين گروه
ناله از دست “عبيدالله_ مدفون” مي كنند
حق گواه است، ار محمد زنده گردد ور علي
هر دو را تسليم_ نوّاب_ همايون مي كنند
آيد از دروازه ی شمران اگر روزي حسين
شامش ، از دروازه ی دولاب بيرون مي كنند
حضرت عباس اگر آيد ، پی يك جرعه آب
مشك او را در دم دروازه ، وارون مي كنند
گر علي اصغر بيايد بر در دكانشان
پول آن طفل را ، يك پول مغبون مي كنند
ور علي اكبر بخواهد ياري از اين كوفيان
روز پنهان گشته، شب بر وي شبيخون مي كنند
لیک اگر زین ناکسان ، خانم بخواهد ابن سعد
خانم ار پیدا نشد ، دعوت ز خاتون می کنند
گر يزيد مقتدر ، پا بر سر ايشان نهد
خاك پايش را به آب ديده معجون مي كنند
سندی شاهک بر زهادشان پیغمبر است
هی نشسته ، لعن بر هارون و مامون می کنند
خود اسيرانند در بند_ جفاي_ ظالمان
بر اسيران عرب اين نوحه ها ، چون مي كنند؟
ملک الشعرای بهار

تازه ترین شعر در باره ی محرم از عسگر آهنین

در پس ظاهر عزاداری
بحث پول است ای که دینداری

بیست ملیون بابت عـرعـر
جیب مداح رفت و ُ چشم تو تر

تا به کی تن دهی به استحمار؟
تا به کی می‌شوی تو استثمار؟

تا سواری دهی، سوار تو اند
عده‌ای مفتخوار، بار تو اند

دینداری ست، یا ریا کاری؟
کی رسد آخر عصر بیداری؟

این علم شنگه دین اسلام است؟
یا نه دین آخوند بد نام است؟

یک کمی فکر کن، نمی میری
فکر کن بی نوای زنجیری

ورنه تا هست، هیچ نیز جز این
که شود کسب و کار مذهب و دین : عسگر آهنین
۲۰ نوامبر ۲۰۱۲

تصاویر مراسم عزاداری

//www.sarkhat.com/image_cache/137149781.jpg

//lists.jamaran.ir/fa/Files/GalleryImage/2011/wIMG_0203.JPG

//khabaronline.ir/Images/News/Thumb_Pic/images/2009-12-/r961130233.jpg


نظر شما چیست؟

xxxxxxxxxx


Share/Save/Bookmark

more from All-Iranians
 
Fesenjoon2

شررر و ور

Fesenjoon2


//sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/14289_488502754505731_1260081432_n.jpg 


default

اگر باشد شهادت افتخاری چرا پس میکنی‌ تو گریه زاری

ahosseini


اگر باشد شهادت افتخاری 

چرا پس میکنی‌ تو گریه زاری

 

شهادت را تو باید جشن گیری

به چوگان بازی وکار سواری

>>>>>>>>>>>> 

Believe in a democracy that leaders and representatives are controlled by members at all times.


All-Iranians

منم سوگواری ز ایران زمین

All-Iranians


Jenab-e Zendanian    Thank you for your visit and for your thoughtful input. You may also like to view this

 منم سوگواری ز ایران زمین

//ganjoor.net/ferdousi/shahname/zahak/sh5/


All-Iranians

سیر تاریخی عزاداری محرم در ایران از آل بویه تا امروز

All-Iranians


Jenab-e Kooshan     Thank you for your visit and for your input. You may also like to view this

سیر تاریخی عزاداری محرم در ایران از آل بویه تا امروز

//www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=102040&Serv=3&SGr=22


Zendanian

بر کدام جنازه زار می زند این ساز ؟

Zendanian


بر کدام جنازه زار می زند این ساز ؟
بر کدام مرده ی پنهان می گرید ،
این ساز ِ بی زمان ؟

در کدام غار بر کدام تاریخ می موید ،
این سیم و ز ِه ، این پنجه ی نادان ؟

بگذار برخیزد مردم ِ بی لبخند
بگذار برخیزد !

زاری در باغچه بس تلخ است
زاری بر چشمه ی صافی
زاری بر لقاح ِ شکوفه بس تلخ است

زاری بر شراع ِ بلند ِ نسیم
زاری بر سپیدار ِ سبز بالا بس تلخ است .
بر برکه ی لاجوردین ِ ماهی و باد

چه می کند این مدیحه گوی ِ تباهی ؟

مطرب ِ گور خانه به شهر اندر چه می کند ،
زیر ِ دریچه های ِ بی گناهی ؟

بگذار برخیزد مردم بی لبخند
بگذار برخیزد !

.....................
از : احمد شاملو //www.youtube.com/watch?v=pMw3muKS6rk


Kooshan

Psychology aspect of azadari

by Kooshan on

I gues you have heard of the English expression:

Life imitates Art; Art imitates Life!

The major drive behind azadari can be perhaps explained by the the demand & Supply theory. Azadari acts as a major element in cleansing the unholly deeds that one personally commits as well as dealing with the agonies one gets from nature, society and rulers. It is more like what Christian Catholics do every Sunday by going to Church and admitting to their sins (confessions). It can definitely has major therapudic effect for people who have hard time to deal with their problems otherwise. I do not want to get into how it can turn into a tool to exploit masses, since it can actually backfire at authorities depending on circumstances.

There was another aspect of azadari that the author and one poster mentioned about how this tradition was invented and it is not part of original Islam. Well, I'm not sure if that is good or bad. I believe there is many things that original Islam did not dwell on and they are major part of our daily life now. For example this creature we call it these days Government.There is nothing about governmentship in Islam but it is actually more sensible than power of God for children of Adam now!


All-Iranians

Jenab-e Divaneh

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your input. You may also like to view these pieces 

وقت آنست دگر باره که می نوش کنیم
روزه و وتر و تراویح فراموش کنیم
پایکوبان ز در صومعه بیرون آئیم
دست با شاهد سرمست در آغوش کنیم
سر چو گل در قدم لاله رخان اندازیم
جان فدای قد حوران قبا پوش کنیم
شیخکان گر به نصیحت هذیانی گویند
ما به یک جرعه زبان همه خاموش کنیم
چند روی ترش واعظ ناکس بینیم
چند بر قول پراکنده او گوش کنیم: عبید زاکانی

***
روزی در نزد ناصرالدین شاه گفتگو از انواع عبادات بود و هرکس در محاسن عبادتی سخن می گفت: وقتی نوبت به کریم شیره ای رسید گفت : قربان بنده روزه را بیشتر دوست دارم. ناصرالدین شاه پرسید چرا؟ کریم جواب داد: برای اینکه روزه را می توان خورد ولی سایر عبادات را نه.


All-Iranians

Jenab-e Shazde Asdola Mirza

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for the poem. You may also like to view this

//balatarin.com/permlink/2011/12/3/2824278 


divaneh

دختر بازی در عاشورا

divaneh


دختر بازی در عاشورا هم در زمان شاه فقید آغاز گشت و در زمان جمهوری اسلامی به اوج رسید و جزو رسوم عزاداری حسینی شد. مردم جنوب هم سنج و دمام را وارد آن کرده و آن را با رقص بندری تلفیق نمودند. خوب شد که حسین کشته شد و اگر نه محرم هم میشد یک کوفتی مثل رمضان.

عربی در محرم به ایران آمد و هر جا رفت مراسم بود و غذا و شیرینی و حلوا می دادند. بسیار به او خوش گذشت و سال دیگر در ماه رمضان به ایران آمد و هیچ ندید مگر مردم تشنه و گرسنه و گره بر جبین زده و بد اخلاق. از یکی پرسید این چه ماهی است. گفتند رمضان المبارک است. پرسید آن دفعه چه ماهی بود؟ گفتند محرم الحرام بود. گفت لا والله، محرم المبارک، رمضان الحرام.

با سپاس از همه ایرانیان گرامی برای گردآوری این مطالب ارزنده.   


Shazde Asdola Mirza

بقول ایرج میرزا: زن ق..ه چه میکشی خودت را؟ دیگر نشود حسین زنده!

Shazde Asdola Mirza


Thanks for another well researched essay, about the endless stupidity of Shiite.


All-Iranians

Jenab-e Roozbeh_Gilani

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your input. You may need a fiesta after a siesta!!! Please view this

//www.youtube.com/watch?v=4comYo2WP6s

 


Roozbeh_Gilani

من که اصلا اهل عزاداری نیستم......

Roozbeh_Gilani


به خصوص عزاداری برای یک "امام" بی‌ شرف اجنبی، که عامل قتل و تجاوز به هموطنان من بود ۱۴۰۰ سال قابل..ولی‌ هموطنانی که اهل عزاداری هستند، لطفاً به این فیلم مراجعه کنند برای عزاداری...... عزاداری کنید برای هموطنانتان که اینجور به دست پیروان این فرقه کثیف ‌شیعه اثنا اشعری  کشتار میشوند...


All-Iranians

Jenab-e Anonymous Observer

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your input. You may also like to view this

//www.lib.rochester.edu/camelot/Deathbooklet.htm 


All-Iranians

Jenab-e MRX

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your input. You may also like to view this

//iranian.com/main/blog/all-iranians/poems-english-about-mullah-akhond-clergy-preacher


Anonymous Observer

Macabre culture

by Anonymous Observer on

I'm always amazed when I look at photos on IR's "news" (propaganda) sites and see the whole government "cabinet" at some meeting, and in one photo they're handing out an award and in the next tehy are face palmed with ahndkershiefs pushing themselves to cry for some rozeh, nohen, etc...it's just so funny...

Anyway, the contemporary Iranian Shia culture is a very macabre one.  A byproduct of Islam, which is a pretty macabre religion in and of itself.   


MRX

What a waste of time

by MRX on

mourning or even celeberating your occupiers customs, traditions, icons and worst of all their hero's who managed to do nothing but rape, torture and kill tens of thousends Iranian in the process. Spaniards managed to kick Arabs out after couple hundred years and move on. we on the other remained a loyal serf for 1400 years and apparently nothing excites us than kissing the ass of our occupiers!


All-Iranians

Jenab-e Afshin Azad

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your input. You may also like to view this

اسلام و قرآن 

//www.youtube.com/watch?v=Zcr8MklsGCQ


All-Iranians

Jenab-e Faramarz

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your thoughtful input. You may also like to view this and enjoy it 

//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%B2%D8%B1%D8%AF


afshinazad

اسلام و قران دستور کار جنایت

afshinazad


مردم ایران ستایش کسانی را میکنند که به ایران حمله کرده اند و زنان (خواهران و مادران) ما را برده گرفته و به انها تجاوز کرده اند و پدران انها را کشته اند. ایا ما بایستی به هر کسی که به ما تجاوز کرده شروع به ستایش کنیم. همان حسین راه زن  و قاتل،ایرانیها را قتل اعام کرده  و امروز ملت ما برای ان جانی گریه زاری می کنند.


All-Iranians

Jenab-e SK

by All-Iranians on

Thank you for your revisit and for your informative input. You may also like to view this

//www.youtube.com/watch?v=o7Ej4dR3yno


All-Iranians

Jenab-e Demo

by All-Iranians on

Thank you for your revisit and for your input. You may also like to view this

//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87


Faramarz

گر چه قرآن از لب پیغمبر است!

Faramarz


 

 

گر چه قرآن از لب پیغمبر است

هر که گوید:«حق نگفت» او کافر است

Islamists are an interesting bunch! When they get caught in a lie, they resort to a different version of Islam, like Shariati's Islam! Go with the original version by Mohammad, the man himself


Fesenjoon2

Modern Azadari!

by Fesenjoon2 on

//sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/530892_...

in Iran, anything goes. hah! 

 


Fesenjoon2

Shariati can say what he likes

by Fesenjoon2 on

but the Quran is still a manual of bigotry, death and destruction.

and until people dont ban it from entering politics and government, nothing will ever change in Iran. 


Soosan Khanoom

Thanks everyone and happy thanksgiving to you too ...

by Soosan Khanoom on

:) 


Soosan Khanoom

Nozar , some of Shariati's books are banned under IRI.

by Soosan Khanoom on

Cause they point finger at mullahs more than any kings or Queens.  

Islam like any other  religion should not be involved with politics. Religions are Godly but using them in politic is evil.  

What Shariati  said was the fact that  as a human Being, we should stand up against any injustices regardless.  At the same time, any Ruler should be held responsible for his wrongdoings regardless.

Evil action is Evil..  no matter if  it is done in the name of God or in the name of Democracy.... There is NO lip stick here to apply on the lips of Hypocracy. 

Shariati practiced what he preached.  One does not need to agree with him but calling him a charletan does not apply to him. Actually, I have never heard that specific word being used for him till I got here ...  Only in IC .. I know Fred is obsessed with that name calling too

lol

 

 

 

 

 


nozarmahallati

No need to reform Islam; there is no puttin lip stick on a pig

by nozarmahallati on

For someone in 2012, after what has happened in Iran for the last 34 years, to quote from and hold Ali Shariati the charlatan with esteem is just as sad as it's amazing.

Islam, along with Christianity and Judaism are ideologies that belong to centuries ago not now.  There is no reforming Islam.  You can put the most expensive lip stick on the cutest pig.  Unless you are into beastiality, the pig will still be a pig.

Give it a rest Soosan Khanoom.  What are the so called principles of Islam?  Name them.  How would they be applied to the peoples of planet earth in 2012 and onward?  Sharia law in Scandinavia?  Hijab for French women?  Sine and ghammeh zani in Monte Carlo?!!

The so called holy book called Quran is from close to 1500 years ago.  And you want to follow the crap in it?  Or in the Bible?

You think 1200+ years ago at the time of Ali and Hussein there was a way to accurately record in writing what these imaginary figures did or stood for.

Judaism, Christianity, Islam etc are all means for enslaving idiots who let a child molesting cleric set the course for and rule their life.

 


Demo

Jenab-e All-Iranians

by Demo on

Much appreciation again for your blog, your replies and your posted references regarding 'Passion Play.' Also thanking SK for her awakening comment. The below video is a further sample of heated 'passion' in action which seems to be much worse than Shias' Moharam ceremonies:

//www.youtube.com/watch?v=GGe-DkDPHR4

Happy Thanksgiving & the best wishes for all Iranians around the globe.


All-Iranians

Jenab-e SK

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your input. You may also like to view these links

 //en.wikipedia.org/wiki/Passion_play

 //www.adl.org/Interfaith/passion_theology.asp

 نمایش مصائب //fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4_%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%A6%D8%A8